Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost Konference s dopravci Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost Markéta Šlachtová Vedoucí oddělení Poprad, 21. 11. 2018
Přidělování kapacity dráhy - Novinky pro JŘ 2019 Snížení počtu změn JŘ Změny v nákladní dopravě – nahrazeny novým ad hoc produktem – DZ = žádost o dlouhodobé ad hoc přidělení kapacity dráhy, kdy doba od přijetí žádosti do prvního požadovaného dne odjezdu vlaku je 20 a více pracovních dní (včetně dne podání žádosti) a zároveň je požadováno 20 a více dnů jízdy v rámci jedné žádosti Podání žádosti prostřednictvím IS KADR (nebo datovou komunikací) Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Přidělování kapacity dráhy - Novinky pro JŘ 2019 Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Přidělování kapacity dráhy - Novinky pro JŘ 2019 Důvody pro snížení počtu změn JŘ: Umožnit dopravcům podat jednu žádost na celé období platnosti dat JŘ Větší flexibilita v odsouhlasení dlouhodobých tras se sousedními infrastrukturami Odstranění násobného přeplánování tras souvisejících s omezením infrastruktury Zobrazení všech TJŘ výhradně v IS provozovatele dráhy (KADR, APORT) nebo formou datové komunikace TJŘ tras je dostupný pro celou trasu – odpadne stávající řešení dle SJŘ osobní vlaky zatím obsaženy i v SJŘ dle tratí, ale v IS z výchozí do cílové stanice Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Přidělování kapacity dráhy - Novinky pro JŘ 2019 DZ bude možné podat bez ohledu na termín červnové změny – tj. i za termín červnové změny. U DZ bude možno pořídit produktový faktor P3 „nákladní doprava v rámci svozového a rozvozového systému jednotlivých vozových zásilek (jednotlivé zásilky)“. Podmínkou přidělení kapacity pro tuto žádost je souhlasné stanovisko O5/oddělení evidence výkonů a poplatků dopravců Popis infrastruktury - V rámci JŘ 2019 budou existovat tyto termíny změn sítě v KANGO KMEN: 9. 12. 2018 (změna JŘ) 10. 3. 2019 (změna sítě nad rámec změny JŘ) 9. 6. 2019 (změna JŘ) 8. 9. 2019 (změna sítě nad rámec změny JŘ) Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Přidělování kapacity dráhy - Novinky pro JŘ 2019 TJŘ ročních tras – pomůcky GVD Nevydávány v tištěné podobě (ani osobní SJŘ) Dostupné na CD s pomůckami. CD také ke stažení na provoz.szdc.cz Bude vydán Pokyn provozovatele dráhy s platností od JŘ 2019. Tabulky 1, 3, 4, 5, 5a z dnešních SJŘ vydány v datové podobě – dostupné na provoz.szdc.cz tabulka 1 - Vysvětlení zkratek a značek, tabulka 3 - Ustanovení místního významu, tabulka 4 - Přehled technických normativů hmotnosti nákladních vlaků a ostatní opatření pro provoz kolejových vozidel tabulka 5 - Lokomotivní vlaky, tabulka 5a - Jízdy vybraných vlaků, kromě Lv vlaků; vzorové trasy Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Přidělování kapacity dráhy - Novinky pro JŘ 2019 TJŘ ročních tras Vlaky osobní dopravy: Obsaženy v SJŘ dle jednotlivých tratí. Dostupné na CD s pomůckami. CD také ke stažení na provoz.szdc.cz SJŘ obsahuje pouze TJŘ vlaků a obsah. Ostatní informace (Tabulky) budou umístěné nově pouze na provoz.szdc.cz Při dotazu do ETD, APORT, KADR vrácen jeden TJŘ platný z výchozí do cílové stanice. Odpověď dána pouze uživateli dopravce dané trasy Vlaky nákladní dopravy: SJŘ nevytvářeny. Vytvořen dokument „Jízdní řády ročních tras nákladních a lokomotivních vlaků pro období JŘ 2019“, pro číselné série 4x, 6x, 7x, 8x, Dokument dostupný na CD s pomůckami. CD také ke stažení na provoz.szdc.cz. Při dotazu do ETD, APORT, KADR vrácen jeden TJŘ platný z výchozí do cílové stanice. Odpověď dána pouze uživateli dopravce dané trasy. Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Přidělování kapacity dráhy - Novinky pro JŘ 2019 TJŘ ročních tras JŘ zvláštních vlaků obsaženy v SJŘ zvláštních vlaků. Dostupné na CD s pomůckami. SJŘ také ke stažení na provoz.szdc.cz Při dotazu do ETD, APORT, KADR vrácen jeden TJŘ platný z výchozí do cílové stanice. Odpověď dána pouze uživateli dopravce dané trasy. Nabídkové trasy Nabídkové trasy osobní dopravy obsaženy v SJŘ osobní dopravy Nabídkové trasy nákladní dopravy obsaženy „Jízdní řády ročních tras nákladních a lokomotivních vlaků pro období JŘ 2019“, Nabídkové lokomotivní trasy obsaženy v obou dokumentech. Dostupné na CD s pomůckami. Dokumenty také ke stažení na provoz.szdc.cz Při dotazu do ETD, APORT vrácen TJŘ nabídkové trasy pouze uživateli daného dopravce a to v případě přidělení čísla nabídkové trasy příslušnému dopravci. Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Přidělování kapacity dráhy - Novinky pro JŘ 2019 TJŘ ad hoc tras Při konstrukci ad hoc vlaku TJŘ dostupný v KADR, APORT a ETD v okamžiku přidělení kapacity Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Přidělování kapacity dráhy - statistiky Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Přidělování kapacity dráhy - statistiky Porovnání počtu přidělených datových jízdních řádů v dělení na mezinárodní a vnitrostátní trasy DJŘ ad hoc DJŘ roční JŘ JŘ 14/15 15/16 16/17 17/18 vnitrostatní 196814 80% 210723 216962 79% 199190 mezinárodní 48052 20% 54215 56431 21% 53136 celkem 244866 264938 273393 252326 JŘ 14/15 15/16 16/17 17/18 vnitrostatní 13034 89% 15098 91% 13788 14205 mezinárodní 1553 11% 1583 9% 1689 1692 celkem 14587 16681 15477 15897 Data za JŘ 17/18 jsou za období leden - říjen Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Přidělování kapacity dráhy - statistiky Vývoj počtu přidělených trasodní dle PPS (jen ŽSR) na základě ad hoc žádostí PPS 14/15 15/16 16/17 17/18 Lanžhot - Kúty 10786 10388 12004 10070 Hodonín - Holíč nad Moravou 3 5 1 6 Sudoměřice nM - Skalica nSl Velká nad Veličkou - Vrbovce 9 19 29 13 Vlárský půsmyk - Horné Srnie 40 57 39 110 Horní Lideč - Lúky pod Makytou 2004 1871 1540 1349 Mosty u Jablunkova - Čadca 5163 8430 5346 7937 Data za JŘ 17/18 jsou za období leden - říjen Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Přidělování kapacity dráhy - statistiky Skutečné jízdy dle PPS – všechny vlaky Přidělená kapacita dráhy 15/16 16/17 17/18 Lanžhot - Kúty: roční JŘ 24 156 73% 24 882 66% 15 816 76% Lanžhot - Kúty: ad hoc 8 816 27% 12 696 34% 5 049 24% celkem 32 972 37 578 20 865 Horní Lideč - Lúky pM: roční JŘ 10 337 88% 11 029 89% 6 178 90% Horní Lideč - Lúky pM: ad hoc 1 465 12% 1 374 11% 660 10% 11 802 12 403 6 838 Mosty uJ - Čadca: roční JŘ 26 317 83% 25 896 84% 13 981 Mosty uJ - Čadca: ad hoc 5 503 17% 5 055 16% 4 418 31 820 30 951 18 399 Data za JŘ 17/18 jsou za období leden - červen Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Přidělování kapacity dráhy - statistiky Skutečné jízdy dle PPS jen nákladní doprava Přidělená kapacita dráhy 15/16 16/17 17/18 Lanžhot - Kúty: roční JŘ 11 295 57% 12 535 54% 7 433 60% Lanžhot - Kúty: ad hoc 8 656 43% 10 652 46% 4 901 40% celkem 19 951 23 187 12 334 Horní Lideč - Lúky pM: roční JŘ 1 985 58% 2 724 67% 1 522 70% Horní Lideč - Lúky pM: ad hoc 1 435 42% 1 318 33% 646 30% 3 420 4 042 2 168 Mosty uJ - Čadca: roční JŘ 11 781 73% 10 507 69% 5 853 59% Mosty uJ - Čadca: ad hoc 4 274 27% 4 811 31% 4 075 41% 16 055 15 318 9 928 Data za JŘ 17/18 jsou za období leden - červen Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Mezinárodní činnost – železniční nákladní koridory Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Mezinárodní činnost – železniční nákladní koridory Legislativní rámec: Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 913/2010 ze dne 22. 9. 2010 o evropské železniční síti pro konkurenceschopnou nákladní dopravu. Příloha II k Nařízení (EU) č. 1316/2013 ze dne 11. 12. 2013 (aktualizace trasování RFC). Prováděcí rozhodnutí Komise č. 1111/2015 ze dne 7. 7. 2015 (připojení ČR k RFC 8). Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Mezinárodní činnost – železniční nákladní koridory
Mezinárodní činnost – železniční nákladní koridory RFC členské státy zřízení webová doména logo RFC 1: Rýn – Alpy NL, BE, DE, IT 11/2013 www.corridor-rhine-alpine.eu www.rfc-rhine-alpine.eu RFC 2: Severní moře – Středomoří NL, BE, LU, FR, UK www.rfc2.eu www.rfc-northsea-med.eu RFC 3: Skandinávie – Středomoří SE, DK, DE, AT, IT 11/2015 www.rfc-scan-med.eu RFC 4: Atlantský PT, ES, FR, DE www.corridor4.eu www.rfc-atlantic.eu RFC 5: Balt – Jadran PL, CZ, SK, AT, IT, SI www.rfc5.eu www.rfc-baltic-adriatic.eu RFC 6: Středomořský ES, FR, IT, SI, HU, HR www.rfc6.eu www.rfc-mediterranean.eu RFC 7: Orient / Východo-středomořský CZ, AT, SK, HU, RO, BG, EL, DE www.rfc7.eu www.rfc-orient-eastmed.eu RFC 8: Severní moře – Balt DE, NL, BE, PL, LT, LV, EE, CZ www.rfc8.eu www.rfc-northsea-baltic.eu RFC 9: Rýn – Dunaj / Česko-slovenský FR, DE, AT, SK, HU, RO, CZ 11/2020 www.rfc9.eu www.rfc-czech-slovak.eu xx 18
Mezinárodní činnost – železniční nákladní koridory Revize koridorů TEN-T a RFC formou přílohy II k Nařízení (EU) č. 1316/2013 – spojení Česko- slovenského koridoru s novým koridorem Rýn – Dunaj, nejpozději v roce 2020 s trasováním: Strasbourg – Mannheim – Frankfurt – Norimberk / Strasbourg – Stuttgart – Mnichov – Praha – Čierna nad Tisou / Maťovce (slovensko- ukrajinská hranice), Jižní větev koridoru Rýn – Dunaj: Wels – Vídeň – Bratislava – Budapešť – Arad – Brașov / Craiova – Bukurešť – Constanța. Zprovoznění koridoru Rýn – Dunaj: nejpozději 10. listopadu 2020, přípravy zahájeny nyní! Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Mezinárodní činnost – železniční nákladní koridory Přehled nabízených PaP – rezervní kapacita JŘ 18/19 Zveřejněny v IS RNE PCS Česko-slovenský koridor Zveřejněn dokument „Přehled mezistátních předpřipravených tras RFC9 koridoru – Rezervní kapacita pro jízdní řád 2019“ i na webu koridoru Příprava PaP pro JŘ 19/20 RFC5 – 24 tras RFC7 – 18 tras RFC8 – 6 tras RFC7 a 8 – 6 tras RFC9 - 37 tras do cca března 2020: 27 přes PPS Čadca + 10 přes PPS Horní Lideč od cca března 2020: 33 přes PPS Čadca + 4 přes PPS Horní Lideč Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Mezinárodní činnost – železniční nákladní koridory Výsledky zákaznického průzkumu 2018 Povinnost uskutečnit Zákaznický průzkum RFC koridorů je dána přímo Nařízením (EU) 913/2010 Správní rada RFC9 rozhodla, že i v letošním roce uskuteční Zákaznický průzkum odděleně od ostatních RFC koridorů – důvody: Nespokojenost s výsledky společného průzkumu v letech 2014 – 2016 Zkrácení průzkumu (počet otázek i čas) Zaměření se pouze na několik stěžejních témat Nízké náklady Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Mezinárodní činnost – železniční nákladní koridory Zákaznický průzkum byl zaměřen na následující témata: Nabízené produkty (PaP a Rezervní kapacita) Koridorový Informační Dokument (CID) a Zařízení služeb Publikace TCR Role C-OSS do budoucna Hlavní body zpětné vazby Koridorové vlaky by měly mít ještě větší prioritu v operativním řízení provozu Zákaznicky nepřívětivé prostředí IS RNE PCS Někteří dopravci vůbec nechtějí používat produkty PaP PaP nejsou dostatečně chráněny vůči TCR Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Mezinárodní činnost – železniční nákladní koridory Kontakt na C-OSS pro JŘ 2019 Správa železniční dopravní cesty, s.o. Dlážděná 1003/7, 110 00 Praha 1 Czech Republic T: +420 972 244 556 | +420 972 244 606 | +420 972 244 853 Železnice Slovenskej republiky Klemensova 8, 813 61 Bratislava Slovak Republic T: + 421 2 2029 3024 | + 421 2 2029 2552 |+ 421 2 2029 3025 oss@rfc9.eu www.rfc9.eu, www.cscorridor.eu, www.rfc-czech-slovak.eu Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost
Děkuji za pozornost Přidělování kapacity dráhy, mezinárodní činnost Markéta Šlachtová Slachtova@szdc.cz © Správa železniční dopravní cesty, státní organizace Dlážděná 1003/7, 110 00 Praha 1 www.szdc.cz