V hotelnictví a cestovním ruchu Marketingový mix
Pojem Marketing – soubor činností, které směřují k tomu, aby podnik správnému zákazníkovi, ve správný čas, za správnou cenu, správným způsobem předložil správný produkt.
Význam marketingového mixu Pomáhá definovat pozici produktu na trhu Vytváří celkovou marketingovou strategii firmy
4 „základní P“ Produkt – výrobek, služba Price - cena Place – umístění na trhu Promotion – podpora prodeje
Další „P“ využívaná v CR People – lidé Programming – programování Packaging – kompletování služeb Partnership - spolupráce
People - lidé Zaměstnanci jsou důležitou součástí poskytovaného produktu. Nutno zaměřit pozornost na: správný výběr vhodnou kvalifikaci další vzdělávání výchovu motivaci
Programování Pomáhá minimalizovat neprodejné zásoby (neobsazené pokoje, místa u stolu nebo v dopravním prostředku). Příklady: zvýhodněné mimosezónní zájezdy pro důchodce slevy v restauracích v době mimo tzv.“špičky“ víkendové zájezdy do měst
Kompletace balíků služeb Kompletace služeb slouží k uspokojování rozdílných potřeb zákazníků. Příklady: zajištění dopravy, ubytování a stravování nabídka fakultativních výletů sportovní vyžití
Spolupráce Vzájemná spolupráce podniků, které se podílejí na cestovním ruchu (doprava, ubytování, stravování, zábava) Uveď příklady spolupráce
Zdroje Irah Kučerová, Ekonomika se zaměřením na cestovní ruch, IDEA SERVIS, rok vydání 1997, ISBN 80-85970-14-7