Vybrané kapitoly ze sociologie 3

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola, rodina, komunita.
Advertisements

PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
Předmět a prameny pracovního práva
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociální vztahy.
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II.
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Sociální stratifikace
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Sociální stratifikace Ondřej Turek, 1A Čili rozdělení společnosti 2010.
CHUDOBA, ROVNOST, VZDĚLÁNÍ
Sociální mobilita Definice sociální mobility Typy sociální mobility
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Psychologie II Sociální psychologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Sociální diferenciace
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Model transkulturní péče
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sociální stratifikace
Neverbální komunikace
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Kupní chování a EU.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
Sociální stratifikace
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
ČESKÁ REPUBLIKA a sociální stratifikace Huynh, Borovičková, Rejfek, V6A.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_STRATIFIKACE_13 Název školyStřední škola.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
7lOSnQ
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
SOCIÁLNÍ VYLOUČENÍ/EXKLUZE
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální práce s rodinou 4
Sociologie pro SPP/SPR
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY
Sociální psychologie.
INDIE.
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Vybrané kapitoly ze sociologie 4
Rodičovství biologické a pěstounské
Vybrané kapitoly ze sociologie 2
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

Vybrané kapitoly ze sociologie 3 PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D

Kde jsme minule skončili? Jaký je vztah mezi kulturou a společností? Co je etnocentrismus? Co je socializace a kdy v životě člověka probíhá? Co jsou kulturní univerzálie? Jmenujte některé. Jaké jsou výhody a rizika globalizace?

Kultura je tvořena hodnotami, normami a hmotnými statky Společnost je systém vzájemných vztahů spojujících jednotlivce Úzký vztah mezi kulturou a společností, jedno bez druhého neexistuje Bez kultury nejme lidmi. Etnocentrismus – posuzování jiných kultur podle našich vlastních měřítek – snaha o minimalizaci v sg.

Kulturní univerzálie Jazyk Rodina Manželství Náboženské rituály Majetková práva Zákaz incestu Umění Tanec Zdobení těla Hry

Co nás dnes čeká? Sociální stratifikace Sociální mobilita Sociální interakce

Stratifikace a struktura společnosti Sociální stratifikace – strukturovaná nerovnost mezi různými skupinami lidí v rámci společnosti. Nerovnost je objevuje ve všech typech společnosti – lovci a sběrači vs. globalizovaný svět 4 systémy stratifikací: Otrokářství Kasty Stavy Třídy Někdy existují i souběžně (starověké Řecko a Řím – vedle sebe otrokářství i třídy)

Otrokářství Extrémní forma nerovnosti Jedinec může vlastnit jiného, nebo být vlastněn. Právní postavení otroků se lišilo v různých kulturách (jih Spojených Států v 18.st. vs. starověké Řecko) Systémy postavené na nucené práci otroků nebyly příliš stabilní – nutná vysoká kontrola, časté vzpoury (Spartakus) Nejrozsáhlejší otrokářský systém vytvořili západní státy od počátku koloniální éry do konce 19.st. Otrokářství nyní nezákonné ve všech zemích světa (v Nigérii od r. 2004) Fakticky přetrvává v některých zemích arabské a subsaharské Afriky (Mauretánie, Mali, Súdán, Nigérie)

Kasty Spojován především s kulturami indického subkontinentu Kastovní systém je velmi složitý a místně proměnlivý Příslušníci nejvyšší kasty – bráhmáni – ztělesňují stav nejvyšší čistoty, nejnižší kasta – nedotknutelní Kastu nelze v průběhu života změnit Přísná pravidla a velká tabu týkající se styku mezi různými kastami

Stavy Patří k dějinám feudální Evropy Feudální stavy měly vůči sobě různá práva a povinnosti, některé zakotvené v zákonech Šlechta – nejvyšší stav Kněží – přes nižší postavení řada privilegií „Třetí stav“ – nevolníků, svobodných rolníků, řemeslníků, obchodníků… Stavy nebyly zcela neprostupné (na rozdíl od kast) Zbytky systému přežívají ve Velké Británii – povyšování do šlechtického stavu

Třídy Třídní systém se liší od předchozích: Třídy nejsou vymezeny náboženskými nebo zákonnými ustanoveními. Příslušnost ke třídě není dědičná. Hranice mezi třídami nejsou striktní a kontakt mezi nimi není formálně upraven (např. sňatky) Příslušnost ke třídě je do určité míry získaným atributem. Vyšší sociální mobilita mezi třídami. Podkladem třídního rozdělení jsou ekonomické rozdíly, vlastnictví prostředků (nikoliv např. náboženské důvody) Nerovnost není vyjádřena prostřednictvím osobních vztahů (otrokářství, kasty), ale prostřednictvím širších neosobních vazeb mezi třídami ve společnosti (pracovní podmínky, platy)

Třída Rozsáhlá skupina lidí s obdobnými ekonomickými prostředky, které ovlivňují jejich způsob života. Základem rozdílů jsou majetkové poměry a typ zaměstnání. Tři třídy v západní společnosti Vyšší – vlastníci zdrojů Střední – „bílé límečky“ – úředníci, odborníci Dělnická – manuálně pracující V některých zemích tvoří čtvrtou třídu zemědělci (Francie, Japonsko) Diskuse o významu tříd v moderní společnosti – výzkumy dokládá rozdíly mezi třídami v mnoha oblastech (vzdělání, zdraví, přístup ke zdrojům apod.)

Vyšší třída – malý počet jedinců vlastnících značný majetek a prostředky , rozdíly se spíše prohlubují, 1 % nejbohatších lidí bude brzy vlastnit více než zbylých 99 % dohromady (Oxfam, 2016) Střední třída – pracující lidé v mnoha zaměstnáních stará střední třída – malí podnikatelé a živnostníci vyšší střední třída – odborníci a manažeři, vlastní know-how (service class) nižší střední třída – učitelé, zdravotní sestry, od pracující třídy ji odlišují především postoje, identifikace s hodnotami vyšší třídy

Dělnická třída – manuálně pracující vyšší dělnická třída – kvalifikovaní dělníci v náročných manuálních povoláních, platy podobné jako nižší střední třída nižší dělnická třída – málo nebo nekvalifikovaní dělníci, méně placení „underclass“ – znevýhodněná menšina s horšími pracovními podmínkami a životní úrovní než většina populace, vysoká nezaměstnanost, často příslušníci menšin, migranti

Sociální mobilita ????

Sociální mobilita Pohyb jednotlivců a skupin mezi socioekonomickými postaveními Vertikální mobilita – pohyb vzhůru či dolů po socioekonomickém žebříčku Horizontální mobilita – přesuny do jiným čtvrtí, měst Obě často propojené – povýšení + stěhování Intragenerační mobilita – vzestup či pokles na žebříčku v průběhu života jednotlivce Intergenerační mobilita – změny na žebříčku mezi generacemi (rodiče, děti) Míra mobility ukazuje na míru otevřenosti společnosti

Individuální mobilita Skupinová mobilita Vzestupná mobilita – obvyklejší, společnost generuje více pracovních příležitostí pro „bílé límečky“ Sestupná mobilita – příčina úzkosti, často vlivem změněné osobní situace (zdraví, rozvod) nebo strukturálních změn (ekonomická krize)

Sociální mobilita a úspěch Tvrdá a vytrvalá práce nemusí vést na vrchol Počet míst na vrcholu je omezený Lepší startovací čáru mají lidé s vyšším ekonomickým a sociálním kapitálem

Jak můžeme využít znalost principů sociální stratifikace a mobility v sociální práci?

Sociální interakce jako před zkoumání sg.

Co by na této situaci zkoumala Psychologie Pedagogika Sociální práce Sociologie?

Studium každodennosti Zkoumání každodenních sociálních interakcí přináší informace o nás i společnosti Zvyklosti tvoří valnou část naší sociální aktivity „stejně jako obvykle“ Každodenní zvyky a interakce utvářejí a strukturují naše chování Studium interakcí osvětluje společenské systémy a instituce (např. zdvořilá nevšímavost)

Neverbální komunikace pohledem sg. Neverbální komunikace je forma sociální interakce Vrozené univerzálie vs. kulturní odlišnosti Univerzálie – štěstí, smutek, hněv, znechucení, strach, překvapení (experimenty na Nové Guineji a s hluchoslepými dětmi) Vs. kulturní odlišnosti – všichni se smějí, ale každý jinak a v jiném kontextu Gesta a postoje těla kulturně podmíněné (bulharské ano/ne, pozdravy) Neverbální komunikace může podpořit nebo zpochybnit verbální projev

Verbální komunikace a sg. Řeč je základem společenského života Sg. zkoumá, jak lidé používají jazyk: Společenský kontext (A: Mám syna. B:OK. A: Mám taky psa. B: Tak to lituji) Sdílené znalosti (Co jsi včera dělal?) Slova nemají přesný význam, reagujeme na nevyslovené předpoklady Formy rozhovoru reálné rozhovory jsou útržkovité, zajíkavé, gramaticky nesprávné vs. psaný text Více např. Erving Goffman a Harold Garfinkel

Intenzita interakce Zdvořilá nevšímavost – druhého registrujeme a neverbálně dáváme najevo, že se nepodezíráme ze špatných úmyslů (vzájemné míjení na ulici, v dopravním prostředku) Nezaostřená interakce – ve větší skupině lidí dáváme najevo vědomí vzájemné přítomnosti. Neverbálně na druhé reagujeme vzezřením, pohyby, postojem, mimikou. Vzbuzujeme dojem. Zaostřená interakce – „setkání“ s druhými, kdy vzájemně sledujeme reakce a dochází k interakci, která má také částečně ritualizovanou podobu.

Setkání Zahájení – přechod od zdvořilé nevšímavosti/nezaostřené interakce k zaostřené interakci („dáme se do řeči“) Interakce – verbální i neverbální složka v souladu x v rozporu Orientační body – oddělují epizody zaostřené komunikace Neformální orientační body – hlouček na večírku Formální orientační body – zvonění v divadle

Osobní prostor při interakci Kulturní rozdíly V naší kultuře - 0,5 m intimní prostor – velmi blízké vztahy dovolující fyzický kontakt (rodiče-děti, partneři) - 0,5-2 m osobní prostor – přátelé a poměrně dobří známí - 2-3,5 m společenská vzdálenost – formální interakce - nad 3,5 m veřejná vzdálenost Narušení osobního prostoru je vnímáno rušivě Snaha o vytvoření fyzické hranice (sloupek knih knihovně mezi čtenáři)

Interakce v čase a prostoru Velké kulturní a historické proměny Veřejné a soukromé části obydlí Časoprostorové rozdíly – rozdíly v aktivitě v průběhu dne, různé aktivity v různých částech města, aktivita den-noc