Uváděj písmenem typ směsi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
Advertisements

Destilace.
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Třídění směsí Homogenní (stejnorodé, roztoky) Heterogenní (různorodé)
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Metody dělení složek směsí
Směs není: moč krev vzduch dešťová voda destilovaná voda.
Dělicí (separační) a čisticí metody
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Oddělování složek směsí 1
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Metody oddělování složek směsí
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Separační metody.
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ.
Metody oddělování složek směsí
Směsi a jejich dělení Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0102.
Oddělování složek směsí.
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ Chemie 8. ročník
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
METODY ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
Oddělování složek směsí 2
2.1 Vím, co jsou směsi, jak vznikají, jaké jsou druhy.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Oddělování složek směsí
Destilace Mgr. Helena Roubalová
Zdravotnický asistent, první ročník Směsi Disperzní soustavy Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Směsi,
Látky a tělesa Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
R.Z. Někdy je třeba jednotlivé složky směsí od sebe oddělit Pak závisí na druhu směsi a na tom, co chceme získat.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
METODY ODDĚLOVÁNÍ SMĚSÍ
Chemické riskuj! Opakování – chemických prvků, laboratorního skla, směsí a oddělování složek ze směsí © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Směsi – test, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Druhy směsí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného.
Dělící metody používané k oddělování složek směsí Chemie – 8.ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE F.
DĚLENÍ SMĚSÍ... aneb jak rozdělit směs na jednotlivé složky …
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Metody dělení směsí Můžeme ze směsi oddělit složky??? Odtučnit mléko?
Oddělování složek směsí -provádí se různými metodami.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-15 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Riskujeme v chemii Směsi a jejich oddělování Soutěžíme před testíkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dělící metody používané k oddělování složek směsí
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
VY_32_INOVACE_467 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Látky a tělesa Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Autor: Stejskalová Hana
Oddělování složek směsí.
SMĚSI HRA.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/chemie
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_07
Název učebního materiálu
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Transkript prezentace:

Uváděj písmenem typ směsi

Metody oddělování složek směsí Obr. 1

Oddělování složek směsí K oddělování složek směsí lze používat různé metody, např.: filtrace destilace usazování sublimace chromatografie krystalizace Obr. 2 – Filtrační papír

1. Přebírání = separování využívá se rozdílné barvy, hmotnosti

2. Přesívání 3. Oddělování magnetem

4) Odstřeďování odstředivky – centrifugy princip odstředivého zrychlení v lékařství

5) Usazování - sedimentace je založeno na rozdílné hustotě složek různorodých směsí např. oddělení oleje z vody nebo rtuti a neznámé kapaliny

Usazovací nádrže v čistírně odpadních vod

6) Filtrace Obr. 4 - Filtrace slouží nejčastěji k oddělení složek heterogenních směsí (suspenze a dýmu) používáme filtr (např. vata, filtrační papír nebo gáza) K oddělení: pevných nečistot z vody pevných nečistot ze vzduchu

Popište filtrační aparaturu: Obr. 5 skleněná tyčinka filtrační kruh filtrační papír nálevka laboratorní stojan Nabízené výrazy: nálevka, kádinka, filtrační papír, skleněná tyčinka, filtrační kruh, filtrát, laboratorní stojan kádinka filtrát

Oddělování složek směsí 1) Přebírání 2) Odstřeďování - odstředivky 3) Přesívání 4) Oddělování magnetem 5) Usazování - rozdílná hustota složek, dělicí nálevka 6) Filtrace (přes filtrační papír či filtr) – k oddělení složek suspenze, filtrační aparatura: 8. Destilací - využití různého bodu vazu u různých látky - ropný průmysl, destilace lihu z vína aj. 10. Sublimací - schopnost látek se vypařovat z pevného přímo do plynného skupenství - např.: jód

7) Krystalizace Krystalizace Obr. 7 – Krystaly modré skalice Krystalizace Slouží k oddělení složky roztoku, která má schopnost tvořit krystaly po odpaření rozpouštědla. Např. k oddělení: soli z mořské vody modré skalice z vody aj.

8) Destilace Obr. 6 – Destilační aparatura Destilace slouží k oddělení složek stejnorodé směsi s rozdílnou teplotou varu Např. k oddělení: destilace kapalného vzduchu výroba dusíku, kyslíku a vzácných plynů ethanolu z vody jednotlivých složek ropy (tzv. frakční destilace)

destilační směs s varnými kamínky teploměr odtok chladicí vody přítok chladicí vody destilační baňka alonž chladič destilační směs s varnými kamínky kahan baňka s destilátem

9) Sublimace Sublimace Slouží k oddělení složky směsi, která má schopnost sublimovat. Sublimace je změnou skupenství z pevné látky na plynnou. Např. k získání čistého jódu nebo naftalenu z jejich směsí Obr. 8 – Sublimace jódu

10) Chromatografie = barvopis při chromatografickém oddělování složek je směs rozpouštědlem pozvolna unášena po vrstvě papíru nebo jiného materiálu jednotlivé složky směsi se na papíře vážou různě pevně, a jsou proto rozpouštědlem unášeny různou rychlostí, tím se jednotlivé složky směsi od sebe vzdalují, dochází k jejich oddělování.

7) Krystalizace, odpařování – k oddělení složky z roztoku, která má schopnost tvořit krystaly. 8) Destilace - k oddělování složek směsi využívá jejich rozdílnou teplotu varu (např. voda a líh), páry jedné složky jsou vedeny do chladiče, tam se ochladí, zkapalní a odkapávají jako destilát. 9) Sublimace 10) Chromatografie

Použité zdroje informací Obr. 1 – LEHLE, Dr. Eugen. [cit. 2010–03–22]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bestimmung_von_Gesamtstickstoff_in_G%C3%BClle.jpg?uselang=cs> Obr. 2 – KOCHSTUDIO. [cit. 2010–03–22]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Filterpapier_rund.jpg?uselang=cs> Obr. 3 – [cit. 2010–03–22]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Barnstar-chemistry.PNG?uselang=cs> Obr. 4 – [cit. 2010–03–22]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:FilterFunnelApparatus.png?uselang=cs> Obr. 5 – COLEHO, Everaldo. [cit. 2010–03–22]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crystal_ksmiletris.png?uselang=cs> Obr. 6 – [cit. 2010–03–22]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Destilacion_fraccionada_2.gif?uselang=cs> Obr. 7 – RA‘IKE[cit. 2010–03–22]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chalcanthite-cured.JPG?uselang=cs> Obr. 8 – MOLNAR, Matias. [cit. 2010–03–22]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:IodoAtomico.JPG?uselang=cs> Obr. 9 – STU_SPIVACK. [cit. 2010–03–22]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Olives_in_olive_oil.jpg?uselang=cs> Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.