Ekonomický vývoj ve vyspělých zemích

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření s penězi Milena Tichá
Advertisements

MAKROEKONOMICKÁ SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
REÁLNÝ – vyjadřuje skutečnou kupní sílu dané měny
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: A.
Teorie měnových kurzů.
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Peníze a cena Milena Tichá
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Makroekonomické agregáty
HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT – 1. ukazatel úrovně ekonomiky
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Metody měření HDP Mgr. Hana Grzegorzová.
Inflace Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Peníze, měna a úloha bank
Důležité ekonomické ukazatele
Makroekonomie a hospodářská politika
Světové hospodářství.
Základní makroekonomické ukazatele
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
Ekonomická gramotnost Dělba práce „Tam, kde dělá každý vše, bída klepe na chýše.“
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A12 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořenílistopad.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Podnikání a jeho formy Milena Tichá
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Hospodářský cyklus Milena Tichá
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Cenné papíry a burzy Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno.
„Konvergenční“ proces (několik postřehů) František Cvengroš Smilovice, listopad 2005.
Trh a jeho fungování Milena Tichá
GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
4. MĚNOVÉ KURZY.
1 2. Růst a cykly. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256 China600.
3. PLATEBNÍ BILANCE.
Inflace.
VNĚJŠÍ VZTAHY 1. OTEVŘENOST 2. PLATEBNÍ BILANCE 3. MĚNOVÉ KURZY.
Měnový kurz.
1 Růst, cykly a konvergence. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY
Globalizace Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zaměstnanost a nezaměstnanost Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY.
MĚŘENÍ VÝKONU NÁRODNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ ALENA KERLINOVÁ
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Soudobý svět Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
Reálná úroková míra Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mezinárodní ekonomická integrace Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Soudobý svět Ekonomický pohled
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Zaměstnanost a nezaměstnanost
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Hospodářství (ekonomika)
Hospodářský cyklus Milena Tichá
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Hrubý domácí produkt (HDP)
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Mezinárodní ekonomická integrace
Makroekonomie a hospodářská politika
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Ekonomický vývoj ve vyspělých zemích Milena Tichá

Ukazatele hodnocení ekonomického vývoje Tempo ekonomického růstu Míra inflace Míra nezaměstnanosti Obchodní a platební bilance, vnější zadluženost země

Tempo ekonomického růstu Procentuální změna hrubého domácího produktu za určité období

Tempo ekonomického růstu – vzorec výpočtu HDPt – HDPt-1 G = ---------------- x 100 (v %) HDPt-1 G - tempo ekonomického růstu HDP - hrubý domácí produkt t - čas

Míra inflace Procentuální změna cenové hladiny Vyjádřena indexem spotřebitelských cen Procentuální změna výdajů domácností na nákup spotřebního koše zboží a služeb za určité období

Míra inflace – vzorec výpočtu ISC08 – ISC07 r = ---------------- x 100 (v %) ISC07 r míra inflace ISC08 index spotřebitelských cen v roce 2008 ISC07 index spotřebitelských cen v roce 2007

Míra nezaměstnanosti podíl nezaměstnaných, kteří chtějí pracovat, na celkovém počtu ekonomicky aktivního obyvatelstva

Míra nezaměstnanosti – vzorec výpočtu n = ------- x 100 (v %) L n - míra nezaměstnanosti N - nezaměstnaní, kteří chtějí pracovat L - ekonomicky aktivní obyvatelstvo

Obchodní a platební bilance, vnější zadluženost země Obchodní bilance = suma cen vyvezeného / suma cen dovezeného zboží Platební bilance = suma plateb do zahraničí / suma plateb ze zahraničí Vnější zadluženost - nezaplacené pohledávky země vůči zahraničí za určité období (v USD)

Úkol Vyhledej dostupné, aktuální ekonomické ukazatele ek. vývoje pro: ČR,EU, USA Údaje si poznamenej. Uveď pramen. Prameny: Ekonom.iHNed.cz. [online]. Dostupný z WWW: < http://ekonom.ihned.cz/ Ekonom : Týdeník vydavatelství Economia. Vychází každý čtvrtek. ISSN 1210-0714.

Úkol Na základě zjištěných ekonomických ukazatelů posuď ekonomický vývoj ČR Porovnej jej s ekonomickým vývojem v EU a v USA Posuď, jak se promítá ekonomický vývoj ČR do každodenního života občanů

Základní kritéria hodnocení ekonomické úrovně HDP na jednoho obyvatele (v jedné, srovnatelné měně, nejčastěji v USD) Obtížný je převod národních měn na jednu společnou, porovnatelnou měnu (USD)

Převod národních měn na USD podle měnových kurzů podle parity kupní síly

Měnový kurz Cena měny Cena měnové jednotky jedné země vyjádřená v měnových jednotkách jiné země Příklad: 1 USD = 20 Kč

Úkol Vyhledej aktuální kurz Kč k USD a euru Uveď pramen

Parita kupní síly měny Porovnání kupní síly měnových jednotek různých zemí na domácích trzích Kolik Kč zaplatíme v ČR za to, co stojí v USA 1 USD Příklad: 10 dkg sýra v USA = 1 USD v ČR = 12 Kč 1 USD = 12 Kč

Propočty parity kupní síly jednotlivých měn Provádí odborníci Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) Nové údaje zveřejňuje OECD jedenkrát za tři roky

Úkol Zjisti, jaká je aktuální parita kupní síly Kč vůči USD Použij dat OECD

Porovnání ekonomické úrovně Podle HDP / obyv. (v USD) přepočet podle parity kupní síly je přesnější, než při přepočtu podle měnových kurzů Úkol: Dokážeš zdůvodnit proč?

Úkol Vyhledej aktuální údaje o vytvořeném HDP na jednoho obyvatele podle parity kupní síly v ČR a ostatních zemí EU (Můžeš použít data, která zveřejňuje Český statistický úřad, Eurostat, Mezinárodní měnový fond, Světová banka) Údaje si poznamenej Uveď pramen

Úkol Zhodnoť (na základě uvedených údajů) ekonomickou úroveň ČR, a to v porovnání Se zeměmi stření a východní Evropy S ostatními zeměmi EU Posuď, jak se promítá dosažená ekonomická úroveň do každodenního života občanů

Hrubý domácí produkt HDP - hrubý domácí produkt GDP - gross domestic product měřítko celkové finální produkce (zboží a služeb) vytvořené na určitém území za dané období

Hrubý domácí produkt - definice Celková peněžní hodnota finální produkce (zboží a služeb) vytvořená na určitém území (např. konkrétního státu) za dané období (zpravidla za jeden rok)

HDP - výpočet Suma cen finálních produktů (zboží a služeb) realizovaných na trhu na daném území za určitou dobu (zpravidla za 1 rok)

HDP reálný a nominální HDP nominální - v běžných cenách příslušného roku HDP reálný - ve stálých cenách k určitému výchozímu roku (eliminuje vliv inflace)

Úkol Vyhledej aktuální údaje o HDP vytvořeném v ČR Urči, o čem tyto ukazatel vypovídají Porovnej HDP vytvořený ve vybraných zemích (převedený na jednotnou měnu, dle stejné metodiky) Zhodnoť ekonomickou sílu jednotlivých zemí

HDP – důležitý ekonomický ukazatel HDP – měřítko ekonomické síly, ekonomického potencionálu země HDP / 1 obyvatele – měřítko ekonomické úrovně (vyspělosti) země Procentuální přírůstek HDP - tempo ekonomického růstu - měřítko dynamiky ekonomického vývoje země

Úkol Sestav žebříček pěti nejúspěšnějších zemí podle: vytvořeného HDP vytvořeného HDP na jednoho obyvatele dosaženého tempa ekonomického růstu Vytvořené žebříčky porovnej

Index lidského rozvoje Human development index HDI Nově používán OSN pro porovnání ek. úrovně jednotlivých zemí Umožňuje komplexnější posuzování ek. úrovně země

HDI – zahrnuje tři složky HDP/ 1 obyv. (dle parity kupní síly) Očekávanou střední délku života Úroveň vzdělání obyvatelstva Gramotnost dospělých Podíl žáků jednotlivých stupňů vzdělání na populaci příslušné věkové skupiny

Index lidského rozvoje – def. Bodová hodnota určující pozici dané země na škále průměrné délky života, vzdělanosti a HDP na 1 obyvatele (dle parity kupní síly)

HDP – klady a zápory + Mezinárodně srovnatelný - Nevypovídá o kvalitě a struktuře produkce - Nepočítá s negativními dopady výroby

HDI – klady a zápory + Přesnější než HDP - Chybí číselné řady a často také věrohodná data

Úkol Pokus se ukázat na to Jaká úskalí je nutno překonávat při porovnávání ekonomických ukazatelů Na základě čeho může docházet k nesprávné interpretaci ekonomických dat Jak je možné zneužít ekonomických údajů k manipulaci s veřejným míněním Literatura: Tichá, M. Hodnoty a hodnocení v ekonomii. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání [online]. Praha : VÚP v Praze, 2007 [cit. 2007-11-28]. ISSN 1802-4785. Dostupné na <http://www.rvp.cz/clanek/1277>. Tichá, M. Hodnoty a hodnocení v ekonomii. In: Hodnoty ve výchově, umění a sportu : Sborník z mezinárodní konference konané na UK Pedagogické fakultě v Praze dne 3.5. 2007. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2007, s 141-146. ISBN 80-7290-272-5

LITERATURA KONEČNÝ, Bronislav - SOJKA, Milan: Malá encyklopedie moderní ekonomie. Praha: Libri, 1996. ISBN 80-85983-05-2. VLČEK, Josef a kol.: Ekonomie a ekonomika. Praha: ASPI, 2003. ISBN 80-86395-46-4. VLČEK, Josef a kol.: Ekonomie pro neekonomy. Praha: Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-66-3.

LITERATURA Tichá, M. Hodnoty a hodnocení v ekonomii. Metodický portál RVP : Portál vzdělávání [online]. Praha : VÚP v Praze, 2007 [cit. 2007-11-28]. ISSN 1802-4785. Dostupné na <http://www.rvp.cz/clanek/1277>. Tichá, M. Hodnoty a hodnocení v ekonomii. In: Hodnoty ve výchově, umění a sportu : Sborník z mezinárodní konference konané na UK Pedagogické fakultě v Praze dne 3.5. 2007. Praha : UK Pedagogická fakulta, 2007, s 141-146. ISBN 80- 7290-272-5