Světelné jevy -shrnutí VY_32_INOVACE_60_Svetelne_jevy_shrnuti Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách
Hra „Riskuj“
Šíření světla Zrcadla Čočky Oko Optické přístroje 100 100 100 100 100 200 200 200 200 200 300 300 300 300 300 400 400 400 400 400 500 500 500 500 500
Který ze zdrojů světla není teplým zdrojem? a) Slunce b) Oheň c) Zářivka d) Žárovka zpět na hrací pole
Proč se Měsíc jeví v různých fázích? a) Protože na něj vrhá Země stín b) Něco ho ujídá c) Je překrýván jiným vesmírným tělesem d) Je k Zemi pokaždé přivrácen jinou osvětlenou částí zpět na hrací pole
Za jak dlouho Měsíc vystřídá všechny své fáze? a) Za jeden měsíc b) Za 29,5 dne c) Za 30 dní d) Za 1 rok zpět na hrací pole
Kdy pro pozorovatele na Zemi nastává úplné zatmění Slunce? a) Když Země zastíní Slunce b) Když se Měsíc nachází mezi Zemí a Sluncem c) Když je Země, Měsíc a Slunce v jedné přímce a zorný úhel je při pohledu na Měsíc a Slunce stejný d) Když je Země, Měsíc a Slunce v jedné přímce, na zorném úhlu to nezáleží zpět na hrací pole
Kdy pro pozorovatele na Měsíci nastává úplné zatmění Slunce? c) Když Země překryje sluneční kotouč b) Když je Slunce, Měsíc, Země v tomto pořadí v jedné přímce a) Když Měsíc překryje sluneční kotouč d) Tento jev nastat vůbec nemůže zpět na hrací pole
Jaký je úhel dopadu, jestliže dopadající a odražený paprsek spolu svírají 90°? b) 0° c) 45° d) Tento jev nastat namůže zpět na hrací pole
Obraz vytvořený rovinným zrcadlem je: Stejně velký, vzpřímený, stranově převrácený, stejně vzdálený od roviny zrcadla jako předmět b) Stejně velký, výškově převrácený, stejně vzdálený od roviny zrcadla jako předmět c) Zvětšený, vzpřímený, stranově převrácený, stejně vzdálený od roviny zrcadla jako předmět d) Stejně velký, vzpřímený, stranově nepřevrácený, stejně vzdálený od roviny zrcadla jako předmět zpět na hrací pole
Jaký úhel svírá dopadající paprsek s rovinou zrcadla, jestliže dopadající a odražený paprsek spolu svírají 120°? a) 30° b) 60° c) 45° d) 0° zpět na hrací pole
Obraz vytvořený vypuklým zrcadlem je: Zvětšený, vzpřímený, stranově převrácený, zdánlivý b) Zmenšený, vzpřímený, stranově převrácený, zdánlivý c) Jeho vlastnosti závisí na vzdálenosti předmětu od roviny zrcadla d) Zmenšený, vzpřímený, stranově převrácený, skutečný zpět na hrací pole
Urči vlastnosti obrazu předmětu vytvořeného dutým zrcadlem podle obrázku [1] a) zmenšený, skutečný, převrácený b) zmenšený, skutečný, vzpřímený c) zmenšený, zdánlivý, převrácený d) zvětšený, zdánlivý, převrácený zpět na hrací pole
Na obrázku je paprsek, který prochází rozhraním oddělujícím dvě opticky různá prostředí, jak je označen úhel lomu? [2] a) α b) β c) γ d) δ zpět na hrací pole
Světelný paprsek prochází rozhraním dvou opticky různých prostředí Světelný paprsek prochází rozhraním dvou opticky různých prostředí. Ve kterém prostředí se světlo šíří menší rychlostí? [3] a) V prostředí I b) Paprsek se takto lámat nemůže c) V obou prostředích stejně d) V prostředí II zpět na hrací pole
Paprsek prochází ohniskem spojné čočky. Jaký směr má po průchodu čočkou? [4] a) A b) B c) C d) D zpět na hrací pole
Paprsek dopadající na rozptylku je rovnoběžný s optickou osou Paprsek dopadající na rozptylku je rovnoběžný s optickou osou. Jaký směr má po průchodu čočkou? [5] a) A b) B c) C d) D zpět na hrací pole
Předmět je umístěný před spojkou ve vzdálenosti větší, než je dvojnásobná ohnisková vzdálenost spojky. Jaký obraz vzniká? Zvětšený, převrácený, skutečný b) Zvětšený, nepřevrácený, zdánlivý c) zmenšený, převrácený, zdánlivý d) Zmenšený, převrácený, skutečný zpět na hrací pole
Co je to zornička? a) Oční čočka b) Kruhový otvor v duhovce c) Kruhový otvor v rohovce d) Místo na sítnici, kde vzniká obraz zpět na hrací pole
Kde vzniká v oku obraz předmětu? a) Na rohovce b) V duhovce c) V bělimě d) Na sítnici zpět na hrací pole
Oko má vadu, že paprsky ze vzdáleného předmětu se protínají před sítnicí. Oko je: [6] a) dalekozraké, vada se zmírní spojkou b) dalekozraké, vada se zmírní rozptylkou c) krátkozraké, vada se zmírní spojkou d) krátkozraké, vada se zmírní rozptylkou zpět na hrací pole
Oko má vadu, že paprsky vycházející z blízkého předmětu předmětu se protínají za sítnicí. Oko je: [7] a) dalekozraké, vada se zmírní spojkou b) dalekozraké, vada se zmírní rozptylkou c) krátkozraké, vada se zmírní spojkou d) krátkozraké, vada se zmírní rozptylkou zpět na hrací pole
Která oční vada se s rostoucím věkem zhoršuje? a) Krátkozrakost b) Barvoslepost c) Dalekozrakost d) Šeroslepost zpět na hrací pole
Lupa je: a) Rozptylka s malou ohniskovou vzdáleností b) Spojka s velkou ohniskovou vzdáleností c) Spojka s malou ohniskovou vzdáleností d) Rozptylka s velkou ohniskovou vzdáleností zpět na hrací pole
Do jakého místa musíme umístit předmět, abychom lupou viděli jeho zvětšený a vzpřímený obraz a) Mezi ohnisko a optický střed b) Do dvojnásobku ohniskové vzdálenosti c) Do vzdálenosti větší než je ohnisková vzdálenost d) Do ohniska lupy zpět na hrací pole
Mikroskop zvětšuje až: a) 6 krát b) 1000 krát c) 2500 krát d) 5000 krát zpět na hrací pole
Objektiv mikroskopu je: a) Soustava spojek, umístěných blíže k oku b) Soustava rozptylek, umístěných blíže k předmětu c) Soustava rozptylek, umístěných blíže k oku d) Soustava čoček, umístěných blíže k předmětu zpět na hrací pole
V zrcadlovém dalekohledu se zrcadlo používá : pro vytvoření zvětšeného obrazu vzdáleného předmětu b) místo spojek v objektivu c) místo okuláru, slouží k promítání obrazu na stěnu d) místo okuláru, k přímému pohledu okem zpět na hrací pole
Základní údaje o DUM Autor DUM: Pavlína Čermáková, ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště Období vytvoření DUM: 1. pololetí školního roku 2011/2012 Ročník: osmý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Optika Téma: Světelné jevy-shrnutí DUM byl vytvořen jako doprovodný materiál využitelný pro procvičení znalostí z oblasti optika formou hry v předmětu Fyzika v osmém ročníku ZŠ. Žáci jsou rozděleni do pěti různorodých skupin a vybírají si z nabídky otázek. Vyhrává skupina s nejvíce získanými body. Je určen k prezentaci pomocí datového projektoru. Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště
Zdroje: [1], [2], [3], [4], [5], [6], [7] - Obrázky vlastní