PETR GINZ 1928 - 1944 Petr Ginz: nar. 1.února 1928, všestranně nadaný chlapec – napsal řadu povídek a rozepsal několik románů (jediný dokončený „Návštěva.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_ZAPADNI_CECHY_LAZNE.
Advertisements

Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
DĚTSKÝ DOMOV, ZŠ a SŠ Žatec. Moje škola Moje třída Naše škola je spojena z DĚTSKÝM DOMOVEM. Do naší školy převážně chodí děti z Dětského domova, ale i.
Příběh Jiřího Pitína obrazem a textem zpracovali žáci ZŠ Brigádníků z Prahy 10: Petra Tůmová, Aglaja Logosová, Simona Baranová, Jan Vrána, Martin Šesták.
Konstantin a Metoděj Vypracovala: Petra Mertová 4. B.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR. SOŇA KYSELOVÁ Název materiálu: VY_12_INOVACE _ D.9.A.31_kvetnove_povstani_zide_v_protektoratu
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_26.
VY_12_INOVACE_Rů_II_06 Polsko, Slovensko Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Horská služba ČR NONSTOP SOS
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_78 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
VY_32_INOVACE_Lul_II_13 Petr Ginz Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Ota Pavel Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
JAN ÁMOS KOMENSKÝ 28.BŘEZNA LISTOADU 1670.
24 JAZYKOVÝ ANIMAČNÍ POBYT-NĚMECKO Ve dnech se konal jazykový animační pobyt v Německu, Tabakstanne, který navštívily děti ze třetích a.
VY_32_INOVACE_Lul_II_12 Fredy Hirsch, Artur Berlinger a Valter Eisinger Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Databáze © Mgr. Petr Loskot
Jan Palach Tomáš Jílek.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Karel Poláček „Muži se dělí na dvě skupiny. Jsou zdvořilí a nezdvořilí. Nezdvořilý muž nenabídne dámě své místo. Zdvořilý muž, když postřehne vstupující.
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Specifické otázky společenské podpory početných rodin (Josef Zeman, Národní centrum pro rodinu) Cílem systému podpory rodin je udržení a postupný nárůst.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
ZOOKURZ Sexta 2016/17.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VY_32_INOVACE_Lul_II_09 Malá pevnost- Vnitřní pracovní komanda
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká poválečná literatura I.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Poměr v základním tvaru.
SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná Člověk a společnost 2
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Goethe-Institut Praha S knížkou do života (Bookstart) 23. října 2017
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Informace z učebnice I..
Životní cyklus.
Děti odsouzených rodičů
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska - druhé největší sdružení v ČR ( ) členů - založeno 1990 Základní poslání a cíle Sdružení:
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Poměr v základním tvaru.
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Život bez střeva , Praha.
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Tommy's Window Slideshow
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Každý den jsme trochu starší…
Transkript prezentace:

PETR GINZ 1928 - 1944 Petr Ginz: nar. 1.února 1928, všestranně nadaný chlapec – napsal řadu povídek a rozepsal několik románů (jediný dokončený „Návštěva z pravěku“ vyšel před několika lety tiskem); vytvořil několik set výtvarných prací zachycující Prahu i Terezínské ghetto. Nejznámější se stala jeho kresba tužkou „Země z Měsíce“, jejíž kopii vzal na palubu raketoplánu Columbia první izraelský kosmonaut Ilan Ramon.

PETR GINZ Tatínek žid Maminka nežidovského původu Esperantisté Sestra eva Praha – těšnov Školní časopis, divadlo Pomoc spolužákům Petr žil v Praze ve smíšené rodině v Praze – Těšnově, naproti bývalého Denisova nádraží. Měl o dva roky mladší sestru Evu. Otec byl Žid, matka nežidovského původu, oba rodiče byli nadšení esperantisté, velmi vzdělaní – dbali na zdravou životosprávu, s dětmi sportovali, vedli ke k četbě a kultuře.

PETR GINZ

PETR GINZ Čtenář Vynálezy a pokusy Linoryty, kresby, malby Výlety do přírody Klidný Vyrovnaný Přátelský Petr projevoval kromě literárního a výtvarného nadání zájem o mnoho věcí – miloval knihy Julese Vernea, rád vynalézal a byl nadšeným hledačem pravdy – ať se to týkalo historie, astronomie, paleontologie, zeměpisu, nebo další oborů. 

PETR GINZ Povídky Romány: . Za vteřinu kolem světa Cesta do středu Země Altajský mudrc Návštěva z pravěku  V roce 1939 dokončil román „Návštěva z pravěku“, který je parafrází „verneovek“ – popisuje objevení druhohorní příšery v oblasti Afriky, která se nakonec ukáže jako obří stroj sestrojený diktátorem napomáhající k zotročení domorodých obyvatel a likvidaci politických odpůrců. Jako u velké části svých děl, stylizuje se do postavy hlavního hrdiny – zde chlapce Pierra. 

PETR GINZ - PROTEKTORÁT Židovská škola Vyučování po směnách Školní akce Deník září 1941 - květen 1942 Protižidovská opatření Optimismus a vyrovnanou Říjen 1942 – transport Od roku 1941 do roku 1942 si vedl pravidelný deník, ve kterém kromě osobních zážitků popisuje očima kluka situaci v Praze v době protektorátu Čechy a Morava a postupující perzekuci Židů. V této době již nemohl navštěvovat školu s dětmi nežidovského původu, kromě stále omezovaného vyučování, navíc organizovaného „na směny“ , tj. střídavě dopoledne a odpoledne, byl, tak jako i další židovské děti, stále častěji nasazován na práce v Praze. Nic z toho ale neubralo jeho vrozenému optimismu, ani bytostnému nasměrování k dobru (jeho sestra např. vzpomíná, že si nepamatuje, že by někdy plakal). V tomto období se již výrazně projevují jeho organizační schopnosti při organizaci různých školních akcí a pomoci spolužákům (např. organizace benefiční sbírky ve prospěch kamaráda trpícího tuberkulózou), ale i společných klukovských hrách a výletech. Rád pobýval ale i sám – v tichu a přírodě – jeho maminka vzpomíná na jeho dlouhé výlety do Šárky. V říjnu 1942 byl povolán do transportu do Terezínského ghetta.

PETR GINZ - DENÍK Od roku 1941 do roku 1942 si vedl pravidelný deník, ve kterém kromě osobních zážitků popisuje očima kluka situaci v Praze v době protektorátu Čechy a Morava a postupující perzekuci Židů.

PETR GINZ - TEREZÍN Šéfredaktor VEDEM Člen samosprávy Výtvarné práce, povídky, básně, úvahy Babička a sestra eva Četba v knihovně V říjnu 1942 byl povolán do transportu do Terezínského ghetta, kde byl zařazen do tzv. „Chlapeckého domova (heimu) 1“ v objektu L 417 pod pedagogickým vedením Waltera Eisingera, mladého nadaného učitele z Brna, který vytvořil z několika desítek hochů bydlících společně v jedné místnosti (jedné ze tříd bývalé terezínské školy) živý, tvůrčí kolektiv (sami se nazývali „Republika Škid“), kde se chlapci nejen tajně učili, ale i zřídili vlastní samosprávu, ve které demokraticky řešili problémy svoje i svého okolí a také každý pátek vydávali v jednom výtisku časopis VEDEM.  Petr byl v životě „Jedničky“, zvláště v činnosti samosprávy a celkového života chlapeckého kolektivu jednou z nejvýraznějších osobností (ze vzpomínek jeho kamarádů i článků, které psal do časopisu je patrné, že jeho vliv na okolí byl velmi silný - dokázal posilovat dobré vztahy mezi lidmi, nacházet v každém člověku to dobré, být příkladem vlastní sebekázní a snahou o neustálý vnitřní rozvoj, ukazovat druhým skutečné hodnoty a dodávat neději, navzdory tomu, jak se situace v Terezíně jevila stále beznadějnější). Jeho nejdůležitější aktivitou byla ale práce šéfredaktora již zmíněného časopisu VEDEM. Kromě toho, že sám vytvořil velké množství reportáží zachycující život v ghettu, úvah, povídek a básní, systematicky inicioval literární, reportážní, nebo výtvarnou tvorbu i u svých kamarádů a tím i je vedl k osobnímu růstu, sebereflexi, vědomí vlastní hodnoty pro ostatní. Bylo obvyklé, že se svou dobrosrdečnou neústupností často „vynutil“ články i od kluků, kteří se sami v tomto ohledu považovali za zcela neschopné a tito pak dokázali vytvořit často velmi zajímavé texty.

Ukázka z dopisu Petra Ginze rodičům do Prahy (zdroj: www.rozhlas.cz). Koncem září 1944 byl Petr i se svým bratrancem Pavlem zařazen do „transportu na východ“ a po několikadenním čekání v Hamburských kasárnách 28.9.1944 byl transportován do Osvětimi. Jeho sestra, která odchod obou blízkých osob prožívala velmi bolestně, vzpomíná, že bratr byl „neuvěřitelně klidný“. Je pravděpodobné, že na cestu do Osvětimi si vzal svůj nedokončený román „Altajský mudrc“ v naději, že mu ho tam podaří dopsat. 

Transportní seznam

PETR GINZ - OSVĚTIM Příjezd - podzim 1944 Po nemoci Rovnou přidělen ke skupině určené do plynových komor Již nějakou dobu před transportem byl Petr nemocný, zesláblý. Po několikadenní cestě do Polska v „dobytčích“ vagónech byl po příjezdu do koncentračního tábora dle sdělení pamětníka po selekci dr. Mengelem poslán rovnou do plynové komory.

1.ÚNORA 2003 Na konci války se podařilo Petrovým kamarádům časopis VEDEM zachránit. V 70.letech byl připraven rukopis knihy „Je mojí vlastní hradba ghett?“, který tvořily hlavně vybrané články z VEDEM a vzpomínky kamarádů z „Jedničky“, kteří přežili. Z politických důvodů se ale tato kniha dočkala vydání až po převratu v roce 1989 a dnes je k dostání v Muzeu ghetta v Terezíně. Petrova sestra Eva i jeho rodiče válku přežili. Když se v roce 2002 chytal let prvního Izraelského kosmonauta, byl to právě Ilan Ramon, jehož matka také hrůzy koncentračních táborů zažila, který se rozhodl na svůj let vzít nějakou památku holocaustu. Ze všech možných obrázků se nakonec rozhodl pro Petrovu kresbu „Země z Měsíce“, kterou mladík vytvořil v Terezíně tužkou podle své fantazie. Let byl z důvodu počasí i řešení technických závad několikrát odložen, nakonec na svou misi vydal až 16.ledna 2003. Při návratu na Zem, dne 1.února 2003, pravděpodobně z důvodu nárazu zmrzlé izolační pěny do tepelného štítu, raketoplán explodoval a nikdo z jeho posádky nepřežil

O 60 LET POZDĚJI K této události byla českou poštou vydána příležitostná známka s Petrovou fotografií a reprodukcí jeho kresby, která shořela na palubě raketoplánu. Několik měsíců po havárii se sestře Petra Ginze, žijící tč. v Izraeli, ozval neznámý člověk z Prahy, že v domě v Modřanech, který koupil, nalezl Petrovy deníky z doby před deportací. Ty pak, po doplnění dalších vzpomínek a článků vydala jeho pod názvem „Deník mého bratra“ v nakladatelství Trigon. Tato kniha byla dosud přeložena do 14 jazyku. Před dokončením je obšírný dokumentární film "The Last Flight of Petr Ginz", natočený Floridskou universitou, USA. V březnu 2004 byla na Kleti nově objevená planetka s pořadovým číslem 50413 pojmenována Petrginz. V roce 2007 vyšel v nakladatelství Franze Kafky Petrův román „Návštěva z pravěku“.

ZDROJE Více na www.vedem-terezin.cz Transportní seznam byl uveřejněn se svolením Památníku Terezín. V prezentaci byla použita ukázka z pořadu Českého rozhlasu (dostupné na www.rozhlas.cz). Více na www.vedem-terezin.cz