Geobiocenologický klasifikační systém

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekosystémy v ČR.
Advertisements

Smíšené a listnaté lesy
LES – PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO
Jehličnaté a listnaté stromy DUM 16/1
Fytoindikační hodnoty druhů – VS, TŘ, HŘ
Stromy.
EKOSYSTÉM LES – stromy jehličnaté a listnaté
Autor výukového materiálu:
VLIV PŘÍRODNÍCH PODMÍNEK NA PRODUKCI Zdeněk Adamec.
Les.
ZŠ ŠKOLNÍ VRCHLABÍ Vyrobeno v rámci programu MŠMT : EU – OP VK 2010.
Vliv makroskopické stavby dřeva na hustotu dřeva.
, Brno Připravila: Hana Habrová
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Špačková Martina ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s pěstováním lesů, produkčními.
Ochrana dřeva – impregnace
Krytosemenné rostliny
R O S T L I N Y K R Y T O S E M E N N É
Památné stromy.
Základy ekologie vybraných dřevin
Lesy mírného pásu Jan Dušek.
LISTNATÉ LESY MÍRNÉHO PÁSU
BĚLOVÉ, JÁDROVÉ A VYZRÁLÉ DŘEVO
Společenstvo les – test
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
POZNÁVÁNÍ: Listnaté stromy a keře
LISTNATÉ STROMY A KEŘE V OKOLÍ ŠKOLY
POZNÁVAČKA ROSTLIN A HUB.
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Zařazování do klasifikačních systémů
Hospodářská úprava lesa
Vyznáte se?? V následující prezentaci, Vám dám takový malý testík…
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Autor: Vít Lazecký Datum vytvoření: Téma: Určování listnatých stromů
střední Polabí, Hradčanská kuesta u Žehuně; idealizace 1 - květnatá teplomilná smíšená doubrava sv. Carpinion 2 - šipáková xerofilní doubrava.
Křížovka – les Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Stanovení hustoty a velikostní struktury populace stromů v lužním lese
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
AZ KVÍZ Les Hra Návod Zdroje obrázků.
Trénink krytosemenných dřevin
 přírodní památka  rozloha - 7,12 ha  nachází se na pravém břehu řeky Labe, na území města Brandýs nad Labem - Stará Boleslav  nadmořská výška - od.
Pohybová energie - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
OKOLÍ BYSTŘICE PROJEKT NAŠÍM ÚKOLEM BYLO: Ekologicky zhodnotit území od Doubravy po silnici na Jeníkov - Stávající situace - Proč je Bystřice.
Na výb ě r máte ze t ř í mo ž ností. Pokud se pro jednu z nich rozhodnete, naje ď te na ni šipkou myši a klikn ě te. Bude-li Vaše odpov ěď chybná, z ů.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_32_INOVACE_11_PRVOUKA.
Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK Kateřina Vaněčková PdF UK Praha Helena Jedličková.
TYPY HORNIN A JEJICH CHEMIZMUS
TÉMA: Listnaté stromy (bez ovocných)
Přírodní společenstva v České republice
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
TYPY PROSTŘEDÍ.
ZŠ BYSTŘICE Mgr Pavla Štěpánková VY 52 INOVACE 111.
Společenstva lesů - stromy
VY_52_INOVACE_52_Výšková členitost bioty ČR
Fytocenologická plocha a zápis
Biota ČR - Prezentace s výkladem
ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP (ČaS/I)
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Přírodní společenstva v České republice: LES
Prvouka pro 2. tř. Stromy v lese III/2 18.
Dřeviny, nauka o dřevinách
Podzim v lese a plody. Jehličnaté a listnaté stromy.
prof. Alois Zlatník * Dvůr Králové nad Labem
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
VY_52_INOVACE_02_ Ekosystém park - rostliny
Lesnický typologický klasifikační systém (LTKS)
Ekoelement (ekologický prvek)
Transkript prezentace:

Geobiocenologický klasifikační systém zakladatelem prof. Zlatník systém klasifikuje krajinné segmenty s představou, že klimaxovým společenstvem na většině území ČR je les (to ale slouží jako rámec pro pojmenování jednotek) cílem je diferenciace přírodního (potenciálního) stavu geobiocenóz v krajině!! potenciální stav geobiocenóz – takový stav, který by nastal v současné krajině při vyloučení vlivů člověka Uloupeno M. Friedlovi 1

Geobiocenologický klasifikační systém Podstata systému je ekologická Geobiocenologický systém klasifikuje podobné trvalé ekologické podmínky, kterým odpovídají podobná potenciální společenstva. Tyto ekologické podmínky pojmenovává podle společenstva, o němž předpokládáme, že je k těmto podmínkám nejlépe adaptované, tudíž by v daných podmínkách bylo původní. Podstata systému je ekologická Uloupeno M. Friedlovi 2

Geobiocenologický klasifikační systém Uloupeno M. Friedlovi

Skupiny typů geobiocénů V e g t a č n í s u p ě T r o f i c k é ř a d y Skupiny typů geobiocénů H y d r i c k é ř a d y 4

Geobiocenologický klasifikační systém základní jednotky: skupiny typů geobiocénů: = jedná se o sdružené typy geobiocénů s podobnými trvalými ekologickými podmínkami Lze na ně vázat typ využití, které je adekvátní přírodním podmínkám Pojmenování dle dominantních dřevin (hlavních edifikátorů) Uloupeno M. Friedlovi 5

Názvy STG Základní jednotky dle hlavních dřevin: DB, BK, SM, JD, kleč + JŘ Další dřeviny v názvech STG: LP, javor klen, jilm BB (babyka), HB dřín, ptačí zob, mahalebka BO, blatka Nivní stanoviště: OLL, OLŠ, JS, VRB, VRK, Topol, jilm, HB Salix salesiaca, Ribes petraeum, Betula carpatica

Dub v názvu STG v „dubových“ VS u většiny STG chybí u TŘ C a CD ve 4. VS na chudých stanovištích dubojehličnatá varianta 4. VS Buk v názvu STG Zastoupen v nejvíce STG málo na suchých nebo naopak mokrých stanovištích v TŘ C od 4. VS

Jedle v názvu STG od 4. VS ve 4. VS na chudších stanovištích nebo v dubojehličnaté variantě na TŘ C od 4. VS Smrk v názvu STG od 4. VS ve 4. VS na na rašeliništích nebo v dubojehličnaté variantě Na TŘ C až v 7 VS

Borovice lesní v názvu STG Do 6. VS Extrémní stanoviště - suchá nebo podmáčená - kyselá nebo bazická na TŘ C od 4. VS Javor v názvu STG TŘ BC a C Hydrická řada 3 a 4 - 1. + 2. VS Mleč a babyka - Od 3. VS - javor klen

Lípa v názvu STG TŘ BD Do 4. VS Habr v názvu STG Xerická varianta 2. VS TŘ C 1. a 2. VS Suší typy nížinných luhů

Olše v názvu STG „potoční luh“ Stanoviště se stagnující vodou (živná i kyselá) Jasan v názvu STG Na živiny bohatá a vlhká stanoviště Často v lužních STG

Jak poznat z názvu STG trofickou řadu B – název VS s přídomkem „typica“ AB – prostý název VS A (AB) – do 5. VS přípona -ina BC – název VS + aceris C – … acereta dle VS carpini-, tili-, fagi-, Aceri-piceeta BD – název VS + tiliae (od 2. do 4. VS) + ulmi (5. VS) 1. VS – Ligustri querceta CD – do 3. VS Corni-acereta 4. VS – Acereta fagi 5. VS – Fraxini-acereta

Jak poznat z názvu STG hydrickou řadu 1, 2 speciální název STG, přípona -ina nebo přídomky „humilia“ (zakrslý), „arenosa“ (na píscích) 3 – v názvu nejsou dřeviny vodou ovlivněných stanovišť 4, 5 - vodou ovlivněná stanoviště: v názvu se objevují vlhkomilné dřeviny OLL, JS, DBL, VR, TP, OLS, bříza pýřitá 4 – vedle vlhkomilných jsou i druhy normální HŘ, často s příponou -aceris – s druhy 3. HŘ uváděn DBL 6 – rašeliny: kombinace BO, SM, JD, kleč + sphagnosa, turfosa