Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Advertisements

Lidský jedinec a jeho vývoj. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 10_Soustava rozmnožovací Autor : Ing.Hana Martínková, ZŠ a MŠ Hazlov Období vytvoření : leden 2012.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_PŘÍRODOPIS.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_02_PR_VZNIK A VÝVIN NOVÉHO JEDINCE.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
pokrývá tělo dospělý – 1,2 až 1,85 m 2  12% hmotnosti těla (4 - 4,5 kg) tloušťka - 0,5 - 4 mm barva kůže – velmi variabilní Kůže.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
TĚHOTENSTVÍ Porod. ANOTACE Prezentace je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Navazuje na látku :pohlavní soustava.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_13_POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Mladší školní věk.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Prenatální období Mgr. Irena Kudláčková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_NITRODĚLOŽNÍ VÝVOJ  ROČNÍK: 8. nebo 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky puberty klíčová slova : prepuberta, puberta, postpuberta autor: Kamila.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vývojov člověka – základní přehled
Základy biologie člověka a zdravovědy 1 a 2
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Včela Medonosná.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývojová stádia člověka 5. ročník
Občanská výchova – 7. ročník, Životní cyklus, etapy vývoje
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
SPERMATOGENEZE A OOGENEZE
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Strunatci obratlovci.
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Literatura: Machová, J. Biologie člověka pro učitele
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
DUM_003/ ČLOVĚK A JEHO SVĚT/ ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA/ VYDMUCHOV/ŠŤÁSTKOVÁ/ 2012 Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková organizace.
Biologie dítěte a základy zdravovědy 1 a 2
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Životní cyklus.
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Psychologie pro učitele 4.přednáška
Střední škola, Základní škola a Mateřská škola Karviná Etapy lidského života Mgr. Růžena Blechová.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Pracovní výchova – dívky 9.tř. Prezentace č. 18
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Rozmnožování a chov ryb
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
Adolescence Řeháková,Hájíčková.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová Ontogeneze člověka Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová

Nitroděložní období Od oplození do porodu – přibližně okolo 280 dní Během nitroděložního vývoje se rýhuje vajíčko a zakládají se jednotlivé orgány 1.) rýhování vajíčka 2.) vývoj zárodku 3.) vývoj plodu

Novorozenecké období Trvá do 4 týdnů po porodu Adaptace organismu na nové podmínky Ukončení vývoje oběhové soustavy Novorozenec je vybaven důležitými reflexy: reflex sací mu umožňuje živit se ihned mateřským mlékem

Kojenecké období Trvá do jednoho roku Dítě je stále plně odkázáno na péči dospělého Vzrůst až o 50%, hmotnost se až 4násobně zvýší Zlepšuje se motorická činnost Vznik citového pouta mezi dítětem a matkou

Období batolete Trvá do 3 let věku Intenzivní motorický a neuropsychický vývoj Rozvoj smyslového vnímání a řeči

Předškolní věk Období mezi 3. – 6. rokem dítěte Sílí svalová hmota – snese už i zátěž Formují se některé důležité vzorce chování Začíná náhrada mléčného chrupu Vytvoření pohlavní identity Značná motorická aktivita

Školní věk Mladší školní věk: Po desátém roce života dochází ke zpomalení vývoje mozku – mozek je již plně vyvinut, nadále se zdokonalují pouze nervová zakončení v mozku Rozvoj logiky a řeči (cca 5000 slov)

Starší školní věk - Puberta Pohlavní zrání – probíhají výrazné, mnohdy i rychlé a bouřlivé změny morfologické, fyziologické a psychické Změna v sebepojetí, potřeba kontaktu s vrstevníky

Adolescence 15 – cca 21 let Je ukončen růst těla i vývoj nervové soustavy Plnou fyzickou i psychosexuální zralost získává člověk kolem 21.roku života

Dospělost Období dospělosti bývá obvykle členěno na období ranné dospělosti (21 - 30 let), období zralosti (30 – 45 let), období středního věku (45 – 60 let) Období největší psychické i fyzické aktivity

Stáří Nastupuje cca po 60.tém roku života člověka Omezování a zeslabování výkonnosti jednotlivých tělních systémů Zvýšená zranitelnost organismu – slábne kůže, bolesti kloubů, řídnutí kostí …