Stylistika Lyrický popis - líčení. Stylistika Lyrický popis - líčení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
nadřazená, podřazená, souřadná
Advertisements

subjektivně zabarvený
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
OPAKOVÁNÍ 2 Prvouka 3.třída. OPAKOVÁNÍ 2 Prvouka 3.třída.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu prostého, odborného a uměleckého.
SLOH – popis statický líčení
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_11
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_05.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.14 Anotace: Prezentace je zaměřena na líčení, jeho hlavní znaky a funkci. V závěru jsou cvičení, na kterých si žáci mohou procvičit.
POPIS = informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých, o jejich pohybu a činnosti.
POPIS teorie.
subjektivně zabarvený
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _24_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
1. Datum vytvoření: Téma: Popis krajiny Cíl prezentace: Práce se smysly při popisu okolní krajiny Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál.
Obyčejné barvy neobyčejným pohledem
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
VY_32_INOVACE_FOTF10860ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Popis - opakování a procvičování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
subjektivně zabarvený
Hlavní zásady kompozice – řešení části
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN ON, ONA, ONO
HISTORICKÉ STAVEBNÍ SLOHY A JEJICH PROJEVY V LIDOVÉ ARCHITEKTUŘE
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.3 líčení Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Popis pracovního postupu sloh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Denisa Šafářová. Dostupné z Metodického portálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Subjektivně zabarvený popis - líčení
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
LÍČENÍ VY_12_INOVACE_Rů_I_24 Název projektu: OP VK
BOUŘE Prezentace o skladbě+obraze….
Osnova a pracovní texty k procvičení učiva o slohovém postupu popisném
Význam matematiky v hudbě
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
7. ročník Michaela Hantková
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
VY__III/2__INOVACE__06 Český jazyk PŘÍDAVNÁ JMÉNA.
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Kolářová, Marková, Pecha 8.B
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
Výtvarné umění starověkého Egypta
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Materiál je určen pro výklad učiva prvouky ve 3. ročníku
Léto u Červenků Název fotoalba 12 dnů radosti No není to nový gril?
Transkript prezentace:

Stylistika Lyrický popis - líčení

Rapsodie v modré Červencové odpoledne se vylilo na náměstí a bylo modré a zlaté jako gotický obraz. Činžáky zezlátly a tráva před nimi kupodivu zmodrala. To už nebyla tráva, ale jezírko plné rozkvetlých rybiček. Rybičky s bleděmodrou korunkou pomněnek. Ryby – tulipánky toho dne tak modré, že z nich barva ukapávala jako zmrzlina z kornoutu. Modrá prý skrývá tajemství – a já jsem poprvé uvěřila, že paneláky dýchají. Toto poledne hrálo svou modrou skladbu a nebe modralo a kouřovatělo. Modrý kouř se vinul kolem lana, které kdosi z nebe vysunul.

kolovrátek Nikdy jsem neslyšel zvuk kolovrátku. Ani neuslyším. Zato znám zvuk šicího stroje. Přede jako kočka. Začíná pomalu, pak se zrychluje. Má hnědou barvu. Je naladěn v C dur. Nikdy by nevytáhl vysoké céčko. Ani by mu to neslušelo. Dřevěné věci mají málo tónů. Kovové jich mají víc. Ale do páru jim to nejde…

Úkoly Čím se liší líčení od prostého popisu: a/ v námětu b/ v kompozici c/ v jazykových prostředcích Co je při líčení na rozdíl od prostého popisu nejdůležitější

Řešení a/ námět může být stejný u líčení jako u prostého popisu, u líčení je důraz kladen na emoce b/ kompozice u líčení není tak přísná, nepostupujeme tedy zleva doprava apod., důležitý je subjektivní pohled c/v jazyce líčení užíváme nejrůznějších uměleckých prostředků: metaforu, metonymii, obrazné přirovnání, dále poetická a citově zabarvená slova U líčení není důležité, co vidíme, ale jak to vidíme. Důraz je kladen na subjektivní, citově zabarvený pohled, tomu se podřizují jazykové prostředky.