INKLUZE Z POHLEDU PPP konference „Jak se daří inkluzi v MSK“ Ostrava 10. 5. 2018 Mgr. Marie Sošková 4. 5. 2018
Inkluze z pohledu PPP: Společné vzdělávání žáků včetně těch se SVP v hlavním vzdělávacím proudu – smysluplná, přínosná idea. Společné vzdělávání „po česku“ – proces ne vždy přinášející její uspokojivé naplňování.
Faktory podstatně ovlivňující proces společného vzdělávání (postřehy z poradenské praxe): Počty žáků ve třídách. Počet žáků s potřebou poskytování PO a charakter jejich SVP v rámci jedné třídy. Efektivita spolupráce školy a PPP. Reálná možnost školy zajistit poskytování PO kmenovými pedag. pracovníky (PSPP, PI)
Reálné možnosti trhu práce v dané lokalitě v souvislosti se zajištěním poskytování PO formou personální podpory (psycholog, spec. pedagog, AP). Dostupnost prostředků k financování AP nad rámec poskytovaných podpůrných opatření (§18, odst. 1 vyhl. 416/2017 Sb.) Spolupráce rodičů se školou.
Pozitiva stávající podoby společného vzdělávání (z pohledu PPP): Dostupnost podpory ve vzdělávání formou poskytování PO pro širší okruh žáků („hraničních“, výukově selhávajících, z nepodnětného domácího prostředí). Možnost poskytování podpory ve školských zařízeních. Školskou legislativou definovaný nárok na poskytování podpůrných opatření žákům se SVP a nadaným, z něj pro školy plynoucí „jistota“ finančních prostředků k jejich zajištění. Intenzivnější spolupráce škol a PPP při zajišťování SVP žáků.
Negativa stávající podoby společného vzdělávání (z pohledu PPP): Častá novelizace školské legislativy související se společným vzděláváním. Poměrně složité a stále se měnící administrativní procesy spojené s poskytováním podpory dětem se SVP, včetně změn financování PO. Již několikátá verze podoby formuláře „Doporučení ke vzdělávání žáka se SVP ve škole“. Dosud přetrvávající metodický „vývoj“ v náhledu na poskytování PO nadaným žákům.
Významná administrativní zátěž: - v PPP mnohdy na úkor samotné poradenské práce s klientem - ve školách často na úkor přípravy na přímou vyučovací činnost. Nedostatečný časový prostor pedagogů, obvykle VP pro zajišťování spolupráce s PPP, patrný zejména na školách s vyšším počtem žáků. Nesystémové řešení financování školních psychologů, speciálních pedagogů prostřednictvím PO, kdy se doba trvání pracovního poměru odvíjí od doby platnosti příslušného doporučení.
Povinnosti PPP směrem ke školám stanovené školskou legislativou plošně, bez možnosti přihlédnutí k přínosu jejich plnění v konkrétních případech. Značná časová, organizační i personální náročnost plynoucí z povinnosti 1x ročně vyhodnotit poskytování PO 2. a vyšších st.; s ohledem na počty klientů PPP tuto zřejmě nebude možno postupem času plnit.
Příklad dobré praxe Anamnestické údaje: Dítě v pěstounské péči babičky. Narodilo se jako nedonošené, v rané osobní anamnéze závažné zdravotní komplikace s nepříznivým vlivem na vývoj dítěte, do dvou let bylo pod dohledem neurologa. Má vrozenou zrakovou vadu, která byla zjištěna ve věku 4 let. Opakovaně se podrobilo operativnímu zákroku, trvale nosí brýle. Častá nachlazení a infekty dýchacích cest.
Historie v PPP: Dítě poprvé psychologicky vyšetřeno v souvislosti s posouzením zralosti pro školu, na základě výsledků vyšetření byla konstatována jednoznačná indikace k OŠD o 1 rok. Po dobu odkladu navštěvovalo v doprovodu babičky dlouhodobější program realizovaný PPP pro děti s OŠD a jejich rodiče. Na základě kontrolního psychologického posouzení, provedeného v době zahájení školní docházky, byly predikovány výukové obtíže na bázi snížené úrovně rozumových schopností k hranici mezi hlubokým podprůměrem a LMP, při významnějších nedostatcích v dílčích funkcích.
Následující vývoj tyto předpoklady potvrdil, se stoupajícími výukovými nároky docházelo k prohlubování obtíží při jejich zvládání. Komplexní posouzení dítěte na počátku 2. roč. již indikovalo potřebnost poskytování PO ve vzdělávání na úrovni 2. stupně, včetně zajištění PI, v jeho průběhu se však doporučený charakter podpory ukázal jako nepostačující. Intenzivní spolupráce se školou z důvodu velmi problematického zvládání výukových nároků pak ve 3. ročníku vyústila v rozšíření původně doporučeného charakteru podpory. SVP dítěte jsou nyní saturovány i formou personální podpory AP (úvazek 0,5).
- příznivější podmínky pro realizaci společného vzdělávání Co dodat závěrem? Proces „ladění“ podoby „inkluze po česku“, mediálně častěji prezentovaný primárně jako snaha o snížení její finanční náročnosti, vzbuzuje nejen u odborné veřejnosti obavu, zda avizovaná revize společného vzdělávání přinese očekávané: - příznivější podmínky pro realizaci společného vzdělávání - dostupnost adekvátní podpory ve vzdělávání žáků se SVP - snížení administrativní zátěže
DĚKUJI ZA POZORNOST.