Poezie a poetično v prostředí mateřské školy
POEZIE Základní žánr dětské literatury Ozvláštněná forma vyhovuje specifikám dětského myšlení Kultivovaný jazyk Jazyk v řeči vázané Zapamatovatelnost
Základní stavební jednotky Verš (rytmus, melodie) Stopa časoměrný/ sylabotonický verš Stopy: Trochej (je-de-vlá-ček- mo-to-rá-ček) Jamb (za- tro-chu- lás-ky- šel- bych- svě-ta- kraj) Daktyl (ko-ho-bych- mi-lo-val- ši- rém- tom- na svě-tě) Rým Sdružený aabb Střídavý abab Přerývaný abcb Obkročný abba
Prosodické prvky Eufonie Onomatopoie Epiteton ornans/konstans Přirovnání Oxymorón Hyberbola Eufemismus Apostrofa Metafora Personifikace Gradace Inverze Řečnická otázka Figury Anafora Epifora epizeuxis
Lidová poezie- znaky Počátky poezie pro děti Život lidu- moudrost, filosofie Součást lidové kultury Potřeba sdělovat zkušenosti- názor na život, optimismus Vázaná řeč = nadpřirozená moc Léčitelství Zaříkávání Kouzlení anonymita variabilita ústní tradice kolektivnost
Říkadla Sběratelství Jednoduchý úsporný verš zapamatovatelnost Spontánní rytmické skandování Dětské chápání jazyka- zvukové a rytmické Citoslovce, neologismy Plynulá mluva a artikulace Většinou spojená s pohybem Zaklínadla, zaříkávadla Škádlivky Vyvolávačky Rozpočítadla Hádanky Přísloví a pranostiky F. L. Čelakovský. K. J. Erben, J. Š. Baar, B. Němcová, F. Bartoš Český rok, Zlatý věnec velká a malá tradice (T. Swifft, M.L. von Franz)
Poezie autorská inspirovaní lidovou tvorbou X inovativní přístupy veršovaný folklór X moralistická a didaktická (J. Krulík, J. Prokop, V. M. Kramerius -abecedáře) Josef Václav Sládek K. V. Reis, K. A. Vinařický, J. Kožíšek Hrábky, drápky, odpadky. Krasohled české poezie pro děti 19. století inovativní přístupy V. Nezval F. Halas F. Hrubín J. Seifert J. Čarek
Josef Václav Sládek TRPASLÍK Chytli páni trpaslíka, schovali ho do žejdlíka. Když ho k soudu vyndat chtěli, nalézti ho neuměli. Tak byl drobný, tak byl malý. Nenašli ho. — Ti si dali! PŘED SPANÍM Už vyšel bílý měsíček a ztichla celá zem, a na tisíce hvězdiček hle, bdí nad jejím snem. A já jdu nyní spáti též tak šťastně, vesele — a celou noc mne ochraňtež, vy, boží andělé! LESNÍ STUDÁNKA … JARO Jaro přišlo do kraje, děcko laškovité, v očích mělo fialky, v líčkách šotky skryté. Kučeravé kadeře zářily jak slunce, rosu jako démanty mělo na korunce. Na ramenech motýlí křídla dvě se třpytí, roucho světle zelené v rybníku jak sítí. Kolem roucha z šípkových poupat mělo pásek, nad ním, zrovna u srdce, zpíval sedmihlásek.
Josef Kožíšek Rozpočítadlo U našeho lesíka Starý ježek naříká, Ztratil prý tam nové boty, Jak šel pánům do roboty. Nenaříkej, ježku náš, Mezi námi boty máš, Ať je našel ten neb ten, Vypíchej ho z kola ven
Vítězslav Nezval Zlaté kapičky Šiju, šiju hvězdný šat, pak jej budu vyšívat. Zlatou jehlou, zlatou nití na níž perličky se třpytí. Až jej celý vyšiju z hluboka se napiju čisté vody, čisté vody, v níž se lesknou zlaté body. Zlaté kapičky - jsou to rybičky.
František Hrubín Od jara do jara Špalíček pohádek
F. Halas - Poučení synovské: Když probudí se hlína, je to myš. Je-li sklu zima, zaroste větvičkama. Ryba je hastrmaní lžička, víš, a slza, slza je voda, co je sama
František Halas HÁDANKA PRVNÍ PROČ Vidíš ten šípek? Růženka pod ním spí. Kdo není hodný, ji ale nevidí! A proč nebyl šípek hodný? No, podívej se, jistě si s nožem hrál, až do krve se nešika pořezal! HÁDANKA PRVNÍ Moc a moc malých švadlenek pospíchá do domečku, tancují tam šlapáka po hebkém jehelníčku. Pak seberou kdejaký prášek a letí rovně nerovně až tam, kde malý Kulihrášek med mlsá paní královně.
Jan Čarek
Moderní poezie pohled z nitra, svět očima dítěte citoslovce, neologismy, dialogičnost, dějovost, komičnost, grotesknost J. Kainar – netradiční téma, velkoměsto, technika, hovorovost J. Skácel básně jako vyprávěnky L. Stehlík- civilizační pojetí, Ladovy veselé učebnice Z. Kriebel parodie, nonsens Hra se slovy a nečekané pointy J. Žáček
J. SKÁCEL Uspávanka s chlapcem, který dělá stojku na hlavě Chlapec dělá stojku, podívej se, hle, nohama je vzhůru, stojí na hlavě. Všechno je hned jiné, všechno dole hlavou, na zemi je nebe, lodě v mracích plavou. A jak obrátil se náhle chlapci svět, palouk, les i domy, jak mám přivonět k fialkám a bezu, chrpu utrhnout, když na hlavě stojí, když se nesmí hnout, aby neupadl, pro jediný květ, pro jedinou chrpu nepřevrátil svět.
Josef Kainar Nevídáno, neslýcháno! Já mám kompas, a ten kompas, ať je večer, ať je ráno, ukazuje k severu. Nevídáno, neslýcháno! To my máme doma budík, a ten budík, na mou čest, ať je večer, ať je ráno, ukazuje pořád šest.
Současný stav poezie Tendence psát pro děti i rodiče Nonsens, neologismy, neobvyklost témat Zhudebňování, poetizace prózy M. Kratochvíl, R. Malý, J. Bruckner, P. Šrut, P. Nikl S. Lenk, Z. Svěrák Neznalost autorů - sekundární anonymita, fóra, internetové stránky
Ivan Blatný Plot Byl jeden plůtek, divže se nerozutek. A každá jeho tyč, chtěla jít někam pryč. Sedmá pohádka. O džbánu Byl jednou jeden džbán veliký jako pán. No tohle! To jsou náhody! V tom džbáně byly jahody. Já jsem je všecky sněd a nemohl jsem zpět. A abych přišel s něčím novým, tak vám teď pro výstrahu povím: „Byl jednou jeden džbán veliký jako pán. No tohle! To jsou náhody! V tom džbáně byly jahody. Já jsem je všecky sněd ... Znáš to už nazpaměť?"
Pavel Šrut Srnčí přechodník Kalamajka mik, mik, mik, naučím vás přechodník. Švarný srnec z Brna do lesa se hrna kouká – hele, srna! První, druhá! Jaká vzpruha! Stály vám tam na louce dvě srny z Olomouce strachy trochu trnouce. A ten srnec láskou vrně myslí na ně ještě v Brně. Kalamajka mik, mik, mik, to je srnčí přechodník! Hejkal Pražským klukům na výletě pravil hejkal: „Poslechněte, mé jméno zní správně hýkal! Už dvakrát jsem podotýkal, a teď žádám výslovně, mluvte, prosím, spisovně. Když slyším to vaše ej – bejvám zlej a divokej!“
Miloš Kratochvíl - Pes nám spadla Vyšší ceny Až přinesu vysvědčení, to zas bude mela! Mamka bude lítat bytem jak divoká včela. Otec bude pochodovat ode dveří k oknu: „Copak nejsou nižší známky?! Já z těch čísel zcvoknu! Jedna čtyřka a tři trojky – to ti v hlavě straší…?“ Řeknu: „Tati, to je dobou. Všechno je teď dražší!“ Ponorka Měl jsem dotaz na norka: „Víš, co je to ponorka?“ Norek dumá a pak poví: „Je to vdova po norkovi.“
Listonoš vítr - Radek Malý Listí se pálí. Někde v dáli den šera už má nalito. Tady by listonoše hnali! Pálí se listy. Voní to. Sklizená pole ptáčky vábí a vůbec různé bytosti, tak scházíme se s přáním, aby nás nespálil mráz lítosti. Veverky, celé zadýchané, s oříškem běží, s žaludem. Než vyrostou z nich stromy, pane, my už tu třikrát nebudem. Na zídkách kočky. Hledí z výšky na prázdné mokré ulice. Jak, bráško, poznáš z téhle knížky, zda škrábne, či se tulit chce?
Zahádky Petr Nikl „Moře, rostoucí z páry, vyluhuje ryby. Pára, vrostlá do stromu, houstne ve smůlu. Stromy, rostoucí ze země, pouští plody. Země, rostoucí do nebe, tvoří hory. Nebe, rostoucí do vesmíru, tmavne. A vesmír posílá k zemi ptáky, kteří jsou z toho na větvi.“
Výběr poezie Vhodnost nelze definovat Přiměřenost věku, zkušenostem, zájmu Posloupnost Vhodná – pokud je použita s cílem dítě rozvíjet a posunout ho v jeho vývoji vpřed Nevyhýbat se smutnýma záporným emocím Vyvarovat se: podbízivým, polopravdivým či lživým, s nesmyslně zkrácenými slovy a agramatismy
Význam poezie objevovat svět, rozvíjet city k přírodě, společnosti. rozvoj fantazie a tvořivého myšlení, slovní zásoby posiluje paměť osvojení dovedností předcházejících čtení, psaní rozvoj kultivované řeči předcházet vadám řeči poslech básní, přednes, rýmovat, dotvářet rýmy, namalovat výjevy básní propojit s hudbou a pohybem - logogymnastické a grafomotorické cviky dramatické činnosti, diskuse
ukázky Ukázky moderní poezie můžete čerpat zde: http://www.citarny.cz/index.php/nove-knihy/knihy-pro-deti/basnicky-deti http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/frantisek-halas/halas-detem.html#ixzz3Rc9494rt