IMUNOESEJE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vyšetřování parametrů humorální imunity
Advertisements

Imunohistochemické metody
Imunochemické metody řada metod založených na principu reakce:
IMUNOESEJE.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Metody oddělování složek směsi. Krystalizace Krystalizací se oddělují složky směsí na základě jejich rozdílné rozpustnosti. Látka méně rozpustná vykrystalizuje.
Chemiluminiscence, elektrochemiluminiscence, FPIA, MEIA Miroslava Beňovská.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
LIBS Laser-Induced Breakdown Spectroscopy Spektrometrie laserem buzeného plazmatu.
Nedestruktivní zkoušky Jsou zkoušky bez porušení materiálu DRUHY NEDESTRUKTIVNÍCH ZKOUŠEK 1. POHLEDEM A POKLEPEM - ZVONY, KOLEJNICE 2. RENTGENOVÁ ZKOUŠKA,
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Enzyme-Linked Immunosorbent Assay ELISA. Biochemická metoda Detekce protilátky (Ab) nebo antigenu (Ag) Historie: Radioimunoassay – použití radioaktivně.
Imunochemické metody Metody využívající vazbu mezi antigenem a protilátkou Vytášek 2008.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Technické prostředky v požární ochraně
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Elektrické vodiče a izolanty
Voda Základ života.
Název školy: Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Karlovy Vary Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací materiál: Vznik.
Ochutnej pyroelektrický náboj
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Vlastnosti plynů.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
RADIOIMUNOANALÝZA Týden vědy na FJFI 2017
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Ústav klinické imunologie a alergologie
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
Vyšetřování parametrů humorální imunity
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Ústav klinické imunologie a alergologie
Ústav klinické imunologie a alergologie
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Počítání krevních buňek
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Signalizace integriny
Sekvencování DNA.
Náplň seminářů III. ročník všeobecné lékařství
Imunochemické techniky
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
DELFIA Dissociation-Enhanced Lanthanide Fluorescent ImmunoAssay
IMUNOESEJE.
Koncepce předmětu spec. imunolog. metody Bi 9250C, zimní semestr 2016
Srážecí metody.
Komplementfixace (KFR, téma J08)
Laboratorní diagnostika
Vyšetření parametrů buněčné imunity
Metody přípravy a analýzy vzorků steroidů, hormonů a léčiv
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
výpočty „kádinkovou“ metodou
výpočty „kádinkovou“ metodou
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vlastnosti plynů.
ZKOUŠKY CEMENTU teorie
Imunofluorescence Nepřímá Přímá slouží k průkazu protilátek (Ab)
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Mgr. Jana Schmidtmayerová
Charakterizace slepičích protilátek proti sarkosinu
F1190 Úvod do biofyziky Masarykova Univerzita Podzimní semestr 2017
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Protilátky využívané v diagnostice Monoklonální protilátka – je produkována klonem buněk pocházejících z jedné plazmatické buňky; váže se velmi specificky.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

IMUNOESEJE

IMUNOESEJE tyto metody využívají vazebné reakce mezi protilátkou a ligandem (antigenem), informace o vazbě je zprostředkována pomocí značek množství značené komponenty v imunokomplexu je závislé na koncentracích výchozích neznačených komponent.

IMUNOESEJE PŘÍMÉ NEPŘÍMÉ KOMPETITIVNÍ NEKOMPETITIVNÍ HOMOGENNÍ NEHOMOGENNÍ

Přímé kvalitativní metodika k průkazu antigenu Ag – Ab* Nepřímé - průkaz protilátek v séru - Ag – Ab – Ab*

Nekompetitvní (sendvičová) Kompetitivní limitované množství reaktantu (protilátka), aby mohlo docházet ke kompetici značený i neznačený ligand soutěží o vazebná místa protilátky neznačený antigen blokuje vazbu značeného antigenu, množství vzniklého produktu je nepřímo úm. konc. neznačeného ligandu v testovaném vzorku čím víc se naváže značeného ligandu, tím méně neznačeného Nekompetitvní (sendvičová) protilátka je v nadbytku, všechen analyt je vyvázán analyt je vázán mezi dvěma specifickými protilátkami množství vzniklého produktu je přímo úm. konc. neznačeného ligandu v testovaném vzorku http://imunologie.lf2.cuni.cz/soubory_vyuka/imunoreakce.pdf

Homogenní Heterogenní - není potřeba oddělovat Ab-Ag od volného Ag* - jedna z komponent je navázána na pevnou fázi - nutnost separace navázaných složek reakce od volných složek reakce (detekční protilátka, konjugát) http://www.scielo.br/img/revistas/bjce/v26n2/a01fig01.jpg

IMUNOESEJE EIA RIA LIA FIA vizualizace sekundární fáze interakce AgxAb navázanou značkou: IMUNOESEJE EIA RIA LIA FIA ENZYM RADIOIZOTOP LUMINOFOR FLUOROCHROM

RIA kompetitvní heterogenní metoda oddělení nukleární medicíny detekce reakce Ag-Ab pomocí radioaktivního izotopu jako značky navázané na jednu ze složek reakce , nejčastěji 125I měří se intenzita radioaktivního zářiče – není třeba přidávat substrát vyšetřování hladin různých hormonů a jejich metabolitů, vitamínů a jejich metabolitů, specifického IgE, některých autoprotilátek – např. vyšetření Ab proti acetylcholinovému rec. při myastenia gravis

FIA – jako značka se používá molekula fluorochromu, detekce signálu se provádí fluorimetricky LIA – značka – luminofory (při oxidaci vyzařují světlo), detekce na luminometru př. bioluminiscence - oxidace luciferinu (enzym luciferáza) oxyluciferin a světlo světélkování světlušek http://www.piercenet.com/browse.cfm?fldID=0F9857EB-03B8-09C9-42AE-63226C2FDFCA

EIA kovalentní vazba enzymu na některý z reaktantů heterogenní uspořádání – skupina metod ELISA (Enzyme-Linked ImmunoSorbent Assay)

ELISA-schéma

1 2 3 4 1.Potažení jamek antigenem 2.Přidání vzorku séra 3.Přídání enzymem značené protilátky(např. anti-human IgG) 4.Přidání substrátu 5.Odečtení barevné reakce 3 4 http://virus.usal.es/web/demo_microali/enterotoxina/set.html

polystyrén Ab 1.“kautování“ prázdná jamka Ag polystyrén Ab …následuje 2.blokování, 3. nanesení vzorků, atd… 4. Ab s enzymem – křenová peroxidáza, alkalická fosfatáza, beta galaktozidáza,… 5. substrát – např. tetrametylbenzidin 6. barevný výsledek 7. hodnocení…kalibrace, cut-off limity

EIA-ELISA I 1 reaktant imobilizován na povrch destičky detekovaný antigen musí mít 2 různé epitopy výsledkem je přeměna bezbarvého substrátu na barevný rozpustný produkt – tato přeměna pomocí enzymu na Ab čím ↑ intenzita zbarvení, tím ↑ koncentrace zjišťovaného Ag ve vzorku zabarvení se zjišťuje spektrofotometricky

ELISA reader

EIA-ELISA II nejen kvalitativní, ale i kvantitativní metoda lze stanovovat Ab i Ag (pozor na pojmy!!) k průkazu látek s nízkou koncentrací ve vyšetřovaných vzorcích v mikrobiologické serologii a imunologii: specifických Ab Antivirových Antibakteriálních Autoprotilátek nebo Ag