Model intenzivní podpory

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Matice školské 3, České Budějovice
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Kvalitní škola – kritéria a indikátory hodnocení
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/ Příjemce podpory: Vysočina Education Partner projektu: Kraj Vysočina Rozpočet projektu: ca ,- Kč.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno MAP je místní akční plán vzdělávání, který bude prioritně zaměřen na rozvoj kvalitního a inkluzivního vzdělávání.
Ředitel Název operačního programu: OP VK Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ve městě Brně Aktuální informace k realizaci projektu MAP 9. březen 2016.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Projekt MAP Turnovsko. Cíl projektu  podpora a rozvoj spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání v rámci ORP Turnov  vytváření Místního.
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Metodická pomoc realizátorům MAP zejména v oblasti podpory kvalitního a společného vzdělávání dětí a žáků.
IPs Strategické řízení a plánování ve školách a v územích Hlavní cíl projektu Zlepšit strategické řízení a plánování ve školách a v území prostřednictvím.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
MAP – Místní akční plán ORP RK
Strategické řízení a plánování
VÍTÁME VÁS NA SPOLEČNÉM SETKÁNÍ PARTNERSTVÍ MAP ORP BEROUN
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích –
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
Vazba na Operační programy
Budování kapacit pro rozvoj škol II
Komplexní systém hodnocení
Krajské akční plánování
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích –
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Aktuální informace o projektu
Podpora začínajících učitelů ze strany ředitele školy Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) reg. číslo projektu: CZ /0.0/0.0/17_052/
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Od MAP I k MAP II v Plzeňském kraji
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Datum konání: 5. února 2018 Místo konání: Velké Meziříčí, JUPITER club
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Model intenzivní podpory
Vítejte na třetí místní konferenci
Vítejte na třetí místní konferenci Strategické řízení a plánování
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích Ústí nad Labem
Model intenzivní podpory
Model intenzivní podpory
Intenzivní podpora škol
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Model intenzivní podpory
Místní akční plán rozvoje vzdělávání pro Prahu 12
Model intenzivní podpory
Financování digitálního vzdělávání z OP VVV
PS Vzdělávání NS MAS ČR – Pardubický kraj 2017
Transkript prezentace:

Model intenzivní podpory IPs Strategické řízení a plánování ve školách a v územích

Základní informace Realizace projektu: 1. 3. 2016 – 30. 11. 2021 Cílová skupina: vedoucí pedagogičtí pracovníci MŠ, ZŠ a SŠ, VOŠ, pedagogičtí pracovníci MŠ, ZŠ (vč. škol. zařízení: ŠD a ŠK), pracovníci zřizovatelů mateřských a základních škol, příjemci IPo Místní akční plány.

Zdůvodnění projektu Studie Klesající výsledky českého základního a středního školství (McKinsey & Co., 2010): Řízení kvality výuky je klíčovou oblastí, která ovlivňuje výsledky vzdělávání Kvalita výsledků vzdělávání v České republice v porovnání s dalšími zeměmi OECD je pouze průměrná a výhled do budoucna je negativní V ČR nízká podpora učitelům při zlepšování kvality výuky ze strany ředitelů Nízká podpora ředitelů ze strany zřizovatelů Přílišná zatíženost ředitelů administrativními a provozními úkony Pouze 20% času na zlepšování kvality výuky

Zdůvodnění projektu Studie TALIS (ČŠI, 2013): Klíčovou součástí strategického řízení ve školách je hodnocení činnosti pedagogů a plánování jejich profesního rozvoje Pouze 22% času věnují ředitelé činnostem spojeným s výukou – administrativní zahlcení, nedostatek personálních a materiálních zdrojů Nízký počet realizovaného profesního vzdělávání v návaznosti na hodnocení práce pedagoga – pouze 30% Nízká míra zapojení individuálních forem podpory především u začínajících učitelů – pouze 8% učitelů působí jako mentoři Nízké zastoupení spolupráce mezi školami, práce s portfolii, síťování, společné plánování výuky, týmová výuka Ředitelé uplatňující pedagogické vedení pracují systematicky s hodnocením pedagogů a jejich dalším rozvojem

Zdůvodnění projektu Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání v ČR (2012): Ve školách uplatňováno pedagogické vedení v minimální míře (na rozdíl od administrativního nebo manažerského přístupu) Hodnocení pedagogů není prováděno systematicky a u všech Význam dalšího vzdělávání učitelů je formálně uznáván, avšak minimální vazba mezi dalším vzděláváním a hodnocením učitelů funguje externí hodnocení škol, jeho důraz na zlepšování škol je však omezený Doporučení OECD: Vytvořit ucelený rámec pro hodnocení v celém školském systému posílit takového hodnocení učitelů, jehož účelem je zkvalitňování jejich práce posílit hodnocení škol a rozvoj pedagogické role vedení školy zlepšit dovednosti ředitelů škol v oblasti pedagogického vedení a posílit hodnocení těchto dovedností.

Cíl intenzivní podpory Kompetentní, sebevědomé vedení školy, které zná potřeby rozvoje školy a pedagogického sboru, definuje srozumitelné a realistické strategické cíle, plánuje a realizuje adekvátní a efektivní řešení. Cíle bude dosaženo prostřednictvím: Vytvoření a ověření systému podpory širšímu vedení školy v oblasti strategického řízení a pedagogického vedení. Zajištění metodické a koordinační podpory širším aktérům vzdělávací politiky v územích (IPo MAP).

Co projekt nabízí vedení škol Zapojení do systému tzv. intenzivní podpory Individuální poradenská a konzultační podpora po dobu dvou školních let, Provázení celým cyklem strategického řízení, Mentorská, koučovací a supervizní podpora, Účast na prezenčních a distančních vzdělávacích programech, semináře šité na míru, Metodiky a manuály pro vedení školy, vzorové dokumenty, Zapojení do kooperativní sítě škol (benchlearning). Využívání poradenských služeb odborných pracovníků v Centru podpory (např. v oblasti strategického řízení, dotací OP VVV, šablon)

Co projekt nabízí ostatním aktérům v území Příležitosti společně definovat strategické vize rozvoje vzdělávání v územích Místní konference pro příjemce IPo MAP, školy a zřizovatele, Informační setkání pro příjemce IPo MAP, Infopanely pro zřizovatele Metodickou podporu při tvorbě MAP a implementaci opatření Vzorový MAP, Metodické listy k tvorbě MAP (Inspiromaty) Účast na vzdělávání Např. v tématech tvorby místního akčního plánu, komunitního plánování, vedení pracovních týmů, strategického řízení a plánování, priorit rozvoje vzdělávací politiky MŠMT

Co přinese školám zapojení do intenzivní podpory Zmapování a analýza současného stavu školy, Ujasnění, kam má škola směřovat a jaké jsou její priority - cílový stav, Nalezení cesty k dosažení žádoucího stavu vzdělávání ve škole, Vytvoření realistického akčního plánu rozvoje školy a plánu rozvoje pedagogických pracovníků, Zefektivnění výchovných a vzdělávacích aktivit ve škole, vč. zájmového vzdělávání, Zapojení místní komunity do rozvoje školy (MAP), Vyhledání externích finančních zdrojů pro realizaci aktivit.

Co přinese zapojení do intenzivní podpory řediteli Odbornou externí podporu při realizaci plánu rozvoje školy, Podporu širšího vedení školy ve svých záměrech vedoucích k rozvoji školy, Širší vedení školy schopné týmové práce, vybavené kompetencí plánovat a strategicky řídit, Pedagogický sbor schopný plánovat, organizovat, realizovat a reflektovat výuku, Zapojení zřizovatele do dění školy, v ideálním případě podporu zřizovatele, Rady a informace, kde najít finanční prostředky na realizaci aktivit (v rámci akčního plánu).

Co přinese zapojení do intenzivní podpory pedagogům Možnost participace na rozhodování o rozvoji školy, Možnost prezentovat své potřeby a preference a začlenit je do plánu rozvoje školy , Vedení školy, které naslouchá, Vedení školy, které má jasnou vizi, Jasné vědomí, kam škola směřuje a jaké má priority, Srozumitelný a efektivní systém plánování, řízení a vyhodnocování výukových procesů a činnosti ve své třídě, Garanci systematického profesního rozvoje, Kolegiální a kooperativní školní klima.

Systém intenzivní podpory Cíl: pomoci školám zlepšit strategické řízení a plánování a pedagogické vedení Cílová skupina: MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ nejsou vyloučeny z podpory Prostředek: model Systému intenzivní podpory školám Diagnostika potřeb škol a nabídka podpory na míru Prezenční a distanční vzdělávání, metodiky, plány rozvoje školy, nástroje vnitřní evaluace školy, sebehodnotící nástroje pro ředitele, nástroje hodnocení PP, plán rozvoje PP, individuální formy pomoci, benchlearning

Východiska pro tvorbu modelu intenzivní podpory Metodika Kvalitní škola (ČŠI) Koncepce a rámec školy Škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje Škola má ŠVP, který vychází z vize a ze strategie rozvoje školy Škola funguje podle pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci Škola je vstřícné a bezpečné místo Škola spolupracuje s vnějšími partnery Pedagogické vedení školy Vedení školy aktivně řídí, vyhodnocuje práci školy a přijímá opatření Vedení školy aktivně vytváří zdravé školní klima Vedení školy pečuje o naplnění potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj Vedení školy usiluje o optimální materiální podmínky vzdělávání Vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvoj

Zapojení škol – etapy Školy budou do intenzivní podpory vstupovat ve třech etapách: 1. etapa: od 1. 9. 2017 (10 škol) 2. etapa: od 1. 9. 2018 (50 škol) 3. etapa: od 1. 9. 2019 (20 škol) Podpora každé zapojené školy je 20 měsíců (2 školní roky) 1. pololetí – identifikace rozvojových potřeb školy Výstup: Analytická zpráva Rozvojové potřeby školy 2. pololetí – definování strategických cílů a vizí Výstup: Školní akční plán 3. a 4. pololetí: implementace opatření ŠAP, evaluace Výstup: Evaluační zpráva o pokroku školy, reflektivní zpráva za organizaci

Vzdělávání Tvorba vzdělávacích programů a materiálů Prezenční vzdělávání SRP, pedagogické vedení, řízení změny, kultura školy Adaptační aktivity - Motivační semináře Specifické kurzy pro školy v systému intenzivní podpory Místní konference Distanční vzdělávání pro vedení škol v tématech prezenčního vzdělávání Příprava lektorů, konzultantů rozvoje škol, odborných poradců

Vzdělávací program pro vedení školy Základní vzdělávací program pro širší vedení škol (prezenční, distanční 48 hod) Vzdělávací modul Kultura školy Seminář Kultura školy podporující maximální rozvoj každého žáka, Vzdělávací modul Vedení a řízení změny ve školách, Seminář Vedení a řízení změny ve školách Vzdělávací modul Strategické řízení a plánování ve školách Seminář Metody analýzy potřeb škol, Seminář Tvorba strategického plánu rozvoje školy, Seminář Implementace procesů SRP ve školách, Seminář Evaluace pokroku školy Vzdělávací modul Pedagogické vedení Seminář Hodnocení práce pedagogů, Seminář Tvorba plánu profesního rozvoje pedagogů, Nástavbové vzdělávací programy na míru (prezenční, 16 hod)

Model intenzivní podpory 1. POLOLETÍ 2. POLOLETÍ 3. POLOLETÍ 4. POLOLETÍ Analýza současného stavu školy Tvorba strategického plánu Implementace opatření navržených ve strategickém plánu Evaluace pokroku školy Vzdělávací program SRP 48 + manuály pro širší vedení škol Podpora KRŠ VP 48 + manuály VP individuální 16 h Podpora – kouč, mentor, trenér BL, létající expert Výstup: Rozvojové potřeby školy Výstup: Strategický plán rozvoje školy, školní akční plán Doplňující nabídka: podpora pedagogického leadera – vyškolení 1 osoby v podpořené školy - KOUČ Výstup: Evaluační zpráva rozvoje školy 1. VLNA 2. VLNA 3. VLNA Počet škol 18 42 20 Počet KRŠ 16 Alespoň 35 Alespoň 15 Počet ŠKR

Benchlearning v systému intenzivní podpory Metodické materiály a manuály Popis metody benchlearningu Návrh implementace benchlearningu do škol Metodika benchlearningu v systému intenzivní podpory Manuál benchlearningu pro školy Pilotáž 1. vlna – 3 školy 2. vlna – 6 škol 3. vlna – 3 školy Školy vhodné pro spolupráci v rámci benchlearningu - vytipované ČŠI Trenéři benchlearningu Vyškolení minimálně 10 osob koordinujících spolupráci mezi podpořenou a vzorovou školou

Děkujeme za pozornost Mgr. Petr Valenta, Ph.D. Mgr. Vladimíra Chaloupková Projektový manažer Týmová manažerka