Stylistika Lyrický popis - líčení
Rapsodie v modré Červencové odpoledne se vylilo na náměstí a bylo modré a zlaté jako gotický obraz. Činžáky zezlátly a tráva před nimi kupodivu zmodrala. To už nebyla tráva, ale jezírko plné rozkvetlých rybiček. Rybičky s bleděmodrou korunkou pomněnek. Ryby – tulipánky toho dne tak modré, že z nich barva ukapávala jako zmrzlina z kornoutu. Modrá prý skrývá tajemství – a já jsem poprvé uvěřila, že paneláky dýchají. Toto poledne hrálo svou modrou skladbu a nebe modralo a kouřovatělo. Modrý kouř se vinul kolem lana, které kdosi z nebe vysunul.
kolovrátek Nikdy jsem neslyšel zvuk kolovrátku. Ani neuslyším. Zato znám zvuk šicího stroje. Přede jako kočka. Začíná pomalu, pak se zrychluje. Má hnědou barvu. Je naladěn v C dur. Nikdy by nevytáhl vysoké céčko. Ani by mu to neslušelo. Dřevěné věci mají málo tónů. Kovové jich mají víc. Ale do páru jim to nejde…
Úkoly Čím se liší líčení od prostého popisu: a/ v námětu b/ v kompozici c/ v jazykových prostředcích Co je při líčení na rozdíl od prostého popisu nejdůležitější
Řešení a/ námět může být stejný u líčení jako u prostého popisu, u líčení je důraz kladen na emoce b/ kompozice u líčení není tak přísná, nepostupujeme tedy zleva doprava apod., důležitý je subjektivní pohled c/v jazyce líčení užíváme nejrůznějších uměleckých prostředků: metaforu, metonymii, obrazné přirovnání, dále poetická a citově zabarvená slova U líčení není důležité, co vidíme, ale jak to vidíme. Důraz je kladen na subjektivní, citově zabarvený pohled, tomu se podřizují jazykové prostředky.