Kompozice a poslech.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní umělecká škola V. Petrželky, Edisonova 90, Ostrava – Hrabůvka
Advertisements

Rok s kocourkem Matyášem
Techniky improvizace.
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
Výchovné zaměstnání v období batolecím
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Techniky interpretace.
Studijní zaměření: hra na klavír
Imaginace.
Komunikace s dětským pacientem
Práce se vzpomínkami seniorů
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Muzikoterapie.
Prezentace 5 lekcÍ MUZIKOTERAPIE Mgr. Bc. Svatava Drlíčková
v pedagogické diagnostice
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Imaginace. Řízené představy a hudba je široce uznávaný muzikoterapeutický přístup. Je zcela v souladu s prověřenými postupy léčitelských rituálů mnoha.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Regulace úzkosti ve sportu
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Regulace úzkosti ve sportu
Reminiscenční terapie
Muzikoterapie.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MT praxe.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
osob s mentálním postižením
Muzikoterapie.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Základní techniky muzikoterapie. Základní techniky MT Improvizace, individuální i skupinová, je významnou projektivní technikou sebevyjádření.. Hudba.
ARTETERAPIE.
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Rok s kocourkem Matyášem
Techniky interpretace.
Hudební výrazové prostředky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sociologie pro SPP/SPR
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
VY_32_INOVACE_SA4A_7 DUM 7. realizace aktivity pro 1
VY_32_INOVACE_SA4A_5 DUM 5. „dívka uživatelka služby-dramatizace “
Hra na barevná auta I. Jaroslava Růžičková.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Mgr
Psychologie učení.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Východiska pro rozvoj kreativity
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Reminiscenční terapie
Násilná osoba aneb co s ní
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Modelový koncept hodiny výtvarné výchovy
Techniky improvizace.
Muzikoterapie.
HYGIENA sebeobsluha.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Obrázkové čtení Jazyk a řeč, poznávací schopnosti, myšlenkové operace, jemná motorika, koordinace ruky a oka.
Kompozice a poslech.
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Techniky interpretace.
Transkript prezentace:

Kompozice a poslech

Kompozice hudby Obecné cíle Rozvoj dovednosti kreativně řešit problémy Rozvoj schopnosti zaznamenat vnitřní prožitky Vyjádření pocitů Integrovat části do celku Cíle ve skupině Sdílení pocitů, myšlenek a zkušeností Kooperativní učení Specifické cíle Usnadnění katarze Podpoření terapeutického procesu, léčení Vytváření odkazů pro pozůstalé

Techniky kompozice - písně Variace na písně Klient mění slova, verše nebo celý text písně – po představení písně a rozhovoru o ní se doplňuje nový text do připraveného schematu Kontaktní písně Jednoduchý text a melodie kontaktní písně by měl obsahovat jména členů skupiny (jméno klienta), jednoduchý rytmický doprovod, pohyb a různé interaktivní prvky (podání rukou, úsměv apod.)

Techniky kompozice - blues Skládání písní Klient komponuje vlastní píseň za podpory terapeuta Nejvhodnější formou je blues či píseň ve 4/4 taktu Odlehčenou formou se zde zpívá o dramatech života Jednotlivé verše mohou posunovat děj ke katarzi

Příklad osobní písně Já jsem přišel o svou lásku Kdo je na tom jako já? Provází mne samota Jiná na mě čeká snad Nebudu se litovat

Možná témata osobních písní Zastihla mě špatná zpráva Jakou šanci ještě mám? Neboj se už srdce moje Až se odsud pohnu pryč Jsme si cizí s mojí mámou Teď už budu sama sebou Rozloučit se není těžké

Techniky kompozice - instrumentální Doprovod k písni Klient či skupina komponuje jednoduchý instrumentální doprovod k písni Instrumentální skladba Klient či skupina komponuje vlastní instrumentální skladbu na jednoduché nástroje Výsledek se jednoduše – vlastním způsobem „notace“ – zaznamenává

Techniky kompozice Hudební koláž Vnitřní hudba Klient vybírá řadí za sebou zvuky, písně, fragmenty hudby tak, aby vytvořil autobiogravickou nahrávku Klient instrumentalizuje a diriguje skupinu, aby zahrála skladbu podle jeho představy Vnitřní hudba Klienti opakovaně v tichu naslouchají vnitřní hudbě, kterou postupně zaznamenají na tři archy papíru Z takto zaznamenané hudby pak sestaví partituru skladby, kterou za pomoci zvoleného dirigenta interpretují na hudební nástroje (vokalizací).

Poslech Terapeutický poslech Cíle Klient poslouchá hudbu a reaguje na ni – verbálně či nonverbálně Je třeba sledovat reakce klienta a dát prostor k reflexi Cíle Rozvoj schopnosti naslouchat Aktivizace a relaxace Evokace afektivních stavů a zkušeností Rozvoj motorických dovedností Evokace imaginace a fantazie Podpora reminiscence, paměti nebo regrese Podpora kontaktu klienta se skupinou, se sociokulturní komunitou Podpora interakce mezi klientem a terapeutem Usnadnění sebereflexe, přístupu k nevědomému materiálu Stimulování spirituálních zkušeností

Poslech Kriteria při indikaci poslechu Hudební preference a hudební minulost klietna Délka schopnosti koncentrace kienta Výběr skladby odpovídající terapeutickému záměru

Poslech a jeho variace Hudební anestezie – poslech k podpoře účinků anestetik a analgetik, k redukci bolesti a úzkosti přidružené k bolesti Hudební relaxace – poslech ke snížení stresu a napětí, ke snížení úzkosti a navození tělesné relaxace Meditativní poslech – pomoc pro rozjímání na tématy a k podpoře spirituální zkušenosti Stimulační poslech – k podpoře bdělosti, zvýšení energetické hladiny, nabuzení senzomotorické aktivity, k pozvednutí nálady Eurytmický poslech – k rytmizaci jemné i hrubé motoriky, řeči, dechu, ke strukturování pohybu

Poslech a jeho variace Poslech s reakcí – má vyprovokovat konkrétní aktivitu či verbální odpověď Zprostředkující poslech – hudba je párována s různými typy informací nebo zkušeností, které chceme fixovat a učinit zapamatovatelnými a snadno vybavitelnými Hudební reminiscence – má evokovat vzpomínky na minulé události a zkušenosti Hudební komunikace – klient na požádání přináší hudbu, která je pro něj významná a něco o něm sděluje. Nebo terapeut přináší hudbu, kterou chce něco sdělit klientovi Poslech vlastní hudby – klient poslouchá nahrávku vlastní improvizace, vystoupení nebo kompozice a reflektuje sebe a svou zkušenost

Projektivní poslech Poslechové projektivní techniky zahrnují: Projektivní zvuková identifikace – klient poslouchá zvuky a má identifikovat, co znamenají Projektivní vyprávění příběhů – klient podle hudby ústně nebo písemně vytváří příběh Volné asociace – klient píše vše, co ho při poslechu napadá, aniž by věnoval pozornost významu vytvářeného textu Hudební dramatizace – klient dramatickými prostředky předvádí, co slyší v hudbě Projektivní pohyby na hudbu – klient se pohybuje, jak mu hudba napovídá Projektivní kreslení – klient kreslí během poslechu hudby

Imaginační poslech Typy imaginačního poslechu: Řízená hudební imaginace – klient si při poslechu představuje imaginace, které prezentuje terapeut Neřízená hudební imaginace – klient imaginuje volně při poslechu hudby. Hudba je většinou krátká. Provázená hudební imaginace – klient poslouchá hudbu, volně imaginuje a vede přitom dialog s terapeutem Řízená interaktivní imaginace – klienti ve skupině společně vytvářejí imaginace na hudbu pod vedením terapeuta

Pravidla pro imaginaci Začínáme upozorněním, že imaginaci je možné přerušit, pokud je nepříjemná Imaginaci má předcházet relaxace Využívá se klidná, instrumentální, ne vokální hudba S charakterem hudby má korespondovat slovní projev terapeuta Slovní vodítko Má být co nejjednodušší, pouze rámcové Má se odvíjet od bezpečného místa Může obsahovat projektivní úkol Musí klienta vrátit do reality / slovem, dotekem Po imaginaci musí následovat reflexe zážitků a pocitů S naléhavými pocity a zážitky je třeba dále pracovat

Kontraindikace relaxačních technik Nevhodné pro osoby, které potřebují zpevnění, ne uvolnění. Jsou to především: Lidé po traumatu Děti a dospělí v regresi Lidé s psychózami Nedoporučují se lidem s epilepsií a schizofrenií