z objektivního poznání struktury, funkce a potřeb živého organismu. Co je neuropedagogika ? Neuropedagogika odvozuje výchovné a vzdělávací postupy z objektivního poznání struktury, funkce a potřeb živého organismu.
Konflikt přírodních věd a metafyziky Primitivní náboženské představy (já vs. nadpřirozené síly) Počátky monotesimu (sociální a duševní charakteristiky) Počátky přírodních věd (Sokrates, Aristoteles, Demokritos …) starověk středověk Anatomie, pitva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . renezance Fyziologie 19. stol. Biochemie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20. stol. Neurovědy, zobrazovací techniky, 21. stol. biokybernetika, nanotechnologie Augustin Akvinský Descartes Locke Hume Leibniz Kant
Jak rozplést tuto hádanku ? Zdroj: Koukolík, 2006, 2014, s. 78
Jak rozplést tuto hádanku ? VŮLE EMOCE SENZOMOTORICKÁ ZPĚTNÁ VAZBA Zdroj: Koeppen, Stanton, 2010, s. 470
Organismus jako kaskáda zpětnovazebných smyček Regulace prostředím Vědomí – exekutivní funkce Nevědomí Autonomní nervová soustava Meziorgánová fyziologická autoregulace Lokální autoregulace PSYCHOSOCIÁLNÍ FUNKCE KOGNICE EMOCE REFLEXY
Paměť ? Interakce genomu s prostředím Umístění nového receptoru do membrány Morfologická přestavba buňky
Učení ? Učení pokusem omylem Učení kopírováním vzoru – zrcadlové neurony Učení orientováním pozornosti Neverbální na základě gesta Verbální na základě řečové instrukce Slovní zpětná vazba
Myšlení ? Myšlení probíhá v představách a pojmech Myšlení je proces cyklické předozadní paralelně-sériové retransformace mentální reprezentace Myšlení je řetězová reakce (W. Heisenberg) Myšlení je kontinuální proces modulovaný emoční valencí Nejbližší analogie: Turingův počítač Zdroj: Nekovářová et al., 2014, s. 5
Co zatím nevíme? Jak mozek vygeneruje plán chování ? Jak to udělá, že v určitém okamžiku spustí chování ? Na základě čeho ? Jakým mechanismem ?
Příklad výchovných rizik u schizofrenie Excesivně externě orientovaná pozornost Přetížení stimuly Perzekuční stimuly Dvojznačné stimuly Schizofrenie: Porucha self-atribučního systému Porucha self-related funkcí Porucha funkční konektivity Porucha kontext/stimulus dependentní aktivace Porucha sebeuvědomování Porucha fine-tuned orchestration Zdroj: Nekovářová et al., 2014
A D H D ? Hit dnešní doby BDĚLOST noradrenalin locus coeruleus pravý frontální a parietální lalok ORIENTACE acetylcholin funkce výběrové pozornosti parietální lalok okulomotorický systém gyrus fusiformis EXEKUTIVNÍ KONTROLA dopamin výběr druhu odpovědi dorzolaterální prefrontální kůra přední cingulární kortex bazální ganglia – nucleus caudatus Zdroj: Brožek in Kulišťák et al., 2017
Vůle a odpovědnost ? Co je vůle ? Kolik máme svobodné vůle ? Do jaké míry jedinec odpovídá za své trestné činy ? Jaký je poměr vlivu: Genů Vývoje organického substrátu Učení ? Co z toho všeho plyne pro výchovu a pedagogiku ?
Zločin a trest Co je vina ? Kdo má právo soudit a odsoudit ? Trest jako izolace nebezpečného jedince, odplata nebo pomoc v nemoci ? Trest smrti – ano nebo ne ? Bude jednou zločin pouhou léčitelnou poruchou?
Naše neuropedagogika Pilotní výuka od letního semestru 2014: studenti denního studia, 5. ročník studenti DPS (pedagogické minimum) Spolupráce s 2. LFUK od jara 2016: dětská neurologická klinika FNM neurologická klinika FNM podle potřeby další pracoviště
Naše neuropedagogika Podstata a smysl vícebuněčného organismu Adaptace organismu na prostředí Úloha neuronů, neuronální sítě, CNS (mozku) Podstata paměti – učení (nejen neuronů, ale všech buněk) Interakce organismu a genomu s prostředím Potřeby dítěte a jeho požadavky na dospělé Role dospělých v psychosociální interakci s dítětem Rozbor konkrétních klinických a kriminálních případů
Konkrétní případové studie Sadistický sexuální vrah (ČR, dnes vyléčen, vede normální rodinný život) Masoví vrazi ve škole v Columbine (USA) Anders Breivik (Norsko) Olga Hepnarová (ČR) Barbora Orlová (ČR) Adolf Hitler Terapie úzkostných a depresivních poruch (NÚDZ Praha, Psychiatrická klinika FN Olomouc) Léčba závislosti s pomocí fMRI (USA)
Hlavní zdroje Částicová fyzika, fyzikální chemie Molekulární fyziologie Funkční anatomie Neurologie Psychiatrie, biologická psychiatrie Neuropsychologie, rehabilitace Integrativní psychoterapie
Způsob zkoušení Případová studie: Symptomatika Osobní anamnéza, rodinná anamnéza Pravděpodobné funkční příčiny Návrh intervence
Výsledky čtyřletého experimentu Jaká byla účinnost výuky: Podstatu organismu chápali … jen nemnozí a jen zčásti orientačně, bez komplexního vhledu Příprava na zkoušku … svědomitá, motivovaná Zájem o zkoušku … asi 50 % Zájem o sebepoznání a psychoterapii .. u některých Intrapsychické konflikty … u religiózních u fundamentalisticky založených
Děkuji za pozornost