Italská gramatika VI – rozkaz a zákaz

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Dopravní situace 15 křižovatka u pošty Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického portálu.
Dopravní situace 17 Odbočka na parkoviště u nádraží Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Dopravní situace 2 kruhový objezd ulic Palackého a Brandlova Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné.
Dopravní situace 1 křižovatka Komenského - Nádražní Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Křižovatka Strážovská - Nerudova
Dopravní situace 6 křižovatka Palackého - Náměstí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
křižovatka Komenského - Nětčická
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Namáhání na tah a tlak Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
Porovnáváme povrch a objem válce a kuželu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zbyněk Tůma. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Dopravní situace 16 křižovatka Jungmannova - Kollárova Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
TROJÚHELNÍKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Hájková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
SLOVNÍ FOTBAL Tato hra je výborná na trénování a rozvoj fonematického sluchu. Jedná se o řazení kartiček podle začátečních a koncových hlásek slova tak,
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
Dopravní situace 4 křižovatka Růžová – U Parku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Los pronombres del objeto directo
Třeťáci a matematika XI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu
Orientovaný úhel Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu
should x be supposed to should x be supposed to
Anotace Prezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou českých mincí Autor Čekalová Sylva Jazyk Čeština Očekávaný výstup Vyjasnění pojmů.
ITALSKÁ SLOVESA Projekt OBZORY
Optika – polostín, plný stín a vržený stín
Obrazový materiál pro pracovní list – Kanály
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
ČASOVÁNÍ PRAVIDELNÝCH SLOVES VE ŠPANĚLŠTINĚ
Zrakové vnímání Variabilní hra
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
Obrazový materiál pro pracovní list – Kanály
Obrazový materiál pro pracovní list – Transformace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Optika – vznik světelných svazků
Optika – vznik světelných svazků
POROVNÁVACÍ VÝRAZY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Šimonková Dostupné z Metodického portálu ISSN:
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
křižovatka Strážovská
Hledání obrázků Děti mají za úkol najít v každém listu daný počet obrázků. Po nalezení je mohou vybarvit. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Soubor interaktivních her z matematiky I.
Obrazový materiál pro pracovní list – Transformace
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, ve kterém podnebném pásu se vyskytují obilniny zmíněné v prezentaci (pšenice, žito, ječmen, oves). 2) Vyznač.
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
Sčítání, odčítání, násobení a dělení celých a záporných čísel
Samohlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Zrakové vnímání 6 Variabilní hra
Animace vzájemného blokování dvou stykačů
Rozvíjíme zrakovou paměť
Téma: Jaro v CHKO České středohoří Tobiášův vrch
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Půjdem spolu do Betléma…
Doporučuji snímky, které obsahují vyšší počet, z počátku skrýt.
Italská gramatika VII – konjunktiv
POČÍTÁME DO 5 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Mudrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Italská gramatika IX – vyjádření minulosti
Zaokrouhlování na desítky a stovky
České bankovky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Sčítání, odčítání, násobení a dělení celých čísel.
Transkript prezentace:

Italská gramatika VI – rozkaz a zákaz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šimon Daníček. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Italská gramatika VI – rozkaz a zákaz Rozkazovací způsob v italštině není žádná věda. V případě 1. os. mn. č. (my) a 2. os. mn. č. (vy) se rovná oznamovacímu způsobu: andiamo = jdeme/pojďme, andate = jdete/jděte

Italská gramatika VI – rozkaz a zákaz V případě tykání a vykání je sitace následující: 1) pravidelná slovesa končící na -are: -a (parla = mluv) -i (parli = mluvte)

Italská gramatika VI – rozkaz a zákaz 2) pravidelná slovesa na -ere a -ire + nepravidelná slovesa: -i – jde o tvar shodný s oznamovacím způsobem (vendi = prodáváš/prodej) -a (venda = prodejte) Pozor! V případě vykání u nepravidelných sloves koncovku -a připojuji ke tvaru 1. os. j. č. (já) oznamovacího způsobu: Venga, signore. = Přijďte/pojďte, pane. Vengo (1.os.j.č.) se změnilo na venga.

Italská gramatika VI – rozkaz a zákaz Čtyři slovesa, zřejmě aby zněla důrazněji, se koncového -i zbavila (o čemž svědčí apostrof): udělej = fa' (namísto fai) jdi = va' buď = sta' dej = da' Pozor! Pokud k těmto jednoslabičným rozkazům napojujeme např. zájmena ve 4. pádě (viz kapitola IV), jejich první písmeno se zdvojí (aby byl přízvuk pořád na slovese): fallo = udělej to stammi bene = měj se mi hezky

Italská gramatika VI – rozkaz a zákaz A nyní se podívejme na rozkazovací způsob u pomocných sloves být (essere) a mít (avere), neboť se tvoří ještě maličko jinak: sii abbi (tykání) sia abbia (vykání) siamo abbiamo (my) siate abbiate (vy)

Italská gramatika VI – rozkaz a zákaz Co se týče zákazu, tvoří se tak, že před rozkaz umístíme non: Non mastichi. = Nežvýkejte. (vykání) Non mastichiamo. = Nežvýkejme. Non masticate. = Nežvýkejte. (2. os. mn. č.)

Italská gramatika VI – rozkaz a zákaz Výjimkou je tykání, u něhož zákaz sestává z non a infinitivu: Non parlare. = Nemluv. Non fumare. = Nekuř. Non toccare questo telefonino. = Nešahej na tenhle mobil. Non masticare. = Nežvýkej.

Italská gramatika VI – rozkaz a zákaz Pozor! Postavení nejen osobních zájmen v rozkazu či zákazu viz kapitola IV této série.

Italská gramatika VI – rozkaz a zákaz TEST: 1) Jdi pryč. (jít pryč = andare via) = 2) Kluci, jděte pryč. = 3) Slečno, jděte pryč. = 4) Pojďme pryč. = 5) Nechoď pryč. = 6) Prodej auto. (vendere) = 7) Neprodávej to auto. = 8) Chodíme tam. (tam je v tomto případě ci) = 9) Pojďme tam. 10) Jdi do háje! (doslova Jdi do té vesnice.) =

Italská gramatika VI – rozkaz a zákaz ŘEŠENÍ: 1) Va' via. 2) Ragazzi, andate via. 3) Signorina, vada via. 4) Andiamo via. 5) Non andare via. 6) Vendi la macchina. 7) Non vendere la macchina. 8) Ci andiamo. (nejde o rozkaz, nýbrž oznamovací větu) 9) Andiamoci. 10) Va' a quel paese!