vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem zkušenosti ze ZŠ Praha 4, Jižní IV Mgr. Bc. Daniel Kaiser
790 žáků (64 OMJ) Ukrajina, Rusko, Bulharsko, Slovensko, Moldavsko, Vietnam, Čína, Filipíny
příprava spolupráce v rámci Erasmus a Comenius (návštěva ve školách v Dánsku, Švédsku, Velké Británii) návštěva Haagu díky kontaktům našich učitelů návštěva Curychu v rámci česko-švýcarské spolupráce (pořádala Praha 4 a Letzi) semináře k výuce češtiny jako cizího jazyka
inspirace v cizině školní psycholog - sociální pedagog učebna pro výuku jazyka (průtoková třída) využití dobrovolníků, studentů ev. důchodců – bývalých učitelů zaměstnávání cizinců jako asistentů (jako součást rekvalifikačních kurzů a zapojení Úřadu práce) aktivity pro zapojení rodičů (migrantů a původních obyvatel)
realizace v ZŠ Jižní přípravná třída školní psycholožka – primární preventistka pomocník – spolužák, pomocník učitel (cizí jazyk) asistenti pedagoga dvojjazyční AP v knihovně, děti k ní docházejí podle rozvrhu plán pedagogické podpory (úprava rozvrhu, uvolnění z dalšího jazyka, z druhé hodiny Tv, úprava očekávaných výstupů) a případně IVP, žák si vede portfolio, sám hodnotí odpolední doučování – kurzy češtiny pravidelná setkávání s rodiči
podpůrné aktivity spolupráce s META, Inbáze, integrační centrum akce, projekty (Týden jazyků, Den Země, Svátek sousedů) kroužek Kompas, nabídka dalších spolků a kroužků příměstský tábor v srpnu – zrychlený kurz Centrum kolegiální podpory, nabídka „stínování“ nově financování přes Výzvu 28 OP PR (dvojjazyčná asistentka, interkulturní pracovník, doučování, odpolední kurzy češtiny, setkání s rodiči, školení pedagogů, inspirace v zahraničí)
Děkuji za pozornost.