Rozvoj čtenářské a digitální gramotnosti ve výuce chemie Martin Rusek | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Jaký je cíl přírodovědného vzdělávání? Tuto otázku má váš experiment zodpovědět.
Volba tématu – dovednosti žáků Pěstování kritického postoje ke čteným informacím Čtení s porozuměním Kladení relevantních otázek Formulování hypotézy Návrh způsobů jejího ověření Plánování a provedení experimentu Vyhodnocení výsledků
Problém: Hoření Podmínky hoření Brainstorming žáků „Hoření je fyzikálně-chemická oxidační reakce, při které hořlavá látka reaguje vysokou rychlostí s oxidačním prostředkem za vzniku tepla a světla.“ Shrňte obsah výzkumu do tří až pěti bodů.
„Utopená svíčka“
Důkaz kyslíku ve vzduchu Vysvětlení: Po přiklopení hořící svíčky válcovou skleničkou se kyslík spotřebuje a zbývají složky vzduchu, které jsou nehořlavé (dusík, vzácné plyny). Svíčka zhasne. Vzniká podtlak, a proto se do válce nasaje voda. Kyslík, který se při hoření spotřeboval, je ve vzduchu obsažen v objemu 21%, což je přibližně pětina. Proto se "uvolněný objem" po spotřebovaném kyslíku zaplní vodou. Zdroj: Projekt EU - Moderně nejen v přírodních vědách Základní škola Letohrad, Komenského 269
Rozvoj čtenářské gramotnosti Analýza textu v učebnicích Analýza elektronických zdrojů
Badatelská aktivita s využitím ICT Kyslík představuje cca 20 % vzduchu. Svíčka hoří, dokud je v nádobě kyslík. Svíčka zhasla, když už v nádobě nebyl žádný kyslík. Pomůcky: Vana, svíčka, zápalky, špejle, korek/polystyren, skleněný válec Čidlo plynného kyslíku, teploměr
Vyhodnocení experimentu Analýza grafu Analýza tabelizovaných dat Zpracování výsledků Původní předpoklad (poučka) se nezakládá na pravdě. Hypotéza byla vyvrácena. => Potřeba upřesnit původní informaci Studium literatury? Další pokusy?
Děkuji za pozornost. martin.rusek@pedf.cuni.cz