Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Smyslová ústrojí chuť, čich, hmat
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová ústrojí Funkce:
Název Smyslová soustava – rovnovážné ústrojí, chuť a čich
Chuťové ústrojí - umožňuje vnímat látky rozpuštěné ve slinách nebo vodě - chuťové receptory jsou umístěny v chuťových pohárcích na papilách na povrchu.
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Elektronická učebnice - I
SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO ČICHU
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_97_Chuťové ústrojí AUTOR: Naděžda Čmelová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Smyslové vnímání Čich, chuť, hmat, vnímání polohy hlavy
Smyslové ústrojí 5. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Smysly člověka (všeobecně)
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
SMYSLY.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_19_Rozmnožovací soustava - opakování.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_18_Porod Autor Mgr. Tereza Pasecká.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Co je Braillovo písmo je speciální druh písma, resp. systému psaní, určeného pro nevidomé, slabozraké a se zbytky zraku. Funguje na principu plastických.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_20_Rozmnožovací soustava muže Autor.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_32_Tělní tekutiny - opakování Autor.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_19 Ústrojí čichu Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_33_Trávicí soustava Autor Mgr.
Soustava krycí - kůže Autor: Eva Klabenešová „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._34.CHUŤOVÉ, ČICHOVÉ A HMATOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: CHUŤOVÉ,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Smyslová ústrojí Funkce:
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
čichový, chuťový a hmatový
Prezentace – výklad učiva
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Smyslové orgány.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
VY_52_INOVACE_32_01_čich, chuť
Základní škola, Hradec Králové
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Biologie člověka pro 8. ročník Název materiálu VY_52_INOVACE_26_Smyslová ústrojí 4 Autor Mgr. Tereza Pasecká

POMOCÍ ČEHO VNÍMÁME OKOLNÍ SVĚT??? Mgr. Tereza Pasecká Zdroj: http://zhaykak.ru

… SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ Zdroj: http://pfitblog.com/tag/5-senses/

Ústrojí chuti na povrchu jazyka jsou v chuťových pohárcích uložené chuťové buňky je citlivé na látky rozpuštěné ve vodě (ve slinách) Jaké máme čtyři základní chuťové vjemy? sladkost slanost kyselost hořkost ostatní chutě vznikají kombinací čtyř základních Zdroj: http://ptackova.blog.denik.cz/c/30891/Chut.html

Ústrojí čichu čichové buňky jsou uložené ve sliznici horní části nosní dutiny je citlivé na plynné látky Zdroj: http://www.lidske-smysly.wbs.cz/Cich.html

Ústrojí čichu rozlišujeme zápachy X vůně - déletrvající pachy nás otupí a my je necítíme jedovatý oxid uhelnatý NEcítíme!!! mnohá zvířata mají čich o hodně dokonalejší než člověk (pes, hmyz,…) Zdroj: http://www.raabe.cz/clanky/prvni-pomoc-pri-otravach

Ústrojí hmatu hmatová tělíska jsou nepravidelně rozložená v kůži nejvíce hmatových tělísek je na konečcích prstů a na dlaních – až 300 na 1 cm² vnímají tlak při delším stejnoměrném dotekovém podnětu přestáváme tlak vnímat (nevnímáme oblečení, brýle) Zdroj: http://skolajecna.cz/biologie/Sources/Photogallery_Detail.php?intSource=1&intImageId=159

Ústrojí hmatu mimořádně vycvičený hmat mají nevidomí Co víš o slepeckém písmu? Zdroj: http://www.milan.cernoch.net/web/oftalmopedie.htm

slepecké písmo (=Braillovo) - je speciální druh písma určeného pro nevidomé, slabozraké a se zbytky zraku - funguje na principu plastických bodů vyražených do papíru - čtenář ho vnímá hmatem - každý znak je tvořen mřížkou 6 bodů uspořádaných do obdélníku 2 x 3 - různými kombinacemi bodů vznikne 64 znaků (úplně prázdný je mezera)

Použitá literatura a zdroje: KVASNIČKOVÁ, D. a kol. Ekologický přírodopis pro 8. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha : Fortuna, 1999. ČERNÍK V. – BIČÍK, V. – MARTINEC, Z. Přírodopis 3. Biologie člověka se základy etologie a genetiky. Praha : SPN, 1998. JELÍNEK, J. – ZICHÁČEK, V. Biologie pro střední školy gymnazijního typu. Olomouc : Fin publishing, 1996. NOVOTNÝ, I. – HRUŠKA, M. Biologie člověka pro gymnázia. Praha : Fortuna, 1995. ROSYPAL, S. a kol. Přehled biologie. Praha : Scientia, 1998.