Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17 TÉMA: Renesance - 1.část ČÍSLO PROJEKTU: CZ. 1. 07/ 1. 4. 00/ 21. 1843
Anotace Prezentace vysvětlí žákům pojem humanismus a renesance. V první části žákům přiblíží, kde celé společenské hnutí vzniklo. Kde nacházeli renesanční umělci své vzory. Jaké vědní obory se rozvíjely. Jaké jsou charakteristické znaky architektury tohoto období. Jaké slavné stavby jsou v tomto slohu postavené.
Vzpomeň si na předchozí umělecký sloh. Jak se nazýval sloh, který vznikl ve Francii (polovina 13. století)? Gotika Co bylo charakteristickým znakem tohoto slohu ve stavitelství? Lomený oblouk Vzpomeneš si, co byl opěrný systém? Opěrné pilíře z vnější zdi katedrály, zachycují tlaky klenby, aby se stavba nezhroutila. Znáš některé stavitele gotického slohu? Matyáš z Arassu, Petr Parléř
Kde renesanční sloh vznikl? Itálie Nejednotný stát – nadvláda španělských králů, papežský stát, bohatá severoitalská města – Florencie, Milán, Benátky, Janov Vzpomeneš si, kdy poslední uvedená města zbohatla? Při křížových výpravách
Renesance - znovuzrození 14. -16. století Vzdělanci, učenci, umělci –zájem o slávu antického světa, o umění a literaturu císařského Říma Nový životní styl – renesance (obrození) Pozornost soustředěna na člověka, na pozemský život, na lidské potřeby Zájem o člověka – humanismus (humanus – lidský) Důraz - na lidské schopnosti rozum důstojnost právo svobodného rozhodování
Vzdělanost Rozvoj vzdělání souvisí se znalostí jazyků. Latina Stará řečtina Hebrejština Národní jazyky Italština (Dante, Petrarca, Boccaccio)
Touha poznávat Nové vědní obory : Botanika Fyzika Lékařství – anatomie Astronomie – Mikuláš Koperník Giordano Bruno Galileo Galilei Johanes Kepler Astrologie Alchymie
umění Opuštění gotických ideálů Touha po dokonalosti Hledání ideálních pravidel Umělci – získávání významného společenské postavení Rozvoj dalších schopností – matematické výpočty proporcí, perspektivy, psaní teoretických pojednání o umění
architektura Chrámy – podélný a kruhový půdorys Světské paláce Vily Zámky Měšťanské domy Zahrady
Znaky Stavby horizontální (ne do výšky jako u gotiky) Široká okna ( i sdružená) Římsy Půlkruhový oblouk Sloupy Otevřené chodby - arkády Balustráda Omítka, bosáž Sgrafita Vlys
Slavní architekti Filippo Brunellschi – Dóm ve Florencii, zvonice Leon Battista Alberti – kostel S. Maria Novella (Florencie) Donato Bramante – kostely v Římě Michelangelo Buonarotti – bazilika sv. Petra ve Vatikánu
Použité zdroje Obrázky [online]. [cit. 2013-04-08]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Portrait_de_Dante.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Francesco_Petrarca.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Boccaccio http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Florence_italy_duomo.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rucellai.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pra%C5%BEsk%C3%BD_hrad,_Letohr%C3%A1dek_kr%C3%A1lovny_Anny_02.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Villa_farnesina_02.JPG
Použité zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Renaissance_house.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Breznice_PB_CZ_chateau_sgraffito_detail_605.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Palazzo_medici_riccardi,_bugnato_01.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Watykan_Plac_sw_Piora_kolumnada_Berniniego.JPG ČECHURA, Jaroslav. Dějepis pro 7. ročník základní školy a 2. ročník osmiletého gymnázia. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 136 s. ISBN 80-723-5002-1.
Použité zdroje HROCH, Miroslav. Dějepis: středověk pro základní školy. 5. vyd., ve VaN Práce 3. Praha: Práce, 1996, 101 s. Učebnice pro základní školy (Práce). ISBN 80-208-0378-5. Vlastní zdroje