Středověká města Města = místa příhodná k obchodování, podnikání, usídlení - v Čechách a na Moravě byla zakládána od 13. století - vznikala na - křižovatkách.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STŘEDOVĚKÁ MĚSTA V 11.a 12.století města nabývají na významu, důležitá ekonomická, kulturní a politická role Měšťané (obyvatelé měst) – různá práva a privilegia.
Advertisements

ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Život na středověkém hradě, ve středověké vesnici i městě
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-52 Anotace
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Středověká vesnice Kdy vznikla vesnice, ve které bydlíte?
Středověká Města Šárka Papoušková 2.B.
Vznik měst a jejich význam
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Název vzdělávacího materiálu: Český středověk
Vznik měst a jejich význam
Městská kolonizace Hanzovní města
Struktura středověké společnosti
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Středověká města druhy měst, městská privilegia
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o vrcholném středověku a jeho charakteristice.
ZEMĚDĚLSTVÍ ve vrcholném středověku
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK Mgr. Jitka Nováková A3V
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Všeználek vypravuje o středověku.
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
Vrcholný středověk SPOLEČNOST.
Vrcholný středověk.
Středověká města Města = místa příhodná k obchodování, podnikání, usídlení - v Čechách a na Moravě byla zakládána od 13. století - vznikala na - křižovatkách.
Města ve středověku Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
STŘEDOVĚKÁ MĚSTA Název školy
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Rozvinutý středověk - města Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno:
7. ročník Středověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vrcholný středověk 12. – 15. století
Středověk, gotický sloh
VY_12_INOVACE_85 Pro žáky 7. ročníku Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Prosinec 2011 Mgr. Regina Kokešová.
Vrcholný a pozdní středověk
SPOLEČNOST VRCHOLNÉHO A RANÉHO STŘEDOVĚKU
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-51 Anotace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
12.–13. století Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jakub Horálek. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN ,
Středověké městské právo
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Anotace: Seznámení se s životem tehdejšího obyvatelstva ve středověku.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_23_ČS TEMA: SPOLEČNOST PO TŘICETILETÉ.
Středověká města Opakování. Rozvoj měst Příčiny - Rostoucí počet obyvatel - Rozšíření peněz - Vesničané mnoho výrobků nepotřebovali ● V 11. a 12. století.
Téma: Gotika v českých zemích Vypracovala: Ing. arch. Marie Nosková.
Anotace: Prezentace pro 7. ročník. K výkladu o životě v středověkém městě a městských právech. Slouží též k zápisu do sešitu a procvičení nových pojmů.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_02 TÉMA: Proměna středověké.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Rostoucí úloha středověkých měst TÉMATICKÝ.
Středověké městské právo Privilegium vydané Karlem IV. pro Moravskou Ostravu, kterým přiznal městu právo na konání výročního trhu Obr. 1.
pol. 12. století - konec 15. stol.
VY_32_INOVACE_D7.15   Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Za vlády přemyslovských králů 1
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STŘEDOVĚKÝ VENKOV A MĚSTO
Jak se žilo ve vrcholném středověku?
LUCEMBURKOVÉ NA ČESKÉM TRŮNĚ
Základní charakteristika a hlavní rysy (Učebnice strana 52 – 59)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Vrcholný středověk 12. – 14. století.
ČESKÉ KRÁLOVSTVÍ. ČESKÉ KRÁLOVSTVÍ Obsah Přemysl Otakar I. Situace ve městech Přemysl Otakar II. Nástup Lucemburků Zdroje.
Vzdělání ve středověku
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Středověké městské právo
Vrcholný středověk 12. – 15. století shrnutí
9.Vrcholný a pozdní středověk
Transkript prezentace:

Středověká města Města = místa příhodná k obchodování, podnikání, usídlení - v Čechách a na Moravě byla zakládána od 13. století - vznikala na - křižovatkách obchodních cest - místě řemeslnických osad - neobydleném místě -„na zeleném drnu“

Městská kolonizace v českém státě založili mnoho měst přemyslovští králové Kutná Hora Jihlava ■ byla to tzv. městská kolonizace ■ v té době sem přicházelo mnoho Němců, kteří tvořili ve městech většinu obyvatel. K takovým patřila města horní

při zakládání měst byli důležití lokátoři – od panovníka si koupili právo založit město, vyměřili tržiště (náměstí) a domovní parcely rozprodávali osadníkům ■ k rozvoji měst přispěly: peníze investované do jejich zakládání soustředění lidí na jednom místě společenské vztahy ve městě

Podle zakladatele dělíme města na: PODDANSKÁ - zakládá je církev a šlechta - obyvatelé jsou poddáni své vrchnosti KRÁLOVSKÁ věnná horní patřila královně byla pod ochranou panovníka - zakládá je král - obyvatelé jsou svobodní - odvádějí králi daně - získávají privilegia = práva, která uděloval král např. právo mílové, várečné, hrdelní, útrpné, obehnat město hradbami, pořádat trhy

Vzhled středověkých měst nově zakládaná města vznikala podle plánů ■ města byla obehnána hradbami ■ vstupovalo se městskými branami ■ ulice nebyly dlážděné, lidé na ně vyhazovali odpadky ■ kanalizace neexistovala ■ špatné hygienické podmínky způsobovaly šíření epidemií

■ v centru města stála radnice, kostel a domy bohatých měšťanů řemeslnické dílny se nacházely v přízemí domů za hradbami bydleli nakažlivě nemocní, kat a řemeslníci pracující s ohněm

Společenské vrstvy města purkmistr konšelé kněží řemeslníci, kupci tovaryši městská chudina, žebráci králův zástupce, stál v čele města členové městské rady střední vrstva neplnoprávní občané

Města a obchod současně s městy vznikala síť nových silnic, sloužících k přepravě dálkového zboží i zboží místních výrobců cizí kupci přiváželi drahé látky, koření, sůl, vzácná dřeva… pro každodenní nákupy chodili měšťané ke kramářům do jejich obchodů v přízemí domů nebo v městské tržnici ve stanovené dny se konaly pravidelné jarmarky policejní pořádek v ulicích a kontrola příchozích měly zajistit měšťanům klid a zabezpečit jejich majetek    

Kontrolní otázky a úkoly? Vyjmenujte tři způsoby vzniku nového města: Kdo vybíral místo pro založení nového města? Jak dělíme města podle jejich majitele – zakladatele? Vyjmenujte nejdůležitější městská privilegia: Jak se nazývají obyvatelé měst? Kteří obyvatel měst byli plnoprávní? Kteří obyvatelé města nepodléhali městskému právu? Jaký měla města význam? (tři údaje)

Kontrolní otázky a úkoly? 1. Vyjmenujte tři způsoby vzniku nového města: POKRAČOVÁNÍ ANTICKÉ TRADICE Z BÝVALÝCH ŘEMESLNICKÝCH A OBCHODNÍCH OSAD U BRODŮ, PODHRADÍ, KLÁŠTERŮ, KŘIŽOVATKÁCH CEST NA ZELENÉM DRNU 2. Kdo vybíral místo pro založení nového města? LOKÁTOR 3. Jak dělíme města podle jejich majitele – zakladatele? KRÁLOVSKÁ - PODDANSKÁ 4. Vyjmenujte nejdůležitější městská privilegia: OSOBNÍ SVOBODY TRŽNÍ MÍLOVÉ SAMOSPRÁVY HRADEBNÍ HRDELNÍ VÁREČNÉ HORNÍ NUCENÉHO SKLADU 5. Jak se nazývají obyvatelé měst? MĚŠŤANÉ 6. Kteří obyvatel měst byli plnoprávní? KUPCI – MĚSTSKÝ PATRICIÁT + ŘEMESLNÍCI 7. Kteří obyvatelé města nepodléhali městskému právu? ŠLECHTA + CÍRKEV + UNIVERZITA + ŽIDÉ (GHETTO) 8. Jaký měla města význam? (tři údaje) HOSPODÁŘSKÝ (CENTRUM OBOCHODU A ŘEMESEL) + POLITICKÝ (OPORA PANOVNÍKA)+ KULTURNÍ (VZDĚLANOST)

úkoly: 1. JAK VZNIKLA NÁSLEDUJÍCÍ MĚSTA? A B

úkoly: A B 1. JAK VZNIKLA NÁSLEDUJÍCÍ MĚSTA? NA ZELENÉM DRNU Z ŘEMESLNICKÉ A OBCHODNÍ OSADY B

ÚKOLY: 2. CO MAJÍ SPOLEČNÉHO NÁSLEDUJÍCÍ MĚSTA?

ÚKOLY: 2. CO MAJÍ SPOLEČNÉHO NÁSLEDUJÍCÍ MĚSTA? VĚNNÁ MĚSTA MĚLNÍK HRADEC KRÁLOVÉ DVŮR KRÁLOVÉ

ÚKOLY: 3. Doplňte o které městské právo jde? není poddaný žádného šlechtice kolem města se nesmí provozovat žádné řemeslo, kterým se živí měšťané měšťané mají radnici a své zástupce město má vlastní vojsko a opevnění město může odsuzovat k smrti město pořádá pravidelně trhy obchodníci se musí tři dny pozdržet ve městě město má právo těžit kovy

ÚKOLY: 3. Doplňte o které městské právo jde? není poddaný žádného šlechtice - OSOBNÍ SVOBODY kolem města se nesmí provozovat žádné řemeslo, kterým se živí měšťané MÍLOVÉ měšťané mají radnici a své zástupce SAMOSPRÁVY město má vlastní vojsko a opevnění HRADEBNÍ město může odsuzovat k smrti HRDELNÍ město pořádá pravidelně trhy TRŽNÍ obchodníci se musí tři dny pozdržet ve městě NUCENÉHO SKLADU město má právo těžit kovy HORNÍ

O které město jde: 1. Vyrábělo drahé látky a broušené sklo: 2. Vyrábělo krajku: 3. Věnovala se obchodu v oblasti Baltské moře: 4. Byla v něm založena nejstarší univerzita: 5. Byla v něm založena nejstarší anglická univerzita: 6. Byla v něm založena nejstarší francouszká univerzita 7. Byla v něm založena nejstarší univerzita na sever od Alp:

O které/á město/a jde: 1. Vyrábělo drahé látky a broušené sklo: FLORENCIE 2. Vyrábělo krajku: BRUSEL 3. Věnovala se obchodu v oblasti Baltské moře: HANZA/HANZOVNÍ MĚSTA 4. Byla v něm založena nejstarší univerzita: BOLOGNA 5. Byla v něm založena nejstarší anglická univerzita: OXFORD 6. Byla v něm založena nejstarší francouszká univerzita PAŘÍŽ - SORBONNA 7. Byla v něm založena nejstarší univerzita na sever od Alp: PRAHA

CECHY Cechy sdružovaly výrobce z jednoho řemesla Členem se mohl stát pouze mistr (majitel dílny) Úkolem bylo organizovat výrobu i kontrolovat její kvalitu Určovaly normy výrobku, termíny prodeje i pracovní podmínky

Cechy vnitřní uspořádání První byl nejnižší učednický stav druhý stav tovaryšský třetí – nejvyšší – byl stav mistrovský. V rámci cechu si mistři ze svého středu volili cechmistra. Cechmistr představoval cech na veřejnosti a vedl rokování s městskou anebo šlechtickou vrchností. V rámci cechu měl cechmistr prvostupňovou trestně-právní pravomoc. (Mohl soudit a trestat členy cechu za menší přestupky, přečiny ve výrobě a mravní poklesky.) Cechmistr měl na starosti cechovní truhlici, dohlížel na jakost výrobků a vedl porady cechu. Každý z mistrů měl vést příkladný jak soukromý, tak i pracovní život. Bezúhonný soukromý život byl považován za samozřejmost. Starší mistři měli být příkladem pro tovaryše a učedníky, sami očekávali od kolegů a tovaryšů projevy úcty.

nožíři řezníci pekaři

bednáři

HANZA Kupci se spojili do zvláštních zájmových společenství, aby se obchodní spojení usnadnila Nejvýznamnější: německá hanza v čele s přístavním městem Lübeck – sdružovala kolem 150 německých měst r. 1370 hanza porazila s pomocí Švédska Dánsko, které narušovala její pravomoci 1669 svou činnost ukončila

Holštýnská brána v Lübecku Hlavní obchodní trasy

Velikost měst Většina evropských měst měla jen 3 000-4 000 obyvatel Největším městem říše byl Kolín nad Rýnem (40 000 obyvatel) Benátky, Milán, Janov a Florencie (nad 100 000 obyvatel) Malá města – plocha kolem 20 hektarů Velkoměsta – plocha nad 50 hektarů Rozlohou byl největším městem Konstantinopol Na západním kontinentu Paříž a později také Praha (40 000 za Karla IV.)

Použité obrázky cestyapamatky.cz/img/foto/f/kolin-1640.jpg www.hiu.cas.cz/.../jihl-modelx.jpg www.kr-stredocesky.cz/NR/rdonlyres/F1ABDE25-3.. www.heraldica.cz/ghmags/2008/ghmag_2008_3-4_a... forum.valka.cz/viewtopic.php/t/21720 www.encyklopedie.ckrumlov.cz/img/776.jpg www.prostor-ad.cz/dejiny/roman/mesta/strmesta.htm www.britannica.com/EBchecked/topic-art/138499. www.sternberk.eu/index_web.php?jazyk=cz&sekce www.ikaros.cz/anglii-na-sever-zase-na-jih cs.wikipedia.org/wiki/Poděbrady cs.wikipedia.org/wiki/Městské_právo