ZÁKLADY CHEMICKÝCH TECHNOLOGIÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Advertisements

Fyzika I Marie Urbanová Fyzika I-2016, přednáška 1 1.
Vybrané snímače pro měření průtoku tekutiny Tomáš Konopáč.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Mechanické vlastnosti kapalin - opakování Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
První termodynamický zákon a jeho aplikace na děje s ideálním plynem.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Struktura a vlastnosti plynů.
Opakování Termodynamiky Fyzikální praktikum 2.  Termodynamika – nauka o zákonitostech přeměny různých forem energie v makroskopických systémech složených.
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika plynů a kapalin.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10C_18_Tlak_plynu_z_hlediska_molekulové_.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Senzory pro EZS.
Základy automatického řízení 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Vedení elektrického proudu v látkách
povrchů a koloidních soustav
Molekulová fyzika 4. prezentace.
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
15. Stavová rovnice ideálního plynu
Základy rovnovážné termodynamiky
Základní pojmy v automatizační technice
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Výpočet tepelného schématu RC oběhu s přihříváním páry.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
FYZIKÁLNÍ CHEMIE.
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
„Svět se skládá z atomů“
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
1. Základy termiky, teplo, teplota, vnitřní energie
02 – Fluidní mechanika Petr Zbořil
Molekulová fyzika 3. prezentace.
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_
Teplo.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
(a s Coriolisovou silou)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
E1 Přednáška č.3 Kvalitativní míra účinnosti TO v TE
Elektrárny 1 Přednáška č.4 Pracovní látka TE (TO)
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
2 Základní pojmy NMFy 160 FyM – Obdržálek –
STAVOVÁ ROVNICE IDEÁLNÍHO PLYNU.
Základy chemických technologií
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzájemné silové působení těles
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Základy chemických technologií
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_18 Fyzika,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_19 Fyzika,
Základy chemických technologií
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Základy chemických technologií
Základní pojmy.
Transkript prezentace:

ZÁKLADY CHEMICKÝCH TECHNOLOGIÍ Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Základy chemických technologií 1. přednáška: Základní pojmy Bilance hmoty a energie Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií Základní pojmy, chemické inženýrství jako nástroj převodu chemického návrhu do chemické technologie. Vztah chemická technologie- chemické inženýrství: dá se znázornit následujícím schématem: chemické inženýrství chemický postup chemická technologie chemická technologie: konkrétní postup, co je zvláštní, specifické, chemické inženýrství: zamýšlí se co je společné, co se dá zevšeobecnit chemické inženýrství – poskytuje technologům stavebnici, utříděné poznatky, jednotkové operace Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií Pojem jednotkové operace zavedl americký inženýr Artur D.Little v r. 1915 Američtí chemici William H. Walker, Warren K. Lewis a definovali chemické inženýrství jako samostatný obor. William H. Walker Artur D.Little Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií Příklad : vztah chemický technolog a chemický inženýr Chemický problém: Po proběhnutí chemické reakce je potřeba reakční směs co nejrychleji zneutralizovat, aby se zabránilo nežádoucím reakcím: Po neutralizaci je potřeba rozdělit dvoufázovou směs. Řešení: - spádová technologie tradiční: míchaný reaktor, reaktor na dělení fází nový prvek: reaktor, statický směšovač, reaktor na dělení fází, - vertikální technologie tradiční: míchaný reaktor, přetlačení do dělícího reaktoru, nový prvek: použije se odstředivé čerpadlo na přečerpání RS, čerpadlo se využije jako směšovač. Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Fyzikální vlastnosti - látka, směs složek. Základy chemických technologií Pojmy: Systémy: Svět okolo nás – objekty, proměnné v čase, mohou měnit tvar, velikost, polohu. Fyzikální vlastnosti - látka, směs složek. vymezení hranic studovaného problém - systémy, reálné hranice, myšlené hranice, Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

homogenní a heterogenní otevřené, uzavřené, izolované Základy chemických technologií Systémy: ustálené a neustálené homogenní a heterogenní otevřené, uzavřené, izolované Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií Procesy: dělení z pohledu jednotkových operací: mechanické procesy (mikronizace, mletí, drcení, třídění) hydromechanické procesy ( proudění a doprava tekutin, filtrace, míchání usazování, fluidace), tepelné procesy (např. výměna tepla, odparky), difuzní separační procesy ( extrakce,sušení, destilace,..), chemické procesy, bio- procesy Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií s rozvojem poznání – dělení na základě společných rysů: přenosové procesy (transportní ) přenos (sdílení) hybnosti přenos (sdílení) energie přenos (sdílení) hmoty transformační (přeměnové) procesy: chemické reakce změny skupenství dělení na základě průběhu v čase: procesy vsádkové (diskontinuální), procesy kombinované (polovsádkové), procesy průtočné (kontinuální) Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií Bilance hmoty a energie Bilancování – každodenní činnost Technická praxe - „účetnictví v přírodních a technických vědách“ Analogie s běžnou domácností: Bilancovaná veličina peníze Bilanční systém bankovní účet Bilanční období měsíc počáteční součet konečný součet součet + + úrok = + + stav účtu vkladů stav účtu výběrů poplatků Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

bilancovanou veličinu hranice bilancovaného systému Základy chemických technologií Na začátku: bilancovanou veličinu hranice bilancovaného systému časový úsek bilance – bilanční období Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií Co bilancujeme extenzivní intenzivní (hodnota závisí na velikostisystému) (hodnota nezávisí na velikosti systému) ANO NE hmotnost / složky teplota látkové množství / složky měrné teplo, hybnost ( m . v ) barva energie tvrdost entalpie Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií Oblast bilance – bilanční systém Pomyslné hranice Reálné hranice Diferenciální systém Systém otevřený Systém uzavřený - nevyměňuje hmotu izolovaný- hmotu ani energii Složité systémy, podsystémy Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií Znázornění bilancované úlohy blokové (proudové) schéma, flow sheet. bilancované uzly proudy Viz řešené příklady - skripta reálné proudy fiktivní proudy suroviny co vzniká reakcí reakční směs co zaniká reakcí produkty co bylo na začátku bilančního období „ konci „ Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií Bilanční období Konečné bilanční období: definované, začátek, konec rok, měsíc, den, hodina,… diferenciální bilanční období: velmi krátké (infinitezimálně malé) období dt za časem t. bilancované veličiny se mění s časem Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií Materiálová bilance bilance hmotnosti bilance látkového množství bilance složek (látky které bilancujeme, sloučeniny, směsi sloučenin, prvky, ionty,) vyjádření složení: hmotnostní zlomek molární zlomek Příklady výpočtů: viz řešené úlohy - skripta Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií Bilance entalpie oblast chemického inženýrství ( nejtěžší kapitola CHI , ) využívají se informace o teplotách pozorovaného ( studovaného ) systému, můžeme některé teploty vypočítat, dále se sleduje množství vyměněného tepla mezi systémem a okolím, případně nám umožňuje je vypočítat, využíváme znalosti o rozsahu či rychlosti procesů změny skupenství a chemických reakcí, nebo je můžeme vypočítat Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií Formy energie: makroskopická mechanická energie: ( může přímo působit silou po dráze na makroskopická tělesa a tak konat práci) energie potenciální energie kinetická ( pohybová, energie tělesa při určité rychlosti ) mechanika: přeměna potenciální a kinetické energie hydrodynamika: Bernoulliova rovnice- bilance mechanické energie proudící tekutiny mikroskopická energie ( nahodilý mikroskopický pohyb molekul, vzájemné působení mezi molekulami, vazby mezi atomy v molekulách,…) Tyto jevy nejsou zcela prozkoumány, jsou k dispozici prostředky, jak určit změnu mikroskopické energie v makroskopickém tělese se změnou podmínek či stavu ( teploty, tlaku, složení,…) Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií Pojmy: teplota, teplo, tepelné procesy, tepelná energie, bilance tepla Tepelné procesy: změny teploty, ale také tlaku a/nebo objemu. Stavové chování – tyto změny nejsou nezávislé ! ( stavová rovnice ideálního plynu ) Změna skupenství – fázové rovnováhy Změna objemu a tlaku – doprovázeny přeměnami energie, souvisejícími s objemovou prací ( důležité, pokud v systému vystupují plyny a páry). Kondenzované fáze ( kapaliny, pevné látky) – objemová práce zanedbatelná. Energie elektrická – většinou se 100% účinností přeměna na teplo Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Proč entalpická ( NE energetická) bilance Základy chemických technologií Proč entalpická ( NE energetická) bilance Dá se jednoduše prokázat ( skripta ), že složky mechanické energie ( potenciální a kinetická ) se v případech které bilancujeme při běžných operacích v chemických technologiích jsou zanedbatelné. Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií První věta termodynamická dU = dQ + dW , akumulace = vstup + vstup dU změna vnitřní energie, dQ teplo převedené z okolí do systému dW práce vykonaná okolím na systém po úpravách a zavedení předpokladu dW = -pdV ( koná se pouze vratná objemová práce) a pro uzavřený izochorický systém dV=0 ) dostaneme dU = dQ , akumulace = vstup Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií Definuje se nová stavová veličina entalpie H H = U + pV Po úpravách a dosazení do první věty termodynamické dostaneme dH = dQ + Vdp , akumulace = vstup + vstup pro izobarické a izochorické systémy dU = dH = dQ a integrací v čase se získá Hkon– Hpoč = Q (konečné množství) – (počáteční množství) = (vstup) Kde Hkon , resp Hpoč je entalpie systému na konci resp na počátku bilančního období a Q je celkové množství tepla, které do systému vstoupilo za bilanční období z okolí. Platnost rovnice: uzavřený izobarický bilanční systém a konečné bilanční období Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie Základy chemických technologií Bilance entalpie otevřeného systému otevřený bilanční systém/uzel – diskrétní vstupy a výstupy ( proudy ) poč.H + součet vstupů H + vstup Q + zdroj Q = součet výstupů H + konečná H Zdroj tepla: např. disipace mech. Příklady – řešené úlohy skripta Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie