Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Věty vedlejší příslovečné úvod
SKLADBA PŘEDMĚT.
Druhy přísudku Skladba věty.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Procvičujeme větné členy 2
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Určování větných členů - procvičování
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_3A05Čj9_Věty vedlejší
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Věty vedlejší.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Grafické znázornění věty jednoduché
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Komplexní jazykový rozbor
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Věta jednoduchá a souvětí Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Skladba - opakování VY_32_INOVACE_52_Opakovani skladby II Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Čj mluvnice ‒ VII. třída PODMĚT a PŘÍSUDEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. L. Gregoríková. Dostupné z Metodického.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ větné členy Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Grafický rozbor vět Postup.
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Poznáváme tajemství skladby
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
PŘÍSUDEK (Př) Základní větný člen Co dělá podmět? slovesný
Druhy přísudku Skladba věty.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Větné členy VY_32_Inovace_20SJ - 1
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_20_Skladba – souhrnné opakování Autor Chňoupková Martina

Skladba – souhrnné opakování Mgr. Martina Chňoupková

Vyhledejte ve větách základní skladební dvojice a u přísudku určete jeho druh: Malý chlapec spinkal v postýlce. Maminka musí přijet autem. Žába žbluňk do rybníka. Budeme pokračovat v řadě. Měli by se tu násobilku konečně naučit. Petr je doma a čeká na mě. Štěňátka jsou velmi roztomilá. chlapec – spinkal (slovesný jednoduchý) maminka – musí přijet (slovesný složený) žába – zbluňk (citoslovečný) (my) – budeme pokračovat (slovesný jednoduchý) (oni) – měli by se naučit (slovesný složení) Petr – je (sloves. jednoduchý); (Petr)– čeká (sloves. jednoduchý) štěňátka – jsou roztomilá (jmenný se sponou)

Vytvořte si holou větu a postupně ji rozvíjejte dalšími větnými členy: Např.: Kočka si hrála. (Po + Př) Naše kočka si hrála. Pks + Po + Př) Naše kočka si hrála s koťaty. (Pks + Po + Př + Pt) Naše kočka si hrála s koťaty v obýváku. (Pks + Po + Př + Pt + PUM)

Rozlište věty jednoduché a souvětí, u souvětí určete počet vět: Dřevěný stůl, který jsme koupili v Ikee, se lehce složil, jelikož jsme k němu dostali podrobný návod. Honzo, půjčíš mi tu knihu alespoň do zítřka? Než se ze lnu stane plátno, musí se rostlina pečlivě připravit a zpracovat. Koncem září se začaly objevovat nejen první klouzky a žampiony, ale i pravé hřiby. Na trénink přišlo jen pět chlapců z 8.B. Když na nás vykouklo podvečerní sluníčko, mohli jsme vychutnávat pohled do dáli na Krkonoše.

Určete podtržené větné členy: Zbytky od večeře dáme večer psovi. Zajeďte si k nám na svačinu. Mezi malými smrčky sedělo pět zajíců. Pojedeme jen za bezvětří. Skleněná mísa se rozbila. A je spojka souřadicí. Sparta chtěla včera vyzkoušet nového brankáře. Cesta k lesíku nám trvala docela dlouho. Pkn Pt4 PUM PUČ Pks Po součást Př sloves. složeného

Určete druh VV: Je úplně jedno, proč to udělal. Pověz Jendovi, aby přijel v pátek. Rád se vrací do míst, kde prožíval prázdniny. Víte, jak k tomu došlo? Když přijdete včas, posekejte zahradu. Zdá se, že zkoušku zvládl. Pospěš si, abychom ten vlak vůbec stihli. Děti pozorovaly dvě srnky, jak se pásly na louce pod oborou. VV podmětná VV předmětná VV místní VV časová VV důvodová VV přívlastková

Určete přívlastek volný nebo těsný, doplňte čárky: Basketbalisté hrající v NBA vydělávají více peněz. Lidé trpící chřipkou by tuto nemoc rozhodně neměli přecházet. Pražané žijící na Vinohradech mají pěkné bydlení. Petr na náměstí potkal svého otce chvátajícího na nádraží. Mluvnice Josefa Dobrovského napsaná na samém počátku minulého století podává hlubší popis jazykového systému než mluvnice napsané koncem padesátých let. těsný volný

Zformulujte legendu k následující doplňovačce. Využijte poznatky z probraného skladebního učiva. Č S P Í L O Ř T J V A E R U Y D K I

Kolik vět má dané souvětí? Určete druh VV. Chtěli bychom si postavit nový dům v Příbrami, nejdříve se však musí zpracovat dokumentace, kterou pak schválí stavební úřad. Kolik vět má dané souvětí? Určete druh VV. Vyhledejte přísudky a určete jejich druh. Podtrhněte všechny přívlastky a určete jejich druh. V jaké větě je podmět vyjádřen infinitivem? Vyhledejte PUM. Určete podmět v první větě souvětí.