Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UCHO Marcela Hanáková.
Advertisements

Lidské ucho Alžběta Svobodová.
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
SLUCH Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Smyslové ústrojí 5. ročník
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
SMYSLY.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_SOUSTAVA.
Smyslové vnímání Sluch
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Sluch.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_586_Dýchací ústrojí I Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
čichový, chuťový a hmatový
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
Prezentace – výklad učiva
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Smyslové orgány.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Číslo projektu:. CZ. 1. 07/1. 5. 00/34. 0565 Číslo materiálu: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_600_Smyslová ústrojí - 2 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace Autor: Ing. Vladimír Skopal Průřezové téma: Člověk a svět práce Předmět: Chov hospodářských zvířat Ročník: 2 Datum tvorby: 18.01.2013 Datum a místo ověření: 25.02.2013 Druh učeb. materiálu: Prezentace Anotace: Výklad nové látky, smyslová ústrojí, seznámení se základními pojmy Klíčová slova: fyziologie, složení, smysly, čich, chuť, hmat Metodický pokyn: Určeno k výkladu do hodiny i k samostudiu. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů

s-ú.-2_2 Smyslová ústrojí - 2

2) Ústrojí sluchového smyslu a smyslu statokinetického orgánem těchto ústrojí je ucho - funkce - proces slyšení a vnímání polohy a pohybu - složení - vnější ucho - střední ucho - vnitřní ucho

- chrupavka pokrytá kůží a chlupy s-ú.-2_4 a) Vnější ucho - ušní boltec - chrupavka pokrytá kůží a chlupy - velikost, tvar, pohyblivost, postavení (dle druhu a plemene - př. prasata) - uchohybné svaly - natáčí ušní boltec za podnětem - vnější zvukovod - je tvořen chrupavčitou a kostní tkání - je vystlán kůží bohatou na žlázy (kožní maz) - bubínek - tenká, velmi pružná blanka, oddělující zvukovod od středního ucha

- bubínková dutina - ústí do ní Eustachova trubice b) Střední ucho - bubínková dutina - ústí do ní Eustachova trubice - jsou zde uloženy 4 sluchové kůstky - sluchové kůstky - kladívko, kovadlinka, čočkovitá kůstka, třmínek c) Vnitřní ucho - hlemýžď - spirálovitě stočený kanálek naplněný tekutinou - nositel vlastního sluchového ústrojí - ve vnitřní vrstvě jsou smyslové buňky s nervovými vlákny

- klikaté a vejčité váčky, kulovitý váček s-ú.-2_6 - klikaté a vejčité váčky, kulovitý váček - jde orgán statokinetiky (vnímání polohy a pohybu) - pohybové receptor jsou ve 3 polokruhovitých chodbičkách d) Sluch (proces slyšení) - zvukové vlny jsou z vnějšího prostředí zachycovány ušními boltci a vedeny zvukovodem k bubínku - ten je rozechvěn a zvukové kůstky přenášejí pohyb na hlemýždě - tekutina hlemýždě působí na smyslové buňky kde se podnět přeměňuje na vzruch jenž je veden do příslušného nervového centra - pocit (dojem) sluchu

3) Ústrojí čichového smyslu e) Smysl statokinetiky - tekutina vyplňující váčky obsahuje statokonie (krystalky CaCO3, MgCO3) - pohyb a poloha způsobují pohyb krystalek a ty dopadají na vnitřní stranu váčků, které jsou vystlány smyslovými buňkami, které přemění podnět na vzruch ….. 3) Ústrojí čichového smyslu - sliznice pokrývající čichové kůstky (obsahující čichové receptory) - podnět - pach je přeměněn vzruch … - pozor nejzrádnější smysl ….. - u zvířat vyvinutější než u člověka - krmivo, říjící se samice aj. - smrad x vůně…

4) Ústrojí chuťového smyslu - orgánem jsou chuťové pohárky uložené ve sliznici dutiny ústní, zejména jazyku - podnětem pro chuťové receptory jsou látky rozpuštěné ve slinách = rozpustné ve vodě, jinak jsou bez chuti - základní chuťové počitky - sladké, hořké, kyselé, slané 5) Ústrojí kožního smyslu - orgány kožního smyslu jsou uloženy v kůži, podkoží, svalech, šlachách, kloubních pouzdrech

- jsou jimi receptory s příslušnými nervovými vlákny a jsou specializovány (receptor na chlad nevytvoří vzruch na tepelný podnět) - jsou přijímány podněty a vybavovány pocity - doteku (hmatu), tlaku, tepla, chladu, bolesti - která ústrojí se podílejí ? → podnět vřelá kamna