BEZPEČNÁ SANITKA „ZZS 21. století = bezpečná práce pro záchranáře

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odpovědnost při hospodaření s majetkem státu
Advertisements

POJIŠTĚNÍ ODPOVĚDNOSTI ZA ŠKODU
„Malá novela“ zákona č. 95/2004 Sb
„Malá novela“ zákona č. 96/2004 Sb
Právní problematika pitvy
Odpovědnost školy v oblasti rizik. Druhy odpovědnosti odpovědnost za škodu –škoda na zdraví, jiná nemajetková újma, škoda na majetku odpovědnost za přestupek.
Činnost právní kanceláře ČLK
Přiznávání odborné způsobilosti k výkonu povolání adiktologa
Studijní obor: Sociální činnost
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství Právní předpisy upravující činnosti zdravotnických a pedagogických pracovníků.
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Krajský úřad Vysočina, ul. Žižkova 57, Jihlava
Komerční a nekomerční pojištění
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Kolektivní vyjednávání. Kolektivní smlouvy (KS)  upravují individuální a kolektivní vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci a práva a povinnosti smluvních.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
O BČANSKÉ SOUDNÍ ŘÍZENÍ I. - obecné náležitosti každého podání soudu - soudní poplatky - ustanovení zástupce a) soudem b) Českou advokátní komorou.
Legislativa.
Řízení zdravotnictví z pohledu kraje – zdravotnické právo
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
Poučení a souhlas pacienta
Novinky ve specializačním vzdělávání
Zdravotnická záchranná služba (dále jen ZZS)
Základy medicínského práva
Odvolání z funkce a další zvláštnosti postavení vedoucího zaměstnance
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Právo sociálního zabezpečení Řízení ve věcech sociálního zabezpečení.
Správa na úseku zdravotnictví. Předpisy Listina základních práva a svobod zák. č. 2/1993 Sb. Listina základních práva a svobod zák. č. 2/1993 Sb. zákon.
Personální vyhláška Mgr. Lubomír Francl Místopředseda OSZSP ČR.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
ZÁKON O ZZS zkušenosti z provozu. Zákon o ZZS a související předpisy. Dne byl po dlouholetých diskuzích konečně schválen zákon o zdravotnické.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - CZ.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 24. – 25. září 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1 Mgr. Ing. Bc. Radek Neděla. Odpovědnost za škodu Odpovědnost zaměstnavatele = objektivní; předpoklady vzniku: - vznik škody, - protiprávní jednání nebo.
ZÁKONNÁ POJIŠTĚNÍ - teorie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Účelová neinvestiční dotace z rozpočtu MV – GŘ HZS ČR na výdaje jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Odpovědnost za škodu ve.
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Právní aspekty provozování nestátního zdravotnického zařízení.
Odpovědnost za disciplinární správní delikty. Pojem disciplinárního správního deliktu disciplinární (kázeňský delikt)=porušení disciplíny kázně disciplinární.
§ 180i Doklad o cestovním zdravotním pojištění při pobytu do 90 dnů (1) Požadavky na cestovní zdravotní pojištění stanoví přímo použitelný právní předpis.
MUDr. Marek Slabý předseda AZZS ČR. Zdravotnická záchranná služba je zdravotní službou dle zákona č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách, v jejímž rámci.
Zdravotní péče v ČR,.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Pojišťovnictví Pojišťovnické & pojistné právo
CESTOVNÍ POJIŠTĚNÍ základní informace ke smlouvě
Nemocenské a další sociální dávky v ČR
Zákoník práce 1 – Zákoník práce
Zákon č. 96/2004 Sb. změny po X. novelizace v podobě
Plán legislativních prací vlády na rok Legislativní činnost Ministerstva zdravotnictví Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
Povinnosti a práva zdravotnických pracovníků
Právo sociálního pojištění
Správa sociálního zabezpečení
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
Podávání léků v pobytových zařízeních sociálních služeb  kompetence a úhrada  ve světle účinné legislativy, stanovisek MPSV a MZ a Metodiky VZP ČR pro.
Základní zákony a instituce ve zdravotnictví
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Občanské soudní řízení I.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
PaedDr. Alena Gajdůšková místopředsedkyně Výboru pro sociální politiku Výbor pro zdravotnictví Petiční výbor POSLANECKÁ SNĚMOVNA PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY.
Transkript prezentace:

BEZPEČNÁ SANITKA „ZZS 21. století = bezpečná práce pro záchranáře = bezpečí pro pacienty“

Právní pomoc ze strany OSZSP ČR zaměstnanci OS – právníci spolupracující advokáti smlouva s pojišťovnou DAS pomoc členům pomoc odborovým organizacím žádosti o vyjádření příslušná ministerstva - expertní stanoviska ministerstev

Individuální právní ochrana prostřednictvím DAS pro členy OSZSP ČR = zaměstnance, či osoby v obdobném postavení z pracovněprávních vztahů nebo služebního poměru a to 24 hodin denně, 356 dnů v roce vztahuje se také na zdravotnické výkony typu první pomoci poskytnuté pojištěnou osobou v mimopracovní době

Pomoc v oblasti pracovního práva Pracovněprávní nároky zaměstnance na náhradu újmy proti zaměstnavateli (například pracovní úrazy, nemoci z povolání a s tím spojené škody na věcech a ušlém výdělku) Obrana zaměstnance proti nárokům zaměstnavatele (například škody na služebním vozidle, škody na majetku zaměstnavatele, spory ve vztahu k nadspotřebě pohonných hmot) Jiné pracovněprávní spory zaměstnance se zaměstnavatelem (například spory ohledně ukončení pracovněprávního vztahu, spory o dlužnou mzdu či plat, spory o cestovní náhrady) Trestné činy, přestupky, disciplinární, kárné a jiné správní delikty (například újmy na zdraví způsobené nesprávným pracovním postupem) Nároky a spory ze soukromého pojištění (například spory s pojišťovnami týkající se plnění z pojištění odpovědnosti zaměstnance za škodu způsobenou zaměstnavateli, spory z úrazového pojištění)

Pomoc v oblasti soukromého práva pracovní úraz, poškození vozidla, vykradení bytu, apod., trestní, přestupkové, disciplinární, kárné nebo jiné správní řízení vedené proti pojištěnému, odebrání řidičského průkazu, spor o výši pojistného plnění od jiného pojistitele, reklamování zboží, exekuce, insolvence, dopravní nehoda, nevyplacení mzdy, porušení pracovní kázně, porušení povinností ze strany zaměstnavatele, předvolání k podání vysvětlení, řízení o odejmutí invalidního důchodu, jednání o koupi osobního vozidla či rodinného domu, jednání o vzniku či ukončení pracovního poměru, rozvodové řízení apod, Posouzení nebo sepsání konkrétních smluv .

Pomoc odborovým organizacím Pomoc při zakládaní odborových organizací a jejich fungování Pomoc při kolektivním jednání se zaměstnavatelem Vzorové kolektivní smlouvy Pomoc při připomínkování vnitřních předpisů zaměstnavatele Pomoc v komunikaci při sporech se zaměstnavatelem Pomoc při vyjednávání se zřizovatelem Platforma pro výměnu názorů a zkušeností – sekce

Dotazy na Ministerstvo zdravotnictví Jsou zdravotničtí pracovníci nelékařského zdravotnického povolání jako členové výjezdové skupiny RZP oprávněni rozhodnout o ponechání pacienta na místě; pokud ano, za jakých podmínek?

Odpověď Ministerstvo zdravotnictví Za výkon povolání zdravotnického záchranáře se považuje činnost v rámci specifické ošetřovatelské péče při poskytování přednemocniční neodkladné péče, a dále při poskytování akutní lůžkové péče intenzivní, včetně péče na urgentním příjmu. Dále se zdravotnický záchranář podílí na neodkladné, léčebné a diagnostické péči. Odbornou způsobilost k výkonu povolání zdravotnického záchranáře má také zdravotnický pracovník, který získal odbornou způsobilost k výkonu povolání všeobecná sestra podle § 5 a specializovanou způsobilost v oboru sestra pro intenzivní péči a byl členem výjezdové skupiny zdravotnické záchranné služby nejméně v rozsahu alespoň poloviny týdenní pracovní doby po dobu 5 let v posledních 6 letech.

Podle § 17 odst. 1 vyhlášky č. 55/2011 Sb Podle § 17 odst. 1 vyhlášky č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, zdravotnický záchranář vykonává činnosti podle § 3 odst. 1 a dále bez odborného dohledu a bez indikace vykonává činnosti v rámci specifické ošetřovatelské péče při poskytování přednemocniční neodkladné péče, a dále při poskytování akutní lůžkové péče intenzivní, včetně péče na urgentním příjmu. Podle § 55 odst. 2 vyhlášky č. 55/2011 Sb. sestra pro intenzivní péči při poskytování neodkladné péče, poskytuje specifickou ošetřovatelskou péči a neodkladnou diagnosticko-léčebnou péči podle § 17.

Z výše uvedených citací právních předpisů upravujících způsobilost k výkonu zdravotnického povolání zdravotnického záchranáře vyplývá, že odborná způsobilost tohoto nelékařského zdravotnického pracovníka jej opravňuje, a to i bez indikace (lékaře), s ohledem na stupně naléhavosti tísňového volání k poskytování specifické ošetřovatelské péče. Jestliže zákon a vyhláška opravňují zdravotnického záchranáře k poskytování tohoto typu péče i bez lékařské indikace, rozumí se, že je současně oprávněn rozhodnout o nepotřebnosti další (specializované lůžkové) péče. Zákon současně stanoví, že se zdravotnický záchranář podílí na diagnostické péči, stejně jako je oprávněn podle vyhlášky o činnostech přijímat, evidovat a vyhodnocovat tísňové výzvy z hlediska závažnosti zdravotního stavu pacienta a podle stupně naléhavosti, zabezpečovat odpovídající způsob jejich řešení za použití telekomunikační a sdělovací techniky.

Co se týká práv a povinností poskytovatele zdravotnické záchranné služby, tyto jsou upraveny speciálně v zákoně č. 374/2011 Sb. o zdravotnické záchranné službě, resp. v zákoně č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách. K požadavku upřesnění za jakých podmínek může být pacient ponechán na místě, aniž by došlo k negativnímu reverzu, je taxativní stanovení takovýchto podmínek neúčelné a velice obtížné, neboť vždy záleží na posouzení konkrétního zdravotního stavu individuálního pacienta a okolností v místě zásahu. I v případě, že by takovéto podmínky byly stanoveny příslušnými odborníky, je možné je zapracovat do tzv. „Doporučených postupů", které jsou v gesci příslušných odborných společností a jsou stejně právně (ne)závazné, jako metodiky uveřejněné ministerstvem ve Věstníku. Nadto jsou „Doporučené postupy" při změně jejich obsahu rychleji aktualizovány, než je tomu ve Věstníku.

Dotaz na ministerstvo zdravotnictví Jsou zdravotničtí pracovníci nelékařského zdravotnického povolání jako členové výjezdové skupiny RZP oprávněni v podmínkách ZZS od pacienta převzít tzv. negativní revers po odpovídajícím předchozím poučení pacienta?

Odpověď Ministerstvo zdravotnictví Informace o zdravotním stavu podává pacientovi dle § 31 odst. 3 zákona o zdravotních službách zdravotnický pracovník způsobilý k poskytování zdravotních služeb, kterých se podání informace týká (pokud se pacient poskytnutí informací z vlastní vůle nevzdá), z čehož plyne, že tatáž osoba, tj. i nelékařský zdravotnický pracovník je oprávněn převzít od pacienta negativní revers. Uplatní se tak § 34 odst. 3 zákona o zdravotních službách, podle něhož pacientovi, kterému byla podána informace o zdravotním stavu, nebo se podání informace podle § 32 odst. 1 vzdal a který odmítá vyslovit souhlas s poskytnutím zdravotních služeb, nejde-li o případ, kdy lze zdravotní služby poskytnout bez souhlasu, je opakovaně podána informace o jeho zdravotním stavu v rozsahu a způsobem, ze kterého je zřejmé, že neposkytnutí zdravotních služeb může vážně poškodit jeho zdraví nebo ohrozit život. Jestliže pacient i nadále odmítá vyslovit souhlas, učiní o tom písemné prohlášení (revers). Ačkoliv ustanovení § 34 odst. 3 zákona o zdravotních službách nestanoví, vůči komu pacient prohlášení o odmítnutí vyslovení souhlasu činí, je třeba vyložit toto ustanovení v kontextu s § 31 odst. 3 zákona o zdravotních službách, který hovoří pouze o zdravotnickém pracovníkovi obecně (a je to tak nepochybně správně).

Děkuji za pozornost