Paprsková optika hanah.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Advertisements

OPTIKA.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Paprsková optika hanah.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Světlo je elektromagnetické vlnění různých vlnových délek. Lidské oko vnímá pouze část tohoto spektra. Toto záření nazýváme viditelné. Sousední části.
Světelné jevy Je to část fyziky, která se zabývá světlem a jeho šířením. Také se používá názvu optické jevy. (optika) K pochopení souvislostí je zapotřebí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Světelné jevy Je to část fyziky, která se zabývá světlem a jeho šířením. Také se používá názvu optické jevy. (optika) K pochopení souvislostí je zapotřebí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 17. Světlo Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol –
Optika Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Optické zobrazení, optické přístroje, vlnové vlastnosti světla.  Základní vlastnosti světla, zobrazení.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Snellův zákon Číslo DUM: III/2/FY/2/3/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Disperze světla Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník4. ročník čtyřletého.
Světelné jevy. Světelný zdroj je těleso, ve kterém světlo vzniká a vysílá ho do okolí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Stín TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické a.
Čočky I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Odraz světla na rovinném zrcadle
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Geometrická optika Mirek Kubera.
Optický kabel (fiber optic cable)
Základní pojmy z optiky
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_21_FYZIKA
Rozklad světla optickým hranolem.
Světelné zdroje, optické prostředí Vypracoval: Lukáš Karlík
Vlnění a optika (Fyzika)
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Vznik a šíření elektromagnetické vlny
Interference a difrakce
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Barva světla, šíření světla a stín
VZNIK SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Ohyb světla na optické mřížce
VESMÍR.
Rovinné zrcadlo Název : VY_32_inovace_09 Fyzika - rovinné zrcadlo
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
10C1_Refraktometrie Petr Zbořil
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Foton jako 1 nebo 0 Tomáš Husák1, Marie Hledíková2, Lukáš Beneda3
Elektromagnetická slučitelnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Optika – zákon odrazu světla
Lom vlnění 1. prostředí 2 D 1 B A 2. prostředí 2´ C 1´
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Interference a difrakce Jana Jurmanová.
INDEX LOMU Autor: Mgr. Alena Víchová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Lom světla TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Interference na tenké vrstvě
Mechanické a elektromagnetické vlnění. Optika.
Badatelské odpoledne 4. dubna Sedm barev duhy.
Zobrazování optickými soustavami
Způsoby uložení grafické informace
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Světelné jevy -shrnutí
ODRAZ A LOM VLNĚNÍ.
Mechanické kmitání a vlnění
SPEKTROSKOPIE Eva a Terka.
Interference ze soustavu štěrbin Ohyb na štěrbině Optická mřížka
Fyzika 2.D 33.hodina 05:44:06.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Paprsková optika hanah

1) Světlo jako elektromagnetické vlnění 2) Šíření světla 3) Odraz a lom 4) Úplný odraz 5) Disperze světla

1. Světlo jako elektromagnetické vlnění Nejdříve byla rychlost světla považována za nekonečnou, protože prostor je osvětlen z lidského pohledu okamžitě. O. Römer roku 1675 z pozorování zákrytů Jupiterových měsíců vypočítal hodnotu 227 000 km/s.

Pozdější měření už se odehrávala na Zemi pomocí zrcadel a přesných přístrojů (Fizeau, Foucault, Michelson, atd.) Dnes je za rychlost světla ve vakuu považována hodnota 299 792,458 kilometrů za sekundu.

3. chromatické: složené ze světla více vlnových délek, např 3. chromatické: složené ze světla více vlnových délek, např. bílé světlo (složené ze sedmi barev) Světelné spektrum je část elektromagnetického spektra, ve kterém je zobrazena závislost barev světla na vlnových délkách. λ=650 nm λ=600 nm λ=580 nm λ=525 nm λ=450 nm λ=400 nm Obr.: Střední vlnové délky pro dané barvy

Podobně jako jiné druhy vlnění charakterizuje i světlo jeho vlnová délka λ =c/f Vidění je fyziologický proces, který v lidském oku vyvolává elektromagnetické vlnění o frekvencích 7,7 .1014 až 3,9 .1014 Hz. Tomu odpovídají vlnové délky světla ve vakuu od 390 nm do 760 nm.

2. Šíření světla Šíření světla ovlivňují vlastnosti prostředí, kterým světlo prochází. Optické prostředí může být: Průhledné – nedochází v něm k rozptylu světla. Průsvitné – světlo prostředím prochází, ale zčásti se v něm rozptyluje. Neprůhledné – světlo se v něm silně pohlcuje nebo se na rozhraní s daným prostředím jen odráží.

Pro šíření světla platí Huygensův princip: Z bodového zdroje světla se světlo šíří v kulových vlnoplochách. Směr šíření světla v homogenním optickém prostředím udávají přímky kolmé na vlnoplochu, které se nazývají světelné paprsky.

3. Odraz a lom světla Při dopadu světla na rozhraní dvou různých optických prostředí se světlo částečně odráží a částečně láme. Zákon odrazu: k a=b a b

Zákon odrazu světla úhel dopadu se rovná úhlu odrazu odražený paprsek leží v rovině dopadu úhel odrazu nezávisí na frekvenci, proto se světelné paprsky různých barev odrážejí stejně Index lomu n udává, kolikrát je rychlost světla v daném prostředí menší než ve vakuu n=c/v ≥ 1

Přechází-li světlo z prostředí opticky řidšího do Snellův zákon lomu: n 1 sina = n2 sinb Lomený paprsek zůstává v rovině dopadu. Lom závisí na frekvenci světla. Přechází-li světlo z prostředí opticky řidšího do prostředí opticky hustšího, nastává lom ke kolmici. k n1 n1<n2 a v1>v2 ab n2 b

Díky lomu světla se nám zdá pádlo ponořené do vody zlomené.

Přechází-li světlo z prostředí opticky hustšího do prostředí opticky řidšího, nastává lom od kolmice. k n1 n1 >n2 a ab n2 b

4. Úplný odraz – totální reflexe Přechází-li světlo z prostředí opticky hustšího do prostředí opticky řidšího, nastává lom od kolmice. Zde může nastat situace, kdy úhel dopadu nabude takové hodnoty, že úhel lomu je pravý. Překročením mezního úhlu nastává úplný odraz. k n1 n1 >n2 a am ab b=90° n2 b sin α m = 1/n1

Měření mezního úhlu umožňuje určit index lomu látky. Na tom jsou založeny přístroje zvané refraktometry.

5. Disperze světla (rozklad) Index lomu optického prostředí závisí na frekvenci světla a při normální disperzi se s rostoucí frekvencí zvětšuje.

Bílé denní světlo se hranolem rozloží na spektrum, v němž jsou zastoupeny všechny barvy odpovídající paprskům monofrekvenčního světla v posloupnosti: červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, fialová.

Úlohy: Chlapec se chce dotknout tyčí předmětu v hloubce 40 cm pod hladinou vody. V jaké vzdálenosti od předmětu se tyč dotkne dna, jestliže tyč svírá s vodorovným směrem úhel 45°? (nv=1,33) Lomený a odražený paprsek jsou navzájem kolmé, přičemž úhel dopadu je 53°. Určete index lomu látky, jestliže světlo dopadá na rozhraní ze vzduchu. Řešení: [15 cm] [n = 1,33]

Řešení: Jaký musí být úhel dopadu na povrch skla o indexu lomu 1,7, aby úhel lomu byl roven polovině úhlu dopadu? [63°30´] 2. Index lomu skla pro červené světlo je 1,510 a pro fialové světlo 1,531. Určete úhel mezi lomeným červeným a fialovým paprskem, dopadá-li paprsek bílého světla na povrch skla pod úhlem 60°. [0,55°] 3. Světelný paprsek prochází metylalkoholem a dopadá na rozhraní se vzduchem pod úhlem 45°. Vystoupí paprsek do vzduchu nebo se úplně odráží v metylalkoholu? Index lomu metylalkoholu je 1,329. [a = 45°<am]

Literatura: RNDr. O. Lepil, Csc. – Optika Použitý zdroj: Internet Vyrobeno v rámci projektu SIPVZ Gymnázium a SOŠ Cihelní 410 Frýdek-Místek Autor: Mgr. Hana Hůlová Rok výroby: 2006 hanah