z objektivního poznání struktury, funkce a potřeb živého organismu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Advertisements

Obecná biologie.
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Kognitivní funkce 1.kurs
Vědomí – sebeuvědomování, zrcadlové neurony, teorie mysli
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
Obecná psychologie II
Vědomí – teorie vědomí Koukolík, F. (2003). Já. O vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování Sternberg, kap. 3 Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie, Praha:
Centrální nervová soustava- mozek
Osobnost pachatele trestných činů
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
Centrální nervový systém
LILIUM CANDIDUM J.Víchová Klinika dětské hematologieaonkologie FNM Oddělení klinické psychologie FNM.
Příčiny SPU.
Patologická anatomie jatečných zvířat
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Alzheimerova nemoc.
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
ZÁKLADY NEUROVĚD Mgr. Adam Chalupníček.
Neurobehaviorální vědy I. Instrukce k testu. Charakteristika testu 96 otázek celkem – Každá otázka má 4 tvrzení (1, 2, 3, 4) – „multichoice“ odpověď tj.
Vyšší nervová činnost.
Anatomie pro psychiatrii
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
ÚZKOST Primárně lidská emoce Adaptační role ve fylogenezi:
Diagnostika a reedukace
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Cvičení se zaměřením na paměť
Psychiatrické vyšetření
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Cvičení se zaměřením na pozornost
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Význam vztahu v raném věku dítěte , Pardubice MUDr.Peter Pöthe Institut Psychoterapie Dětí a Rodičů (IPDAR)
Anežka Závorková Roman Máčalík.  proces vzniku nových neuronů  nejvíce se odehrává v prenatálním období  vliv testosteronu, estrogenu, prolaktinu.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Jan Krása Katedra psychologie, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Mentální reprezentace
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Filozofie ošetřovatelství
Pozornost a vědomí.
Psychologie výchovy a vzdělávání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Pedie Co mají společné?.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Sociální psychologie.
Psychiatrické vyšetření
Psychiatrické vyšetření
Pedagogická psychologie
Základní pojmy speciální pedagogiky
Názory na vznik života Kreační teorie = náboženské
Psychiatrické vyšetření
Transkript prezentace:

z objektivního poznání struktury, funkce a potřeb živého organismu. Co je neuropedagogika ? Neuropedagogika odvozuje výchovné a vzdělávací postupy z objektivního poznání struktury, funkce a potřeb živého organismu.

Konflikt přírodních věd a metafyziky Primitivní náboženské představy (já vs. nadpřirozené síly) Počátky monotesimu (sociální a duševní charakteristiky) Počátky přírodních věd (Sokrates, Aristoteles, Demokritos …) starověk středověk Anatomie, pitva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . renezance Fyziologie 19. stol. Biochemie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20. stol. Neurovědy, zobrazovací techniky, 21. stol. biokybernetika, nanotechnologie Augustin Akvinský Descartes Locke Hume Leibniz Kant

Jak rozplést tuto hádanku ? Zdroj: Koukolík, 2006, 2014, s. 78

Jak rozplést tuto hádanku ? VŮLE EMOCE SENZOMOTORICKÁ ZPĚTNÁ VAZBA Zdroj: Koeppen, Stanton, 2010, s. 470

Organismus jako kaskáda zpětnovazebných smyček Regulace prostředím Vědomí – exekutivní funkce Nevědomí Autonomní nervová soustava Meziorgánová fyziologická autoregulace Lokální autoregulace PSYCHOSOCIÁLNÍ FUNKCE KOGNICE EMOCE REFLEXY

Paměť ? Interakce genomu s prostředím Umístění nového receptoru do membrány Morfologická přestavba buňky

Učení ? Učení pokusem omylem Učení kopírováním vzoru – zrcadlové neurony Učení orientováním pozornosti Neverbální na základě gesta Verbální na základě řečové instrukce Slovní zpětná vazba

Myšlení ? Myšlení probíhá v představách a pojmech Myšlení je proces cyklické předozadní paralelně-sériové retransformace mentální reprezentace Myšlení je řetězová reakce (W. Heisenberg) Myšlení je kontinuální proces modulovaný emoční valencí Nejbližší analogie: Turingův počítač Zdroj: Nekovářová et al., 2014, s. 5

Co zatím nevíme? Jak mozek vygeneruje plán chování ? Jak to udělá, že v určitém okamžiku spustí chování ? Na základě čeho ? Jakým mechanismem ?

Příklad výchovných rizik u schizofrenie Excesivně externě orientovaná pozornost Přetížení stimuly Perzekuční stimuly Dvojznačné stimuly Schizofrenie: Porucha self-atribučního systému Porucha self-related funkcí Porucha funkční konektivity Porucha kontext/stimulus dependentní aktivace Porucha sebeuvědomování Porucha fine-tuned orchestration Zdroj: Nekovářová et al., 2014

A D H D ? Hit dnešní doby BDĚLOST noradrenalin locus coeruleus pravý frontální a parietální lalok ORIENTACE acetylcholin funkce výběrové pozornosti parietální lalok okulomotorický systém gyrus fusiformis EXEKUTIVNÍ KONTROLA dopamin výběr druhu odpovědi dorzolaterální prefrontální kůra přední cingulární kortex bazální ganglia – nucleus caudatus Zdroj: Brožek in Kulišťák et al., 2017

Vůle a odpovědnost ? Co je vůle ? Kolik máme svobodné vůle ? Do jaké míry jedinec odpovídá za své trestné činy ? Jaký je poměr vlivu: Genů Vývoje organického substrátu Učení ? Co z toho všeho plyne pro výchovu a pedagogiku ?

Zločin a trest Co je vina ? Kdo má právo soudit a odsoudit ? Trest jako izolace nebezpečného jedince, odplata nebo pomoc v nemoci ? Trest smrti – ano nebo ne ? Bude jednou zločin pouhou léčitelnou poruchou?

Naše neuropedagogika Pilotní výuka od letního semestru 2014: studenti denního studia, 5. ročník studenti DPS (pedagogické minimum) Spolupráce s 2. LFUK od jara 2016: dětská neurologická klinika FNM neurologická klinika FNM podle potřeby další pracoviště

Naše neuropedagogika Podstata a smysl vícebuněčného organismu Adaptace organismu na prostředí Úloha neuronů, neuronální sítě, CNS (mozku) Podstata paměti – učení (nejen neuronů, ale všech buněk) Interakce organismu a genomu s prostředím Potřeby dítěte a jeho požadavky na dospělé Role dospělých v psychosociální interakci s dítětem Rozbor konkrétních klinických a kriminálních případů

Konkrétní případové studie Sadistický sexuální vrah (ČR, dnes vyléčen, vede normální rodinný život) Masoví vrazi ve škole v Columbine (USA) Anders Breivik (Norsko) Olga Hepnarová (ČR) Barbora Orlová (ČR) Adolf Hitler Terapie úzkostných a depresivních poruch (NÚDZ Praha, Psychiatrická klinika FN Olomouc) Léčba závislosti s pomocí fMRI (USA)

Hlavní zdroje Částicová fyzika, fyzikální chemie Molekulární fyziologie Funkční anatomie Neurologie Psychiatrie, biologická psychiatrie Neuropsychologie, rehabilitace Integrativní psychoterapie

Způsob zkoušení Případová studie: Symptomatika Osobní anamnéza, rodinná anamnéza Pravděpodobné funkční příčiny Návrh intervence

Výsledky čtyřletého experimentu Jaká byla účinnost výuky: Podstatu organismu chápali … jen nemnozí a jen zčásti orientačně, bez komplexního vhledu Příprava na zkoušku … svědomitá, motivovaná Zájem o zkoušku … asi 50 % Zájem o sebepoznání a psychoterapii .. u některých Intrapsychické konflikty … u religiózních u fundamentalisticky založených

Děkuji za pozornost