MIKROBY A MAKROORGANISMUS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Protibakteriální imunita
Advertisements

ENDOKRINNÍ SOUSTAVA ( SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍ SEKRECÍ ) Daniel Chlup.
SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍM VYMĚŠOVÁNÍM. Funkce: řízení celého organismu (spolu s nervovou soustavou) žlázy s vnitřním vyměšováním = endokrinní žlázy produkují.
Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
M ETABOLISMUS BAKTERIÍ. Metabolismus - souhrn všech reakcí probíhajících v živé hmotě – tedy i uvnitř bakteriální buňky a v jejím bezprostředním okolí.
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně Miroslav Votava PRŮBĚH A FORMY INFEKCE PRŮBĚH A FORMY INFEKCE Přednáška pro II. r. LF
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
Vztah dřeva k vodě VY_32_INOVACE_28_ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková.
Pohlavně přenosné choroby. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky příjice klíčová slova : puchýřky, tvrdý vřed autor: Kamila Černá.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví ročník III
Anotace Ročník8. Druh materiáluPrezentace Pomůcky Cíl (inovace)Prezentace slouží k učivu o vitaminech, k zápisu do sešitu a k aktivnímu ověření znalostí.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Lidská sídla Organismy provázející člověka. Mikroorganismy  Nejmenší organismy(mikroorganismy),které provázejí člověka jsou:  bakterie  viry  kvasinky.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně Miroslav Votava PATOGENITA A VIRULENCE Přednáška pro II. r. LF
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní mikrobiologický rozbor vody
SANI BED Nový přípravek na ošetření podestýlky Hospodářská zvířata
MUDr. Miroslava Zavřelová Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Obecná virologie.
Stavba buňky.
IMUNITA VY_32_INOVACE_ září 2013
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
MIKROBY A MAKROORGANISMUS
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Regenerace vláskových buněk: Přichází toto téma do úvahy při léčení poruch sluchu.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Ochrana před úrazem elektrickým proudem
Lékařská mikrobiologie I Průběh infekce
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
ZÁKLADNÍ POJMY ANTIBIOTICKÉ TERAPIE
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
C1200 Úvod do studia biochemie 2.1 Biochemická diagnostika
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Náplň seminářů III. ročník všeobecné lékařství
Infekce HIV v regionu východních Čech Jaroslav Kapla
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zoohygienická prevence v chovech skotu
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
OSOBNOST.
Zánět
Lékařská mikrobiologie I Mikrobiologie a medicína
Když vás potká vyhoření
Obecná virologie.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

MIKROBY A MAKROORGANISMUS M.Hanslianová OKM FN Brno

Mikroorganismy jsou všude kolem nás a v nás

Parazit v širším a užším slova smyslu- v lékařství jen k označení parazitárních prvoků a helmintů a ektoparazitů

Pouze určitá část mikroorganismů je schopna vyvolat onemocnění makroorganismu= mikroby patogenní

Girolamo Fracastoro (1546)- nemoc je způsobená neviditelnými zárodky, 3 cesty přenosu Modifikace Kochových postulátů do molekulární (genové) podoby 3 druhy přenosu- přímý kontakt, kontakt s kontaminovanými předměty, přenos na dálku vzduchem

Robert Koch (1876)- Kochovy postuláty: Mikrob musí být vždy nalezen při onemocnění Mikrob by měl být z hostitele izolován a kultivován in vitro v čisté kultuře Takto vypěstovaným mikrobem je možno vyvolat onemocnění na jiném vnímavém hostiteli Nedostatky činnosti a složení organismu, koch formuloval kritéria infekce+ co je příčinou infekčních chorob

PATOGENITA= schopnost vyvolat onemocnění VIRULENCE= stupeň patogenity Patogenita je vlastnost mezi mikroorganismy poměrně vzácná!

Mikroby nepatogenní Mikroby patogenní Primární (obligátní)patogeny Oportunní (fakultativní) patogeny

Primární (obligátní ) patogeny Vyvolávají onemocnění u předtím zdravých osob s nepostiženou imunitou Corynebacterium diphtheriae, Salmonella typhi, Neisseria gonorrhoeae, Yersinia pestis, Streptococcus pyogenes….

Oportunní (fakultativní) patogeny Vyvolávají onemocnění za určitých podmínek, většinou u jedinců se sníženou obranyschopností Pocházejí většinou z endogenní mikroflóry nebo okolního prostředí E.coli, enterokoky, Staphylococcus aureus, Pseudomonas aeruginosa…

Nepatogenní mikroby Existují nepatogenní mikroorganismy v současné době?

Složky patogenity

1)Kontagiozita= přenosnost Úspěch přenosu mikroba závisí na: počtu mikrobů vylučovaných z organismu rezistenci vůči vlivům zevního prostředí počtu mikrobů nutných k infekci nového hostitele Shigela-10-100, salmonely 10 na 6

2) Invazivita Adherence- schopnost přilnout na povrchy – bakteriální adhesiny (fimbrie a nefimbriální adhesiny- biofilm) Schopnost průniku do vnitřního prostředí- enzymy( Cl.perfringens, pyogenní streptokoky), pohlcení fagocytózou, aktivní průnik u některých parazitů

2) Invazivita Schopnost množit se ve tkáních hostitele Schopnost šířit se organismem- krví lymfou podél nervů per continuitatem

2) Invazivita Schopnost překonávat obranné mechanismy hostitele- tvorba pouzdra- zábrana aktivace komplementu a zábrana fagocytózy

3) Toxicita= schopnost poškozovat hostitele Mikrobiální toxiny Endotoxiny- součást buněčné stěny, do okolí se uvolňuje po rozpadu baktérie

Exotoxiny – secernovány do prostředí Průnikové faktory- rozrušující mezibuněčnou hmotu (hyaluronidasa, streptokinasa) Cytolysiny- lýza buňky (lecithinasa, streptolysin, listeriolysin)

Toxiny brzdící syntézu bílkovin (záškrtový toxin, shiga toxin) Farmakologicky účinné toxiny (cholerový toxin, pertussový toxin) Neurotoxiny (tetanický toxin, botulotoxin) Supeantigeny stafylokoků a streptokoků Farmak.-zvyšují hladinu cAMP

Makroorganismus Vnímavost vůči mikrobiálním druhům Stav imunity jedince (nespecifická i specifická) Celková zdatnost(věk,výživa,stres..) Genetické faktory Rasové a geografické faktory

!!! Patogenní mikroorganismus Vnímavý makroorganismus Infekce

Fáze infekčního onemocnění Inkubační doba- od okamžiku vniknutí mikroorganismu do hostitele do prvních příznaků nemoci Prodromální příznaky- nespecifické symptomy poruchy zdraví Typický syndrom dané choroby Rekonvalescence

Formy infekce Infekce inaparentní= bezpříznaková- při dobré obranyschopnosti organismu Infekce manifestní= s projevy nemoci- typicky probíhající, subklinická, abortivní forma infekce

Infekce lokální= pouze místo vstupu+ regionální uzliny, (infekce fokální) Infekce systémové= postižení celého orgánového systému Infekce generalizované= celkové

Infekce akutní= trvající dny až týdny (infekce fulminantní) Infekce subakutní= trvající měsíce Infekce chronické= trvající měsíce až roky manifestní bezpříznakové (perzistentní, latentní)

Infekce primární Infekce sekundární Infekce komunitní Infekce nozokomiální (infekce iatrogenní) Infekce exogenní Infekce endogenní

Výsledek infekce I Úplné uzdravení

Výsledek infekce II Uzdravení s následky, perzistentní infekce

Výsledek infekce III Úmrtí (exitus letalis)