Věda a víra, opravdu protiklady?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Překonávání důsledků Aristotelovy fyziky geocentrismus geocentrismus geocentrismus kruhové dráhy kruhové dráhy kruhové dráhy kruhové dráhy pád předmětů.
Advertisements

Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
ISAAC NEWTON ( – ) Možná největší génius v dějinách vědy. Vytvořil integrál, diferenciál, zformuloval základní zákony pohybu a zákon.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová OBJEVUJEME VESMÍR VESMÍRNÁ TĚLESA SLUNEČNÍ SOUSTAVA CESTY DO VESMÍRU.
Měsíc. Co je to Měsíc? Měsíc je koule, která v noci svítí, ale někdy není vidět. Je tam nebo ne? Měsíc je jediný známý satelit naší Země. Také se mu říká.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_20_ Dalekohledy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
HVEZDY v. HVĚZDY Hvězdy jsou největší a nejdůležitější objekty ve vesmíru. Udává se, že v naší galaxii (Mléčné dráze) je 95% viditelné hmoty ukryto ve.
OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U Věda a vědecké poznání.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
HISTORIE NÁZORŮ NA VESMÍR.
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Obecná teorie relativity
Úvod do filozofie.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_11
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Scholastika Mgr. Vladimír Velešík.
VY_52_INOVACE_31_ Slunce ČLOVĚK A JEHO SVĚT 5. ročník
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_NPZ_ZAKON_SETRVACNOSTI
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Filozofické disciplíny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-02
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Revoluce ve Francii
Speciální teorie relativity
Měsíc Měsíc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Francouzský materialismus I
Jiří GRYGAR FZÚ AV ČR, Praha
JE VELKÝ TŘESK ČLÁNKEM VĚDY NEBO VÍRY?
Mechanika a kontinuum NAFY001
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Fyzika 6. ročník
Úvod do praktické fyziky
Fyzika 7.ročník ZŠ Newtonovy pohybové zákony Creation IP&RK.
Věda a víra Jiří GRYGAR Fyzikální ústav AV ČR, Praha
Vláda prvních Habsburků
Fyzikální veličiny.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Standardní model K< 0 K = 0 K > 0
Střední škola obchodně technická s. r. o.
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Rozmnožování organismů
VI. ročník ZŠ (praktická)
0. UKOTVENOST / IDENTITA Jakožto součást církve Kristovy nemá ČCE svůj původ ani svůj cíl sama v sobě, ale v Hospodinu, Bohu Izraele, který se v dějinách.
2. Centrální gravitační pole
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Měření tíhového zrychlení
Transkript prezentace:

Věda a víra, opravdu protiklady? Jiří Grygar Fyzikální ústav AV ČR Praha

Věda a víra, opravdu protiklady? „TEMNÝ“ STŘEDOVĚK ROZVOJ FORMÁLNÍHO MYŠLENÍ Scholastika 1193-1280 Albert Veliký (teolog a přírodovědec) 1225-1274 Tomáš Akvinský (tomismus: racionální teologie) 1285-1349 William Occam (Occamova břitva): „Jevy se nemají zmnožovati, pokud to není nevyhnutelné.“ Wilhelm LEIBNITZ: „Proč existuje spíše něco než nic?“ Albert EINSTEIN: „Věda bez náboženství je chromá; náboženství bez vědy je slepé.“ 31.12.2018

Věda a víra, opravdu protiklady? novověk 1543 Mikuláš Kopernik: heliocentrická soustava 1611 Galileo Galilei: pozorování dalekohledem 1618 Johannes Kepler: tři zákony pohybu planet 1687 Isaac Newton: Principia (Základy) 1725 James Bradley: Aberace světla hvězd 1839 Friedrich Bessel: Paralaxa hvězd materialismus 1796 Pierre Laplace vs. Napoleon 31.12.2018

Věda a víra, opravdu protiklady? REVOLUCE VE FYZICE 1916 Albert Einstein: OTR (megasvět) 1925 – 1927 Kvantová mechanika (mikrosvět) 1931 Kurt Gödel: Neurčitost v matematice 1948 George Gamow: Velký třesk 1980 Unitární teorie („Teorie všeho“) 1990 Deterministický chaos (počasí, život na Zemi) „Nenázorná“ věda! 31.12.2018

Věda a víra, opravdu protiklady? 1961- Jurij Gagarin: Během letu ve vesmíru Boha neviděl 1968-1972 Frank Borman /Apollo 8/: Evangelium James Irwin /Apollo 15/: baptistický kazatel Eugene Cernan /Apollo17/: „Bůh je skvělý inženýr“ Věda odpovídá na otázku: „Jak svět funguje?“ „Dětské“ otázky : PROČ? 31.12.2018

Věda a víra, opravdu protiklady? Galileo: dvě Boží knihy: Bible a Příroda Cesare kardinál Baronius (1538-1607): „Bible neříká, jak nebesa fungují, ale jak se máme do nebe dostat“ Podobenství – Bible je užívá kvůli univerzalitě a nadčasovosti Přirovnání k popularizaci vědy 31.12.2018

Věda a víra, opravdu protiklady? Blaise Pascal: „Ostrov poznání se zvětšuje, leč i délka pobřeží.“ ( = to, co řeší věda) Teilhard de Chardin: Směřování k bodu Ω! Louis Pasteur: „Protože jsem hodně studoval, věřím jako bretoňský sedlák. Kdybych studoval ještě více, věřil bych jako bretoňská selka.“ 31.12.2018

Věda a víra, opravdu protiklady? Matematická logika Kurt Gödel /1906 – 1978/: Nemožnost úplné formalizace vědeckého poznání __________________________________________________________________________ Matematika Přírodní vědy Teologie Axiomy Principy Dogmata Formální vědecké myšlení Neúplné poznání 31.12.2018

Věda a víra, opravdu protiklady? S přibývajícími znalostmi stoupá počet nezodpovězených otázek Základy věd jsou rozplizlé! PAVĚDA: Nemá formální myšlení Degenerované poznání: Neslučitelný protějšek věd i teologie Gilbert Keith Chesterton: „Od doby, kdy lidé přestali věřit v Boha, jsou ochotni uvěřit v každou pitomost.“ 31.12.2018

Věda a víra, opravdu protiklady? 1850 BEDŘICH ENGELS: Dialektika přírody Degenerace marxismu – leninismu na pavědu! 1946 Dominik PECKA, Artur PAVELKA, Bohdan CHUDOBA: Křesťanský realismus a dialektický materialismus 1980 Postmodernismus Paul FEYRABEND, Jean-François LYOTARD Dan QUAYLE: „Nejhorší, co se může stát s vašim rozumem je, že o něj přijdete!“ 31.12.2018

DOPORUČENÁ LITERATURA Universum – čtvrtletník České křesťanské akademie (U) Bukovská Z. aj. (ed.): Věda a víra: jednota, boj protikladů nebo lhostejnost? Aldebaran, Valašské Meziříčí (2004)   J. Davis: Kosmické finále. U35 (2000) V. Frei aj.: Křesťanská víra a vědecká skepse. U30 (1999) J. Grygar: O vědě a víře. Karmelit. n., Kostel. Vydří (2001)   J. Grygar: Svět vědy a víry. Aldebaran, Val. Meziříčí (2002)  G. Ladinský: O vesmíre, Bohu a večnosti. U18 (1995) J. Moravec: Teologie a přírodní vědy. U28 (1998) E.Larson,L.Witham: Vědci a náboženství v USA. U37(2000) K. Šprunk: Encyklika „Fides et Ratio“. U31 (1999) K. Ward: Proč Bůh musí existovat? U35 (2000) 31.12.2018