(obsah a rozsah pojmu, klasifikace pojmů)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slouží ke grafickému znázorn ě ní množin, vztah ů mezi množinami a operací s množinami. Vennovy diagramy Projekt OP VK - CZ.1.07/1.1.26/ „Matematika.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_303_Trojúhelník – výpočty Téma: Geometrie.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Mocniny s racionálním exponentem I.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Číselné množiny - přehled
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Neguj výroky. Urči jejich pravdivostní hodnotu
Lineární funkce - příklady
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Opakování na 3. písemnou práci
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
25.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků II. OBSAH a OBVOD
Lineární rovnice a nerovnice I.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Kvadratické nerovnice
8.1 Aritmetické vektory.
Matematická gramotnost Znaky dělitelnosti
Opakování na 4. písemnou práci
Základní konstrukce Obdélník (známe-li délku jedné jeho strany a úhel, který s ní svírá úhlopříčka)
Známe-li délku úhlopříčky.
Popis kvádru:. Popis kvádru: Vlastnosti kvádru: Kvádr má 8 stěn. Kvádr má 8 vrcholů. Kvádr má 12 hran. Kvádr má 1 dolní podstavu. Kvádr má 1 horní.
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
FUNKCE – soustava souřadnic
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
2.2 Kvadratické rovnice.
Základy infinitezimálního počtu
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Kvadratické nerovnice
TROJÚHELNÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Obvod a obsah rovinného obrazce I.
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Funkce kotangens (11).
Rovnice základní pojmy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Dvourozměrné geometrické útvary
Trojúhelníky Názvosloví Obvod Rozdělení Obsah Výšky v trojúhelníku
Základní konstrukce Obdélník (známe-li délku jedné jeho strany a úhlopříčky) Autor obrázků © Mgr. Radomír Macháň.
OPAKOVÁNÍ ZE 7. TŘÍDY.
REÁLNÁ ČÍSLA (mocniny a odmocniny) mocniny a odmocniny.
Autor obrázků © Mgr. Radomír Macháň
KMT/DIZ1 POJEM DEFINICE (pojmotvorný proces, pojmová mapa)
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Základní statistické pojmy
Primitivní funkce Přednáška č.3.
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Výšky v trojúhelníku Procvičení. Výšky v trojúhelníku Procvičení.
Matematický milionář Foto: autor
Výukový materiál pro 9.ročník
Čtyřúhelníky názvosloví rozdělení úhly úhlopříčky osová souměrnost
Úhly v kružnici Středový a obvodový úhel (vztah mezi nimi)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
TROJÚHELNÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
ČÍSELNÉ MNOŽINY Jitka Mudruňková 2014.
Lineární funkce a její vlastnosti
MATEMATICKÝ KUFR Téma: Geometrie (6.–9.ročník)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Množiny bodů v rovině Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

(obsah a rozsah pojmu, klasifikace pojmů) KMT/DIZ1 POJEM (obsah a rozsah pojmu, klasifikace pojmů) SZZK – otázka č.7 Logická organizace matematické látky Květoň, Luhan, Hejný-Kuřina, 25kapitol

abstraktní (nenázorný) obraz skutečnosti Pojem (koncept) abstraktní (nenázorný) obraz skutečnosti zachycuje podstatné vlastnosti objektů a vztahů vzniká při zobecňování a abstrakci v M bývá pro pojem termín a znak příklady: rovnoběžník, trojúhelník, bod, kružnice,podobnost kvadratická rovnice, rovnost, číslo, algebr. výraz limita funkce, spojitost  Úkolem U je vytvořit správné a trvalé představy a pojmy ve vědomí Ž. = koncept myšlenková představa pro třídu obdobných jevů,skutečností, předmětů apod. určen definicí (případně výčtem všech předmětů) označují se slovy nebo symboly Termín – slovo nebo slovní spojení s ustáleným a přesně vymezeným významem. PROCEPT spojení pojmu a procesu, dualita mezi procesem a konceptem, 3+2 procesuální transfer = vzájemný přechod od procesu ke konceptu

- vlastnosti jsou charakteristické pro pojem určen definicí příklad: Obsah (intenze) pojmu = souhrn vlastností - vlastnosti jsou charakteristické pro pojem určen definicí příklad: - rovnoběžník - rovná se rovinný obrazec ohraničený 4 úsečkami protilehlé strany jsou shodné (protilehlé úhly jsou shodné)  (úhlopříčky se navzájem půlí)  vztah 2 čísel, úseček atd.  vztah je R, S, T intenze pojmu = jeho obsah nebo význam vyjádřený nezbytnými obecnými vlastnostmi všech předmětů dané třídy intenzí čili obsahem pojmu čtverec je pravoúhlost a stejná délka stran; -každá vlastnost ze souhrnu vlastností je nutná pro vymezení pojmu -všechny vlastnosti dohromady jsou postačující k vymezení pojmu př. rovnoběžník – konvexní čtyřúhelník, jehož každé dvě protější strany jsou rovnoběžné

Rozsah (extenze) pojmu = souhrn objektů objekty mají vlastnosti dané obsahem pojmu určen klasifikací (tříděním) příklad: trojúhelník (podle stran) přirozená čísla (dle počtu dělitelů) různostranný rovnoramenný extenze čili rozsah pojmu = výčet předmětů či podřízených pojmů, jež pojem zahrnuje 1 > 1 rovnostranný rovnoramenný nerovnostranný prvočísla složená čísla

Vztah obsahu a rozsahu pojmu rozsah pojmu se rozšiřuje => obsah pojmu se _______ rozsah pojmu se _______ => obsah pojmu se ________ intenze pojmu = jeho obsah = význam vyjádřený nezbytnými obecnými vlastnostmi všech předmětů dané třídy intenzí čili obsahem pojmu čtverec je pravoúhlost a stejná délka stran; extenze pojmu = rozsah pojmu = výčet předmětů nebo podřízených pojmů, jež pojem zahrnuje. hierarchie pojmů Individuální pojmy spadají pod pojmy obecnější a ty pod ještě obecnější, takže tvoří hierarchie pojmů.

rodový pojem (=nadřazený pojem) druhový pojem (=podřazený pojem) Hierarchie pojmů rodový pojem (=nadřazený pojem) druhový pojem (=podřazený pojem) př. rovnoběžník x obdélník individuální pojem – do rozsahu patří právě 1 objekt obecný pojem – do rozsahu patří > 1 objekt př. prázdná množina x pravoúhelník { } hierarchie pojmů Individuální pojmy přitom spadají pod pojmy obecnější a ty pod ještě obecnější, takže tvoří hierarchie pojmů.

Klasifikace (třídění) pojmů odstrašující příklady: trojúhelníky – ostroúhlé, pravoúhlé, rovnoramenné, rovnostranné čísla – prvočísla, složená čísla, kladná čísla, záporná čísla, reálná čísla elementární funkce – lineární, kvadratické, logaritmické, exponenciální, goniometrické, racionální lomené např. klasifikace čtyřúhelníků rozklad rozsahu pojmu podle vedlejších znaků

Klasifikace (třídění) pojmů  vlastnosti správné klasifikace pojmů 1. třídění podle stejného znaku 2. úplné třídění 3. disjunktní třídění úplnost – zahrnuje všechny prvky rozsahu pojmu elementární funkce – algebraické x transcendentní racionální x iracionální polynomické x racionální lomené