Sokratés, Platón, Aristotelés

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler,
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II..
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Vymezení a funkce volného času
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
Láska a její kouzlo.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Aristotelés – část druhá
Filosofie a kultura Aristoteles.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
eklekticismus, novoplatonismus
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ARISTOTELES OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-M 
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Obecné poučení o literatuře
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filosofie úvod do problému....
Metaetika Shrnutí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
(PEDAGOGICKÉ) ZNALOSTI JAKO DYNAMICKY SJEDNOCENÉ POLE Radim Šíp, Vlastimil Švec
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Humanismus z latinského humanus = lidský různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo.
Psychologické aspekty zdraví
Filozofické otázky výchovy 1
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Úvod do estetiky estetika.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Postavení pedagogiky mezi vědami
Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Paideia a řecká inspirace Jana Skácelová.
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
Typicky řecká představa: A R C H É = prazáklad Uspořádaný svět je tvořen z již předtím existujícího prazákladu tím, že dostává nějaký řád, že jím prostupuje.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Platón & „objektivní idealismus“
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Spor o univerzália Realismus – universalia sunt ante rebus
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
FILOsOFIE A VĚDA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pedagogika jako vědecká disciplína
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
K novověké filosofii 16.–17. století
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
Vymezení a funkce volného času
PLATÓN př. n. l..
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Helénistická estetika
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Sokratés, Platón, Aristotelés

SOKRATÉS 470 - 399 př. nl. Sokrates reprezentuje poslední fázi přechodu od kosmologického pozorování přírody ke kritickému pozorování lidského jednání úkolem člověka je neustálé hledání pravdy - božský úkol zaměření na etiku - tázal se po pojmech z oblasti morální chce znát vymezení pojmů, které běžně užíváme

Sokratovská metoda promyšlené kladení otázek občanům města tyto otázky mají pomoci druhému dospět k pravdě

Jednotlivé fáze jeho metody 1. Vybídnutí k diskuzi 2. Vyslechne argumenty protivníka 3. Přechod do útoku - formuluje vlastní odpovědi na otázky, jež nebyly zodpovězeny cíl - vyjasnění pojmů

Sokratés je učitelem nevědění “Vím, že nic nevím.” svým zkoušejícím tázáním Sokrates dovede druhého k poznání, že nic neví - otřese jeho jistotami

Pojetí krásy Krásné je pouze to, co je účelné “A co zlato? V čem je jeho krása, vždyť zlatý šíp je k ničemu?

PLATÓN 427 - 347 př. nl. žákem Sokratovým Zkoumá povahu našeho světa – svět je rozdělen do více rovin 1. Ideje – ideální formy věcí 2.fyzické objekty a jevy, které vnímáme svými smysly 3. Stíny – odrazy objektů a faktů

Podobenství o jeskyni Tímto podobenstvím ilustruje svou teorii o povaze světa - https://www.youtube.com/watch?v=69F7GhASOdM

Radikální dualismus Dialog Faidros – zde formuluje svou teorii rozpomínání Duše nejprve pobývá v nebi, v říši idejí, ale pak postupně padá do fyzického těla

Pojem umění umění přišlo na svět jako dovednost a vynalézavost Platónovo pojetí umění je řemeslné Umění musí být vyvážené Umělci pouze reprodukují věci a jejich pravá podstata jim uniká

Platónova teorie mimese Kritika iluzionismu Umění napodobuje reálné předměty, které jsou zase nápodobu pravých idejí – umění je stín stínu Hiearchicky uspořádané druhy napodobení 1) nejvyšší forma napodobení je příroda 2) božské obrazy a iluze - sny 3) tvoření reálných věcí 4) pak lidské obrazy věcí

Umění je dle Platóna užitečné snad jen při výchově Jediný druh umění, který by mohl Platón uznávat je abstraktní umění

Pojem krásy krásno existuje jako idea = je věčné krásno stojí na vrcholu světa idejí materiální věci jsou pouhým odleskem této ideje krásy Krása je nadsmyslová

Láska Láska neodlučitelně spojena s krásou Stupně krásy: 1) krásné tělo milované dívky 2) krása duše 3) krása mravů a zákonů 4) krása poznatků a věd 5) krásno absolutní

Ideální stát - Atlantida

ARISTOTELES 348 - 322 př. nl.   zakládá vlastní školu peripatetickou (Lykeion) Aristoteles empirik x Platón věří v ideální formy Aristoteles shrnuje dosavadní poznání (věd) věří v racionalitu člověka

Metafyzika Překonává Platónův dualismus vyhlašuje ale jiný dualismus - mezi látkou a formou každá věc je spojení látky a formy – vzniká bytí

Poetika Pojem Mimésis podstatou umění je napodobování umění vzniká vynalézavým napodobováním zákonů přírody, dovršuje to, co příroda započala obraz a zobrazovaný předmět se nemusí plně shodovat, neboť umělec má svůj vlastní vnitřní svět, vkládá do umění něco ze sebe Tvorba umění je kreativním činem

Aristotelova poučka týkající se výstavby dramatu Správné drama = jednota děje, času, místa

KATARZE katarze je rozhodným momentem, jiným pohledem na životní jevy intenzivní prožitek díla, který nás očistí od negativních emocí nejúčinnější emoce vyvolává silný konflikt Příklad – Král Oidipus

Estetika a filozofie antické technologie pojem techné – umění, věda, řemeslo, znalost -speciální naučená dovednost či odbornost v antice technologie pojímána jako něco co vzbuzuje údiv technologie neměla praktický účel hravý charakter vynálezů - https://www.youtube.com/watch?v=rzKhq t5IRnM

Vědecké středisko v Alexandrii – Múseion (3.stol. p. n. l.)

Archytás z Tarentu (okolo 400 p.n.l.) – dřevěná holubice

Ktesibios (3.stol. p. n. l.) Vodní hodiny Vodní varhany - https://www.youtube.com/watch?v=LBhk5KFwLVc

Hérón z Alexandrie Větrná koule

Technologické selhání Proč Řekové selhali v praktické aplikaci technologických vynálezů? Technologie jako zdroj údivu Nedostatečné výrobní postupy Práce otroků