aplikace ČSN EN ISO 9001:2016 Ing. Jiří Moučka – JM Systémy, Chrudim

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Advertisements

Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Zkušebnictví a řízení jakosti staveb
Presentation Title.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
6 Nejčastější neshody při uplatňování ISO 9001
Změny požadavků podle nové normy
Strategie informační bezpečnosti
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
Systémy environmentálního managementu
Daniel Kardoš Ing. Daniel Kardoš
Management kontinuity činností organizace
Sdružení poradců Požadavky ISO/DIS 14001:2014 Sdružení poradců
Systémy managementu jakosti
SYSTÉMY MANAGEMENTU JAKOSTI Základní charakteristiky norem ISO ř. 9000
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Marie Borecká, Kristina Ficencová 6. kruh, 1. ročník VSRR
Systém managementu jakosti QMS
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
MANAGEMENT BOZP ANEB JAK SE TO ŘÍDÍ ?.
Systém managementu jakosti
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
ISMS VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
BMT Medical Technology s.r.o. Ing. Lenka Žďárská
Konkrétní změny v české verzi CAF 2013 oproti CAF CZ 2009 Pavel Kajml Unie zaměstnavatelských svazů ČR.
Podklady ke školení Ing. Jiří Seger Ing. Alena Švarcová
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Management systému řízení kvality
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
6. Koncepce řízení projektů
Požadavky ISO/DIS 9001:2014 a ISO/DIS 14001:2014
IAF MD 18:2015 Aplikace ISO/IEC 17021:2011 v oblasti řízení služeb (ISO/IEC )
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Trendy v řešení bezpečnosti informací (aspekty personalistiky) F.S.C. BEZPEČNOSTNÍ PORADENSTVÍ a.s. Tomáš Kubínek
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Model struktury strategického managementu
Přechod na ISO 9001:2015 v DIAMO, s. p.
Systém managementu jakosti
Systém managementu jakosti 3
Komplexní systém hodnocení
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Systém managementu SSHR
Systém managementu SSHR
Transkript prezentace:

aplikace ČSN EN ISO 9001:2016 Ing. Jiří Moučka – JM Systémy, Chrudim POTŘEBY OČEKÁVÁNÍZÁJMY … QM QA QC aplikace ČSN EN ISO 9001:2016 Ing. Jiří Moučka – JM Systémy, Chrudim moucka@jmsystemy.cz, mobil: +420 602 413 486 Dům Techniky, České Budějovice 12.12.2018

K obsahu přednášky ÚVOD. Aplikace požadavků na systémy kvality podle ISO 9001:2015, důraz na kontext, interní a externí aspekty, rizika a příležitosti, výkonnost a efektivnost, výsledky zlepšení QM-QA-QC. PRINCIPY. Terminologie (pojmy a dojmy). Struktura QMS vhodnější pro integraci s EMS, OH&SM, ISMS. Vedení-Provoz-Podpora. VÝKLAD. Jednotlivé části systému, nové a zpřesněné požadavky (4. - 10. kap.) ZKUŠENOSTI z aplikací nových požadavků a změn. Rizika+příležitosti: Strategie-Produkty- Procesy-Dodavatelé, Shoda+Soulad …(příloha A)

1. aplikace požadavků - úvodem Nové a rozšířené požadavky, vedení organizace! Kontext organizace – porozumění/prostředí Aspekty, interní a externí, +/- vliv na QM/QA/QC vlivy na Qvedení – Qproduktů/vst/výst. – Qřízení QManagement – Qassurance – QControl Zainter.strany/osoby – int./ext. „4“Z“ potřeby-očekávání-zájmy-požadavky … vně QMS stanovené/uvnitř QMS určené Rizika a Příležitosti – plány a opatření k regulaci, „PDCA“: QC, „KPI“: QA („PMMI“: QM)

VÝKONNOST A EFEKTIVNOST Produktivita – Procesy – Soulad – Způsobilost Spolehlivost – Produkty – Shoda – Bezpečnost „KPI“ – klíčové indikátory výkonnosti QM/QC/QA Minimalizace chyb/poruch: indikátory výskytu „nesouladů“ – způsobilost procesů, kompetence osob Minimalizace vad/defektů: indikátory výskytu „neshod“ – kvalita+spolehlivost produktů, zdrojů Role v QMS: odpovědnosti za měřitelné a neměřitelné charakteristiky procesů a produktů Role organizace: produkty a služby, vnější vztahy

Struktura qms, integrita systémů Politika Management Cíle Zdrojů ROLE KPI Monitor.+Měření Zlepšení Analýzy

2. Principy, role, nastavení qms Aplikace 7 principů: 4Z+3P (int. a ext. Zainter. strany, Přístup „procesní+rozhodovací+ zlepšovací“ (už ne „systémový“ přístup, ale „nově“ management vztahů viz 4Z (int.+ext.). Rizika kompetencí ! Role: QM/QC/QA, udržení integrity QMS „2015“ Kompetence: schopnost uplatňovat potřebné znalosti+dovednosti („competence & proficiency“) Přístupy: bezpečnost, spolehlivost-shoda-soulad, efektivní školení a výcvik, komunikace, Q zdrojů, terminologie, porozumění v praxi (forma/obsah) Slučitelnost systémů EMS, OH&S, ISMS … Vedení-Podpora-Provoz, vize-mise-hodnoty.

Kompetence „Ability to apply knowledge and skills to achieve intended results“ (viz ISO 9000). „Schopnost použít znalosti a dovednosti k dosažení zamýšlených výsledků“. Prosazení managementu rizik v praxi znamená nové kompetence zainteresovaných osob na všech úrovních – vně i uvnitř QMS. Ve všech organizacích a prostředích vylučovat z pravomocných rozhodování o přijatelnosti nebezpečí, o efektivnosti prevence a reakce na možné kombinace nebezpečí nekompetentní osoby (pozor na „hlupáky, pitomce, blbce“). Stanovení a určení pravomocí spojovat, ale nezaměňovat s kompetencí.

KOMPETENCE: RIZIKA PŘÍLEŽITOSTI EFEKTIVNOST A VÝKONNOST Kapitola 7.2 ISO 9001 „RM“ ISO 31000 KOMPETENCE: RIZIKA PŘÍLEŽITOSTI EFEKTIVNOST A VÝKONNOST Určit kompetence pracovníků, tj.: Potřebné pravomoci+odpovědnosti, znalosti+dovednosti, schopnosti uplatnit je v praxi (kompetenční profil, role v RM) Metody: vzděláváníznalosti, výcvik dovednosti+zkušenosti Opatření k udržování a získávání potřebných kompetencí v RM Vhodné způsoby dokumentování o kompetencích v RM Aplikace revidovaných požadavků na systémy Řízení rizik organizace, produktů, procesů, dodavatelů („4xR“). Kontext působení organizace uvnitř a vně (Ʃ zainteres. osob) Bezpečnost a spolehlivost produktů a procesů (0 vad, min.chyb) Synergie Quality+Environment+Safety (QMS, EMS, OHSAS)

Tři úrovně kompetencí a rizik Pracovníci odpovědní za vedení organizace „LEADERSHIP“ za vnitřní a vnější komunikaci Kvalita-Rizika-Příležitosti v kontextu působení organizace jsou součástí nastavení a udržování výkonnosti a efektivnosti „QM/RM“, strategie vedení Policy-Management zdrojů-Monitoring procesů-Improvement (P-M-M-I) Pracovníci odpovědní za řízení procesů (garanti) Rizika výkonnosti procesů, produktivita a efektivnost, tvorba a spotřeba zdrojů, (P-D-C-A), opatření proti chybám a vadám (proti nesouladu a neshodě), KPI. Pracovníci odpovědní za tvorbu a kontrolu produktů Rizika kvality produktů, zlepšení produktivity minimalizace chyb a vad (D-C), testy/kontroly „OK“

Odborné kompetence a rizika produktů Schopnost používat známé metody a nástroje pro řízení rizik (mohou být stanovené, nebo určené organizací) např.: SWOT analýza na rizika produktů: vnitřní silné a slabé stránky, vnější příležitosti a hrozby, shoda. Normy ISO 31010, specifické ISO 12100, EN 60812 FMEA, Výskyt poruchy-Závažnost následku-Působení zjistitelné detekcí před/při/po („R=VZP“) HAZOP, FTA, HACCP… vhodná oborová řešení, Cílem není forma řešení, ale vítězství obsahu, tj. kompetentní rozhodování a opatření k vyloučení, akceptaci rizik, přijatelnosti a řízení zbytkov. rizik.

Kompetence a rizika procesů Kompetence řídících pracovníků, rizika nesouladu Plány s opatřeními proti rizikům (proti chybám a jejich následkům), nastavení v cyklu Plan-Do-Check-Act Kontroly dodržování bezpečnostních opatření, aplikace „AR“ procesů (analýzy např. PFMEA) CP a CCP („check point“, „critical control point“) Znalosti bezpečnostních a ochranných opatření (zákazy činností, nebezpečné zdroje a podmínky) Dovednosti v metodách a nástrojích k ovládání rizik na pracovištích, „VZP“, charakteristiky nebezpečných zdrojů „6M“ (Ishikawa apod.) Externí zdroje – rizika nákupů, dodavatelů …

3. VÝKLAD K APLIKACÍM POŽADAVKŮ 10 kapitol ISO 9001:2015, 7 kapitol s požadavky Kontext organizace (4) VEDENÍ (5) Plánování (6) PODPORA (7) PROVOZ (8) Hodnocení výkonnosti (9) Zlepšování (10) Příloha A normy (info-vysvětlivky)

Kontext organizace (4) – 4.1 „aspekty“ Porozumění organizaci a jejímu kontextu Určit relevantní interní a externí aspekty (strategické zaměření a vlivy na QMS - dosahování výsledků, schopnosti být výkonní a efektivní). Monitorovat a přezkoumávat info o těchto interních a externích aspektech (+/- působení). Externí kontext: vlivy prostředí, mezinárodní, národní, regionální, místní působnost). Interní kontext: hodnoty, kultura organizace, znalosti /know-how, schopnosti pracovníků, charakteristiky výkonnosti a efektivnosti.

int. a ext. kontext působení organizací Nebezpečí a rizika prostředí Kontext působení organizací v určitých prostředích a kompetence všech zainteresovaných stran (osob) +/- ovlivňují udržitelnou výkonnost a efektivnost organizace.

Kontext organizace (4) – 4.2 „strany“ Porozumění potřebám a očekáváním „Z“ stran. (A.3) Určit zainteresované strany (osoby), které jsou relevantní pro QMS. Určit požadavky těchto „Z“ stran. Monitorovat a přezkoumávat info o těchto „Z“ a jejich relevantních požadavcích. Zainteresovanost, zájmy interní, externí, veřejné, rizika a příležitosti! Vliv na schopnosti pracovníků organizace (na QMS) trvale poskytovat produkty a služby požadované zákazníky, ve shodě a souladu se stanovenými regulačními požadavky (zákony, normy, předpisy..)

Kontext organizace (4) – 4.3 „rozsah“ Určit a dokumentovat rozsah aplikace, pro vymezení QMS vzít v úvahu „4.1 a 4.2“, produkty a služby zahrnuté do QMS (přesné info, typy…). Uplatnit všechny požadavky na QMS, jestliže jsou aplikovatelné ve vymezeném rozsahu. Zdůvodnit ke každému požadavku, který „není aplikován“ v určeném rozsahu QMS, „proč není aplikovatelný“. Neaplikovatelné požadavky nesmí ovlivnit prokazatelnost a odpovědnost organizace za zajišťování shody produktů a služeb a zvyšování spokojenosti zákazníka (jinak nelze „soulad s ISO“).

Kontext organizace (4) – 4.4 „procesy/qm“ Nastavit, uplatnit, udržovat, trvale zlepšovat soulad s ISO / QManagement, QControl, QAssurance Určit potřebné procesy a jejich aplikace, tj.: Požadované vstupy a očekávané výstupy Posloupnosti a vazby Kritéria a metody, výkonné+efektivní řízení („KPI“) Zdroje a jejich dostupnost Pravomoci a odpovědnosti za procesy (role/garanti) Rizika a příležitosti (v souladu s 6.1 „plánování“) Hodnotit výsledky („KPI“) a řídit změny Zlepšovat procesy a QMS Podpořit dokum. infomacemi+udržovat info „OK?“

struktura qms a nastavení procesů VEDENÍ – PODPORA – ŘÍZENÍ systém zdroje provoz „QM + QA + QC“ „LEADERSHIP – OPERATION – SUPPORT“ Vedení: Politika/cíle-Management zdrojů-Monitoring procesů-Zlepšování výsledků (kap. 4., 5., 6., 9., 10.) Podpora: kvalita+spolehlivost zdrojů, kap. 7. (7.1-7.5) Provoz: Průběh zakázky, kap.8 (8.1 – 8.7) Řízení: zdrojů, hl. produktových procesů, kap. 7. a 8. „PMMI a PDCA“

Vedení (5) - 5.1 ledership a závazek Vůdčí role+závazek pro výkonný a efektivní QMS: Odpovědnosti za kvalitu, kontrolu, výsledky. Politika cíle. Integrace požadavků na QMS do procesů. Podpora procesního přístupu a zvažování rizik. Zajištění potřebných zdrojů. Komunikování o důležitosti QM (pro soulad+shodu) Zajištění odpovídajících výsledků s QMS Zapojení pracovníků Podpora zlepšování Podpora relevantních manažerských rolí Kompetentní vedení: „Umí 7 principů v praxi“

Vedení (5) - 5.2 politika Vytvořit, zavést a udržovat, a to: Vhodná k účelu, kontextu, strategii, Rámec pro cíle, Závazek plnit příslušené požadavky, Závazek neustálého zlepšování. Komunikování politiky kvality: Dostupná a dokumentovaná informace, Sdělovaná, chápaná a aplikovaná (sdílená), Dostupná „Z“ stranám, pokud je potřeba.

Vedení (5) - 5.3 role, odpověd.+ pravomoci Vrcholové vedení: Přidělit, sdělit, pochopit. Přidělit odpovědnosti a pravomoci k zajištění: Souladu s požadavky normy „ISO“ Výstupů z procesů dle plánů a očekávání Předkládání zpráv o výkonnosti QMS a příležitostech ke zlepšení (viz 10.1), zejména vrcholovému vedení (9.3) Podpory zaměření na zákazníka v celé organizaci Integrity QMS (držet soulad s plány+realizací změn) Organizační schéma, Popisy pracovních pozic …

Plánování (6) 6.1 Opatření pro řešení Rizik a Příležitostí. - Zvážit aspekty návazně na 4.1 a 4.2 (registr „RRP“). - Plánovat jak integrovat a zavést do procesů; jak hodnotit efektivnost opatření. - Realizovat opatření úměrně možným dopadům (+/-). 6.2 Cíle kvality. Určit pro příslušné funkce, úrovně a procesy. Konzistentní s politikou, měřitelné, akceptující požadavky, relevantní vlivu R&P na shodu produktů, monitorované, komunikované, aktualizované. Určit plán: „Co, s čím, kdo, kdy, jak“. 6.3 Plánování změn. Určit: účel-integritu-zdroje- rozdělení nebo přerozdělení práv, rolí a kompetencí.  Jasné pravomoci a odpovědnosti, kompetence osob.

Podpora (7) – 7.1 zdroje (7.1.1-7.1.4) Obecně: určovat a poskytovat vše potřebné pro QMS. Potřeby pro vytvoření-zavedení-udržování a zlepšování systému. Posoudit způsobilosti, omezení a dostupnost interních a externích zdrojů. Pracovníci pro efektivní fungování a řízení procesů QM-QC-QA Infrastruktura pro fungování procesů a dosahování shody produktů (budovy-vybavení, HW+SW, manipulační technika, inform. a komun. technologie). Prostředí pro fungování procesů, kombinace faktorů (sociální, psychologické, fyzikální) Rizika a příležitosti!

Podpora (7) – 7.1 zdroje (7.1.5) Pro monitorování a měření: určovat a poskytovat Vhodné a udržované monitor. a měřící zařízení („MMZ“) Důkazy o návaznosti, přiměřenosti zdrojů Návaznost měření: požadovaná + interně určená Kalibrace - (intervaly určené a stanovené), dokladování návazností na etalony (int./ext.kalibrace MMZ, ověření) Značení - prokazatelný stav MMZ (Platí do … + ev.č.) Ochrana - nastavení, poškození, znehodnocení kalibrace Platnost výsledků předchozích měření ? Určit rozsah možného ovlivnění a případně přijmout opatření. (závažné odchylky-poškození, při kalibraci MMZ …).

Podpora (7) – 7.1 zdroje (7.1.6) Znalosti organizace („knowledge“): Určit kompetence potřebné pro soulad fungování procesů a pro dosahování shody produktů+služeb. Udržovat a poskytovat v potřebném rozsahu. Při změnách: posuzování aktuálnosti a určování jak získat nebo zajistit přístup k potřebných znalostem. Specifické znalosti a dovednosti, Know-how! Sdílení interních a externích zdrojů (zkušenosti, normy, konference, zákazníci a dodavatelé, výzkum…).

Podpora (7) – 7.2 kompetence Určit, zajistit, přijmout a hodnotit efekt.opatření, dokumentovat kompetence osob přiměřeně jejich vlivu na výkonnost a efektivnost. Poskytovat školení a výcvik (znalosti+dovednosti); kompetence k posuzování a prokazování shody! Zákonné kompetence – prokazatelné schopnosti při používání znalostí a dovedností stanovených k výkonu povolání, na pracovní pozici nebo funkci. Při nekompetentnosti vyloučit delegování určitých pravomocí a odpovědností, nebo určit případná opatření k dosažení požadované kompetence.

Podpora (7) – 7.3 povědomí („awareness“) – 7.4 komunikace Povědomí osob, jejichž práce je řízena organizací: Politika kvality Cíle kvality (příslušné roli, funkci, pozici, úrovni) Osobní přínos k efektivnosti a výkonnosti Důsledky neplnění požadavků na QMS Komunikace – určit potřeby interní a externí komun. O čem (týká se aplikovaného rozsahu QMS) Kdy (právě včas…) S kým (interní a ext. osoby, určené kompetence) Jak (vhodné komunikační metody a zdroje) Kdo (role, pozice, funkce, QM/QC/QA)

Podpora (7) – 7.5 dokument. informace Rozsah: dle kompetencí, organ./procesů/produktů Požadované normou, určené organizací (int./ext.) Vytváření a aktualizace: náležitosti, formáty a nosiče, přezkum/schvalování vhodnosti, přiměřenosti. Řízení „d.info“ (postupy/dokumenty/záznamy; PDCA): Zajištění dostupnosti, vhodnosti, ochrany-platnosti. Distribuce, přístup (edit: ano/ne), vyhledání, použití, Ukládání, ochrana, čitelnost, Změny (řízení verzí), uchování a likvidace Externí „d.info“: identifikované a řízené (přehled) Důkazy o shodě - uchovávat, chránit před úpravou.

Provoz (8) – „operation“ (průběh zakázky) 8.1 Plánování a řízení provozu (hl. procesy „PDCA“), + rozhodování o řešení rizik a příležitostí (viz kap. 6.) 8.2 Požadavky na produkty a služby („prodej“) 8.3 Návrh a vývoj produktů a služeb („vývoj“) 8.4 Řízení ext.poskyt.procesů, produktů, služeb („nákup“) 8.5 Řízení výroby a poskyt.služeb („výroba“) 8.6 Uvolňování produktů a služeb („kontroly) 8.7 Řízení neshodných výstupů (produktová „opatření“)

Provoz (8) – 8.1 plánování a řízení Nastavit „produktové“ procesy (4.4+6.+7.) a určit: Požadavky na produkt (plány+specifikace) Kritéria na produkty a procesy (QSE + KPI) Zdroje potřebné pro dosahování shody a souladu Způsob řízení hl. procesů dle nastavených kritérií Dokument.informace v potřebném rozsahu pro: - plánovaný průběh procesů (plány+zdroje, KPI) - průkaznost shody produktů (výsledky v „QSE...“) Řídit plánované změny, možné následky a opatření Řízení externě poskytovaných procesů – zajistit v souladu s interním procesem dle „8.4“

Provoz (8) – 8.2 požadavky na produkty Řízení prodeje, přezkoumání P-N, N-OBJ, N-SML., změny, splnitelnost „Q-T-M-C“, dodací podmínky Komunikace: info o produktech, N-SML+změny, zpět.vazby, majetek , případná nouzová opatření/H Určování požadavků: Zajistitelné plnění dle ext.zákonů /inter.potřeb, splnitelnost nabízeného Přezkoumání požadavků: schopnost je splnit, tj. specifikované i neuvedené , vyřešit rozdíly, potvrdit před přijetím, relevantní info, uchování záznamů Změny požadavků: úprava dokum. info, sdělení a sdílení změn s příslušnými osobami

PROVOZ (8) – 8.3 NÁVRH A VÝVOJ Vytvořit, zavést, udržovat vhodný proces Plánování: 10 bodů a) až j) - určování etap Vstupy: určení požadavků, d.info = zadání „CO“ a) až e), přezkoumání kompletnosti/jednoznačnosti Způsoby řízení: Přezk./ověř./validace, záznamy opatření, „oponentury“ k jednotlivým etapám (vhodně) Výstupy: splnění oproti vstupům („OK“?), určení jak monitorovat/přejímat, specifikace QSE…, záznamy. Změny: řízené informace o změnách, tj. výsledcích přezkoumání, schválení změn, opatřením k předcházení dopadům na shodu s požadavky, přehodnocení analýzy rizik!

Provoz (8) – 8.4 nákup produktů, procesů Určit způsoby řízení ext. procesů a produktů, kritéria hodnocení+záznamy (nákupy vstupů do všech procesů) Typ a rozsah řízení („PDCA“): a) Externí procesy v našem QMS, b) Aplikované u dodavatele, nebo na jeho výstupy, c) Uvažované možné dopady a efektivnost, d) Určené ověřování a zajištění „OK“ výsledků Informace pro externí poskytovatele (dodavatele): Přiměřeně sdělit požadavky (viz norma): co=potřeby, jak schválení, jaké kompetence, jaké návaznosti, jak hodnotíme výkonnost, bude-li ověření/validace ()

PROVOZ (8) – 8.5 VÝROBA A SLUŽBY Řízené podmínky: info o všech zdrojích, opatření proti chybám … Dok.info+ zdroje (KMZZ) +CP/CCP +infrastra + kompetence +validace + opatření proti chybám +činnosti při uvolnění / při dodání, po dodání Identifikace a sledovatelnost: vhodné prostředky, stav před/při/po (znaky shoda/neshoda), udržitelná sledovatelnost (č., název, ID, kódy, štítky…) Majetek zákazníků nebo externích poskytovatelů: +, řízený a používaný, info co se stalo, ident./ověření/ochrana, správné použití nebo zabudování, ! duš.vlastnictví, osob.data Ochrana, Činnosti po dodání, Řízení změn.

Provoz (8) – 8.6 uvolňování produktů Plánovaná opatření prověřování splnění požadavků (zaručování shody), určit kdy-co a jak ověřovat (kontrolní postupy, plány, průvodky…) Určit, kdy nesmí uvolňování pokračovat! Uchovávat informace o uvolnění produktů a služeb Ověřovací plány – činnosti Vst/Mez/VýstTK, Kompetence a oprávnění osob, „stop NC“ !, Řízení záznamů: „OK + ID oprávněné osoby

PROVOZ (8) – 8.7 ŘÍZENÍ NESHOD. VÝSTUPŮ Identifikovat a řídit tak, abychom zabránili chybnému použití nebo dodání neshod. Produktu Přijmout odpovídající opatření – podle charakteru a vlivu na shodu produktu (viz rizika, bezpečnost …): Napravit, opravit produkt – vždy s ověřením shody Oddělit, zadržet, vrátit, pozastavit Informovat zákazníka, partnera Získat oprávnění k případné výjimce Uchovávat dokument. informace, popisy/záznamy: neshody + opatření + schválené výjimky + opráv.osoby, která rozhodla o opatření s ohledem na shodu.

HODNOCENÍ VÝKONNOSTI (9) – 9 HODNOCENÍ VÝKONNOSTI (9) – 9.1 MONITOROVÁNÍ, MĚŘENÍ, ANALÝZA, VYHODNOCOVÁNÍ Postupy členů vedení a garantů procesů: jak porady, přezkoumání procesů a QMS, zlepšování výsledků Co-Jak-Kdy monitor.+měř., Kdy analyzovat a vyhodnotit, jaká kritéria používat KPI/QSE + záznamy hodnocení a opatření Spokojenost zákazníka: Potřeby+očekávání ?, Jak sběr+monitoring+přezkoumání informací Analýzy a hodnocení: Shoda, , KPI+QSE, plány, efekt.opatření Risk&P, KPI dodavatelů, potřeby zlepšení: závěry a opatření na základě vyhodnocení výsledků jednotlivých procesů, měsíční rozbory…

HODNOCENÍ VÝKONNOSTI (9) – 9.2 INTERNÍ AUDIT 9.2.1 Organizace musí provádět interní audity v plánovaných intervalech, aby získala informace o tom, zda systém managementu kvality: a) odpovídá Vlastním požadavkům organizace na její systém managementu kvality; Požadavkům mezinárodní normy; b) je efektivně zaveden a udržován.

Auditoři v systémech managementu 9.2.2 Organizace musí plánovat, stanovovat, zavádět a udržovat program (programy) auditů, včetně četnosti, metod, odpovědností, požadavků na plánování a předkládání zpráv; program auditu musí zohledňovat důležitost procesů, kterých se audity týkají, změny ovlivňující organizaci a výsledky předchozích auditů; stanovit kritéria auditu a předmět každého auditu;

Auditoři v systémech managementu Pokrač. 9.2.2 Organizace musí vybírat auditory a provádět audity tak, aby byla zajištěna objektivita a nestrannost procesu auditu; zajistit, aby výsledky auditů byly předány ve formě zprávy relevantnímu managementu; provádět vhodnou nápravu a přijímat nápravná opatření bez zbytečného odkladu; uchovávat dokumentované informace jako důkaz o realizaci programu auditů a o výsledcích auditu. POZNÁMKA: Návod je uveden v ISO 19011, změna k 1.2.2019!

HODNOCENÍ VÝKONNOSTI (9) – 9.3 PŘEZKOUMÁNÍ SYSTÉMU MANAGEMENTU Plánované, možno dílčí průběžně, souhrnné/1 rok Obecně: Soulad a shoda? Vhod.-Přim.-Efekt. QMS?, rizika+příležitosti (strateg./produkty/procesy/dodav.) Vstupy: a) až f), nové: změny int. a ext.aspektů, efekty z řešení rizik a příležitostí, přiměřenost zdrojů, po procesech KPI+efektivnost Výstupy: Přijatá rozhodnutí a opatření ke zlepšení + potřebám změn+potřebám zdrojů. Záznamy (dokum. info): identifikované, vhodné vydání, možno přílohy k vyhlášení cílů+opatření členům vedení, řídícím pracovníkům.

Zlepšování (10) -10.1 obecně Určit a zvolit příležitosti ke zlepšování Realizovat opatření pro splnění požadavků zákazníka a zvýšení jeho spokojenosti Opatření zahrnují: jak zlepšit produkty, řešit budoucí potřeby a očekávání nápravu, prevenci nebo snížení nežádoucích účinků zlepšení výkonnosti a efektivnosti QMS Inovace produktů a procesů, postupné nebo skokové změny, neustálé zlepšování výsledků (KPI, QSE…)

Zlepšování (10) -10.2 neshoda a nápravné opatření Reagovat na neshodu, na stížnost (je li důvodné): přijetím opatření jak řídit a napravit neshodu, vypořádáním následků Opatření k příčinám neshody (odstranit, zabránit) přezkoumat, analyzovat situaci, četnosti výskytu určit příčiny/příčinu neshody posoudit výskyt podobných neshod a možných příčin Realizovat opatření Přezkoumat/vyhodnotit efektivnost opatření (N, NO) Aktualizovat rizika a příležitosti, je li potřebné. Provést změny, je li důvodné. Dokumentovat neshody, návaz.opatření a výsledky

Zlepšování (10) -10.3 neustálé zlepšování Vhodnost – Přiměřenost – Efektivnost našeho QMS ? Vzít v úvahu výsledky a závěry: analýz hodnocení z přezkoumání systému (výstupy) Určit potřeby a příležitosti ke zlepšení: produktů (kvalita, spolehlivost, efektivnost) procesů (produktivita, výkonnost) zdrojů (způsobilosti, kompetence)

Vedení organizací, zainteresované osoby (strany) a jejich kompetence Akční a reakční charakteristiky, +/- působení zaint.osob ! Očekávání - Potřeby - Zájmy – Požadavky (4Z ) Tržní prostředí uvnitř a vně organizací QMS Pracovní prostředí uvnitř organizací OH&SMS Životní prostředí vně organizací EMS Společenské prostředí k tvorbě a řízení práva, informací, etiky a morálky … ISMS+CSR Jaká nebezpečí jsou nepřijatelná? Rizika, kterým se nelze vyhnout ani je vyloučit musíme akceptovat a ovládat! Rozhodují osoby s určitou kompetencí! Za respektování, vhodnou minimalizaci rizika a srozumitelné informování o způsobu ovládání rizika odpovídáme všichni!

Povědomí pracovníků-přístupy k rizikům  „vv – a – mi“ jednoduše v denní praxi (+7.3 ISO 9001:2015): Posuzování závažnosti možných následků chyb na kvalitu produktů a procesů trénujme v pořadí na 5 otázek (): 1. Mohu se VYHNOUT nebezpečí nebo nepřijatelné rizikové situaci? Ne-li: trénuj akce i reakce! (např. STOP) 2. Mohu VYLOUČIT nepřijatelné rizikové situace? Ne-li: respektuji přijatelná ovládání rizik! (např. stanovené v „§“ ) 3. Lze AKCEPTOVAT zdroje rizik vč. kombinací? Ne-li: vyloučím/změním nepřijatelné zdroje! (např. svary/napětí/stroje). 4. MINIMALIZACE zbytkových rizik je přijatelná? Ne-li: přehodnotím možnosti a efekty! (např. vyhovují ochrany, bezpeč. funkce) 5. Mám INFORMACE o rizikách, ovládání, varování? Ne-li: zlepším instrukce a osobní kompetence k „R“ !

Kompetence a rizika produktů Povědomí o pravomoci a odpovědnosti za: Výskyt chyb, vad a poruch - minimalizovat Závažnost důsledků vad/poruch - znát Působení rizika nekvality - umět odhalit, zjistit, změřit (umění detekce před - při - po) Metodika V-Z-P a VV-A-MI z hlediska rizik  Profesní znalosti a dovednosti (chráněné know-how) Prokazování shody a souladu podle stanovených a interně určených požadavků („normálně“ dělám správné správně = CO a JAK). Zkoušení bezpečnostních a ochranných funkcí

Integrace qms s dalšími systémy ISMS podle ISO/IEC 27001:2013 (integr.struktura) VEDENÍ - Podpora – Provoz - VEDENÍ (Kontext/Role/Plánování, P-P, Hodnocení/Zlepšování) EMS podle ISO 14001:2015 (integ.struktura) OH&SMS ISO 45001:2018 (integ.struktura) EnergMS ISO 50001:2011 (neintegr.struktura) Společenská odpovědnost ISO 26000.2010(necert) www.unmz.cz, www.iso.org, tc 176

diskuse … Některé otázky k požadavkům revidované normy pro systémy managementu kvality ČSN EN ISO 9001:2016. Musíme důsledně aplikovat strukturu revidované normy a použití terminologie? Požaduje norma doplnit QMS o „požadavky“ zainteresovaných stran nad relevantní rámec? Je cílem revidované normy především nový model dokumentování požadavků? Vrcholové vedení při určování relevantních rolí musí jmenovat představitele pro QMS? Zvažování, řízení rizik a příležitostí musí být interně určeno v dokumentovaném postupu?