Tematická a kompoziční složka literárního díla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drama – vývoj a rozdělení
Advertisements

FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Tematická a kompoziční složka literárního díla
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
Poezie.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Slohové postupy.
Obecné poučení o literatuře
Základy literární teorie
Osnova rozboru uměleckého textu
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Rozbor uměleckého textu
Gramatika Vypravování
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Literární teorie Pro 8.ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
VYPRAVOVÁNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Obecné poučení o literatuře
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
Kompozice a obsah literárního díla
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
VYPRAVOVÁNÍ.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
PRÓZA, POEZIE Mgr. Michal Oblouk
Literární pojmy Literatura.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
Prozodické systémy a druhy rýmů
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Opakujeme základní pojmy
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Transkript prezentace:

Tematická a kompoziční složka literárního díla

Tematika (z řečtiny - položka, předmět) Základní tematické složky: = soubor témat Základní tematické složky: látka – skutečnost vybraná autorem ke zpracování námět – zdroj inspirace pro tvorbu předloha – konkrétní námět již dříve zpracovaný autorský postoj – vztah autora k zobrazované skutečnosti dílo - komické - tragikomické - vážné idea – záměr autora, jak ztvárnit látku téma – rozčleněno na typy a druhy (např. lidé, duševní stavy, myšlenky, děje, prostředí, věci,…) motiv – nejmenší prvek tematické výstavby

Druhy témat: postava – přímá a nepřímá charakteristika, motivace jednání literární typ – vlastnosti jedné postavy shrnují vlastnosti celé skupiny prostředí – veškerý vnější svět (příroda, společenské vztahy, ideje, …), atmosféra děj = změna stavu odehrávající se v čase, událostech, motivech, … druhy – přírodní, lidské, nadpřirozené, kombinované - souhrn jednotlivých událostí (fabule) - způsob uspořádání výjevů, postav, situace (syžet)

Typy témat: celkové = námět – konkretizace prostředí, doby, povahy, vztahů, … (sci-fi, dobrodružné dílo, …) hlavní – možný větší počet než jedno (W. S. – Romeo a Julie = Montekové a Kapuletové) vedlejší epizoda – uzavřený vedlejší děj, může být s ostatními tématy spojen volně (Viktorka v Babičce B. N.) Všechna témata tvoří souvislý celek = kontext

Kompozice (z latiny – skládat) = způsob uspořádání a spojování tematických a jazykových prvků v čase a prostoru Uspořádání v čase: Princip chronologický – události jsou řazeny podle časové posloupnosti Retrospektivní postup – rozuzlení děje umístěno na začátek, pak se uvádějí a rozvíjejí zápletky Paralelní princip – dějové linie stojí vedle sebe, mají stejnou důležitost (střídání kapitol s různým místem nebo časem děje), postupně se propojují Rámcová kompozice – několik příběhů je vloženo do příběhu prvního, který tvoří obsahové i formální zarámování Řetězová kompozice – sled samostatných příhod spojených jednou postavou In medias res – uvádí do středu událostí, snaha porušit logický časový sled, ozvláštnit děj

Uspořádání v prostoru: = popis místa, prostředí stručný x zevrubný na jednom místě x na různých místech knihy reálný x vymyšlený ve vztahu k postavám – kontrastní x souhlasný

Spojování témat: těsné – vztah příčiny a následku (jeden jev vyplývá z druhého) volné – založeno na nepodstatných souvislostech asociací – volný proud obraznosti (proud vědomí) koláž – prvky klademe vedle sebe, nejvolnější spojení

Vztah mezi zobrazovanými jevy: kontrast – vedle sebe jsou kladeny jevy protikladného rázu opakování (motivu, verše) – případně variace na různých místech díla paralelismus – obdobná výstavba veršů, slok, odstavců gradace (vystupňování děje) – záměrné uspořádání motivů tak, aby děj postupoval od méně poutavých prvků k nejnapínavějším pointa – vyvrcholení příběhu, obvykle nečekaným způsobem, zařazení nejzávažnějšího motivu na závěr kapitoly retardace – zpomalení děje otevřený konec – rozuzlení příběhu nechá autor na čtenáři happy end – šťastné rozuzlení zápletek unhappy end – katastrofický závěr

Nejdůležitější prostředky kompoziční výstavby: próza – věta, odstavec, kapitola řeč „nevázaná“ (syntaktické členění promluv) poezie – verš, strofa, báseň řeč „vázaná“ (rytmicko-melodické členění promluv) drama – replika, výstup, dějství

Výstavba epických a dramatických děl: expozice – vstup, úvod do děje, vymezení situace, předpoklady pro vznik konfliktu kolize – začátek zápletky (událost, kterou začíná příběh), první střet protikladných zájmů, stupňování rozvoj děje krize – střet, vyvrcholení konfliktu, děj nemůže pokračovat stejným směrem peripetie – komplikace, stupňování napětí katastrofa - rozuzlení

Struktura a výstavba básnických děl: Rýmová schémata: - rým sdružený aabb - rým střídavý abab - rým obkročný abba - rým přerývaný abca, abcb - rým absolutní

Rytmus – pravidelné opakování zvukových schémat metrum Stopa – opakující se část metra Jamb Za trochu lásky šel bych světa kraj, ᐡ  ¯ | ᐡ  ¯ | ᐡ  ¯ | ᐡ  ¯| ᐡ  ¯ | šel s hlavou odkrytou a šel bych bosý… Daktyl Koho bych miloval širém tom na světě!? ¯  ᐡ  ᐡ | ¯  ᐡ  ᐡ | ¯  ᐡ  ᐡ | ¯  ᐡ  ᐡ | srdce je vždycky ach srdcem jen dítěte — Trochej Velké, širé, rodné lány, ¯  ᐡ | ¯ ᐡ | ¯  ᐡ | ¯ ᐡ | jak jste krásné na vše strany! Daktylotrochej Dokola jeho dětičky, ¯  ᐡ  ᐡ| ¯  ᐡ | ¯  ᐡ  ᐡ | drobounké, smavé hvězdičky, …

Prozodické systémy verše časoměrný – střídání dlouhých a krátkých slabik (antická literatura) sylabický – (sylaba = slabika) shodný počet slabik ve verši, rým (lidová slovesnost, staročeská lyrika) tónický – shodný, pravidelně se střídající počet přízvučných slabik (ruská hrdinská epika) sylabotónický – (přízvučný) pravidelné střídání přízvučných a nepřízvučných slabik, shodný počet slabik ve verši (česká poezie)