HODNOCENÍ DOPRAVNÍHO SYSTÉMU STÁTU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IAS 17 Leasingy. Cíl standardu Stanovit účetní pravidla pro zobrazení leasingů v účetních závěrkách nájemců a pronajímatelů.
Advertisements

TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Obchodní společnosti Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
DOPRAVA - úvod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
1 Současný stav veřejné osobní hromadné dopravy v městech ČR a její financování Ing. Miloslav Kulich předseda SDP ČR.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
11 Osnova studie proveditelnosti a analýzy nákladů a přínosů 19. května 2008, Rožnov pod Radhoštěm.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Lidská společnost digitálního věku
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Praha, Ing. Petr Řádek Číslování vlaků - Rekapitulace Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Jan Jež Problematika veřejné podpory v oblasti podpory 3.2 OP VK ORR, Krajský úřad kraje Vysočina.
KPM / PEPL1 Vyhodnocení efektivnosti investice Jan Cedl.
Hodnocení finanční situace obce MKR SURO Finanční analýza Rozbor minulého hospodaření  odhalení pozitivních a negativních faktorů, které hospodaření.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : květen.
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Autor: Pavel Maroušek Vedoucí: Ing. Martin Maršík, PhD.
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Financování dopravní infrastruktury v období
Měnová soustava, měnová politika
Státní organizace.
IAS 17 Leasingy.
Účetní systémy 1 3. přednáška.
Eva Tomášková Ukazatel EVA Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností.
Optimalizace materiálového a informačního toku
Valná hromada Společnosti pro orbu
Cvičení 4 Právní formy podniku.
Ing. Daniela Bednáriková , Praha
Příbram Ing. Václav Chytil
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
Téma 11: Finanční plánování
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Posouzení a návrh organizace dopravy ve vybraném městě (obci)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Finanční analýza ve vybraném podniku ve vztahu k podpoře řízení
Financování přímých NIV
Hodnocení efektivnosti řízení zásob
Výkazy ve finančním řízení II.
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
Finanční analýza. Finanční analýza Finanční analýza hodnotí finanční zdraví podniku zabývá se výpočtem a hodnocením poměrových ukazatelů srovnává.
Systémy řízení silniční dopravy
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
VAŠE FIRMA JE LOĎ PLUJÍCÍ K VYTČENÉMU CÍLI, KTERÝM JE:
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Eva Tomášková Základní ekonomické pojmy Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností 2. přednáška.
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
10. Účetní závěrka Účetní závěrku sestavují podnikatelské subjekty (účetní jednotky) na konci účetního období (zpravidla kalendářního roku) Účetní závěrka.
Finanční analýza.
Srovnání plánovaného a skutečného stavu SZ
Základy účetnictví změny rozvahových položek
Integrovaný dopravní systém Jihočeského kraje (IDS JK)
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Modul „Ekonomika“ Modul „Formuláře“
Seminář o stavebním spoření
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou
Systém odměňování výkonu
dopravní infrastruktury
Transkript prezentace:

HODNOCENÍ DOPRAVNÍHO SYSTÉMU STÁTU Ing. Jan Tichý, Ph.D. Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou 14.5.2018

HODNOCENÍ EKONOMIKY PODNIKU Stejně jako jsou pro ekonomické hodnocení (resp. finanční analýzu) podniku nezbytné účetní výkazy: rozvaha (bilance) výkaz zisků a ztrát (výsledovka) a výkaz cash flow (tok peněz) bylo by vhodné posuzovat vývoj dopravy také komplexně a ne jenom vybírat určité ukazatele, které se pro dané hodnocení hodí nejlépe konkrétnímu hodnotiteli. Stejně jako je možné, že podnik: vykazuje kladný hospodářský výsledek (zisk), ale nemá na účtu peníze nebo je vysoce rentabilní (rentabilní= zisk / náklady), ale zároveň je vysoce zadlužený nebo dosahuje vysokého zisku, ale dochází k jeho vnitřnímu zadlužení (je vybírána podstata podniku a zvyšuje se vnitřní zadlužení podniku; snižují se aktiva podniku),   i doprava může vykazovat řadu podobných protichůdných jevů, místy až paradoxů.

HODNOCENÍ DOPRAVNÍHO SYSTÉMU Namátkou si uveďme třeba tyto situace:   rostou výdaje na dopravní infrastrukturu, ale její kvalita klesá, což má dopad např. na kvalitu dopravního parku (př. zkracuje se životnost) a kvalitu přepravy (př. spolehlivost) rostou dopravní výkony, ale klesá kvalita dopravního parku (např. neroste nabízená kapacita, roste stáří dopravního parku), roste objem přepravného zboží (příp. přepravní výkony,a tudíž zřejmě i HDP státu), ale současně klesá kvalita dopravní infrastruktury (a tím de facto roste vnitřní zadlužení státu v oblasti dopravní infrastruktury) klesá počet řidičů, ale roste jejich průměrný věk (odcházejí ti mladší, až nakonec skokově odejdou všichni zbývající do důchodu) atd.

HODNOCENÍ DOPRAVNÍHO SYSTÉMU STÁTU Opět je možné si vzít inspiraci v podnikové ekonomice, konkrétně v poměrových ukazatelích běžně aplikovaných při zpracovávání finanční analýzy situace podniku. Tyto ukazatele umožňují hodnotiteli získat představu jak o dílčích částech podniku, tak o podniku jako celku (př. rentabilita, likvidita, zadluženost atd.). Zatímco v rámci finanční analýzy podniku jde vždy výhradně o poměr veličin zachycených v účetnictví podniku, které jsou pochopitelně vždy vyjádřené v peněžních jednotkách (v ČR v Kč), v rámci hodnocení dopravního systému státu je potřeba porovnávat výdaje s naturálními ukazateli, tj. kvantitu a kvalitu.

PROBLÉMY SPOJENÉ S HODNOCENÍM DOPRAVNÍHO SYSTÉMU Nehodnotí se vývoj systému jako celku (což částečně vyplývá i z organizace systému) Mnohé údaje o systému nejsou sledovány, příp. zveřejňovány (a to ani v oblastech, které jsou dotovány z veřejných zdrojů)   Neexistuje jednotná (národní) datová základna (data jsou roztříštěná do mnoha dokumentů od mnoha zdrojů, resp. organizací, apod.) Data nejsou vždy vzájemně kompatibilní (nelze srovnávat to, co by se srovnávat mohlo a místy mělo) Příklad širšího pohledu na problematiku pohonných hmot a jeho roztříštěnost: cena pohonných hmot (CCS) – výtoč (ČSÚ) – sazby spotřební daně a DPH z minerálních olejů (MFin) – výnosy ze spotřební daně a DPH z minerálních olejů (Celní správa) – podíl spotřební daně alokovaný do SFDI (SFDI)

SEGMENTY A HODNOTÍCÍ VELIČINY SYSTÉMU Dopravní infrastruktura Dopravní park Dopravní provoz (doprava a přeprava) Hodnotící veličiny: Rozsah (infrastruktura) / počet (dopravní park) / výkon (doprava a přeprava) Kvalita Výdaje (finanční prostředky plynoucí do segmentu)

Infrastruktura: Žel. tratě dle kategorie? Financování dle kategorie tratí? Kvalita nesledována? Park: Financování nezjistitelné? (FO/PO) Provoz: Výkony dle kategorie tratí? Financování jen u části VD. Kvalita nesledována.

INDEX ZDRAVÍ DOPRAVNÍHO SYSTÉMU STÁTU kde: IZD … index zdraví dopravy[m.j./Kč] Mi… množství i-té součásti dopravního systému[km, ks, oskm apod.] Qi… kvalita i-té součásti dopravního systému[-, vyjádřeno relativně] Vi… výdaje na i-tou součást dopravního systému[Kč] n … počet součástí dopravního systému [-] Dále IZD variantě zpracován podle segmentů systému, tj.: Dopravní infrastruktura (dále možno dle módů a kategorií tratí) Dopravní park (dále možno dle jednotlivých dopravních prostředků) Dopravní provoz (dále možno dle módů a dle zvolených veličin)

PROČ JE POTŘEBA KOMPLEXNÍ HODNOCENÍ?

DOPRAVNÍ VÝKONY vs PROVOZNÍ DOTACE ve VLD Mezi roky 2009 a 2016 došlo k: navýšení dopravních výkonů o 3,6 % navýšení dotací o 23,6 % Zdroj: Dotace: výkaz Dop MD 10-01 Výkony: výkaz Dop MD 3-04 IODA id 469 vs 597

PŘEPRAVNÍ VÝKONY vs PROVOZNÍ DOTACE ve VLD Mezi roky 2009 a 2016 došlo k: navýšení dotací o 23,6 % poklesu přepravních výkonů o 23,8 % Zdroj: Dotace: výkaz Dop MD 10-01 Výkony: Souhrnný čtvrtletní přehled o autobusové dopravě IODA id 469 a 290

POČET PŘEPRAVENÝCH OSOB vs PROVOZNÍ DOTACE Mezi roky 2009 a 2016 došlo k: navýšení dotací o 23,6 % poklesu přepravených osob o 7,9 % Zdroj: Dotace: výkaz Dop MD 10-01 Výkony: Souhrnný čtvrtletní přehled o autobusové dopravě IODA id 469 a 287

PRŮMĚRNÁ OBSAZENOST a PRŮMĚRNÁ PŘEPRAVNÍ VZDÁLENOST Mezi roky 2009 a 2016 došlo k: navýšení dopr. výkonů o 3,6 % poklesu přepr. výkonů o 19,7 % průměrná obsazenost klesla z 19,84 osob na 15,4 osob (IODA id 290 / 597) d) průměrná přepravní vzdálenost klesla z 20,7 km na 18,4 km (IODA id 290 / 287) Zdroj: Přepravní výkony: Souhrnný přehled o autobusové dopravě Dopravní výkony: výkaz Dop MD 3-04 IODA id 597 a 290

DOPRAVNÍ VÝKONY vs NÁKLADY NA 1 km JŘ Zdroj: Dopravní výkony: výkaz Dop MD 3-04 Náklady na 1km JŘ: výkaz Dop MD 2-04 Zvýšení a) nákladů o 1,2 mld. Kč b) dotací o 1,1 mld. Kč IODA id 597 a 595 N = 8,1 mld. Kč N = 9,3 mld. Kč

VÝVOJ NÁKLADŮ IODA id 595 Náklady – největší položky: 35 % tvoří osobní náklady na řidiče (přímá mzda + odvody SZP + cestovné) 20 % tvoří náklady na pohonné hmoty 15 % tvoří náklady na pořízení vozidla (odpisy + leasing) Zdroj: výkaz Dop MD 2-04 (přepočtený na 1 km JŘ)

VÝVOJ NÁKLADŮ – jednotlivé položky - přímé mzdy - pohonné hmoty - odpisy IODA id 595 Zdroj: výkaz Dop MD 2-04 (přepočtený na 1 km JŘ)

VÝVOJ NÁKLADŮ – ceny PHM a mzdy řidičů Nafta: IODA id 50 Zdroj: CCS Medián hrubé měsíční mzdy: IODA id 606 a 608

VÝVOJ NÁKLADŮ – ceny autobusů IODA id 570 a 571 autobusy VLD (vlevo) autobusy MHD (dole)

BRUTTO A NETTO SMLOUVY mezi dopravcem a objednatelem Podle toho, kdo nese výnosové riziko, se smlouvy nazývají: brutto - riziko dosažení výnosů z jízdného nese objednatel dopravní obslužnosti - klíčovým parametrem výběrového řízení jsou náklady dopravce (Nejde však jen o jejich maximální výši, ale i minimální, která zaručí požadovanou kvalitu dopravy.) netto - riziko dosažení výnosů z jízdného nese dopravce - klíčovým parametrem výběrového řízení je výše finanční kompenzace (dotace) objednatele dopravci Zdroj: IODA.cz/Publikace: Veřejná doprava v ČR, kap. 2

ÚSTECKÝ KRAJ – dopad veřejné soutěže IODA id 585 vs 583 (celkové dotace vs smluvní cena)

DATABÁZE DAT a DATABÁZE ZDROJOVÝCH DOKUMENTŮ: www.IODA.cz www.VYROCENKY.cz

DĚKUJI ZA POZORNOST