Helénistická estetika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Kultura Egejské oblasti
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Řecká architektura a sochařství
Antické umění Starověké Řecko.
VY_32_INOVACE_28-17 Antická filosofie Skepticismus.
Antická kultura.
Mytologie a její odraz v řeckém umění
Obecná charakteristika, periodizace VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.12/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk.
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Řecké výtvarné umění.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Fraktální geometrie Podivné a krásné vzory - nepředstavitelné!
Krása v proměnách času.
VY_32_INOVACE_28-16 Antická filosofie Epikureismus.
Antické Řecko Sochařství 2. část.
Antické Řecko Sochařství 1. část.
Renesance a humanismus v Itálii
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Rozsáhlé oblasti se specifickým historickým vývojem, během kterého se vyvinuly charakteristické kulturní znaky obyvatelstva. SVĚTOVÉ.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kultura na počátku novověku
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Opakování Prověřování znalostí
KRÁSA KOLEM NÁS Jako kýč jsou v umění označována díla, která jsou příliš okázalá, rušivá. Jedná se také o laciné napodobeniny a nekvalitní ztvárnění určitých.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Kačerovský Ondřej C4B.  Osobní život  Pyrrhónovo myšlení  Skepticismus  Zdroje.
Prověřování znalostí. Poznávací test.
Staletími krásy vzpomínáme a sníme.  byzantský styl  6. – 15. století  člověk je rozpolcen mezi řeckou uměřeností a racionalismem a křesťanskou mystikou.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Helénismus a římská filozofie.
Řecká kultura klasické období
Eklekticismus, skepticismus,
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Epikurejská a stoická etika
RENESANČNÍ SOCHAŘSTVÍ V OBDOBÍ RENESANCE
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Řecké sochařství MgA. Lukáš Psík wikimedia
Vytváří se „kobercový styl“ – motivy ptáků, lvů, sfing, bájných fénixů, květinové vzory – černé a tmavě červené na světlejší podklad.
Umělecké směry 19. století
Estetická a posvátná geometrie
Kodexy Výtvarná dílaSochy & plastiky Věda & vynálezy ČLOVĚK - VYNÁLEZCE - GÉNIUS „Mezi malířstvím a sochařstvím neshledávám jiný rozdíl, nežli že sochař.
Stoicismus Vypracoval: Palásek Petr. filozofický směr založen Zenonem z Kitia - 3. st. př. n. l. nejdůležitější směr helénské filozofie z kořenů učení.
Platón & „objektivní idealismus“
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Sofisté, Sókratés & spol.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Řecko – sochařství 6. srpna 2012 VY_32_INOVACE_140106
náboženství staré Číny a Japonska
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
18) Dělení podle funkce, námětu… Výtvarná příprava 1.
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
polykleitos SOCHAŘSké osobnosti KLASICKÉ OBDOBÍ
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
SOCHAŘSTVÍ KLASICKÉ OBDOBÍ 5. st. př. n. l.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
SOCHAŘSTVÍ HÉLENISTICKÉ 3.–1. st. př. n. l.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Renesance a humanismus
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Novoplatonismus.
HELENISMUS prezentace.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Helénistická estetika

Helénistické období od poloviny 4. století př. n. l. do konce 1. století př. n. l. Alexandr veliký dobývá a spojuje tehdejší svět Nejdůležitější témata filozofie – ctnost a příroda Zakládání nových filozofických škol – inspirace v Sokratovi

Kynická škola (4.st. p. n. l.) – Diogenés ze Synópé Kynikové – zastánci prostého života bez jakýchkoliv vymožeností, návrat k přírodě Diogenés ze Synópé Kynickou filozofii demonstroval ve svém životním stylu

Epikurejská škola (konec 4. st. p. n. l.) EPIKÚRÉS 341 - 270 př. n. l. Krása má svou hodnotu pouze v případě, že nám poskytuje slast slast = 1. zásada morálky Rozvíjí úvahy o strachu ze smrti a bohů

Jak dosáhnout blaženosti nejvyšší hodnotou života je dosažení eudaimonie = blaženosti „Zdraví těla a klid duše je svrchovaný cíl blaženého života.“ Čtyři zásady: 1 - boha není třeba se bát 2 - smrt se nás netýká 3 - cesta k dobru je snadná 4 - bolest lze snadno překonat

Důležité motto -„Žij skrytě“ Epikúrova zahrada

SKEPTICISMUS 315 - 241 př. n. l. Hovoří o nemožnosti poznání Negativní vztah k umění Kritika hudby – hudba je pouhou iluzí, negativní morální dopad PYRRHON Z ELIDY 365 - 275 př. n. l. - musíme se zdržovat soudu o věcech, protože o nich nic nevíme

Stoicismus (4. st. př. n. l. – 2. st. n. l.) spojení přírodní filosofie a filosofie, která se zabývá člověkem Základem světa - PNEUMA – božská prapodstata Bůh je přítomen ve všem kolem nás Nejvyšší krásou je krása přírody Krása člověka má duchovní charakter

Eklekticismus MARKUS TULLIUS CICERO 106 - 43 př. n. l. Krása je objektivní hodnotou věcí Snaha o oddělení řemesla a umění Vztah umění a přírody – zdůrazňuje aktivní roli umělce při vytváření uměleckého díla a diváka při jeho vnímání

Horatius 65 př. n. l. – 8 př. n. l básník, mistr malých forem Klíčové dílo – Umění básnické – rady básníkům Básník by měl vycházet z tradic, řídit se zásadami uměřenosti a čerpat ze skutečného života, nutná znalost žánrových pravidel

VITRUVIUS - 70 př. n. l. - 25 př. n. l. Deset knih o architektuře – základní učebnice antické architektury Tři základní požadavky na kvalitní architektonické dílo – trvanlivost, užitečnost, krása V tomto díle první zmínka o perspektivním zobrazení

Vitruviova teorie architektury Je přesvědčen o existenci objektivních zákonitostí a proporčních vztahů, bez nichž nelze postavit krásnou budovu proporční vztahy v architektuře odvozuje z proporcí lidského těla Vitruvianský muž – Leonardo da Vinci

Helénistické x řecké klasické umění řecké klasické umění – zobrazení ideálu, princip kalokagathia, důstojný klid Feidiás - Athéna Parthenos

Polykleitos - Doryforos nesoucí kopí klasické sochy jako vzory krásy těla i ducha

Helénistické umění V tomto období dochází k míšení kultur - civilizační a kulturní prvky řecké se prolínaly s orientálními Odlišnost od klasicismu - potřeba zobrazovat silné emoce a hrůzné výjevy, realističnost Hlavní umělecké médium představují sochy

Láokoón a jeho synové - Hagésandros, Polydóros a Athénodóros

Lýsippos - řada portrétů Alexandra a jezdecké sochy

Apoxyomenos Atlet seškrabující si z těla olej

Monumentální sochařství Rhodský kolos - Chárés z Lindu

Sochy obyčejných lidí