Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Pedagogická fakulta Katedra matematiky Didaktika matematiky Akademický rok: 2003 – 2004 Zpracoval: Jan.
Advertisements

Pojem FUNKCE v matematice
Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
Rovnice s absolutními hodnotami
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární funkce a její vlastnosti
Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Vlastnosti funkcí Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Soustava lineárních nerovnic
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_83.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Milan Hanuš PŘEHLED UČIVA Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Opakování.. Práce se zlomky.
Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice
Lineární lomená funkce
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
Neúplné kvadratické rovnice
Nerovnice v podílovém tvaru
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Komplexní čísla algebraický.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Lineární rovnice s absolutní hodnotou II.
KVADRATICKÉ NEROVNICE
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
S omezeným definičním oborem
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
(řešení pomocí diskriminantu)
Kvadratické nerovnice
FUNKCE 2. Pojem funkce – příklady Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
4.12 ROVNICE V SOUČINOVÉM A PODÍLOVÉM TVARU Mgr. Petra Toboříková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Brož Petr. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
4.11 LINEÁRNÍ ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU Mgr. Petra Toboříková.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Logaritmické rovnice.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 4.4 – 4.5 Nerovnice v podílovém tvaru, definiční obor log. funkce Název.
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Funkce. Funkce - definice Funkce je zobrazení, které každému číslu z podmnožiny množiny reálných čísel R přiřazuje právě jedno reálné číslo. Funkci značíme.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
Anotace: Materiál je určený pro 2. ročník učebního oboru, předmět matematika. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názorně vypracovanými.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozcvička Urči typ funkce:
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
3. LINEÁRNÍ ROVNICE A NEROVNICE
Definiční obor a obor hodnot
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Soustava lineárních nerovnic
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Název prezentace (DUMu):
VY_32_INOVACE_RONE_05 Rovnice a nerovnice Soustavy nerovnic.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
Soustava lineárních nerovnic
Řešení nerovnic Lineární nerovnice 1
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
V soustavě souřadnic zobrazíme bod A.
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Lineární funkce a její vlastnosti
Soustavy lineárních rovnic
Grafy kvadratických funkcí
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Grafy kvadratických funkcí
Transkript prezentace:

Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.1.00/26.0026 Tento projekt je financován z Evropského sociálního fondu a Státního rozpočtu České republiky

Rozhodněte, která z uvedených tabulek může být zadáním funkce. U zjištěné funkce určete její definiční obor a obor hodnot a načrtněte graf: Každému x je přiřazeno právě jedno y, proto daná tabulka představuje funkci. Grafem jsou izolované body. Z tabulky nebo grafu snadno vyčteme definiční obor a obor hodnot:

V tabulce jsme našli takové x, kterému jsou přiřazena dvě různá y, proto daná tabulka nepředstavuje funkci. Zřejmé je to i z obrázku:

Každému x je přiřazeno právě jedno y, proto daná tabulka představuje funkci. Znázorníme graf funkce: Určíme definiční obor a obor hodnot:

Tento graf znázorňuje funkci, protože 2) Určete, na kterém obrázku je znázorněn graf funkce. Své rozhodnutí zdůvodněte. U zjištěných funkcí určete D(f) a H(f). Tento graf znázorňuje funkci, protože každému x je přiřazeno nejvýše jedno y. Tento graf neznázorňuje funkci, protože číslu x = 2, je přiřazeno nekonečně mnoho různých y. Můžeme určit definiční obor : Je to množina x-ových souřadnic všech bodů grafu funkce. a obor hodnot: Je to množina y-ových souřadnic všech bodů grafu funkce.

Tento graf znázorňuje funkci, protože každému x je přiřazeno nejvýše jedno y. Tento graf neznázorňuje funkci, protože najdeme takové x, kterému jsou přiřazena dvě různá y. Určíme definiční obor a obor hodnot: Například: číslu x = 0, jsou přiřazena dvě různá y (3 a -1).

Tento graf znázorňuje funkci, protože každému x je přiřazeno nejvýše jedno y. Tento graf neznázorňuje funkci, protože najdeme takové x, kterému jsou přiřazena dvě různá y. Určíme definiční obor a obor hodnot: Například: číslu x = 3, jsou přiřazena dvě různá y (8 a -4).

3) Určete, která rovnice vyjadřuje funkci, a své rozhodnutí zdůvodněte. Tato rovnice představuje funkci, protože každému x je přiřazeno nejvýše jedno y. Tato rovnice představuje funkci, protože každému x je přiřazeno nejvýše jedno y. Například: Zvolíme-li x = -1, dostaneme lineární rovnici o neznámé y. Například: Zvolíme-li x = -2, dostaneme lineární rovnici o neznámé y. Kterou, když vyřešíme, dostaneme jediné řešení y = 1. Kterou, když vyřešíme, dostaneme jediné řešení y = 2.

Tato rovnice nepředstavuje funkci, protože v rovnici se nevyskytuje žádné y. Je to kvadratická rovnice pouze pro neznámou x. Tato rovnice nepředstavuje funkci, protože každému x není přiřazeno nejvýše jedno y. Například: Zvolíme-li x = -5, dostaneme kvadratickou rovnici o neznámé y. Kterou, když vyřešíme, dostaneme jediné řešení y = 0. Ale zvolíme-li x = 4, dostaneme kvadratickou rovnici o neznámé y. Kterou, když vyřešíme, dostaneme dvě různá řešení pro y (-3 a 3).

Tato rovnice představuje funkci, protože každému x je přiřazeno nejvýše jedno y. Tato rovnice nepředstavuje funkci, protože každému x není přiřazeno nejvýše jedno y. Například: Zvolíme-li x = -1, dostaneme kvadratickou rovnici o neznámé y. Například: Zvolíme-li x = -1, dostaneme lineární rovnici o neznámé y. Kterou, když vyřešíme, zjistíme, že nemá v R řešení pro y. Kterou, když vyřešíme, dostaneme jediné řešení y = 0. Když ale zvolíme x = 4, dostaneme kvadratickou rovnici o neznámé y. Kterou, když vyřešíme, dostaneme dvě různá řešení pro y (-2 a 2).

4) Je dána funkce s definičním oborem . Určete: Tzn.: Zjistit funkční hodnotu pro x = -2. Dosadíme do předpisu a vypočítáme y. Podobně určíme funkční hodnotu pro x = 0. A pro x = 3.

Tzn.: Zjistit takové x, pro které je y = -5. b) hodnoty proměnné x, pro které funkce nabývá hodnot: Tzn.: Zjistit takové x, pro které je y = -5. Dosadíme do předpisu funkce a dostaneme lineární rovnici: ze které vypočítáme x. Podobně pro y = 4.

Tzn.: Zjistit množinu všech funkčních hodnot. c) obor hodnot Tzn.: Zjistit množinu všech funkčních hodnot. Oborem hodnot nejspíš bude interval, kde nejmenší a největší y-ovou souřadnicí budou funkční hodnoty čísel x = -2 a x = 3, což jsou krajní meze definičního oboru. Ne vždy bude určení oboru hodnot tak snadné. Nejlépe se obor hodnot určí z grafu. Někdy pomůže i tabulka.

5) Určete, definiční obory funkcí: Tzn.: Určit podmínky pro x, za kterých má předpis smysl. U zlomku víme, že jmenovatel musí být nenulový. Výraz daného předpisu má smysl pro libovolné reálné číslo, proto : Pro x to znamená: Proto definiční obor musí být: nebo to lze zapsat:

V předpisu je odmocnina. Víme, že odmocnit lze nezáporné číslo. V předpisu je odmocnina a navíc ve jmenovateli. Proto dostáváme nerovnici: Tzn.: Výraz pod odmocninou musí být kladné číslo. Upravíme: Upravíme: Proto definiční obor bude A řešení této nerovnice bude představovat definiční obor dané funkce.

V předpisu jsou dvě odmocniny. Výrazy pod odmocninou musí být nezáporná čísla. V předpisu funkce se objevuje proměnná x ve jmenovateli. Proto výraz ve jmenovateli položíme různý od nuly: Dostáváme soustavu nerovnic o jedné neznámé x. Každou nerovnici vyřešíme zvlášť: Definičním oborem budou všechna reálná čísla, kromě kořenů kvadratické rovnice: Když vyřešíme tuto rovnici, dostaneme kořeny: Řešení soustavy nerovnic je zároveň definičním oborem dané funkce. A tedy definiční obor je

V předpisu je proměnná x ve jmenovateli. Proto položíme: V předpisu je odmocnina. Výraz pod odmocninou musí být nezáporné číslo. a upravíme: V předpisu je ale také odmocnina. A tedy výraz pod odmocninou musí být nezáporný. Dostáváme soustavu nerovnic o jedné neznámé x v podílovém tvaru. Řešení této soustavy je definiční obor dané funkce. Dostáváme kvadratickou nerovnici. Jejím řešením je: Definiční obor je průnik jednotlivých řešení: