Připravované změny legislativní změny související s revizí („realitou”) společného vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Malá Strana, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 811 111 msmt@msmt.cz • www.msmt.cz
Omezení zneužívání práva na poradenskou pomoc V současné situaci mají zákonní zástupci žáků možnost získat doporučení na PO v (několika) různých ŠPZ a doporučení o potřebách žáka se mohou lišit, a to i v závislosti na vůli zákonných zástupců. Žádoucí stav by měl být charakterizován spíše efektivní poradenskou službou, kdy nároky (žáků a zákonných zástupců) na vyšetření budou omezené na jedno ŠPZ s možností případného využití revizního pracoviště .
Racionalizace systému podpor – pomůcek Poradenské využití současné podoby vyhlášky č. 27/2016 Sb. přineslo řadu poznatků o tom, kde není současná nabídka optimální z hlediska zajištění rovných příležitostí dětí, žáků a studentů. Z toho důvodu je navrženo doplnění některých položek, případně je doplněna úprava finančních částek, jestliže se jeví současně nastavené hodnoty NFN jako příliš vysoké nebo naopak nízké.
Dále bude zavedena podmíněná normovaná finanční náročnost omezující duplicitní nakupování pomůcek v případech, kdy škola již potřebné pomůcky k dispozici má. Pomůcky s nejnižší finanční hodnotou (do 500,-Kč) budou ze seznamu odstraněny a školami financovány z ONIV.
Snížení administrativní zátěže spojené s poskytováním PO PLPP a IVP nebudou nadále součástí vyhlášky, ale budou řešeny metodickým doporučením, postupy budou projednány i s ČŠI s ohledem na jednotné metodické vedení škol a ŠPZ. Potřebnost IVP u žáků s LMP vzdělávaných podle minimálních upravených výstupů bude vždy konzultována se ŠPZ a s učiteli, protože u všech potřebný není.
Přizpůsobení doby poskytování PO a termínů rediagnostik potřebám praxe Vyjádření o potřebě nové diagnostiky nejpozději jeden rok po první diagnostice je limitem, který je opodstatněný z důvodu potvrzení či upřesnění prvotního doporučení. Změny termínů dalších rediagnostik žáků se SVP budou přizpůsobovat potřebám konkrétního žáka, rovněž i vzdělávacím etapám většiny těchto žáků. Praxe ukázala, že není nutné limitovat platnost doporučení vždy na dva roky.
Zrušení jednodruhovosti škol, nikoliv tříd ani skupin Pro praxi je opodstatněnou změnou vypustit v odstavci slovo „škola“. Vzdělávání žáků se stejným druhem zdravotního postižení v jedné třídě, skupině, je v jejich nejlepším vzdělávacím zájmu. Jednodruhovost škol je však obtížné respektovat v oblastech s nižší populací, kdy vzdálenost jednotlivých škol zřízených podle § 16 odst. 9 způsobuje obtížnou situaci v dostupnosti těchto škol pro žáky se SVP je náročné nejen časově, ale i fyzicky a sociálně (odloučenost od rodiny aj.).
Podmíněná finanční normovaná náročnost (PNFN) Cílem zavedení tohoto postupu je zajistit účelnost vynaložených prostředků státního rozpočtu na společné vzdělávání při zachování optimální kvality vzdělávacích podmínek žáků se SVP a naplňování stanovených podpůrných opatření. PNFN personální podpory asistenta pedagoga zajistí jeho využití v souladu s aktuálními personálními podmínkami školy/třídy, odpovědnost za kvalitu poskytovaného vzdělávání v souladu s účelným a hospodárným využíváním finančních prostředků se ze ŠPZ přesouvá i na ředitele škol/školských zařízení. PNFN doporučovaných pomůcek odstraní duplicitu v jejich doporučování a pořizování školami tam, kde již škola má v rámci stávajících materiálních podmínek k dispozici.
K odstranění nyní nesystémového § 18 o podpoře AP (pro sociálně znevýhodněné žáky, nad rámec systémové podpory formou PO) dochází z důvodu ukončení přechodného období pro rediagnostiky žáků se SVP k 31. 8. 2018. AP budou financováni z prostředků státního rozpočtu jako PO nebo šablon zjednodušeného vykazování OP VVV.