Školní tělesná výchova v systému nových inkluzivních přístupů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Požadavky k získání známky
Spolupráce se vzdělávacími institucemi. Projekt iYouth – Modely integrace a prevence sociálního vyloučení: podpora migrantské mládeže je spolufinancován.
Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
dotazníkové šetření na vysokých školách
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
ROZBOR VYHLÁŠKY Č. 72/2005 SB. Prezentuje Petra Procházková a Jakub Pivarč UNIVERZITA JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM Pedagogická fakulta.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Úvodní seminář 22. září.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
Škola pro všechny EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA K DOLŮM V PRAZE 12.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONY PRO STŘEDNÍ ŠKOLY I ZLEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH I 21. října 2011.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Informace o speciálním vzdělávání Liberec, 24. srpna 2015.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
NABÍDKA PROGRAMŮ A KURZŮ CCV PF UJEP
MAP – Místní akční plán ORP RK
9. Tvorba individuálního plánu
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
4. Pedagogika sportu v systému věd
Bc. Magdalena Zábranská
Speciální pedagogika (podzim 2016)
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Tisková konference Štrasburk dva roky poté
Centrum celoživotního vzdělávání Pedagogické fakulty Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem 2017/2018.
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Studijní obor Fyzioterapie
PhDr. Vlasta Kursová, Ph.D.
Ondřej Ješina a tým Centra APA
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Vítejte na třetí místní konferenci
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Informace o projektu IKAP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Školní tělesná výchova v systému nových inkluzivních přístupů Ondřej Ješina, Maxim Tomoszek, Lubomír Schneider

Školní tělesná výchova v systému nových inkluzivních přístupů Jakube, věř mi, že už tu všecko kdysi bylo a zase bude Jaromír Nohavica

Historie se neustále mění

A co současnost? Ta se mění také? Ondřej Ješina, 22. 9. 2017, Katedra aplikovaných pohybových aktivit, FTK UP

A co školství? Má se také měnit nebo je lepší počkat si na to, až se zase všechno vrátí zpět? V Českých zemích je první vzdělávací ústav pro nevidomé založen roku 1807 v Praze na Hradčanech V roce 1897 zde otevřeli první mateřskou školu v českých zemích, která zůstala dlouhou dobu jedinou mateřskou školou u nás. V září roku 1916 byl zásluhou Zemského spolku pro péči o hluchoněmé  zřízen První český ústav pro hluchoněmé v Praze 16. října 1926 bylo zahájeno vyučování. Povinné vzdělávání až do roku1948. 1869 – RZ připouští částečné nebo úplné osvobození od školní docházky 1905 – připouští se možnost zřídit zvláštní pomocné nebo podpůrné třídy Zákon č. 86/1929 o pomocných školách (třídách). Od roku 1913 se datuje vzdělávání žáků s tělesným postižením

A co školní TV? TV součást vzdělávacích plánů všech typů škol Rozdílná časová dotace i struktura a obsah Vzestup a pád v průběhu 20. století až dodnes TV ve stínu inkluze Uvolnění z TV Síla tradice Slabá stránka jsou legislativní kompetence a povědomí pedagogů Školní integrace / společné vzdělávání „odjakživa“ Systémová a státem podporovaná integrace od roku 2005 Systém podpůrných opatření od roku 2016

Důležitá témata Zájem veřejnosti (rodičů) Legislativní rámec pro (ne)účast ve školní TV Kompetentnost pedagogů Metodická podpora Personální podpora „Evidence based“ Důkazy založené na diagnostice společné TV

Zájem veřejnosti (rodičů) 2007 2017

Legislativní rámec pro (ne)účast ve školní TV 561/2004 391/2013 27/2016 - Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Systém podpůrných opatření PPP – první stupeň (… a když si škola neví rady, pak…IVP) Zdravotní TV – druhý stupeň Úpravy obsahu výuky (+ asistent), zrušení nebo náhrada – třetí, čtvrtý, pátý stupeň SPC je „arbitrem“, nikoliv lékař vs. ředitel je „arbitrem“, nikoliv lékař Zdraví 2020 – Ministerstvo zdravotnictví

Kompetentnost pedagogů Učitelé TV V nedávné minulosti – některé VŠ mají APA (ATV, ZTV) součástí studia Nařízení vlády 275/2016 ZTV a APA součást: a) Teorie, praxe a didaktiky pohybových a sportovních aktivit, b) Pedagogika, andragogika a psychologie, c) Biomedicína, d) Biomechanika, e) Sportovní management, f) Aktivity volného času a rekreologie, g) Zdraví, zdatnost, životní styl, výživa člověka, h) Rehabilitace a regenerace, i) Zdravotní tělesná výchova, j) Aplikované pohybové aktivity Pracovníci SPC Minimum z nich má „metodiky TV“ – pozice speciální pedagog Asistenti pedagoga Silný nedostatek kompetencí

Metodická podpora …ale to jsou jen knihy! Bláha, L. (2011). Vybrané studie k uplatňování pohybových aktivit u osob se zrakovým postižením. Ústí nad Labem: UJEP v Ústí nad Labem. Bláha, L. (2010). Pohybové aktivity a zrakové postižení. Banská Bystrice: Univerzita Mateja Bela v Banksej Bystrici. Bláha, L., & Pyšný, L. (2000). Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. Ústí nad Labem: UJEP v Ústí nad Labem. Čichoň, R., & Doležal, T. (2006). Kanoistika zdravotně postižených. Praha: Karolinum. Daďová, K., Čichoň, R., Švarcová, J., Potměšil, J. (2008). Klasifikace pro výkonnostní sport zdravotně postižených. Praha: Karolinum. Dostálová, I. (2013). Zdravotní tělesná výchova ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. Olomouc: UP v Olomouci. Holbová, S., Válková, H., & Hyklová, V. (2012). Metodická příručka pro trenéry rytmické gymnastiky v Českém hnutí speciálních olympiád. Olomouc: UP v Olomouci. Hruša, J. et.al. (1999). Česká škola lyžování. Lyžování zdravotně postižených. Praha: Svaz lyžařů České republiky. Janečka, et al. (2012). Vybrané kapitoly ze sportu osob se zdravotním postižením. Olomouc: UP v Olomouci. Janečka, Z., & Bláha, L. (2013). Motorické kompetence osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP v Olomouci. Janečka, Z., Ješina, O. et al. (2007). Vybrané outdoor aktivity jinak zrakově disponovaných osob v letní přírodě. Olomouc: UP v Olomouci. Ješina, O. (2007). Aplikované pohybové aktivity v zimní přírodě. Olomouc: UP v Olomouci. Ješina, O., et al. (2013). Úvod do didaktiky aplikovaných pohybových aktivit žáků s mentálním postižením. Olomouc: UP v Olomouci. Ješina, O., Janečka, Z. et al. (2008). Aplikované pohybové aktivity v zimní přírodě II. Olomouc: UP v Olomouci. Ješina, O., Hamřík, Z., et al. (2011). Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času. Olomouc: UP v Olomouci. Ješina, O., & Kudláček, M. et al. (2011). Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: UP v Olomouci. Ješina, O., Kudláček, M., & Bartoňová, R. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga, Podpora žáků s tělesným postižením v tělesné výchově. Olomouc: UP v Olomouci. Karásková, V. (2007). Pohybové aktivity s aplikací mezipředmětových vztahů a vazeb. Olomouc: UP v Olomouci. Karásková, V., & Ješina, O. (2007). Pobyt dětí s lehkým mentálním postižením v letní přírodě. Olomouc: UP v Olomouci . Kudláček, M., et al. (2013). Základy aplikovaných pohybových aktivit. Olomouc: UP v Olomouci. Kudláček, M., et al. (2013). Aplikované pohybové aktivity osob s tělesným postižením. UP v Olomouci. Kudláček, M., & Ješina, O. (2013). Integrovaná tělesná výchova, rekreace a sport. Olomouc: UP v Olomouci. Kudláček, M., & Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc: UP v Olomouci. Kudláček, M., Ješina, O., Machová, I., & Truksová, M. (2008). Paralympijský školní den. Olomouc: UP v Olomouci. Kudláček, M., Ješina, O., Machová, I., & Válek, J. (2007). Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. Olomouc: UP v Olomouci. Kurková, P. (2010). Vzdělávání žáků se sluchovým postižením z hlediska vedení ke zdravému životnímu stylu. Olomouc: Univerzita Palackého. Kvasnička, J. (2012). Metodika výuky lyžování na mono-ski. Olomouc: UP v Olomouci. Pacholík, V., Vlčková, I., & Blahutková, M. (2009). Halliwickova Metoda Plavání. Brno: MU. Panská, S. (2013). Aplikované pohybové aktivity osob se sluchovým postižením. Olomouc: UP v Olomouci. Trávníková, D. (ed.). (2014). Vybrané aplikované pohybové aktivity: Teorie a praxe. Brno. MU. Štěrbová,  D. (2007).  Pohybové aktivity v životě dětí s hluchoslepotou. Univerzita Palackého v Olomouci. Uhlíř, P. (2008). Pohybová cvičení seniorů. Olomouc: UP v Olomouci. Válková, H. (2012). Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi 1. Olomouc: UP v Olomouci. Válková, H. (2000). Skutečnost nebo fikce? Socializace mentálně postižených prostřednictvím pohybových aktivit. Olomouc: UP v Olomouci. Vyhlídal, T., Ješina, O., et al. (2014). Pohybové aktivity v dětské onkologii. Praha: powerprint s.r.o. Metodická podpora …ale to jsou jen knihy!

Časopisy, sborníky, semináře, konference APA v teorii a praxi TVSM Sociální práce – rubrika VOZKA a řada dalších Integrace jiná cesta – již 8 setkání FTVS – 2. setkání ČAAPA – 4 setkání

Personální podpora Konzultanti APA Zaškolování asistentů, učitelů 8 již zřízených pozic Metodik pohybové gramotnosti – konzultant APA a 5 dalších bude zřízeno v tomto školním roce Zaškolování asistentů, učitelů Zřizování CKP Poskytování asistentů, instruktorů

„Evidence based“ Důkazy založené na diagnostice společné TV APA v teorii a praxi Relevantní kinantropologické a pedagogicky orientované časopisy European Journal of Adapted Physical Activity – Scopus APAQ – impact factor, WoS Součást projektů APIV (MŠMT)

Triumvirát projektů Podpora společného vzdělávání v oblasti školní tělesné výchovy a pohybově orientovaných programů (FTVS UK) 30 IVP; 10 PŠD; 10 zahraničních stáží; min. 10 škol; 2 konzultanti APA 5 190 145,51 Kč Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů prostřednictvím rovného přístupu v oblasti pohybové gramotnosti 180 IVP; 90 PŠD; 8 zahraničních stáží; min. 90 škol; 6 konzultantů APA 24 447 405,31 Kč KAP vzdělávání Olomouckého kraje plán 6 konzultantů APA součást SPC systému Olomouckého kraje

Vize Uvolnění z TV – zrušeno Úpravy v TV – součást systému podpůrných opatření Konzultanti APA ve všech krajích Legislativní ukotvení konzultantů APA a učitelů ATV Obor řešících přesah APA do rehabilitace APA ve všech studijních programech z oblasti TV a sport Meziresortní spolupráce – hlavní koordinační úředník pro ZTV, ATV a APA při MŠMT (Ministerstvo pro sport; MPSV, MZ)

Děkuji Vám za pozornost… www.apa.upol.cz www.facebook.com/CentrumAPA