Modelování Transportních Procesů 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lekce 7 Metoda molekulární dynamiky I Úvod KFY/PMFCHLekce 7 – Metoda molekulární dynamiky Osnova 1.Princip metody 2.Ingredience 3.Počáteční podmínky 4.Časová.
Advertisements

Algoritmizace Vývojové diagramy.
Mechanika s Inventorem
Databázové systémy Přednáška č. 2 Proces návrhu databáze.
Ondřej Andrš Systémy CAD I. Základní informace  Autor: Ing. Ondřej Andrš  Školitel: doc. RNDr. Tomáš Březina, CSc.  Název tématu studia: Optimalizace.
Základy informatiky přednášky Kódování.
Lekce 1 Modelování a simulace
Metoda molekulární dynamiky II Numerická integrace pohybových rovnic
Přednáška 12 Diferenciální rovnice
Vypracoval: Ladislav Navrátil, EI-4 Umělá inteligence Zaměření Expertní systémy.
ROZHODOVACÍ PROCESY PRO VÍCECESTNÉ TELEMATICKÉ APLIKACE Filip Ekl
TEORIE HER A ROZHODOVACÍ MODELY
Vytvoření stabilní pružné smyčky Creation of Stable Elastic Loop Petr Frantík F AKULTA STAVEBNÍ V YSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V B RNĚ.
ADT Strom.
STŘEDOVĚK.
Příklady použití zásobníkového automatu
Ing. Lukáš OTTE kancelář: A909 telefon: 3840
Laboratorní model „Kulička na ploše“ 1. Analytická identifikace modelu „Kulička na ploše“ 2. Program „Flash MX 2004“ Výhody/Nevýhody Program „kulnapl.swf“
Formální jazyky a gramatiky
Petr Beremlijski a Marta Jarošová Projekt SPOMECH Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava září Základy matematického.
Gramatiky a jazyky Přednáška z předmětu Řízení v komplexních systémech
Systémy pro podporu managementu 2
VY_32_INOVACE_21-10 TEST č. 1.
M. Havelková, H. Chmelíčková, H. Šebestová
KEE/POE 8. přednáška Počítačové modelování Křivky Ing. Milan Bělík, Ph.D.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
Modelování a simulace MAS_02
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Systém CLIPS RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Vztažné soustavy Sledujme pohyb skákajícího míče v různých situacích.
Petriho sítě.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika
Výpočetní geometrie v problematice detekce kolizí Ivan Soukup MFF UK
Soustavy souřadnic – přehled
SIGNÁLY A SOUSTAVY V MATEMATICKÉ BIOLOGII
Dynamika velkých deformací štíhlých konstrukcí metodami fyzikální diskretizace Petr Frantík Ú STAV STAVEBNÍ MECHANIKY F AKULTA STAVEBNÍ V YSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ.
4IZ 229 – Cvičení 2 Tvorba báze znalostí Vladimír Laš.
Turingův stroj.
Automaty a gramatiky.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
2. Vybrané základní pojmy matematické statistiky
DOK. FUZZY MNOŽINY ETC. Klasické množiny Klasická množina – Výběr prvků z nějakého univerza Podle nějakého pravidla – Každý prvek obsahuje nejvýše jednou.
Optimalizace versus simulace 8.přednáška. Obecně o optimalizaci  Maximalizovat nebo minimalizovat omezujících podmínkách.  Maximalizovat nebo minimalizovat.
Radim Farana Podklady pro výuku
Chyby při matematickém modelování aneb co se nepovedlo Petr Beremlijski Katedra aplikovaná matematiky Fakulta elektrotechniky a informatiky VŠB - Technická.
PYRAMIDA Celá čísla.
Symboly, rovnice, obrazce
Informační systém podniku
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
Matematické modelování toku neutronů v jaderném reaktoru SNM 2, LS 2009 Tomáš Berka, Marek Brandner, Milan Hanuš, Roman Kužel, Aleš Matas.
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb CW01 - Teorie měření a regulace © Ing. Václav Rada, CSc. ZS – 2009/ reg.
IV. KVAZISTACIONÁRNÍ STAVY a RELACE E.t   TUNELOVÁNÍ Z RESONANČNÍCH STAVŮ (-ROZPAD)
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Matematické modelování transportu neutronů SNM 1, ZS 09/10 Tomáš Berka, Marek Brandner, Milan Hanuš, Roman Kužel.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky Geografické informační systémy Doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Identifikace modelu Tvorba matematického modelu Kateřina Růžičková.
Laplaceova transformace
Základní pojmy v automatizační technice
Fuzzy-množinová QCA Karel Kouba.
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Hra na barevná auta I. Jaroslava Růžičková.
Proč statistika ? Dva důvody Popis Inference
Hra na barevná auta III. Jaroslava Růžičková.
Geografické informační systémy
Simulace oběhu družice kolem Země
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Transkript prezentace:

Modelování Transportních Procesů 2 Doc. Dr. Ing. Tomáš Brandejský k302

Program přednášek Úvod Diskrétní modely Diskrétní modely technických systémů Spojité gramatiky, výpočetní systémy pro simulace Modely železniční dopravy Modely rozhodovacích procesů – AI Kvalitativní modely, fuzzy modely Spojité modely versus počítač, modely lodní dopravy Numerická matematika – filtrace, interpolace, prerdikce Numerická matematika – soustavy rovnic Numerická matematika – diferenciální rovnice Specifika modelů jednotlivých typů dopravy

Diskrétní modely Diskrétní čas I hodnoty Pro počítač ideální Model je možno popsat mnoha způsoby Vedle Petriho sítí především Gramatikami

Pohybujeme se v konečném diskrétním prostoru

Jakkoli komplikovaný pohyb ve spojitém prostoru umíme disktretizovat

Pohyb v diskrétním konečném prostoru můžeme také popsat gramatikou Pro systém řádu n se musí jednat o kontextovou gramatiku s kontextem nejméně n prvků Pro popis simultánního pohybu ve více osách (a pro systémy řádu 1 a vyššího) je zřejmě třeba použít L-gramatiky, nikoli Chomského gramatiky

Gramatiky Pochází z lingvistiky Chomsky – viz systémová analýza Přepisovací (transformační, generativní) gramatiky Přepisovací pravidla Zvláštním případem jsou generativní expertní systémy (viz dále)

Příklad přepisovacích pravidel a->b c->a Slovo Abc Bbc Bba bbb

Příkladem jednoduchého popisu dynamiky systému snadno převoditelného na popis pomocí gramatiky je kvalitativní simulace

Gramatika popisující kmitavý pohyb: -- -> 0- 0- ->+0 +0 ->++ ++ -> 0+ 0+ ->-0 -0 -> -- Abeceda: +, 0, -

L-gramatiky Lindenmayer Maďarský biolog

Diskrétní stavový prostor Prostor všech možných stavů systému Protože prostor je diskrétní, můžeme počítat stavy při přechodu z bodu A do B V ideálním případě můžeme I spočítat všechny stavy stavového prostoru Mnohdy to ale nejde

Stavový prostor hry šachy

Stavový prostor hry šachy V každém tahu v průměru 20 možných tahů za každou stranu Průměrná partie až do MATu či PATu trvá cca 80 tahů, tedy 160 půltahů Počet možných stavů je 20^160 Různé posloupnosti tahů ale někdy vedou do stejných pozic

Stavový prostor hry šachy Počet možných pozic lze spočítat I jinak: Na šachovnici musí mít každá strana od 16 figurek do 1. Vždy je přítomen král. Šachovnice má 64 políček Na každém stojí nejvýše 1 figura … Některá rozmístění figur jsou nepřípustná I tak se opět dopočítáme k velmi velkému číslu

Generativní Expertní systémy Báze faktů – stav řešení Báze znalostí – přepisovací pravidla Zástupci OPS/5 Clips, WinClips, EHSIS

Příklad – stavba věže ; STAVBA VĚ�E ; =========== ; �ABLONY (deftemplate kostka (slot cislo (type INTEGER)) (slot barva (type SYMBOL)) (slot velikost (type INTEGER)) (slot misto (type SYMBOL) (default hromada))) (deftemplate na (slot nahore (type INTEGER)) (slot dole (type INTEGER))

http://www.uai.fme.vutbr.cz/~jdvorak/vyuka/es/Priklady/vez.clp ; INICIALIZACE (deffacts poc-stav (kostka (cislo 1) (barva cervena) (velikost 10)) (kostka (cislo 2) (barva zluta) (velikost 20)) (kostka (cislo 3) (barva modra) (velikost 30))) ; PRAVIDLA (defrule start (initial-fact) => (assert (ukol najdi)))

Stavba věže 3 (defrule zvedni ?ukol <- (ukol najdi) ?kostka <- (kostka (velikost ?v1) (misto hromada)) (not (kostka (velikost ?v2&:(> ?v2 ?v1)) (misto hromada))) => (modify ?kostka (misto ruka)) (retract ?ukol) (assert (ukol stav))) (defrule poloz-zaklad ?ukol <- (ukol stav) ?kostka <- (kostka (misto ruka)) (not (kostka (misto vez))) (modify ?kostka (misto vez)) (assert (ukol najdi)))

Stavba věže 4 (defrule poloz-dalsi ?ukol <- (ukol stav) ?kostka <- (kostka (cislo ?c0) (misto ruka)) (kostka (cislo ?c1) (misto vez)) (not (na (nahore ?c2) (dole ?c1) (misto vez))) => (modify ?kostka (misto vez)) (assert (na (nahore ?c0) (dole ?c1) (misto vez))) (retract ?ukol) (assert (ukol najdi))) (defrule stop ?ukol <- (ukol najdi) (not (kostka (misto hromada))) (retract ?ukol))

Conway's Game of Life První široce rozšířená simulace Počítačová hra Dynamika Významná pro computer science Simulace populace buněk a její dynamiky Jednoduchá přepisovací gramatika Nemusí vést to terminálního stavu Zvládaly již 8bit počíače

Conway's Game of Life Mohou vznikat struktury, které generují jiné (kluzákové dělo), Replikují jiné, přesouvají se ve stavovém prostoru, atd.