Ošetřovatelský proces Mgr. Hana Kašparovská Září 2013

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Koncepce zdravotní péče o bezdomovce
Strukturované učení PROJEKT EU
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Lidský faktor v dopravě!
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Tisková konference Vzdělávací projekt „Zdravá nemocnice“
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Klinická propedeutika
Péče o umírajícího dle vzoru LCP - zahraniční zkušenosti Anita Reda, Blanka Highfiel, Velká Británie.
Domácí péče Home care.
Plánování ošetřovatelské péče
Ošetřovatelský proces
Koncepce ošetřovatelství
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Daniel Jirkovský Ústav ošetřovatelství UK 2. LF a FN Motol
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 04
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Česká asociace sester Pracovní skupina pro kvalitu
Případová studie Seminář 2014.
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Model fungujícího zdraví
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Struktura bakalářské práce
Ošetřovatelský proces
Pedagogická diagnostika
Příjem pacienta na lůžkové oddělení a jeho bezpečí
Struktura bakalářské práce Seminář2013. Bakalářská práce jako - dokumentovaný výsledek studia oboru na VŠ součást SZZK (její obhajoba)
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Identifikace pacientů v MOÚ J. Kocourková, H. Vorlíčková, Masarykův onkologický ústav, Brno.
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.
Komplexní péče o pacienty na 1. interní klinice VFN a 1.LF UK v Praze Mgr. Markéta Čermáková nemocniční kaplanka.
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Sociální šetření a legislativa
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
Edukační standardy Beharková Natália.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Jana Chrásková, Ivana Lamková
Budoucnost domácí péče
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Ošetřovatelský proces Mgr. Hana Kašparovská Září 2013 Digitální učební materiál Ošetřovatelský proces Mgr. Hana Kašparovská Září 2013

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu  VY_32_INOVACE-1-1-OSE-1 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Hana Kašparovská Vzdělávací oblast Ošetřovatelství Tématická oblast Ošetřovatelský proces Téma Definice a význam ošetřovatelského procesu, fáze ošetřovatelského procesu Ročník 1. Datum tvorby 15.září 2013 Anotace Smyslem tohoto DUMu je výuka nové učební látky, DUM tvoří prezentace. Metodický pokyn Doporučené k výuce nové učební látky, délka aktivity 3 hodiny.

Charakteristika ošetřovatelského procesu Ošetřovatelský proces je cyklický a pokračující proces, který může v kterékoli etapě skončit, je-li problém vyřešen. Způsob organizace ošetřovatelské péče.

Charakteristika ošetřovatelského procesu Logický, systematický přístup zdravotnických pracovníků k ošetřování klienta. Souběžně s péčí umožňuje získávat další informace a modifikovat péči. Tvoří uzavřený celek, který se musí uplatnit najednou. Organizace práce na oddělení.

Potřeby nemocných Ošetřovatelský proces vychází z hodnocení potřeb klienta. Definice potřeby - nedostatek nebo nadbytek „něčeho“ např. jídla, spánku, odpočinku, tekutin… Uspokojování potřeb u jedince je individuální. Úzce souvisí s kvalitou života jednotlivce.

Význam potřeb pro člověka: Biologický - vyjadřuje stav narušené fyziologické rovnováhy. Ekonomický - potřeba něco vlastnit. Psychologický - cítit se dobře, spokojení. Zahrnuje i sociální oblast.

Využití znalostí v práci zdravotnického pracovníka Poznání a pochopení svých potřeb. Pochopení potřeb druhých. Tvoří základ pro hodnocení klienta a následné plánování intervencí. Teoretických znalostí lidských potřeb může využít v edukaci, v postoji ke klientovi, empatii - úcta k člověku…

Fáze ošetřovatelského procesu DIAGNÓZA OŠETŘOVATELSKÝ PLÁN HODNOCENÍ OŠETŘOVATELSKÉHO PROCESU REALIZACE PLÁNOVANÝCH OŠET. INTERVENCÍ ANAMNÉZA Obrázek č. 1 - Fáze ošetřovatelského procesu

Ošetřovatelská anamnéza Sběr informací o klientovi - „Kdo je můj klient?“ Sběr informací předpokládá profesionální všímavost, pozorovací talent, odborné znalosti. Schopnost vyhledávat data a různé údaje o klientovi.

Ošetřovatelská anamnéza Informace získáváme: rozhovorem pozorováním

Ošetřovatelská anamnéza Zdroje informací: klient zdravotnická dokumentace příbuzní zdravotnický personál

Ošetřovatelská anamnéza Obsah informací: identifikační údaje současný stav celkové informace o klientovi Získané poznatky zaznamenáme do ošetřovatelské dokumentace.

Ošetřovatelská diagnóza Získané informace zpracovává zdravotnický pracovník. Hodnotí potřeby klienta - vyhledávání problému. Problém - potřeby klienta, které nejsou uspokojeny vůbec či částečně - aktuální problémy např. bolest, deficit tekutin, hypertermie, únava, poruchy spánku, dušnost…

Ošetřovatelská diagnóza Problémy, které nevyvstaly, ale mohou u klienta nastat vzhledem k jeho zdravotnímu stavu - potencionální problém např. riziko infekce, riziko hypoglykémie, riziko krvácivých stavů… Edukační problém - nemocný např. nedodržuje zdravý životní styl a vzniká riziko určitých zdravotních potíží.

Ošetřovatelská diagnóza Pro zhodnocení potřeb a řešení problému sestra stanovuje ošetřovatelskou diagnózu - aktuální či potencionální. Ošetřovatelská diagnóza může být dvousložková nebo třísložková.

Ošetřovatelská diagnóza Příklady dvousložkové ošetřovatelské diagnózy: - Deficit sebepéče z důvodu operačního výkonu. - Porucha spánku z důvodu změny prostředí. - Porucha výživy z důvodu nechutenství.

Ošetřovatelská diagnóza Příklady třísložkové ošetřovatelské diagnózy: - Bolest břicha z důvodu operačního výkonu projevující se mimickým a slovním vyjádřením nemocného. - Porucha spánku z důvodu hospitalizace nemocného projevující se častým buzením, únavou.

Ošetřovatelská diagnóza Standardizované názvy ošetřovatelských diagnóz - NANDA Internacionál. Členění do 13 domén, které se skládají z několika tříd. Pod nimi je možno nalézt jednotlivé ošetřovatelské diagnózy. Ošetřovatelské diagnózy jsou označeny mezinárodním číselným kódem, který usnadňuje vyhledávání a zabraňuje v záměně. Např. porušený spánek 00095 akutní bolest 00132

Stanovení cíle a ošetřovatelský plán Po stanovení ošetřovatelské diagnózy stanovíme cíl, kterého chceme dosáhnout (odstranění nebo zmírnění problému) a plán ošetřovatelských intervencí, které umožní dosažení cíle.

Stanovení cíle a ošetřovatelský plán Cíl musí být: reálný individuálně specifikovaný a schválený nemocným stanoven čas dosažení - krátkodobý, dlouhodobý v souladu s lékařskou diagnózou hodnotitelný

Stanovení cíle a ošetřovatelský plán Řídí se potřebami nemocného. Je reálný. Musí respektovat technické vybavení oddělení. Musí být splněny ordinace lékaře. Podpora klienta nebo rodiny. Bezpečnost klienta. Používej výrazy: pouč, vysvětli, aplikuj, sleduj….

Realizace plánu Nutno plnit ordinace lékaře. Činnost vyplývá z harmonogramu práce a sesterských intervencí. Sestra zodpovídá za splnění úkolů v ošetřovatelském plánu, stvrzuje vše svým podpisem.

Hodnocení ošetřovatelského procesu Pokládáme si otázku: „Pomohla jsem klientovi?“ Zjišťujeme, zda bylo dosaženo cíle. Dosaženo cíle jen částečně nebo vůbec. Kritická analýza jednotlivých fází ošetřovatelského procesu.

Pokud nebyl cíl dosažen nebo jen částečně je nutné si položit otázky: Byly zvoleny vhodné intervence a byly dostačující? Prováděly se intervence správně? Byly intervence realizovány? Proč ne? Nedošlo ke změně potřeb nemocného během ošetřovatelského procesu? Byl zvolený cíl reálný? Měli jsme dostatek informací?

Faktory ovlivňující hodnocení osobnost lékaře osobnost klienta organizace práce zdravotnického týmu vztahy na oddělení, komunikace

Pozitiva ošetřovatelského procesu Hodnocení klienta a spolupráce mezi klientem a zdravotnickými pracovníky. Chronologický přehled postupu ošetřovatelské péče o klienta. Zdroj informací o klientovi, jeho zdravotním stavu a potřebách. Na základě informací možnost kontinuální ošetřovatelské péče o klienta.

Zhodnocení ošetřovatelských intervencí, jejich vliv na klienta. Možnost kontroly kvality ošetřovatelské péče. Kvalitní zdroj informací o klientovi, mezi jednotlivými odděleními i jiným zdravotnickým zařízením. Zdroj informací pro možné právní řízení. Využití ve vzdělávání zdravotnických pracovníků.

Zdroj KELNAROVÁ, Jarmila a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty - 1. ročník. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, s. 32 - 43. ISBN 978-80-247-2830-8 Obrázek č. 1 - archív autora

DĚKUJI ZA POZORNOST