Genealogie II - Přednáška č. 4 obsah

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Úvod do studia dějepisu
Zařazení obce do vyhlášky č. 36/2006 Sb. Změny příjmení
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Matrika Věra Graplová, DiS.
Osvojení dítěte Mgr. Dana Ilíková
Matrika – otázky a odpovědi Vidimace částečné listiny
Optimalizace počtu matričních úřadů Porada s MV ČR konaná dne
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_Rodina TÉMA: Příbuzenské.
EGRAMEGRAM DEMOGRAFIE ČR 2013 Geografie / Demografie ČR 1.
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Nemetová. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Rodina a její funkce.
Příběh rodiny Pažoutovy… Shoda jmen může být náhodná, příběh není podle skutečné události…
3. cíl cyklu a očekávání publika 4. základní otázka 5.
Evidence obyvatel.
Historické prameny.
Genealogie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_9.
Matrika Bc. Jan Podloučka.
SVNIT Přednáška M. Horáková
URL v HTML URL - Unique Resource Locator Příklad:
Příklady na rodokmen a genovou vazbu
Název Vztahy v rodině   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo
Bc. Jan Podloučka.  Základní registry  Zapisovatelé do ISEO   Práce s CzechPOINTem ◦ Ohlašovna – trvalý pobyt ◦ Ohlašovna – doručovací.
RODINNÉ PRÁVO PREZENTACE.
Mezilidské vztahy 3. ročník
Evidence obyvatel podle z.č. 133/2000 Sb., v plat. znění.
OTCOVSTVÍ základní rodinněprávní status. © Zdeňka Králíčková, 2007.
Co to je? je způsob odesílání, doručování a přijímání zpráv přes elektronické komunikační systémy. Lze ho udělat např. u seznam.cz, centrum.cz,
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
R o d o k m e n A JAK NA TO 1.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 9.ročník III
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U R o d i n n é p r á v o Mgr. Marie Mikulcová.
Rodopisný výzkum – jak postupovat a jak zpracovat výsledky bádání, zpracování rodinné kroniky, genealogické informace na internetu, genealogická praxe,
Josef Bělehrádek, DiS Možnosti usnadnění a efektivnější práce v aplikaci Acta Publica.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Výchova k občanství RODINA
13. jednání PS bydlení Brno Téma: Novinky v oblasti bydlení a výhled na nadcházející období 24. května 2016.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Osobnosti českých a světových dějin Dějepis 9.ročník III
Rodopis – pomocná věda historická GENEALOGIE. zkoumá vztahy mezi lidmi, které vyplývají z jejich společného původ studium: jednotlivců druhů vztahů.
Digitalizace sbírky matrik v SOA PLZEŇ Cheb Cheb
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_19.
Vyhledávání informací Zdroj: pixabay.com. ÚVODEM  Seznámení  Cíl semináře  Zpětná vazba  Prezentace Vaše zkušenosti?
3. cíl cyklu a očekávání publika 4. základní otázka 5.
Základy genealogie – aneb jak sestavit rodokmen 6.
Základy genealogie – aneb jak sestavit rodokmen 4.
Odpověď na tyto otázky nalezneš v jazykových příručkách.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_12 MANŽELSTVÍ Výchova.
Rodina, náhradní rodinná péče
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
Rodina, příbuzenství.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-02
Slouží i medicíně (zkoumá nemoci v určité době a místě)
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Průměrný věk matek při prvním porodu podle vzdělání a rodinného stavu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Přeshraniční spor rodičů příklad dobré praxe (Jihlava, 3. 12
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
Základy genealogie – aneb jak sestavit rodokmen 4.
Historické prameny a pomocné vědy historické
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
8 lidí na stůl, 10 stolů v místnosti a hlavní stůl
PŘÍBUZENSKÉ VZTAHY Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Historické prameny a pomocné vědy historické
Transkript prezentace:

Genealogie II - Přednáška č. 4 obsah 1. Dotazy a odpovědi týkající se čtení starých textů – blackbird.jan@gmail.com 2. Nástin řešení problémů při sestavování rodokmenu 3. Prezentace vlastního rodopisného bádání, diskuze

shrnutí Čtení starých textů Ad 1. Čtení historických textů - vzory písem a číslic - vzory značek, zkratek a ligatur - slovníky Procvičování základní : matriky, mimomatriční prameny (katastry, pozemkové knihy, fondy panství...) Procvičování základní se zpětnou vazbou:Učebnice čtení starých textů nejen pro rodopisce – www. genealogie cz Pokročilí: Kašpar J.: Úvod do novověké latinské paleografie 1 + 2 (skripta) Pomoc se čtením: genealogie.taby.cz - čtení starých materiálů actapublica.eu/nástěnka - nutno mít účet a být přihlášen

Nástin řešení problémů při sestavování rodokmenu na základě matričních zápisů 1. Hledanou osobu se nedaří najít v matrice narozených a) problém s datem narození (věk uvedený v zápise o úmrtí neodpovídá datu narození) b) nemanželské dítě - matka zapsána v matrice s rodným jménem (kde hledat zápisy nemanželských dětí, dodatečné zapsání otce, zápisy sňatků před r. 1784) c) nemanželské dítě – narození zapsáno v jiné matrice (okolí, např. v místě služby matky) d) manželské dítě – otec rodiny používal jiné příjmení (po statku), nutno prověřovat křestní jméno otce i matky, jména kmotrů (často se opakovala), intervaly mezi narozením jednotlivých dětí, věk matky při porodu e) manželské dítě – rodina přišla do místa odjinud (postupně prověřit farnost, farnosti okolní, další farnosti na panství) 2. Hledanou osobu se nedaří najít v matrice oddaných a) důležité !! - sňatky zapisovány v cca 85 % v bydlišti nevěsty, 10 % bydliště ženicha (nějaký důvod), 5 % jinde b) ženich či nevěsta jsou zapsáni s jiným příjmením – např. ženich po sňatku přebral příjmení používané nevěstou (přiženil se)

3. Hledanou osobu se nedaří najít v matrice zemřelých a) úmrtí mimo místo – např. blízká nemocnice, příklad okolí Brna b) osoba se ve stáří odstěhovala mimo místo (např. k některé z provdaných dcer) 4. Hledanou osobu se nedaří ztotožnit ( např. existuje více osob stejného jména i příjmení, není k dispozici dostatek informací – sňatky v období 1784 - 1810) a) využít katastry a pozemkové knihy – např. sledovat historii rodové linie pomocí čísel domů Josefinský katastr (1789) x urbariální fase (1775) x tereziánský katastr (1756) x rektifikační akta (1749) – lánový rejstřík (1675) + přidat údaje z pozemkových knih b) pokusit se ztotožnit osobu pomocí zápisů a informací o sourozencích