Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - Fyzika - Prima

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Advertisements

Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
Jednotky délky. Délková měřidla
Postup měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
MĚŘENÍ DÉLKY.
MĚŘENÍ DÉLKY PLOCHY OBJEMU
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
MĚŘENÍ FYZIKÁLNÍCH VELIČIN
Měření fyzikálních veličin – Měření délky
U těles určujeme ve fyzice jejich vlastnosti – rozměr (velikost), hmotnost, objem, obsah, teplotu, barvu, tvar, tvrdost, stlačitelnost, sílu – kterou.
Měření objemu 6. ročník.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Měření délky.
Anotace Prezentace zabývající převáděním jednotek délky. AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstupŽáci převedou jednotky délky. Speciální vzdělávací.
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina D é l k a Creation IP&RK.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Měření délky a hmotnosti
Přesnost a chyby měření
DÉLKA délka se používá k udání rozměrů těles (délka, šířka, výška, hloubka) nebo vzdálenost mezi dvěma body v prostoru. d = 1m Značka: d Jednotka: m (metr)
MĚŘENÍ DÉLKY - OPAKOVÁNÍ
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
Lukáš Nečas a Daniel Dostál
Převody jednotek délky
Měření fyzikálních veličin
Linda Jelínková Gabriela Štěrbová
Výpisky z fyziky − 6. ročník
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Měříme délku s různou přesností
Matematika Objemy těles.
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_162
Jednotky objemu 1 Základní jednotky.
Modernizace výuky na ZŠ Česká Lípa Tyršova VY_52_INOVACE_145_dráha-seznámení s fyz. veličinou Vytvořil: Jana Slaboňová Základní škola Dr. Miroslava Tyrše,
Rozměry těles, délka.
Měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Převody jednotek Jednotky délky.
PŘEVODY JEDNOTEK.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_43_DÉLKA TEMA: FYZIKA ČÍSLO.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_F6-001 Předmět FYZIKA 6.ROČNÍK.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - DÉLKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
F YZIKA Měření délky. Vypracoval: Lukáš Karlík. P OROVNÁVÁNÍ Dříve lidé měřili pomocí porovnávání na větší a menší. Toto měření bylo však velmi nepřesné.
VY_32_INOVACE_16 16 MĚŘENÍ DÉLKY autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Rozměry těles, délka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek objemu.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Autor: Mgr. Svatava Juhászová datum: Název: VY_52_INOVACE_01_FYZIKA
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
zpracovaný v rámci projektu
Autor: Andrea Kolářová
Převody délkových jednotek
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_14_FYZIKÁLNÍ VELIČINY
VY_32_INOVACE_Sib_II_0 Jednotky délky
MĚŘENÍ OBJEMU.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07Délka,hmotnost-test
MĚŘENÍ DÉLKY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
OBJEM objem je fyzikální veličina určující část prostoru, kterou zabírá těleso Značka objemu: V.
Měření délky.
Přesnost a chyby měření
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ DOLNÍ BENEŠOV
Transkript prezentace:

Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - Fyzika - Prima Rozměr tělesa, délka Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - Fyzika - Prima

Rozměry tělesa Každé těleso má nějaké rozměry U jednoduchých těles nám stačí znát jeden rozměr ( krychle, koule ) nebo dva rozměry ( válec, kužel ) 2 cm 5 cm 10 cm

Rozměry tělesa Rozměry složitějších těles mají už tři rozměry - výšku ( svislý rozměr ) , šířku a délku ( vodorovné rozměry ) Není vždy jednoznačně dané, který rozměr je jaký - u některých těles záleží i na jejich poloze

Rozměry jako fyzikální veličina Aby se popis rozměrů ve fyzice nepletl, používá se jeden pojem: fyzikální veličina délka Délka patří mezi základní fyzikální veličiny Délku značíme různými písmeny, nejčastěji d, ale také l, s,... Základní jednotkou délky je jeden metr Dalšími používanými jednotkami jsou kilometr, decimetr, centimetr, milimetr, mikrometr, ....

Jednotky délky Je důležité, abychom mezi jednotlivými používanými jednotkami délky uměli převádět! :1000 :10 :10 :10 km m dm cm mm ·1000 ·10 ·10 ·10 K převodům můžeme používat i různé programy, - ty nám umožní převody i na další jednotky.

Převody jednotek - příklady 0,7 m= cm 125 mm= m 8 km= 12600 mm= dm 555 dm= 4,25 dm= 0,06 km= 6,8 dm= mm 0,8 m= 250000 cm= km 13 mm= 78 m= 8 mm= 5,09 m= 0,05 cm=

Převody jednotek - příklady 0,7 m= 70 cm 125 mm= 0,125 m 8 km= 8000 12600 mm= 126 dm 555 dm= 5550 4,25 dm= 0,425 0,06 km= 600 6,8 dm= 680 mm 0,8 m= 800 250000 cm= 2,5 km 13 mm= 1,3 78 m= 7800 8 mm= 0,08 5,09 m= 0,00509 0,05 cm= 0,005

Určení metru Stanovování délky metru zabralo fyzikům spoustu času Původně byl metr definován podle čtvrtiny zemského poledníku Později byl určen podle odlité platino- iridiové tyče v Paříži Dnes je metr odvozen od rychlosti světla - metr je délka, kterou světlo uletí za 0,000 000 002 179 635 539 sekundy

Měření délky Měření délky znamená zjištění počtu jednotek - zjišťujeme, kolikrát se do měřeného rozměru vejde metr, centimetr, ... K měření každé veličiny používáme měřidlo nebo měřící přístroj Každé měřidlo nebo měřící přístroj má stupnici nebo ukazuje rovnou hodnotu číselně ( digitálně ) - umožňují tak určit délku s větší přesností

Pravítko Nejmenší dílek: nejčastěji 1 mm Použití: rýsování, měření menších délek

Pásmo, krejčovský metr, skládací měřidlo Nejmenší dílek: nejčastěji 1 mm Použití:Měření výšky postav, nábytku, délky skoku, ...

Měření délky pomocí uvedených měřidel Na začátek měřeného úseku přiložíme měřidlo tak, aby na něm byla nula. Dáváme pozor na to, aby se měřidlo po celé délce dotýkalo tělesa. Ze stupnice čteme kolmo, pozorujeme hodnotu na stupnici, kde se nalézá konec tělesa. Přečteme nejbližší dílek stupnice, který leží u konce tělesa.

Posuvné měřidlo Nejmenší dílek: nejčastěji desetiny milimetru Použití:Měření délek šroubů, šířky závitu, ... Měření - těleso tiskneme mezi čelisti, odečítáme nejprve celé milimetry, na malé stupnici pak desetiny

Mikrometr Nejmenší dílek: nejčastěji setiny milimetru Použití:Měření průměru drátu, tloušťky plechu, ... Měření - těleso tiskneme mezi čelisti, rozměr odečítáme na dvou stupnicích, jedna ukazuje milimetry, druhá setiny milimetru

Cvičení 1 DOPLŇ VHODNÉ JEDNOTKY DÉLKY. Věž kostela sv. Bartoloměje v Plzni, která je v České republice nejvyšší, má výšku 102 .......... . Dálnice z Prahy do Brna je dlouhá asi 200 .......... . Hlavička špendlíku má průměr asi 1 .......... . Fotbalový míč má průměr přibližně 22 .......... .

Cvičení 2 Co znamenají následující značky? Na kterých značkách není uvedena jednotka? Jaká jednotka by tam měla být?