ŠIKANA základní fakta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠIKANA Mgr. Jan Žufníček.
Advertisements

ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
ADAPTAČNÍ KURZ aneb první společný krok s novou třídou „Jsme na jedné lodi“ září v Janově nad Nisou.
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Šikana v České republice
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
ohroženým domácím násilím
Individuální výchovný plán
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Šikana Zdroj: .
Zdravá škola.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Minimální preventivní program školy
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
ŠIKANA základní fakta.
Školní program proti šikanování
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Charitní dům- azylové ubytování pro matky s dětmi a ženy v tísni
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Šikana příčiny diagnostika praktická pomoc
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Pražské fórum primární prevence rizikového chování 2015 na téma agrese a agresivní chování PROGRAM ROZVOJE TŘÍDNÍHO KOLEKTIVU (PROTK)
Sociální patologie SCPT SCPA
Školní pedagogika Jitka Č ervenková, Martina Ukropcová Žák ve škole.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Poradna pro oběti násilí – Programy zaměřené na práci s dětmi jako svědky domácího násilí Mgr. Petr Oroszy Centrum nové naděje Frýdek-Místek
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
CZ.1.07/1.2.00/ Příjemce dotace: Organizace pro pomoc uprchlíkům (OPU) OPU je nevládní neziskovou organizací, která se od svého založení v roce.
Šikana mezi dětmi a ve školách Vypracovala: Terezie Daňková.
ŠIKANA základní fakta. Definice  Fyzické, psychické či kombinované ponižování až týrání žáků obvykle jinými žáky, vzácněji dospělými. Probíhá buď v dyádě,
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Agrese, šikana Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
ŠIKANA základní fakta. Definice  Fyzické, psychické či kombinované ponižování až týrání žáků obvykle jinými žáky, vzácněji dospělými. Probíhá buď v dyádě,
Kariérové poradenství v českém středním školství
ŠIKANA základní fakta.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Šikana.
Školní program proti šikanování
Tisková konference
seminář Teorie a metodiky výchovy
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Školská sociální práce
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Transkript prezentace:

ŠIKANA základní fakta

Definice Fyzické, psychické či kombinované ponižování až týrání žáků obvykle jinými žáky, vzácněji dospělými. Probíhá buď v dyádě, nebo ve skupině. Iniciátory šikanování bývají žáci vyšších ročníků, žáci starší, fyzicky vyspělejší, žáci osobnostně či sociálně narušení. Šikanování přitom není jen školním problémem, ale často se přenáší i do mimoškolních a zájmových činností dítěte. (Průcha, Walterová a Mareš, 1998, s. 247)

Příčiny šikany tlak kolektivu touha po moci motiv krutosti zvědavost, nuda, touha po senzaci

Známky šikany - přímé Posměch Kritika dítěte Příkazy Neoplácení ran Rvačky silnějších se slabšími

Známky šikany - nepřímé O přestávkách často samo Při jakékoliv akci zvoleno mezi posledními Vyhledává přítomnost učitele Při přednesu před třídou dítě nejisté Chováním působí depresivně a nešťastně Zhoršuje se ve škole Věci dítěte jsou poškozeny Má zašpiněný nebo poškozený oděv Při TV učitel objeví odřeniny, modřiny

Další známky šikany Za dítětem nechodí žádní spolužáci Dítě se s nikým nekamarádí Nebývá zváno na oslavy narozenin Ráno nechce jít do školy Do školy chodí oklikou Ze školy přichází hladové Má neklidný spánek Ztrácí zájem o učení Bývá smutné, apatické Žádá o peníze bez udání důvodu Často hlásí ztrátu osobních věcí Bývá agresivní vůči sourozencům Stěžuje si na bolesti hlavy, břicha Doma zůstává více než dříve

Prevence šikany I. předpoklady řešení šikany připuštění si možnosti vzniku šikany připuštění si možnosti existence šikany odvaha obětí ochota okolí oznamovat na příslušná místa jednotlivé incidenty vedení si pečlivých záznamů všech případů šikanování odborná erudovanost pedagogů

Prevence šikany II. solidarita se slabými jako základ řízení třídy podpora autority učitele posílení demokracie ve třídě a ve škole ideová výchova princip kooperace ve výchově ochrana dětí před vlivem mediálního násilí a pornografie dozor ve škole práce s agresory preventivní kampaň k potírání šikany na škole výchova k násilí

Prevence šikany III. pedagogická komunita specifický program proti šikanování odborné služby resortu školství spolupráce škol s odborníky pomoc a podpora ministerstva a krajských úřadů kontroly ČŠI, MŠMT monitorování situace a zabezpečování ochrany práv dětí nevládními organizacemi

Řešení šikany I. nutná diagnostika - překážky diagnostiky od oběti lze těžko získat podrobnější a objektivní informace agresoři často úporně a vynalézavě lžou strach ostatních vypovídat rodiče agresorů chrání své děti za každou cenu rodiče oběti se obávají spolupracovat při vyšetřování pedagog chrání agresora a nevědomě brání vyšetřování

Řešení šikany II. postup vyšetřování rozhovor s informátory a oběťmi nalezení vhodných svědků individuální nebo konfrontační rozhovor se svědky zajištění ochrany obětem rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi nimi

Řešení šikany III. metody sloužící k nápravě metoda vnějšího nátlaku agresor je přinucen trestem a strachem k zastavení agresivního chování a k dodržování oficiálních norem metoda usmíření akcentováno řešení problému, odstranění agresivního postoje, domluva a usmíření mezi aktéry

Řešení šikany IV. vyloučení agresorů ze školy zajímavá výuka a atraktivní školní program prostředky vedoucí k odhalení a diagnostikování šikany dozor a jemu blízké prostředky práce s oběťmi šikanování práce s agresory práce se všemi žáky participace žáků na prevenci a řešení šikany spolupráce školy s rodiči spolupráce školy s institucemi (Linka důvěry, Bílým kruhem bezpečí)

Zahraniční přístupy časté úsudky učitelů šikana není problémem mé třídy šikana je normální, dítě se s ní musí vypořádat samo i já jsem byl šikanovaný a přežil jsem, děti to také musí zvládnout proč bych se měl soustředit na šikanu, musím se koncentrovat na učení

Rady obětem a přihlížejícím uvolni se a zvažuj možnosti postupu řekni „stop“ a běž pryč zůstávej s dospělým nuď agresora použij humor jednej jako by sis nevšiml šikany vyjádři souhlas se vším co řekne agresor a běž pryč oznam vše učiteli přihlížející nepřidávej se nedívej se řekni agresorovi ať přestane buď milý na oběť vyzvi oběť, aby s tebou odešla sežeň dospělého

Rady učitelům začni okamžitě jednat jestliže objevíš nebo uslyšíš o šikaně vem agresora stranou a soukromě si s ním promluv začni okamžitě řešit pokud dojde k další šikaně věnuj pozornost oběti informuj svou třídu anonymně o šikaně zorganizuj diskuzi dětí o šikaně všímej si a dávej pozor na studenty, kteří jsou izolovaní od svých vrstevníků podněcuj děti aby k sobě byly milé zasaď se o vytvoření „protišikanové policie“

Zajímavé projekty boje proti šikaně I. „Specifický program proti šikanování a násilí ve školách a školských zařízeních“ po čtyřech měsících od zavedení programu poklesla šikana na druhém stupni školy průměrně o 42,5 % poskytnout pedagogickým pracovníkům systematické vzdělání v dané oblasti pedagogové sami vytvářejí a zavádějí s podporou supervizora program proti šikanování hodnocení efektivity programu

Zajímavé projekty boje proti šikaně II. „MIŠ – Minimalizace šikany“ aplikace a realizace výzkumem ověřeného programu „Specifický program proti šikanování a násilí ve školách a školských zařízeních“ realizace leden 2005 – prosinec 2007 v roce 2005 vytvořen tým lektorů, do projektu vstoupilo 9 pilotních škol (105 pedagogů), dotazníkový výzkum (výsledky viz. výše) v roce 2006 do projektu zařazeno 18 pilotních škol (200 učitelů), pozitivní zpětná vazba učitelů

Zajímavé projekty boje proti šikaně III. Základní intervenční program (ZIP) klíčové prostředky ke změně třídní setkávání a práce se skupinovou dynamikou demokratický duch vedení třídy a pravidla komunity vytvoření třídní charty proti šikanování spoluspráva program členěn do čtyř bloků diagnostika navození podpůrné atmosféry a motivování dětí ke spolupráci pomoc a intervence zhodnocení situace

Výsledky výzkumů I. Kolář – v rámci projektu MIŠ dotazníkové šetření v rámci projektu MIŠ realizace v roce 2005 u 1358 žáků 40 % žáků na školách bylo šikanováno 44 % dětí se stalo svědkem šikany

Výsledky výzkumů II. Havlínová, Kolář „Sociální klima v prostředí základních škol (2001-02)“ u základních škol pracujících podle vzdělávacího programu Škola podporující zdraví (ŠPZ) 33 ŠPZ a stejný počtu škol bez tohoto programu (4 200 dětí) 41 % dětí bylo šikanováno ve třídě nebo škole

Výsledky výzkumů III. Kraus, Vacek a Juráčková realizace v roce 2001 u 1 935 žáků a žákyň 5. až 9.ročníků základních škol 19,1 % žáků již bylo alespoň jednou šikanováno

Literatura I. BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha : ISV nakladatelství, 2004. BENDL, S. Neukázněný žák – Cesta institucionální pomoci. Praha : ISV nakladatelství, 2004. BENDL, S. Školní kázeň : metody a strategie. Praha : ISV nakladatelství, 2001. BENDL, S. Ukázněná třída aneb kázeňské minimum pro učitele. Praha : Triton, 2005. BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve šikany ve škole. Praha : ISV nakladatelství, 2003. ELLIOTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha : Portál, 1995. ERB, H. H. Násilí ve škole a jak mu čelit. Praha : Amulet, 2000. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha : Portál, 1997. MATĚJČEK, Z.; DYTRICH, Z. Jak a proč nás děti trápí. Praha : Grada, 1997. PORTMANNOVÁ, R. Jak zacházet s agresivitou. Praha : Portál, 1996. PÖTHE, P. Dítě v ohrožení. Praha : G plus G, 1996. ŘÍČAN,P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál, 1995. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum – nakladatelství Univerzity Karlovy, 1997.

Literatura II. BOYNTON, M.; BOYNTON, CH. The Educator´s Guide to Preventing and Solving Discipline Problems. Alexandria : ASCD, 2005. COLOROSO, B. The Bully, the Bullied and the Bystander. New York : HarperResource, 2004. OLWEUS, D. Bullying in School: What we know and what we can do. Blackwell : Oxford, 1993. SHORE, K. Elementary Teacher´s Discipline Problem Solver. San Francisco : Jossey-Bass, 2003. www.sikana.cz www.sikana.org www.minimalizacesikany.cz www.poradenskecentrum.cz www.bullying.co.uk