driver, pilot, production line operator, control room operator

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Analýza experimentu pro robustní návrh
Advertisements

Anglická nejužívanější slova A. Able • Být schopen,moci,umět(able to do sIl ) • Are you able to do that? Jsi schopen to udělat? • She is not able to come.
TRPNÝ ROD (PASSIVE VOICE)
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Must or have to VY_22_INOVACE_25 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Operator Control driver, pilot, production line operator, control room operator Jakub Jura
Reacting Time driver, pilot, production line operator, control room operator Jakub Jura
Transportation Psychology Use of operator control Jakub Jura Engineering Psychology.
Operator Control driver, pilot, production line operator, control room operator Jakub Jura
A5M33IZS – Informační a znalostní systémy Datová analýza I.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
B) Křivka poptávky.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
PSYCHICKÉ JEVY.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
11/2011Přednáška č. 31 Řízení sestaveného modelu Obsah předmětu: Počítačová podpora řízení Předmět : Počítačová podpora řízení K126 POPR Obor : E ZS, 2011,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Future time clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Osobnost – situace – predikce chování
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Participle Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
1.3. Obecné problémy fyzikální teorie jaderných reaktorů
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině
Behaviorismus (část II)
Teorie vzdělávání dospělých
LINKING WORDS ‒ for similar or opposing ideas
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Milada Kováříková Zuzana Moravová Hana Zákostelská
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základy sociální psychologie
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Psychická regulace Personal Systems Interaction (PSI) teorie J. Kuhla.
2/1 The video task a) The operation cabin is on the ground b) Tower cranes can be built up as they are modular.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
8/1 The video task 1. The balls are made of a) steel b) iron c) wood 2. The water based liquid is there to.
Traffic Rules, Principles of Safe Driving, Safety Features (Pravidla silničního provozu, zásady bezpečnosti silničního provozu, prostředky aktivní a pasivní.
Operator Control driver, pilot, production line operator, control room operator Jakub Jura
Bionics cognitive psychology – creativity design – transportation psychology – Operator Control operator control – HMI – visualisation of information –
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_9 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Model struktury strategického managementu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1 Change Management Přednáška k předmětu: Počítačová podpora řízení Předmět : Počítačová podpora řízení K126 PPR1 Obor : E LS, 2016, K126 EKO Přednášky/cvičení.
GE - Vyšší kvalita výuky
SWOT analýza ZDV Krchleby, a. s.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace
GE - Vyšší kvalita výuky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Teorie vzdělávání dospělých
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas průběhový Autor:
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Metodický postup práce
Sociální psychologie.
Kognitivní psychologie
driver, pilot, production line operator, control room operator
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_25_Have to
Témata kognitivní psychologie
driver, pilot, production line operator, control room operator
Dějiny psychologie 8 Neobehaviorismus.
Jakub JURA Nové trendy, Křivoklát Ústav přístrojové a řídicí techniky,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
GDPR & ePrivacy
Transkript prezentace:

driver, pilot, production line operator, control room operator Engineering Psychology Operator Control driver, pilot, production line operator, control room operator http://www.google.cz/imgres?q=operaTOR+velina&um=1&hl=cs&sa=N&biw=1920&bih=942&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=zaNhNWg1grNHEM:&imgrefurl=http://atominfo.cz/2011/03/obsah-radioaktivnich-materialu-ve-vode-okolo-reaktoru-je-fukusima-prevysuje-limit-vice-nez-10-000-krat/&docid=etbycNEv4wS7jM&w=620&h=465&ei=qfqSTsmwK4vesgbioozfDw&zoom=1&iact=hc&vpx=1258&vpy=152&dur=4379&hovh=194&hovw=259&tx=161&ty=123&page=1&tbnh=139&tbnw=185&start=0&ndsp=45&ved=1t:429,r:6,s:0 Jakub Jura Jakub.jura@fs.cvut.cz http://users.fs.cvut.cz/~jurajaku/ing-psych/

Outline of this lesson Human-machine system operation Types of operator control task Demand-Resource Theory Reacting time measuring

Fukushima http://atominfo.cz/2011/03/obsah-radioaktivnich-materialu-ve-vode-okolo-reaktoru-je-fukusima-prevysuje-limit-vice-nez-10-000-krat/ http://www.google.cz/imgres?q=operaTOR+velina&um=1&hl=cs&sa=N&biw=1920&bih=942&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=zaNhNWg1grNHEM:&imgrefurl=http://atominfo.cz/2011/03/obsah-radioaktivnich-materialu-ve-vode-okolo-reaktoru-je-fukusima-prevysuje-limit-vice-nez-10-000-krat/&docid=etbycNEv4wS7jM&w=620&h=465&ei=qfqSTsmwK4vesgbioozfDw&zoom=1&iact=hc&vpx=1258&vpy=152&dur=4379&hovh=194&hovw=259&tx=161&ty=123&page=1&tbnh=139&tbnw=185&start=0&ndsp=45&ved=1t:429,r:6,s:0

Model of Operator Decision action SS MS Controled System output

Model of operator control Sensoric proceses Internal proceses Motorické procesy Sensation Perception Thinking, decision making, problem solving. Behaviour, Motoric func. Handlers Pilot lamps Controled system Aktors Functionla principles of controled sys. Sensors

Cognitive model of operator

EMĚ – power station control room http://www.google.cz/imgres?q=operaTOR+velina&um=1&hl=cs&sa=N&biw=1920&bih=942&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=ElkljhgFdq5YfM:&imgrefurl=http://www.automatizace.cz/article.php%3Fa%3D595&docid=rGtkmxlzpGd05M&w=281&h=178&ei=qfqSTsmwK4vesgbioozfDw&zoom=1&iact=hc&vpx=200&vpy=481&dur=1957&hovh=142&hovw=224&tx=136&ty=88&page=1&tbnh=117&tbnw=184&start=0&ndsp=45&ved=1t:429,r:18,s:0 http://zpravy.e15.cz/zahranicni/udalosti/energetika-tepco-asi-zaplati-za-fukusimu-dva-biliony-jenu http://www.automatizace.cz/article.php?a=1193 http://www.egonov.cz/ctete/zpravicky/narodni-dopravni-informacni-a-ridici-centrum.html http://technet.idnes.cz/co-skryva-tunel-mrazovka-reportaz-dt0-/hardware.aspx?c=A040824_5282283_hardware http://195.250.147.214/automation/ref/content/cheza_litvinov/index.html

Fukushima Nuclear power station

Stokehold

Highway Dispatching

Demand-Resource Theory Overload  reduce demand increase resources Underload increase demand reduce resources Flow zone anxiety fear distress Demands Axy Y Ayy X Axx boredom x y Resources

Example of over and under-load of Operator

Observability of over and under-load Stress or boredom behaviour. Uneven rhytm of work. Analysis of the pushing of the vigilance button. http://www.prototypy.cz/sergeje/techpop.php

Cognitive disonance (Leon Festinger ) B Incline to B Cognitive disonance (Leon Festinger ) Inconsistent contentents Incline to A A C Add the integrate concept Holding conflicting ideas simultaneously. People have a motivational drive to reduce dissonance. Dissonance is reduced by: changing attitudes, beliefs … justifying, blaming, denying The Fox and the Grapes  … fox sees some high-hanging grapes and wishes to eat them. When the fox is unable to think of a way to reach them, he surmises that the grapes are probably not worth eating, as they must not be ripe or that they are sour. http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_dissonance

Decision Making typy řešení problému (problem solving) Kostr vědomí proces, při kterém redukujeme rozdíl mezi existující a požadovanou situací. programové neprogramové Modes of inquiry: (kognitivní aktivity) silný analytický experiment (fyzika) – zjišťování neznámých okolností středně silný analytický experiment (biologie, psychologie, sociologie, zemědělství) – používá logiku a statistickou inferenci slabý analytický experiment – kavaziexperimenty, přehledová šetření silné kvaziracionální usuzování – stat. analýza, MSM, analýza usuzování středně slabé kvaziracionální usuzování – intuitivní užívání poznatků slabé kvaziracionální usuzování – laické řešení – nakonec vůbec nevíme jakými postupy jsme došli k řešení, implicitní logika, nemanipulujeme s proměnnými, nejasná datová základna. 1,2,3 – aktivní přistup k manipulaci s proměnnými Postup: identifikace problému generování alternativních řešení výběr řešení aplikace řešení a jeho hodnocení

Confusion Percept and concept … stroop efect Say the word loudly. Say the word whisper loudly.

Stroop efect Blue

Green

white

Yellow

mangeta

Blue

Green

Green

Stroopův efekt Pokud čtu název barvy, bez ohledu na barvu textu je reakční čas kratší, než když „říkám název barvy“ , v které je text napsán bez ohledu na obsah textu. Determinace zkušenosti a učení. Stroopův pokus-interference čtení s barvou Stroopův efekt-Roberta Klatzky 1935-analýza procesů obs.automatizované složky, automatizace-vůlí neovlivnitelná-při dešifrování předmětů a slov-barva slova- tento jev při souběhu pomal a rychlého procesu; Badatelka americka se zabyva procesy vnimani, ktere jsou nepristupne nasi vedome zkusenosti. Analyza procesu obsahujicich automatizovane slozky (dovednosti).Takove automatizaci nelze volni regulaci zamezit, muzeme sledovat pri desifravanipredmetu a slov-Stroopuv efekt.

osobní časová rovnice časové diskrepance při Wundtových (Lipsko) komplikačních pokusech.. ZO má při zazvonění zvonku udat polohu ručičky na ciferníku. ZO obvykle udávají dřívější polohu ručičky, než jaká byla při úderu zvonku, to znamená že dochází k časovému posunutí Rozdíly mezi polohou ručičky a údajem ZO vykazují značnou individuální variabilitu. Zachycuje změny v časovém průběhu činnosti Dále se na pozornosti zkoumá 1. intenzita, 2. kolísání, 3. odklonitelnost. Stern: vliv minulých zkušeností na současné prožívání času.

závislost x nezávislost na poli Witkun 1948, 1962 Jedná se o kognitivní styl: field independece / dependece Účinnost nápovědí z vnitřního a vnějšího prostředí. RFT (Rod-and-Frame-Test): je svítící pruh ve vertikální poloze v rámu. Rám i ZO mění plánovitě svou polohu. Prokázalo se, že lépe se při pilotáži v mlze osvědčují „nezávislí na poli“. Ženy a děti bývají více závislé na poli. Lidé závislí na poli mají větší tendenci orientovat se na společenské prostředí.

podprahové vnímání Podnět nevede ke zjistitelné (uvědomitelné) reakci. Vernon – vědomí je jen okrajové Miller – pokus se Zennerovými kartami (kolečko, křížek, vlnovka,..Vůbec jsi to nezaregistroval, ale byl jsi schopen odpovědět co na kartičce bylo. Například na tachistoskopu (nestihne zaregistrovat), nebo při nutnosti rozdělit pozornost

Industrial acident Chemical Nuclear Explosive D Bhopal Minamata Seveso Fukushima Chernobyl Three Mile Island Windscale Explosive D