Světelné jevy -shrnutí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Světelné jevy Je to část fyziky, která se zabývá světlem a jeho šířením. Také se používá názvu optické jevy. (optika) K pochopení souvislostí je zapotřebí.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_20_ Zrcadla Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Světelné jevy Je to část fyziky, která se zabývá světlem a jeho šířením. Také se používá názvu optické jevy. (optika) K pochopení souvislostí je zapotřebí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Stín TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické a.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
F YZIKA Optické vlastnosti oka Vypracoval: Lukáš Karlík.
Čočky I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Odraz světla na rovinném zrcadle
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zobrazení rovinným zrcadlem
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Základní pojmy z optiky
Optické klamy VY_32_INOVACE_57_Optické klamy Autor: Pavlína Čermáková
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_21_FYZIKA
Rozklad světla optickým hranolem.
Zaokrouhlování čísel na statisíce
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Zobrazení dutým zrcadlem
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Barva světla, šíření světla a stín
VY_32_INOVACE_18- hraboš polní Přírodověda - 4. ročník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
VY_32_INOVACE_29_Deleni_se_zbytkem Matematika - 3. ročník
Dělení se zbytkem VY_32_INOVACE_54_Deleni_se_zbytkem
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - vypuklá
VESMÍR.
Rovinné zrcadlo Název : VY_32_inovace_09 Fyzika - rovinné zrcadlo
Z očí do očí Fyzikální Část.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zatmění Slunce a Měsíce
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VY_32_INOVACE_32_Zavedeni_nasobeni Matematika - 2. ročník
VY_32_INOVACE_23_Nasobeni_10_100_1000
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Lidské oko Název : VY_32_inovace_17 Fyzika - lidské oko
Léto VY_32_INOVACE_59_Leto Prvouka - 2. ročník
Zobrazení zrcadlem a čočkou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
VY_32_INOVACE_15- Liška obecná Přírodověda - 4. ročník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky
VY_32_INOVACE_35_Nacvik_deleni Matematika - 2. ročník
Adresa – Český jazyk, 3.ročník
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Čočky Název : VY_32_inovace_13 Fyzika - čočky Autor: Jana Pěničková
Zobrazení dutým zrcadlem
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Dalekohled
Zobrazování optickými soustavami
Duté zrcadlo Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo
Optika – vady oka a jejich odstranění.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
F-Pn-P055-cocka_Spojka PAPRSKOVÁ OPTIKA 5. SPOJNÁ ČOČKA.
F-Pn-P064-Oko_a_jeho_vady
F-Pn-P066-Dalekohledy PAPRSKOVÁ OPTIKA 7. DALEKOHLEDY.
Zobrazování optickými soustavami
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vypuklé zrcadlo Název : VY_32_inovace_12 Fyzika - vypuklé zrcadlo
Transkript prezentace:

Světelné jevy -shrnutí VY_32_INOVACE_60_Svetelne_jevy_shrnuti Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách

Hra „Riskuj“

Šíření světla Zrcadla Čočky Oko Optické přístroje 100 100 100 100 100 200 200 200 200 200 300 300 300 300 300 400 400 400 400 400 500 500 500 500 500

Který ze zdrojů světla není teplým zdrojem? a) Slunce b) Oheň c) Zářivka d) Žárovka zpět na hrací pole

Proč se Měsíc jeví v různých fázích? a) Protože na něj vrhá Země stín b) Něco ho ujídá c) Je překrýván jiným vesmírným tělesem d) Je k Zemi pokaždé přivrácen jinou osvětlenou částí zpět na hrací pole

Za jak dlouho Měsíc vystřídá všechny své fáze? a) Za jeden měsíc b) Za 29,5 dne c) Za 30 dní d) Za 1 rok zpět na hrací pole

Kdy pro pozorovatele na Zemi nastává úplné zatmění Slunce? a) Když Země zastíní Slunce b) Když se Měsíc nachází mezi Zemí a Sluncem c) Když je Země, Měsíc a Slunce v jedné přímce a zorný úhel je při pohledu na Měsíc a Slunce stejný d) Když je Země, Měsíc a Slunce v jedné přímce, na zorném úhlu to nezáleží zpět na hrací pole

Kdy pro pozorovatele na Měsíci nastává úplné zatmění Slunce? c) Když Země překryje sluneční kotouč b) Když je Slunce, Měsíc, Země v tomto pořadí v jedné přímce a) Když Měsíc překryje sluneční kotouč d) Tento jev nastat vůbec nemůže zpět na hrací pole

Jaký je úhel dopadu, jestliže dopadající a odražený paprsek spolu svírají 90°? b) 0° c) 45° d) Tento jev nastat namůže zpět na hrací pole

Obraz vytvořený rovinným zrcadlem je: Stejně velký, vzpřímený, stranově převrácený, stejně vzdálený od roviny zrcadla jako předmět b) Stejně velký, výškově převrácený, stejně vzdálený od roviny zrcadla jako předmět c) Zvětšený, vzpřímený, stranově převrácený, stejně vzdálený od roviny zrcadla jako předmět d) Stejně velký, vzpřímený, stranově nepřevrácený, stejně vzdálený od roviny zrcadla jako předmět zpět na hrací pole

Jaký úhel svírá dopadající paprsek s rovinou zrcadla, jestliže dopadající a odražený paprsek spolu svírají 120°? a) 30° b) 60° c) 45° d) 0° zpět na hrací pole

Obraz vytvořený vypuklým zrcadlem je: Zvětšený, vzpřímený, stranově převrácený, zdánlivý b) Zmenšený, vzpřímený, stranově převrácený, zdánlivý c) Jeho vlastnosti závisí na vzdálenosti předmětu od roviny zrcadla d) Zmenšený, vzpřímený, stranově převrácený, skutečný zpět na hrací pole

Urči vlastnosti obrazu předmětu vytvořeného dutým zrcadlem podle obrázku [1] a) zmenšený, skutečný, převrácený b) zmenšený, skutečný, vzpřímený c) zmenšený, zdánlivý, převrácený d) zvětšený, zdánlivý, převrácený zpět na hrací pole

Na obrázku je paprsek, který prochází rozhraním oddělujícím dvě opticky různá prostředí, jak je označen úhel lomu? [2] a) α b) β c) γ d) δ zpět na hrací pole

Světelný paprsek prochází rozhraním dvou opticky různých prostředí Světelný paprsek prochází rozhraním dvou opticky různých prostředí. Ve kterém prostředí se světlo šíří menší rychlostí? [3] a) V prostředí I b) Paprsek se takto lámat nemůže c) V obou prostředích stejně d) V prostředí II zpět na hrací pole

Paprsek prochází ohniskem spojné čočky. Jaký směr má po průchodu čočkou? [4] a) A b) B c) C d) D zpět na hrací pole

Paprsek dopadající na rozptylku je rovnoběžný s optickou osou Paprsek dopadající na rozptylku je rovnoběžný s optickou osou. Jaký směr má po průchodu čočkou? [5] a) A b) B c) C d) D zpět na hrací pole

Předmět je umístěný před spojkou ve vzdálenosti větší, než je dvojnásobná ohnisková vzdálenost spojky. Jaký obraz vzniká? Zvětšený, převrácený, skutečný b) Zvětšený, nepřevrácený, zdánlivý c) zmenšený, převrácený, zdánlivý d) Zmenšený, převrácený, skutečný zpět na hrací pole

Co je to zornička? a) Oční čočka b) Kruhový otvor v duhovce c) Kruhový otvor v rohovce d) Místo na sítnici, kde vzniká obraz zpět na hrací pole

Kde vzniká v oku obraz předmětu? a) Na rohovce b) V duhovce c) V bělimě d) Na sítnici zpět na hrací pole

Oko má vadu, že paprsky ze vzdáleného předmětu se protínají před sítnicí. Oko je: [6] a) dalekozraké, vada se zmírní spojkou b) dalekozraké, vada se zmírní rozptylkou c) krátkozraké, vada se zmírní spojkou d) krátkozraké, vada se zmírní rozptylkou zpět na hrací pole

Oko má vadu, že paprsky vycházející z blízkého předmětu předmětu se protínají za sítnicí. Oko je: [7] a) dalekozraké, vada se zmírní spojkou b) dalekozraké, vada se zmírní rozptylkou c) krátkozraké, vada se zmírní spojkou d) krátkozraké, vada se zmírní rozptylkou zpět na hrací pole

Která oční vada se s rostoucím věkem zhoršuje? a) Krátkozrakost b) Barvoslepost c) Dalekozrakost d) Šeroslepost zpět na hrací pole

Lupa je: a) Rozptylka s malou ohniskovou vzdáleností b) Spojka s velkou ohniskovou vzdáleností c) Spojka s malou ohniskovou vzdáleností d) Rozptylka s velkou ohniskovou vzdáleností zpět na hrací pole

Do jakého místa musíme umístit předmět, abychom lupou viděli jeho zvětšený a vzpřímený obraz a) Mezi ohnisko a optický střed b) Do dvojnásobku ohniskové vzdálenosti c) Do vzdálenosti větší než je ohnisková vzdálenost d) Do ohniska lupy zpět na hrací pole

Mikroskop zvětšuje až: a) 6 krát b) 1000 krát c) 2500 krát d) 5000 krát zpět na hrací pole

Objektiv mikroskopu je: a) Soustava spojek, umístěných blíže k oku b) Soustava rozptylek, umístěných blíže k předmětu c) Soustava rozptylek, umístěných blíže k oku d) Soustava čoček, umístěných blíže k předmětu zpět na hrací pole

V zrcadlovém dalekohledu se zrcadlo používá : pro vytvoření zvětšeného obrazu vzdáleného předmětu b) místo spojek v objektivu c) místo okuláru, slouží k promítání obrazu na stěnu d) místo okuláru, k přímému pohledu okem zpět na hrací pole

Základní údaje o DUM Autor DUM: Pavlína Čermáková, ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště Období vytvoření DUM: 1. pololetí školního roku 2011/2012 Ročník: osmý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Optika Téma: Světelné jevy-shrnutí DUM byl vytvořen jako doprovodný materiál využitelný pro procvičení znalostí z oblasti optika formou hry v předmětu Fyzika v osmém ročníku ZŠ. Žáci jsou rozděleni do pěti různorodých skupin a vybírají si z nabídky otázek. Vyhrává skupina s nejvíce získanými body. Je určen k prezentaci pomocí datového projektoru. Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště

Zdroje: [1], [2], [3], [4], [5], [6], [7] - Obrázky vlastní