Vývoj chordofonů PhDr. Petr Kalina, Ph.D. 2.1.2019.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak obalit knihu.
Advertisements

Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
HV-1 Hudební výchova DUM č. 4 Prima – kvarta osmiletého studia
Koš snů- domácnost Jednotlivé části jsou vyklápěcí – snadná výměna pytlů na odpad. Odpad se vhazuje výklopnými dvířky. Uvnitř jednotlivých částí by měly.
Účinky gravitační síly na kapalinu
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
VY_32_INOVACE_02_Vývoj populární hudby.  HISTORIE HARFY SE ZAČÍNÁ PSÁT JIŽ VE STARÉM EGYPTĚ ASI 3000 př.n.l.  DO EVROPY SE DOSTÁVAJÍ ZÁSLUHOU KELTŮ.
Kytara Tomáš Kahl.
Cimbál Václav Konvalinka.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Rozdělení hudebních nástrojů
DĚJINY HUDBY – PŘEHLED Pravěk p.n.l p.n.l.
Zvuk Zdroje zvuku.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 5 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Strunné nástroje Veronika Bukvicová.
Modul M5 Historické technologie výroby hudebních nástrojů Projekt OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost CZ.1.07/1.1.08/ Rozvoj klíčových.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 7 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu.
Chvění struny Veronika Kučerová.
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Práce s textovými konektory
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Cimbál Vojtěch Vyorálek.
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Bicí Žesťové Dřevěné dechové Dřevěné smyčcové Test Dřevěné drnkací
Vzdělávací oblast-obor-tém. okruh Umění a kultura, člověk a zdraví Hudební výchova - hudební nástroje Název materiálu Poznej hudební nástroj – zobcová.
Citera Nováková Karolína.
NOŽE A FRÉZY ..
Strunné nástroje Mgr. Jakub Tomala.
Hudební nástroje jako akustické zdroje
Zvuk a hudba.
Systematiky hudebních nástrojů Mgr. Petr Kalina, Ph.D
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sloh melodicko-harmonický Housle Skladebné druhy Skladatelé úkoly Dějiny evropské hudby BAROKO.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_83_HOUSLE TEMA: HUDEBNÍ NÁSTROJE.
Tón. Výška tónu (Učebnice strana 170 – 171) Zvukům vyvolaným pravidelnými kmity říkáme tóny. Vytvářejí je například hudební nástroje. Při hře na kytaru.
Nucené chvění, rezonance (Učebnice strana 174 – 175) Když udeříte do těla ladičky, ozve se kovový zvuk, který trvá krátce a není příliš hlasitý. Poté.
Chordofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/17  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/15  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_01_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Když se sejdou housle s basou Základní škola.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_28_Hudební nástroje - smyčcové Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6A_04 TÉMA: HUDEBNÍ.
Systematiky hudebních nástrojů
Zobcová flétna.
PRÁCE S DRÁTEM.
Mechanické kmitání, vlnění
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Zvuk a hudba.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_91_KYTARA
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Hudební nástroje jako akustické zdroje
Eliška Smýkalova VĚK: 10 Škola: 3 ZŠ, Šumperk.
Cimbál Denisa Zpěváková Sekunda
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_ Hudební nástroje TÉMA: smyčcové.
AUTOR: Mgr. Jitka Němcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_15
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_98_KVÍZ
VY 32 INOVACE 549.
Třídění hudebních nástrojů na smyčcové, bicí, dechové.
Systematiky hudebních nástrojů
Mechanické kmitání, vlnění
Hudební nástroje jako akustické zdroje
Etnoorganologie PhDr. Petr Kalina, Ph.D
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
Hudební nástroje.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Transkript prezentace:

Vývoj chordofonů PhDr. Petr Kalina, Ph.D. 2.1.2019

Prvky / elementy Tyč Kámen Blána Vlákno Trubice Plátek

Prvek / element (tyč, kámen, blána, vlákno, trubice, plátek) Prototyp (hudební luk, hudební tyč, struna upevněná na jednom konci) Archetyp Typ (lyra) Stenotyp – nástroj, který v instrumentáři setrvává delší dobu Intertyp – existuje jen krátce jako přechodná fáze ve vývoji Argotyp – varianta nástroje, která poklesla do lidového instrumentáře z vysoké kultury Monotyp – nástroj, který (prozatím) nedokážeme zařadit do nástrojové skupiny

Liry dlabané luby většinou není samostatný hmatník

Rubeby ohýbané luby může mít samostatný hmatník plochý količník variantou je bodcová rubeba

Fiduly dlabané luby (dlabání zespodu – překrývání dnem) nemá vsazený krk (je součástí korpusu) plochý količník osmičkový korpus nemá hmatník zubatá kobylka

Staré violy / violy da braccio elipsovitě zaoblený korpus bez růžků otevřené boční výřezy desky nepřesahovaly luby dno (spodní deska) většinou ploché, víko (vrchní deska) mírně klenuté zvukové otvory ve tvaru písmene C, později protáhlé S a f mají hmatník 3–7 strun

Housle / violina růžky obě desky klenuté šneková hlavice s kolíčky zasazenými zboku zvukové otvory ve tvaru f 4 struny