DĚLENÍ PODLE SPOLEČNÝCH ZNAKŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Polární pás.
Advertisements

AZ KVÍZ PTÁCI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Míková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Pštros dvouprstý* Emu australský* BĚŽCI Kasuár přilbový Nandu pampový.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_05_Přírodopis 7.ročník_Vodní ptáci Téma: Vodní ptáci CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: srpen 2011.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ŘÁD: DRAVCI Sokol stěhovavý. Dravci -predátoři, přizpůsobeni k lovu kořisti.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Dělení ptáků Pětilístek: peří
PROJEVY ŽIVOTA ŽIVOČICHŮ - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Jitka Marečková Název: VY_32_INOVACE_10C_18_Ptáci _dravci Téma: 10C_Př7.roč.
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
Řád: SOVY = noční ptáci. Znaky velmi jemné peří  neslyšný let nohy porostlé peřím prsty s ostrými drápy vratiprst (4. prst) – otáčí se dopředu i dozadu.
CO VÍŠ O PTÁCÍCH ? 2 Ptáci dýchají A.Pouze plícemi B.Žábrami C.Plícemi a vzdušnými vaky D.Pouze vzdušnými vaky E.Celým povrchem těla.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_06- Kachna divoká Přírodověda - 5. ročník
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
DĚLENÍ PODLE SPOLEČNÝCH ZNAKŮ
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
PTÁCI.
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.Jana Zelinková Název.
Název projektu: Živá příroda ve škole
Autor: Mgr. Irena Pohořalá Název: VY_32_INOVACE_07_PTÁCI III.
VY_32_INOVACE_PŘZOO.08 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
VY_32_INOVACE_18_Rozmanitost přírody-společenstvo polí
H r a b a v í Znaky: Mají silné hrabavé nohy, tupé drápy.
Základní nabídka ptáků
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH POLÍ
Ekosystém pole Savci Přírodověda 4. ročník
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
SAVCI.
VE KTERÉ ČÁSTI POTRAVNÍ PYRAMIDY STOJÍ ŠELMY?
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Lenka Hrnčířová
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Ekosystém louka Živočichové
Autor: Mgr. Hana Klomínská Datum: říjen 2012
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
VY_52_INOVACE_07_ Hospodářská zvířata
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Technologie přípravy pokrmů 2. ročník - kuchař
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Obratlovci -HLODAVCI-
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola
Ptáci Vodní ptáci (Žák, Koller, Souchop)
H r a b a v í Znaky: Mají silné hrabavé nohy, tupé drápy.
Základní skupiny živočichů
ZVÍŘATA SEVERNÍ AMERIKY
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
PTÁCI (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Vodní ptáci.
PTÁCI VY_32_INOVACE_06-53 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
PLOŠTICE.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Jestřáb lesní.
Zoologie –ptáci 7. ročník Mgr. Monika Fantová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
zpracovaný v rámci projektu
PTÁCI – LETCI (SOVY) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Transkript prezentace:

DĚLENÍ PODLE SPOLEČNÝCH ZNAKŮ PTÁCI - ŘÁDY DĚLENÍ PODLE SPOLEČNÝCH ZNAKŮ

POJMY PTÁCI KRMIVÍ = rodiče krmí svá mláďata NEKRMIVÍ = rodiče nekrmí svá mláďata, mláďata si potravu hledají sama PELICHÁNÍ = výměna peří DOMESTIKACE = zdomácnění (chov) MONOGAMIE = 1 samec + 1 samice POLYGAMIE = 1 samec + více samic („harém“) POHLAVNÍ DVOJTVÁRNOST = samec a samice se liší (zbarvení, velikost, ...) VŠEŽRAVEC = živí se rostlinnou i živočišnou potravou

BÝLOŽRAVEC = živí se jen rostlinnou potravou MASOŽRAVEC = živí se jen živočišnou potravou HMYZOŽRAVEC = živí se hmyzem POPELENÍ = péče o tělo – vyválení se v popelu, jemném písku nebo prachu – zbavují se tak parazitů a nadbytečného tuku v peří HNÍZDNÍ PARAZITISMUS = kladení vajec do hnízd jiných ptáků PREDÁTOR = lovec SOKOLNICTVÍ = způsob lovu pomocí dravých ptáků VÝVRŽKY = nestrávené kosti a srst drobných savců (podoba kuličky) VRATIPRST = prst na noze – může se otáčet dozadu

TAH = opakované přesuny mezi hnízdišti (místa, kde vyvádí mláďata) a zimovišti (místa, kde přečkávají zimní období) VOLE = „skladiště“ potravy, pokud je plný svalnatý žaludek. Pokud je svalnatý žaludek prázdný, jde potrava z jícnu rovnou do žaludku. Je tu hlen – vlhčí a změkčuje potravu. U některých ptáků možnost vyvržení natrávené potravy – krmení mláďat.

HRABAVÍ KUR DOMÁCÍ, KROCAN DIVOKÝ, KOROPTEV POLNÍ, KŘEPELKA POLNÍ, BAŽANT OBECNÝ, TETŘEV HLUŠEC, PÁV KORUNKATÝ malá hlava, krátký zobák silné hrabavé nohy, silné prsty s drápy dobře chodí a běhají, špatně létají (malá křídla) hnízdí většinou na zemi všežravci (semena, plody, výhonky, hmyz, malí hlodavci) popelení polygamie domestikace (kur domácí, krocan divoký) + lovná zvěř (bažant obecný, ...) pohlavní dvojtvárnost (samci mají na nohou ostruhy) nekrmiví (samice se stará o stavbu hnízda, vysezení vajec a ochranu mláďat)

MĚKKOZOBÍ HOLUB DOMÁCÍ, HOLUB HŘIVNÁČ, HRDLIČKA ZAHRADNÍ, TETŘÍVEK OBECNÝ mají ozobí – u kořene měkký zobák krmiví krátké nohy s delšími prsty chybí jim prachové peří dobře létají (velké vzdálenosti, vrací se na místo, kde vyrostli) všežravci (semena, výhonky, plody, drobní živočichové) vodu pijí sáním (nezaklání hlavu) hnízdí na stromech, ve skalách, někdy na zemi 2 – 4x ročně (jen 2 vejce) v době rozmnožování tvoří páry, jinak žijí v hejnech domestikace (holub domácí)

VRUBOZOBÍ KACHNA DIVOKÁ, HUSA VELKÁ, LABUŤ VELKÁ, HUSA DOMÁCÍ, KACHNA DOMÁCÍ, POLÁK CHOCHOLAČKA, MORČÁK, HUSICE, ... život na vodě zobák na krajích vroubkovaný, na špičce rohovitá destička → procezování vody – v zobáku mu zůstane potrava – rostliny, drobní živočichové (pozor! husy se živí hlavně spásáním trávy a morčáci zase rybami) krátké nohy – 3 prsty spojené plovací blánou dobře plavou a potápí se (pod vodou vydrží několik minut) husté peří, silná vrstva prachového peří pelichání – vypadají jim všechny letky najednou, než dorostou, nemohou létat výměšek kostrční žlázy – promaštění peří – peří je nesmáčivé

hnízdí v okolí vody – nory (husice), skály, dutiny stromů (morčák), plovoucí hnízda (labuť) nekrmiví ptáci mláďata od 1. dne plavou a potápí se dobří a rychlí letci monogamní pohlavní dvojtvárnost domestikace (husa, kachna domácí), lovní ptáci (kachna divoká)

BRODIVÍ ČÁP BÍLÝ, ČÁP ČERNÝ, VOLAVKA POPELAVÁ, MARABU AFRICKÝ život u vody (mělké vody, bažiny) dlouhý zobák, krk i nohy (kráčivé – kolem prstů lemy – proti propadnutí) živí se drobnými živočichy (plazi, obojživelníci, ryby, drobní savci, měkkýši, hmyz, ...) hnízdí na stromech, skalách, v rákosí krmiví dlouhověcí (i několik desítek let) tažní (volavky u nás většinou zůstávají po celý rok) MARABU AFRICKÝ

DRAVCI KÁNĚ LESNÍ, JESTŘÁB LESNÍ, POŠTOLKA OBECNÁ, OREL SKALNÍ, SOKOL STĚHOVAVÝ, SUP BĚLOHLAVÝ, OREL MOŘSKÝ, KONDOR VELKÝ  špičatý, zahnutý zobák a ostré drápy - lov živé kořisti (jen někteří se živí mršinami – sup, kondor) – predátoři na vrcholu potravního řetězce – udržování přírodní rovnováhy loví ve dne skvělý zrak a dobrý sluch, slabý čich krmiví dobří letci dlouhověcí (přes 20 let) monogamní dlouho dospívají (rozmnožují se až ve stáří 3 let) – pomalu se množí

využíváni při lovu (sokolnictví) často umírají na drátech vysokého napětí, silnicích, jsou tráveni nebo nelegálně zabíjeni (zabíjí lovnou zvěř) někteří jsou tažní využíváni při lovu (sokolnictví) KONDOR VELKÝ SUP BĚLOHLAVÝ

KÁNĚ LESNÍ OREL SKALNÍ SOKOL STĚHOVAVÝ OREL MOŘSKÝ POŠTOLKA OBECNÁ JESTŘÁB LESNÍ

SOVY KALOUS UŠATÝ, VÝR VELKÝ, PUŠTÍK OBECNÝ, SÝČEK OBECNÝ, SOVA PÁLENÁ, SOVICE SNĚŽNÍ loví v noci (ptáci, savci) měkké peří = tichý let výborný zrak (na blízko vidí špatně), dobrý sluch umí otočit hlavu až o 270° oči směřují dopředu zahnutý zobák nemají vole hnízdí v dutinách stromů, ve skalách využití v sokolnictví (výr velký - uloví zajíce, kachnu, lišku, srnče)

prsty na nohou porostlé peřím = ROUSY – dopředu směřují jen 2 prsty, třetí prst = VRATIPRST – může ho otočit dozadu nestrávené kosti a srst drobných savců vyvrhují = VÝVRŽKY krmiví

PUŠTÍK KALOUS OBECNÝ UŠATÝ VÝR VELKÝ SÝČEK OBECNÝ SOVICE SNĚŽNÍ SOVA PÁLENÁ KALOUS UŠATÝ VÝR VELKÝ SÝČEK OBECNÝ SOVICE SNĚŽNÍ