Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Hodnotová orientace svobodné generace
Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Veřejná moc a veřejná správa
ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II..
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Politologie jako věda Politika moc
Anotace: Objasnění etických pojmů se zaměřením na věcný a společenský význam Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Filosofie a kultura Aristoteles.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Filozofie – Platón Střední odborná škola Otrokovice
eklekticismus, novoplatonismus
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
6. Je dobro dáno povinností?
Právo jako filozofický pojem
FILOZOFIE A VĚDA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
VY_32_INOVACE_28-10 Antická filosofie Sokrates.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Platón Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Aristotelés ze Stageiry
Období klasické řecká filosofie II
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Démokritos z Abdér Strejčková Barbora, C4A.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
Filosofie úvod do problému....
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Období klasické řecká filosofie II
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Filosofie křesťanského středověku
Sokrates Kristýna Chvalová, C4A.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Prothágoras z Abdér Kulhánková Adéla, C4A.  481 př. n. l. Abdéra v Thrákii př. n. l.  Starořecký řečník a filosof  Nejznámější z generace sofistů.
Idea krásy u Platóna Přednáškový cyklus na FFMU, podzim 2007.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Platón & „objektivní idealismus“
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Dějiny evropského myšlení
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
PLATÓN př. n. l..
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny evropského myšlení
Sokratés, Platón, Aristotelés
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
Novoplatonismus.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Platon 429-347 př. n. l. z bohaté athénské rodiny od 20 let byl 8 let Sokratovým žákem, pak odjel na cesty asi 387 př. n. l. založil v Athénách školu nazvanou Akadémia (uzavřel ji až 526 n. l. císař Justinián), vyučovala se zde filosofie, přírodověda, matematika, astronomie, po jejím vzoru vznikaly středověké univerzity zastával kritický postoj k athénské demokracii kritizoval povrchnost rétoriky sofistů

Díla netvoří ucelený systém, ale postihují vývoj P. názorů na filosofické problémy psaná formou rozmluv=dialogů, používá metaforický, básnický jazyk, hlavním mluvčím většinou Sokrates, pravost dialogů je ale sporná, jde často o názory Platona   Obrana Sokratova (fiktivní řeč Sokrata před soudem) Gorgiás (o společenské funkci řečnictví, proti sofistům – jejich pojetí morálky) Symposion (o dobru, krásnu, lásce, ...) Faidón (o idejích, o duši a nesmrtelnosti) Politeia =Ústava (10 knih o ideálním státě, názory na společnost) Faidros (o idejích, o duši, kráse) Kritiás (o zániku Atlantidy) Zákony (o podstatě státu, mravnosti – nový, realističtější návrh státního zřízení)

Názory na společnost společnost se odchýlila od ideálního uspořádání ideální stát podle P. : založený na principu spravedlnosti nejlepší ústava je směs monarchie a demokracie vláda rozumu, svobody a přátelství občanů harmonické spojení 1/ vládců (ctnost, moudrost) 2/ vojáků (statečnost) 3/ výrobců (uměřenost) důležitá je ve státě poslušnost, podřízení se zájmu celku, je nutné se vzdát části individuální svobody, hlavní je veřejná výchova, askeze většina témat P. jsou etická – co je statečnost,zbožnost, uměřenost, spravedlnost, ...

Nauka o idejích P. řeší otázky ontologické i gnoseologické tj. vztah podstat a věcí a poznatelnost podstat jako první si klade otázky: 1/v čem je specifičnost objektů myšlení 2/jaký je způsob jejich existence 3/jaký je jejich poměr k jevům materiálního světa Odpovědi najdeme v tzv. Platonském trojúhelníku

Nauka o idejích tzv. „Platónský trojúhelník“ Platon odděluje A/podstaty, obecné pojmy =ideje, svět idejí - (trvalé, neměnné, jen rozumem postižitelné, jediné pravé bytí, prvotní, člověku nepoznatelné) od B/ světa přírody =materiální svět, (mění se, je vnímatelný smysly) a od C/ poznávajícího subjektu = duše člověka, (je nesmrtelná )   reálné věci jsou jen stíny idejí, ideje jsou pravým bytím, jsoucnem, vzorem např.: idea koně je předobrazem všech existujících koní poznání člověka – je rozpomínání se duše na to, co vnímala v minulosti – v říši idejí a ve svých předchozích existencích nejvyšší idea = idea dobra – dává řád světu idejí, člověku jsou poznatelné jen její dílčí projevy (krása, libost, láska)