Německá reformace, Martin Luther

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Reformace VY_32_Inovace_08SJ-4 Mgr. Jana Šenkeříková ZŠ A MŠ Nedašov Květen 2012.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
- ve druhé pol. 14. stol. se vyhrotila hospodářská krize ve společnosti; - došlo k církevnímu rozkolu – vznik reformního hnutí; - silná vlna černé smrti.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Lul_I_09 Poslední Přemyslovci I. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Čechy po husitské revoluci Název sady: Pozdní středověk.
Pokus o sjednocení Německa. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Pokus o.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Z latiny: přetvoření, obnovení, napravení, zlepšení
REFORMACE A rekatolizace
Český stát za vlády Lucemburků
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_08
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr. Jindřiška Řehořková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pražské červnové povstání
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Středověká filozofie PATRISTIKA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_30_Hádej_kdo_jsem _(1310 _1790)_šg2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Literatura doby husitské
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Téma (název prezentace)
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Jan Hus Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Texty jsou vlastní originální tvorbou autora.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
VY_32_INOVACE_1/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
Dvacáté století – vznik Československa a jeho meziválečný vývoj
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
Křesťanství a středověká Evropa
Název a číslo materiálu:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název a číslo materiálu:
Poslední Přemyslovci Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Texty jsou vlastní originální.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Revoluce ve Francii
Téma (název prezentace)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Španělsko v 16.století Nizozemská revoluce
Ferdinand I. Habsburský
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Revoluce v evropských zemích 1848
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_20
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Německá reformace, Martin Luther Mgr. Jiří Žilka

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_3.DE.15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: leden 2014 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Počátky novověku Materiál slouží k seznámení žáků s problematikou vzniku německé reformace a činnosti Martina Luthera. Sleduje problematiku formování reformace v Německu v 16. století. Soustředí se také na postižení významu reformace a luteranismu pro pozdější dějiny Evropy. Obrazový materiál je vhodný jako pomůcka pro osvětlení a srovnání událostí. Pomůcky: interaktivní tabule, dataprojektor, učebnice.

Německá reformace, Martin Luther

Reformace lat. obnovení, oprava, náprava Proces v křesťanské církvi těžiště v 16. století Cílem náprava poměrů v západní křesťanské církvi a návrat k původnímu křesťanství nezatíženému tradicí V průběhu reformace se vytvořily protestanské církve

Příčiny reformace

Krize církve a duchovní krize společnosti Nespokojenost věřících s životem církve Ztráta důvěry v církevní instituce Odklon církve od ideálů původního křesťanství Nákladná správa majetku církve Zavádění stále nových církevních poplatků

Politické zápasy o papežský stolec Avignonské zajetí papežů 1309 – 1378 Papežské schisma 1378 – 1417 Dvojpapežství a trojpapežství Simonie – svatokupectví Prodávání nebo kupování duchovních hodnot (svátosti, rozhřešení, odpustky) za hodnoty časné (peníze, protekce, různé služby nebo majetkové výhody)

Mnohoobročnictví Hromadění úřadů a výhod, které z nich plynuly Obročí (beneficium, prebenda) příjem spojený s určitou službou (officium), postavením nebo úřadem, případně i toto postavení samo (např. biskupská hodnost)

Martin Luther 1483 – 1546

Teolog, kazatel a reformátor Zakladatel protestantismu Autor duchovních, politických, pedagogických spisů, církevních písní a překladů Jeho nejvýznamnějším dílem je překlad Bible do němčiny

Martin Luther se narodil v Eislebenu jako jedno z devíti dětí horníka Vyrůstal v chudých poměrech Tvrdá výchova Jeho otec se postupně vypracoval na úspěšného podnikatele – financoval studia svého syna 1.

1501 – 1505 studoval na univerzitě v Erfurtu filozofii Po získání titulu magistra se zapsal na studia práv Krátce poté se rozhodl vstoupit do augustiniánského kláštera v Erfurtu 1507 byl vysvěcen na katolického kněze

1508 – na univerzitu ve Wittenbergu Přednášel filozofii, později i teologii 1512 se stal doktorem teologie a získal doživotní biblickou profesuru 1513 započal ve Wittenbergu kazatelskou činnost Při studiu Písma dospěl k poznání, že Boží milost platí pro každého, kdo ji vírou přijme

Počátky německé reformace 1517 - 1530

Lutherovo vystoupení ve Wittenbergu 31. října 1517 uveřejnění 95 tezí Určené pro akademickou diskusi Zejména kriticky reagovaly na praxi odpustků Papež Lev X. vydal v roce 1515 bulu o prodeji odpustků pro stavbu svatopetrského chrámu v Římě Psané latinsky

Poslal jako přílohu dopisu biskupovi mohučskému a magdeburskému Albrechtu Braniborskému Jejich vyhotovení a legendární přibití Lutherem na kostelní dveře ve Wittenbergu (k němuž však podle všeho ve skutečnosti nedošlo) se považuje za počátek reformace

95 tezí Kritika zlořádů tehdejší církve, především zneužívání odpustků Teze se bez vědomí Luthera rychle rozšířily Vyvolaly kvůli tehdejší všeobecné nespokojenosti s církví velký ohlas Oficiální místa moc nereagovala Pouze obviňování z kacířství ze strany dominikánů Luther byl chráněncem saského kurfiřta Fridricha III. Moudrého

2. 95 tezí, vydání z roku 1522

Luther byl předvolán do Říma Kurfiřt prosadil, aby Luthera vyslechl kardinál Kajetán v Augsburgu (1518) Lutherovi pohrozil klatbou 1519 se Luther účastnil disputace s doktorem teologie Eckem v Lipsku Popřel neomylnost papeže a koncilů Řím v roce 1520 vydal bulu s hrozbou klatby Luther vydal reformační spisy

Po veřejném pálení svých spisů reagoval Luther spálením papežské buly Lev X. 1521 nařídil Lutherovu exkomunikaci Když své teze neodvolal ani na říšském sněmu ve Wormsu, vydal císař Karel V. proti Lutherovi wormský edikt (prohlášení kacířem, zákaz spisů) Fridrich III. Moudrý nechal Luthera unést do azylu na hrad Wartburg Luther zde pobýval v letech 1521 – 1522 Překládal Nový zákon

Nové učení se rychle šířilo i pod vlivem Lutherova překladu Bible Byla do té doby veřejnosti prakticky nedostupná Lidé přecházeli na novou víru Mniši a jeptišky opouštěli kláštery Proti radikálním projevům (obrazoborectví a selské nepokoje) Luther ostře vystupoval

Na dalším říšském sněmu 1529 toto právo zrušeno 1526 na říšském sněmu ve Špýru rozhodnutí, že se volba náboženství přenechává vlastníkům země Cuius egio, eius religio Na dalším říšském sněmu 1529 toto právo zrušeno Evangeličtí stavové protestovali (odtud protestanti) opuštěním jednání

1530 předložili evangelíci na sněmu v Augsburgu Augsburské vyznání pokus o přiblížení katolické straně (zdůraznění společných rysů víry) zároveň první evangelické vyznání Katolické stavy odmítly a císař hrozil represemi 3. Philipp Melanchton

Augsburské vyznání augšpurské vyznání či aušpurské vyznání nebo konfese v latině (Confessio Augustana) a němčině (Augsburger Bekenntnis) Sepsané shrnutí učení evangelíků Autorem Philipp Melanchton Obsahuje celkem 28 článků ve 2 částech Melanchthon ji později několikrát doplňoval a upravoval

Šmalkaldský spolek Založily evangelické stavy na svou obranu Aliance luteránských knížat uvnitř římskoněmecké říše Vznikl 1531 Od roku 1535 spolek přijal každého, kdo byl ochoten přistoupit na Augsburské vyznání Neustále se rozrůstal Podporu mu vyjádřil i francouzský král František I. A sultán Sulejmán I. 1538 se spolek spojil s Dánskem

Období nepokojů mezi lety 1546 a 1547 na území Svaté říše římské Šmalkaldská válka Období nepokojů mezi lety 1546 a 1547 na území Svaté říše římské Probíhala mezi císařem Karlem V. a protestantskými říšskými knížaty 1547 – bitva u Mühlberka Poražen sbor protestantských kurfiřtů Po porážce se postupně vzdala všechna odbojná města v Německu císaři a šmalkaldský spolek byl rozpuštěn Vítězství nedokázalo zvrátit postup reformace

Augšpurský náboženský mír Mírová dohoda mezi císařem Karlem V. a říšskými knížaty Přijat na sněmu v Augsburgu 1555 Ukončeno první období náboženských válek v Německu Uznána náboženská svoboda – zásada cuius regio, eius religio Čí země, toho náboženství Poddaní měli možnost z náboženských důvodů emigrovat Potvrzena sekularizace (převedení církevního majetku do světských rukou) církevního majetku protestantskými knížaty do roku 1552 Faktické uznání rozdělení církve

Císař Karel V. bral uzavření míru jako svou osobní prohru 1556 odstoupil Španělsko a Nizozemí svému synovi Filipovi II. Září 1556 – zřekl se také vlády ve svaté říši ve prospěch bratra Ferdinanda došlo definitivně k rozdělení habsburského rodu na španělskou a rakouskou větev Zemřel 1558 4. Titulní strana jednoho z tisků náboženského míru

Závěrečné opakování Vysvětlete pojem reformace. Jaká byla situace v církvi v období vrcholného středověku? Zopakujte si, co víte o anglické a české reformaci. Za počátek světové reformace považujeme události v ______ (stát). Roku ____vystoupil ______a ve ______ zveřejnil svých ____ tezí. Bojoval zejména proti ______, za jediný základ křesťanství považoval ______. Proč se evangelíkům říká také protestanti? Co to byla Augšpurská konfese? Kdo byl jejím autorem? Vysvětlete, co to byl šmalkaldský spolek. Šmalkaldská válka. V čem spočíval význam bitvy u Mühlberka? Augšpurský náboženský mír. Vyberte si jednu osobnost spjatou s reformací a za pomoci internetových zdrojů zpracujte o této osobnosti krátký referát.

Zdroje CRANACH, Lucas. wikipedia.cz [online]. [cit. 29.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Martin_Luther_by_Lucas_Cranach_der_%C3%84lt ere.jpeg AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.cz [online]. [cit. 29.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:95Thesen.jpg CRANACH, Lucas. wikipedia.cz [online]. [cit. 29.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Philipp-Melanchthon-1532.jpg AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.cz [online]. [cit. 29.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Druck_Augsburger_Reichsfrieden.jpg

Literatura Dějiny zemí koruny české I. Od příchodu Slovanů do roku 1740. 4. vyd. Praha: Paseka, 1997, 315 s. ISBN 80-718-5096-9. KANTOREK, Pavel; SOCHROVÁ Marie. Dějepis I. v kostce pro střední školy. 1.vyd. Fragment, 2008. ISBN 978-802-5306-055. KVIRENC, Jan a Eliška KUNSTOVÁ. České dějiny do roku 1914: historie v dokumentech. Vyd. 1. Liberec: Dialog, 2006, 207 s. ISBN 80-867-6143-6. KVIRENC, Jan. Evropa do roku 1914: historie v dokumentech. Vyd. 1. Liberec: Dialog, 2007, 232 s. ISBN 978-808-6761-701. ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena a Zdeněk ŠAŠINKA. Odmaturuj! z dějepisu 1. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2006, 232 s. ISBN 80-735- 8059-4.

Konec