VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma: Velká francouzská
Advertisements

Volnost – rovnost - bratrství
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
velmocenské postavení katolická kalvinistické luteránské země v úpadku bývalá koloniální velmoc - špatná politika Habsburků; spoléhají se na dovoz – nerozvíjí.
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE  BACHŮV ABSOLUTISMUS  VZNIK RAKOUSKA- UHERSKA  FORMOVÁNÍ ČESKÉ MODERNÍ OBČANSKÉ SPOLEČNOSTI.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE. 1. Složení společnosti Vládne král Ludvík XVI. + manželka Marie Antoinetta (dcera MT). 3 stavy: A) šlechta (neplatila daně)
FRANCIE REPUBLIKOU 18. STOLETÍ Autor: Lenka Mulačová Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_254.DEJ.01 Velká francouzská revoluce.
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE. Kde : FRANCIE Kdy : 1789 – 1799 Revoluce = náhlá, často násilná změna politického systému Velká francouzská revoluce = VFR.
 podmínkou pro vznik republiky=ústava  poslanci na ní pracují, Francie válčí dál  Francie velice oslabená – vzrůstají nepokoje a nespokojenost  soudní.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
31 př. n. l. – 476 n. l. Principát Octavius Augustus – titul princeps = první muž v říši způsob vlády – principát zvolen lidovým shromážděním nebo jmenován.
listopad 1797 listopad 1797: Napoleon Bonaparte se pevně chopil moci prosinec 1797 prosinec 1797: v platnost vstoupila nová ústava – značnou zákonodárnou.
Obchodní akademie, Střední odborná škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-19
ANGLIE V 16. A 17. STOLETÍ, ANGLICKÁ REVOLUCE
Základní škola Čelákovice
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
F R A N C I E ZA 30 TI-LETÉ VÁLKY: KRÁL LUDVÍK VIII.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Konstituční monarchie ve Francii
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Název projektu: Moderní škola
Češi za první světové války
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Naše země Evropa Francie Habsburská monarchie
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Raná řecká tyranida, Sparta
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Jakobínská diktatura. Jakobínská diktatura Jak dopadl během francouzské revoluce král? Proč byl popraven? Kdo vládl po jeho popravě? Jak to asi vypadalo.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DĚJEPIS – 8. ROČNÍK Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název projektu: Moderní škola
Právní dějiny na území Slovenska Ladislav Vojáček
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Revoluce ve Francii
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Španělsko v 16.století Nizozemská revoluce
Habsburská monarchie do roku 1848
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Velká francouzská revoluce
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
České a československé právní dějiny
Revoluce v roce 1848 Revoluce v Rakousku.
Římská republika.
Revoluční rok 1848 Francie, Itálie, Německo 2.stupeň ZŠ
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
MĚSTSKÉ STÁTY.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Francouzská revoluce – od republiky k císařství
REVOLUCE ROKU 1848.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
České a československé právní dějiny Ladislav Vojáček
Evropa v letech Věk revolucí.
Anglická revoluce
Riskuj.
Francie za vlády Napoleona III.
ČEŠI A NĚMCI SMĚŘUJEME K SAMOSTATNOSTI
Transkript prezentace:

VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE VFR

Doplň do pyramidy Sedláci Šlechtici Rolníci (bezzemci) Duchovní Měšťané (= obchodníci, řemeslníci, inteligence)

1. Složení společnosti Vládne král Ludvík XVI. + manželka Marie Antoinetta (dcera MT). 3 stavy: 1. stav = šlechta (neplatila daně) 2. stav = duchovní (neplatili daně) 3. stav = měšťané (lékaři, právníci, obchodníci, řemeslníci) platili daně + rolníci (90% - nepatří mezi stavy, bez osobní svobody)

Aktivita – zázračný lék na nemocné finance/ co je správná odpověď? Podpora zakládání nových manufaktur Zdrojem bohatství je zemědělství Drahé kovy je třeba vyvážet Vývoz musí být nižší než dovoz Zákaz stavby nových manufaktur Zdrojem bohatství je zahraniční obchod Drahé kovy musí zůstat doma Vývoz musí být vyšší než dovoz

2. Hospodářské problémy Náklady na válku a přepychový život královského dvora → hospodářská krize. Situaci chtěl král řešit svoláním generálních stavů (zástupci všech 3 stavů). Návrh na zdanění šlechty a duchovních narazil na odpor.

3. Generální stavy Se sešly 05/1789 ve Versailles Zástupci 3. stavu chtěli zrušit absolutismus + ústavu → opustili jednání (06/1789), prohlásili se za Ústavodárné shromáždění a přijali ÚSTAVU. (dokončena 09/1791)

4. Začátek revoluce Začala 14. července 1789 dobytím státního vězení – pevnosti Bastila.

5. Deklarace práv člověka a občana = nová ústava; Zrušení šlechtických výsad a poddanství (08/1789), rovnost občanů před zákonem; osobní svoboda, základní občanské práva. Vznikají politické kluby – např. jakobíni. dělení pravice X levice

6. Průběh revoluce Král byl nucen přesídlit do Paříže (10/1789), emigrace šlechty a duchovních; Král se pokusil o útěk (léto 1791), ale byl zajat. Špatná hospodářská situace → vyvlastnění církevního majetku. (09) 1791 se z Francie stala konstituční monarchie.

7. Konstituční monarchie Rozdělení moci na: A) výkonnou (král) B) zákonodárnou (volené shromáždění = poslanci). INTERVENCE (04/1792) válka proti X Rakousko a Prusko. dekret proti emigrantům hymna Marseillaisa nový kalendář – přelom letopočtu 1789 = rok 1

Vzhůru, děti vlasti, den slávy nadešel! Proti nám tyranie zvedá svůj krvavý prapor! Zvedá svůj krvavý prapor! Slyšíte v našem kraji řev divokých vojáků? Přicházejí vraždit naše děti, naše ženy v naší náruči! Ref.: Do zbraně, občané! Šikujte se pod prapory! Vzhůru! Vzhůru! Nechť krev nečistá napojí brázdy našich polí! Třeste se, tyrani! A vy, zrádci, hanbo celé země! Třeste se! Vaše otcovražedné plány dojdou konečné odplaty! Každý je vojákem připraveným k boji proti vám. Padnou-li naši mladí hrdinové, země zrodí nové, odhodlané k boji.

Francouzská armáda neměla schopné velitele, nízká disciplína, špatné zásobování. (08/1792) král sesazen a uvězněn 1792 – vznikla republika:

8. Republika (01/ 1793) – popraven král. Proti Francii se postavila i Velká Británie. K moci se dostávají jakobíni a zavádí diktaturu. (06/1793)

9. Jakobínská diktatura Moc měl Výbor pro veřejné blaho; V čele Maximilien de Robespierre. Popravy odpůrců, dekret o podezřelých, zvláštní soudy (47% - trest smrti), zrušeno právo na obhajobu,… popravy gilotinou.

Konec diktatury konec diktatury. Proti jakobínům vypuklo povstání, Robespierre byl zatčen a popraven (07/1794) konec diktatury.

10. Direktorium a konzulát Uklidnění situace. V čele Francie 5 členné direktorium. Vzpouru monarchistů (přívrženců krále) potlačil Napoleon Bonaparte. Vojenské úspěchy fr. armády. Napoleonovo tažení do Egypta (obrovský historický a kulturní význam).

Konec francouzské revoluce. (1799) Napoleon provedl státní převrat; V čele 3 konzulové. První konzul = Napoleon. Konec francouzské revoluce. „SVOBODA, ROVNOST, BRATRSTVÍ“ heslo revoluce