Teplota – souhrnná cvičení I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Advertisements

Téma: Fyzikální veličiny – teplota Změna teploty vzduchu během dne
MĚŘENÍ TEPLOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_164_Teplota AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 6.,
Měření teploty LC.
Měření teploty Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Teplota a její měření.
Fyzika 6. ročník Teplota Anotace
Název materiálu: TEPLOTA – výklad učiva.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování probraného učiva. Žák odpovídá na otázky o základní fyzikální veličině.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/18 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování naučeného učiva a k naučení nového učiva. Žák si nejprve formou otázek.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí třením, sílou, která brzdí pohyb těles. Vysvětlení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Andrea Kolářová Název : VY_32_INOVACE_1A_13_Teplota Téma: Prvouka.
Měření času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-výpočet hustoty
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Grafické znázornění pohybu
Fyzika hrou-opakování II.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11 Teplota
Fyzika hrou-opakování I.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-odvozená fyzikální veličina
Tepelná výměna prouděním
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnná cvičení-pohyb těles
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VY_32_INOVACE_F.6.A ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku a slouží k výkladu nového učiva. Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Fyzika hrou-opakování I.
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohyb těles-fyzika hrou
Síla - skládání sil stejného a opačného směru
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B34Fy6_Teplota
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VY _52_INOVACE_A_12_Teplota
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Měření času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

Teplota – souhrnná cvičení I. Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 01/2013 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.6.A.07_teplota_souhrnna_cviceni_I. Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Teplota – souhrnná cvičení I. Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování probraného učiva. Žák odpovídá na otázky o základní fyzikální veličině teplotě. Žák vybírá odpovědi z nabízených možností, sám tvoří odpovědi, doplňuje věty, tabulky. Opakování je zaměřeno na symboly, jednotky, stupnice, měřidla.

1. Jakou značku má základní fyzikální veličina teplota 1. Jakou značku má základní fyzikální veličina teplota? Vyberte správný symbol: C T t p

2. Jakou značku má termodynamická teplota? Vyberte správný symbol:

Termodynamická teplota 3. Přiřaďte k sobě správně fyzikální veličinu a jednotku fyzikální veličiny: teplota Kelvin [K] Stupeň Celsia [°C] Termodynamická teplota

Celsiova Fahrenheitova Réaumurova Termodynamická 4. Vyjmenujte alespoň 4 názvy teplotních stupnic nejčastěji používaných ve vědě: Celsiova Fahrenheitova Réaumurova Termodynamická

Prohlédněte si obrázek s převody mezi teplotními stupnicemi:

5. Převeďte stupně Celsia na Kelviny a naopak: ŘEŠENÍ: 283 K 273 K 253 K 90 °C 3 °C -120 °C 10 °C = (K) 0 °C= (K) -20 °C= (K) 363 K = (°C) 270 K = (°C) 153 K= (°C)

6. Přiřaďte vypsané teploty vzduchu do třech místností (aby vám bylo v místnostech příjemně): Učebna školy 16 – 18 °C Místnost pro spaní 22 °C Tělocvična 18 – 19 °C

7. Jaké znáš typy teploměrů? Správná odpověď: Laboratorní teploměr Bimetalový teploměr Digitální teploměr-ty nejdokonalejší digitální teploměry nazýváme DOMÁCÍ METEOROLOGICKÉ STANICE (ukazují další meteorologické veličiny, jako je vlhkost vzduchu, tlak vzduchu, rosný bod aj.)

8. Jaká kapalina se používá většinou v laboratorních teploměrech? Správná odpověď: Rtuť (je stříbrně lesklá), Líh (bývá obarven) Velmi přesný laboratorní teploměr:

9. Mohla by být v teploměru použita jako kapalina voda??? Správná odpověď: Mohla, ale protože při 0°C se již mění v led, byla by stupnice teploměru velmi omezena.

10. Jak se nazývá teploměr na obrázku 10. Jak se nazývá teploměr na obrázku? Při jaké činnosti byste ho používali? Správná odpověď: Bimetalový teploměr. Při grilování.

11. Doplňte tabulku změn teplot: Počáteční teplota t [°C] Konečná teplota t [°C] Pokles teploty o t [°C] Zvýšení teploty o t [°C] - 2 14 9 -9 -6 4 19 20 6 16 18 -10 10 26

Do teploty tuhnutí rtuti, tj. do -38,9 °C 12. V jakém rozsahu stupňů Celsiových se dá použít rtuť jako teploměrná kapalina při měření nízkých teplot? Použijte tabulky F 12. Správná odpověď: Do teploty tuhnutí rtuti, tj. do -38,9 °C

Do teploty tuhnutí ethanolu, tj. do -115 °C. 13. V jakém rozsahu stupňů Celsiových lze použít ethanol jako teploměrnou kapalinu při měření nízkých teplot? Použijte tabulky F 12. Správná odpověď: Do teploty tuhnutí ethanolu, tj. do -115 °C.

14. Prohlédněte si pozorně lékařský rtuťový teploměr a vysvětlete, z jakého důvodu teploměr zachovává údaj o naměřené teplotě. Správná odpověď: V jednom místě teploměru je trubička se rtutí velmi zúžena. Po změření tělesné teploty se ochlazením rtuťový sloupec přetrhne a ke zkracování jeho horní části nedochází. Abyste mohli teplotu znovu měřit, musíte teploměr tzv. sklepnout.

15. Zjistěte, kde v okolí vaší školy je nejbližší meteorologická stanice.

Použité zdroje: Tesař J., Jáchim F., Fyzika 1 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2007. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 6 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005. Bohuněk, J., Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 1díl, Prometheus, s.r.o., ISBN 80-85849-06-2 galerie office http://www.nf- senior.cz/_gf/texty/p%C5%99edpov%C4%9B%C4%8F_po%C4%8Das%C3%AD.jpg [cit:2013-01-21] http://artemis.osu.cz/Gemet/meteo2/images/buttons/Tep/9Stupnice.jpg [cit:2013-01- 21] http://fikus.omska.cz/~bojkovsm/termodynamika/Obrazky/doplnkove_ulohy_obrazky/TT _5.jpg [cit:2013-01-21] http://www.omega.com/Temperature/images/DP250_m.jpg [cit:2013-01-21] http://www.e-pristroje.cz/pictures/teplomery/t114-01.jpg [cit:2013-01-21] http://data.regiony24.cz/foto/clanky/200901/200973858406676.jpg?width=500&bgcolo r=black [cit:2013-01-21] http://meteo.resslovaci.net/meteo_1.jpg [cit:2013-01-21]

Metodika prezentace: Prezentace slouží k zopakování probraného učiva. Žák odpovídá na otázky o základní fyzikální veličině teplotě. Žák vybírá odpovědi z nabízených možností, sám tvoří odpovědi, doplňuje věty, tabulky. Opakování je zaměřeno na symboly, jednotky, stupnice, měřidla teploty. Prezentaci použijeme ke zkoušení žáků.